Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

moegumsan skrev 2010-05-31 19:26:17 följande:
    Ok, en fråga. Omega-3 "för vuxna", går det att ge till barn? Jag fick fel från företaget, MorEpa Smart Fats istället, och så skulle de skicka de rätta produkterna (PlusEPA) idag. Det jag fick fel fick jag behålla gratis som plåster på såren. Men kan jag ge dem till barnen..?
    Ja, det kan du. Eller så kan du ta dom själv

Jag äter själv Omega, men jag tar Mor-EPA mini. Och extra Omega-6, jag har psoriasis och den blir mycket bättre av det. Det påverkar även min PMS så den inte är så kraftig.

Mor-Epa smart Fats innehåller Omega oljorna EPA och DHA. Mor-EPA mini innehåller EPA, DHA och Omega-6 oljan GLA.
  • Little Ms Chatterbox
    Bettiz skrev 2010-06-09 19:05:24 följande:

Hjälp! Kan någon hjälpa mig att reda ut detta:

PlusEpa innehåller endast Epa som är bra för tex ADHD och aggressivitet, har jag förstått. Men vad mer?

Mor-Epa innehåller EPA och DHA. Eye-Q innehåller EPA, DHA samt GLA.
    Vad är DHA och GLA bra för? Vad blir skillnaden om man ger tex PlusEpa gentemot Eye-Q?

Detta är ju en djungel, kan någon förklara dessa syror och dess egenskaper för mig? Har googlat men hittar inte riktigt den information jag söker.

Omega-3 består av DHA och EPA, Omega-6 av GLA.
    Mor-EPA mini innehåller EPA, DHA och GLA.
    Samma med Eye Q och tex Efalex.
    Mor-EPA smart fats innehåller bara Omega-3, dvs EPA och DHA
    Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9. Kommer inte ihåg om Omega-9 har någon annan beteckning.
    Lite sådär mellan tummen och pekfingret kan man säga att omega-3 är bra för lederna och hjärtat, Omega-6 bla huden och ögonen.  Omega-9 är också bra för huden. Finns ytterligare en Omega, Omega-7, den är bra för slemhinnor. Ögonen och bla underlivet, "klimaterie-oljan"

Förklara oljerna kan jag inte, om jag tittat på en sida som förklarar det fysiskt så börjar jag tänka på annat, det sker automatiskt med mig när det är långa ord

Jag har ingen aning vad som händer i kroppen när man stoppar i sig kapslar med Omega, för någon med tex ADHD blir ju inte mer koncentrerad för att man är mjuk i lederna och len hud Det är något som hjärnan behöver, hela hjärnan är ju en stor fettklump och om något av fetterna som hjärnan behöver fattas så fungerar hjärnan sämre.

Eye Q innehåller ju EPA, DHA och GLA, tillsammans så blir det en bra kombination. 6 st Eye Q är ug. samma mängd EPA som i PlusEPA.
    När vi började med PlusEPA märkte vi att Z. började sova sämre, det vi har mårkt med honom är att han behöver Omega-6 för att sömnen ska fungera bra. Så vi ger både och.

När C. var ca 1½ år och hade fått nattskräck blev hon av med den på natten om hon hade tagit Omega-3 tidigare på dagen. Men hon hade ff urusel sömn, vaknade flera gånger under natten och kunder vara en riktig diktator. Jag skulle sitta med henne i famnen, fick inte ha armen si och en röra mig så. Men när vi började med Mor-EPA mini, så började hon sova bättre, diktatorfasonerna försvann på några nätter och sen efter några veckor blev sömnen väldigt mycket bättre. För någon månad sen var hon sjuk och sen missade vi att ge henne hennes kapslar, efter ca 4 dagar kom diktatorn tillbaka. Så det är inte botat på henne, det hålls bara i schack med hjälp av Omega.

Om man läser på de olika förpackningarna och produktinformationen så står det på Eye Q att det är för hjärnan och ögats utveckling. På Mor.EPA mini så står det att det stödjer inlärningen och temperamentet. Efamol som är enbart Omega-6 säger att det är för den hormonella balansen och huden.

När någon frågar mig vad de ska köpa för sort så brukar jag oftast säga att det är bättre de väljer någon än ingen. Sen så får man testa sig fram. Vad det är man är ute efter för effekt. När vi började ge Z. Mor-EPA mini så var vi väldigt glada att han fick bättre humör, han började sova bättre också men det var som en bonus, vi ville främst ha bättre humör men sen när han började äta Eye Q och han fick bättre koncentration så var humöret sämre så vi kände att det viktigaste var humöret.
    Det kommer lite av en AHA-upplevelse när man börjar, (om det funkar) man är så lättad över att man får sån effekt så man är inte så kräsen först

Jag vet inte om någon har blivit klokare på detta inlägget men hoppas något har blivit utrett.
  • Little Ms Chatterbox
    Bettiz skrev 2010-06-10 11:19:19 följande:
    Little Ms Chatterbox:

Tack för ditt svar!!! Du är fantastisk!

Vi har nu gett barnen (son snart 7 år, dotter 5 år) Eye-Q i drygt 1½ månad. För sonens del tänkte vi pröva med Omega eftersom har har ett jäkla humör, ska bestämma allt och skriker mer eller mindre rakt ut. Jag tyckte det blev bättre först men nu är vi tillbaka där vi var innan. Istället har dottern blivit mer argsint av sig och gråter och gnäller för ingenting. Så därför tänkte vi att vi kanske ska pröva med annan sort och det var då, när jag läste innehållsförteckningar, som jag insåg att innehållet är väldigt olika. Dock så kan det ju helt enkelt vara hennes "normala" utveckling att göra så, fast jag tycker att humöret har blivit värre sedan start av Eye-Q...

Jag har läst att flera blivit hjälpta av PlusEpa... tänkte kanske pröva det istället... Men det är så svårt, det är ju fruktansvärt mycket att tänka på. Är det någon "fara" med att byta sort?

Så som du beskriver din dotter är min son till och från, fast dagtid då! Särskilt mot sin syrra. Man blir ju galen på alla hans regler hit och dit!
    Du måste veta att jag inte är utblidad om Omega, eller inom vården. Det jag kan om Omega har jag läst mig till, mest på nätet. Tillverkarnas hemsidor, 1177, livsmedelsverket, apoteket och även andra mindre tillförlitliga källor, Wikipedia och andra ställen. Du får inte tro att jag är någon riktig kunnare inom området.

Jag kan inte se någon anledning till att det skulle vara "farligt" att byta sort. Omegaolja är något som man får i sig genom kosten i vanliga fall men ibland kan man behöva mer eller i andra doser, då kan man ta kapslar. Att man får i sig en större mängd Omega genom kapslar är inte så stor skillnad än att äta fet fisk några dagar på raken.
  • Little Ms Chatterbox
    Fenomen a skrev 2010-06-17 09:51:37 följande:
    Hallå
    Jag ger ina små eskimå undrar om de andra tillskotten går att ge 2 åringar och vart de finns att köpa. Skulle ni rekomendera någon annan?
    Eskimo kids är lika bra som någon annan om man ger i största allmänhet sådär. Den innehåller Omega-3, -6 & -9 och Vitamin D & E. Eskimo kids är ju flytande så det är lättare att få i små barn den. Eye Q har också flytande med citron eller vaniljsmak.
    Eye Q, Mor-EPA mini Efalex innehåller Omega-3 &-6 och vitamin E, som är en antioxidant för oljan.
    PlusEPA och E-EPA innehåller bara Omega-3 oljan EPA och E vitamin.

Omega-9 är väldigt bra för huden, det är Omega-6 också. Så om barnen har torr hud så är Eskimo kids ett bra alternativ.

De flesta hälsokostbutiker har ett bra utbud. Om man köper på nätet är det lite billigare, vitaminvaruhuset.se topformula.se
    Man behöver inte ge barn av den flytande sorten, man kan ge dom av kapslar om man vill, antingen lära dom att tugga sönder kapslarna eller så sticka hål på en kapsel och klämma ut innehållet på en sked eller lite mat.

Tycker du att det blev någon förändring på barnen när du började ge Eskimo kids? känns det som effekten skulle kunna vara ännu bättre? Om du är nöjd med Eskimo kids så kanske du ska stanna där men kapslar är billigare per dagsdos så kan ju vara ett argument för att testa något annat.
  • Little Ms Chatterbox
    Fenomen a skrev 2010-06-17 20:55:25 följande:
    Vi vlle prova för sömnens skull och att de är väldigt aktiva. Jag tycker nätterna blir lättarer mindre uppvak och dagarna lugnare. Men skullevilja se vad de kan få fö positiva effekter av andra medel..
    Eye Q säger ju att deras produkt är bra för hjärnans och ögats utveckling, Effekten på ögat kan man nog inte se så där jättefort. Men jag vet en mamma som har skrivit här i tråden (eller tidigare) att hennes barn har blivit bättre i synen, har t.o.m. kunnat slippa att ha glasögon stora delen av dagen efter något halvår.
    Mor-EPA mini säger att det Stödjer inlärning och temperament.
    Eskimo kids säger att det är Byggstenar för kroppen för barns utveckling och hälsa.
    Det här är ju ungefär samma sak alltihopa men med olika ord.
    Och det är samma sorts olja, Omega-3 & -6 (+-9) i allihopa men det är olika förhållande mellan de olika oljorna. Det är det som skiljer, och det som Omega-producenterna säger gör skillnad. De alla har den "rätta" kombinationen. (Det är givetvis mest reklam och PR)

Vi har fått olika resultat med tex sömnen beroende på vad vi har gett för märke, men jag vet andra som har fått bättre eller sämre resultat med samma märke så man får prova sig fram vad som är bäst för just dig. Jag tror det beror på vad man äter för övrigt och hur stort behov man har av Omega. Olika personer tar upp olika mycket, eller lite. Kanske därför som en del klarar sig med den Omega de får i sig i maten och en del behöver ta stora doser Omegatillskott.
  • Little Ms Chatterbox
    hatschepsut skrev 2010-06-20 19:33:19 följande:
    Hej igen!

Är det någon som vet om det kan vara skadligt att överdosera omega 3?
    Jag har trappat ner eye Q från 6 till tre kapslar till 3 på morgonen, och istället lagt till en E-EPA på kvällen. Tyvärr så märktes det en förändring till det negativa av detta på mitt humör med ökad ångest o.s.v. (Däremot har jag sovit sååå mycket bättre). Nu har jag under helgen testat att ta 2 E-EPA på kvällen (och tre Eye Q på morgonen) för att se om det funkar bättre.
    Men enligt doseringsanvisningen på E-EPAN är två kapslar max, så jag undrar om det kan bli för mycket när jag kombinerar det med Eye Q'n?
    Har märkt att jag varit lite risig i magen, men det kan jag leva med, men vet inte om det finns några andra skadliga effekter? (OBS, detta gäller alltså dosering till mig själv - inte ett barn).
    Hej!
    Nästan det enda man har sett av hög konsumention av Omega är att man blir lite lösare i magen. Och att man kan få något blodförtunnande effekt (högre blödningsrisk). Det är iofs bra om man har risk för stroke men om man har en stor operation framför sig så kan det vara bra att meddela läkare om att man äter Omega. (tandläkaren om man ska dra ut en tand osv.)

Hmm... Funderar på hur vi ska kunna lösa det här med din ångest och humöret. Just på Mor-EPA mini förpackningen står det "stödjer inlärningsförmågan och temperament", och då funderar jag på just det där med temprament. Det säger Eye Q något om. Det behöver ju inte vara så att de inte ingår i Eye Q men de lyfter ju inte fram just det utan "hjärnans och ögats utveckling".
    Jag tittade lite på vitaminvaruhuset.se på innehållet mellan Eye Q och Mor-EPA mini. Mor-EPA mini har 20 mg GLA (Omega-6) och 482 mg EPA, 66 mg DHA (båda Omega-3 oljor)
    Eye Q har 20 mg, GLA men eftersom du tar 3 kapslar så får du i dig 30 mg GLA. 186 mg EPA, du får i dig 279 mg + E-EPAn 500x2 sammanlagt 1278 mg EPA och 87 mg DHA
    När du åt 6 Eye Q och 1 E-EPA fick du i dig 1616 mg EPA, 348 mg DHA och 80 mg GLA.
    Kan vi få någon klarhet i vad du ska öka för att må bättre? Just omega-6 går att lägga till i egna kapslar, Efamol, 115 mg GLA eller Qarma, 100 mg GLA. en burk räcker i 3 månader med en månadskostnad på ca 100 kr.
    Man kan även lägga till DHA tex med Mor-DHA eller VeganDHA båda från samma tillverkare, Hela Pharma som även gör Mor-EPA mini. Nu är min hjärna trött och jag orkar inte tänka utan att det blir fel, antingen har jag ADHD (troligtvis )eller så är jag bara hungrig och stressad. Så du får fundera(och räkna) på om du ska börja mixtra lite med ditt Omega intag.
  • Little Ms Chatterbox
    MRS Harter skrev 2010-06-26 18:35:19 följande:
    Hej hej
    Behöver lite tips av er omega experter, är HELT ny med det här!
    Har en son som aldrig har sovit bra, vaknat mellan 1-3 ggr i timmen hela natten igenom. Jag är helt slut... fick lite hopp nu när jag hittade denna tråd!
    Vad ska man köpa för omega och var köper jag det?
    Vad är det som gör att dom kan sova bättre?

Tacksam för svar!
    Hur gammalt är barnet? Det spelar egentligen ingen roll, man kan ge Omega från tidig ålder och det är lika stor dos hur stora de än är. Men för att veta hur du kommer ge Omegan kan det vara bra att veta åldern

Omega säljs både som flytande och kapslar, några märken finns i tuggisar. Den flytande är smaksatt och även en del kapslar. Man tillsätter vitamin E i all Omega, det är en antioxidant för oljan så den inte ska härskna.

Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9 och vitamin D.
    Eye Q, Efalex, mor-EPA mini och några till innehåller Omega-3 & -6
    E-EPA och Plus-EPA innehåller bara Omega-3 oljan EPA (inte DHA)
    Finns andra märken, bla Friggs, Pikasol, Möllers nånting, Mor-EPA smart fats och Fritt Flyt som innehåller Omega-3olja både DHA och EPA.

Personligen så har mina barn haft bäst effekt av Omega där det är både Omega-3 och Omega-6 när det gäller sömnen.
    Kapslar är billigare än flytande per dagsdos, tuggisar är i regel dyrare än vanliga kapslar. Mor-EPA mini kan man tugga på och är smaksatt med jordgubbssmak men är väl egentligen bara vanliga kapslar.

De flesta Omegasorter finns på hälsokost, både butik och på nätet. Apoteket har några. Bland de billigaste nätbutiker är vitaminvaruhuset.se och topformula.se.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)