Bettiz skrev 2010-06-09 19:05:24 följande:
Hjälp! Kan någon hjälpa mig att reda ut detta:
PlusEpa innehåller endast Epa som är bra för tex ADHD och aggressivitet, har jag förstått. Men vad mer?
Mor-Epa innehåller EPA och DHA. Eye-Q innehåller EPA, DHA samt GLA.
Vad är DHA och GLA bra för? Vad blir skillnaden om man ger tex PlusEpa gentemot Eye-Q?
Detta är ju en djungel, kan någon förklara dessa syror och dess egenskaper för mig? Har googlat men hittar inte riktigt den information jag söker.
Omega-3 består av DHA och EPA, Omega-6 av GLA.
Mor-EPA mini innehåller EPA, DHA och GLA.
Samma med Eye Q och tex Efalex.
Mor-EPA smart fats innehåller bara Omega-3, dvs EPA och DHA
Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9. Kommer inte ihåg om Omega-9 har någon annan beteckning.
Lite sådär mellan tummen och pekfingret kan man säga att omega-3 är bra för lederna och hjärtat, Omega-6 bla huden och ögonen. Omega-9 är också bra för huden. Finns ytterligare en Omega, Omega-7, den är bra för slemhinnor. Ögonen och bla underlivet, "klimaterie-oljan"
Förklara oljerna kan jag inte, om jag tittat på en sida som förklarar det fysiskt så börjar jag tänka på annat, det sker automatiskt med mig när det är långa ord
Jag har ingen aning vad som händer i kroppen när man stoppar i sig kapslar med Omega, för någon med tex ADHD blir ju inte mer koncentrerad för att man är mjuk i lederna och len hud

Det är något som hjärnan behöver, hela hjärnan är ju en stor fettklump och om något av fetterna som hjärnan behöver fattas så fungerar hjärnan sämre.
Eye Q innehåller ju EPA, DHA och GLA, tillsammans så blir det en bra kombination. 6 st Eye Q är ug. samma mängd EPA som i PlusEPA.
När vi började med PlusEPA märkte vi att Z. började sova sämre, det vi har mårkt med honom är att han behöver Omega-6 för att sömnen ska fungera bra. Så vi ger både och.
När C. var ca 1½ år och hade fått nattskräck blev hon av med den på natten om hon hade tagit Omega-3 tidigare på dagen. Men hon hade ff urusel sömn, vaknade flera gånger under natten och kunder vara en riktig diktator. Jag skulle sitta med henne i famnen, fick inte ha armen si och en röra mig så. Men när vi började med Mor-EPA mini, så började hon sova bättre, diktatorfasonerna försvann på några nätter och sen efter några veckor blev sömnen väldigt mycket bättre. För någon månad sen var hon sjuk och sen missade vi att ge henne hennes kapslar, efter ca 4 dagar kom diktatorn tillbaka. Så det är inte botat på henne, det hålls bara i schack med hjälp av Omega.
Om man läser på de olika förpackningarna och produktinformationen så står det på Eye Q att det är för hjärnan och ögats utveckling. På Mor.EPA mini så står det att det stödjer inlärningen och temperamentet. Efamol som är enbart Omega-6 säger att det är för den hormonella balansen och huden.
När någon frågar mig vad de ska köpa för sort så brukar jag oftast säga att det är bättre de väljer någon än ingen. Sen så får man testa sig fram. Vad det är man är ute efter för effekt. När vi började ge Z. Mor-EPA mini så var vi väldigt glada att han fick bättre humör, han började sova bättre också men det var som en bonus, vi ville främst ha bättre humör men sen när han började äta Eye Q och han fick bättre koncentration så var humöret sämre så vi kände att det viktigaste var humöret.
Det kommer lite av en AHA-upplevelse när man börjar, (om det funkar) man är så lättad över att man får sån effekt så man är inte så kräsen först
Jag vet inte om någon har blivit klokare på detta inlägget men hoppas något har blivit utrett.