Du måste logga in för att svara i en tråd.

• M Hellin

Fläsklägg

Skall koka fläsklägg idag, och har aldrig förr gjort det själv så nu önskar jag att någon berättar för mig hur man gör, från början till slut.

Tänkte ha rotmos till.

• Svar på tråden Fläsklägg
  • M Hellin
    sallybuse skrev 2010-04-07 13:04:39 följande:
    www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=re...
    Det står om något nät i det receptet, min har inget nät, måste man skaffa ett nät till den eller går det bra ändå?

Mängden vatten är den spcifik för just den mängden som receptet avser (1,2kg) eller ska jag ha samma mängd vatten till min som väger 1,5 kg?
  • scharlotta

Jag kokade fläsklägg för första gången för några veckor sedan, det är enkelt!

Se till att vattnet du kokar i täcker hela fläskläggen, kastrullen ska alltså vara tillräckligt stor. Lägg i de kryddor du vill ha, koka i ca 2 timmar. Under tiden kan man få skumma av lite, och ta bort lite "äckliga" grejer som flyter upp, det gör man enkelt med en hålslev eller en sil.

Jag letade efter lite recept på nätet, och pusslade ihop de jag tyckte såg bra ut -och beroende på vad jag hade hemma.
    Jag hade inte nät på min fläsklägg, fungerade alldeles utmärkt ändå =)

Blev jättegott!

• M Hellin

Så med andra ord är måttet att vattnet ska täcka läggen? Sen kan jag slänga i nån vanlig lök istället för purjo?

Men då kör jag, blir det helt galet så får jag trösta mig med att den var ju billig iaf och så har jag frysta köttbullar i backup om det går helt åt skogen.

• Snuttjulla

är det rimmat fläsklägg du har köpt? så du inte har färsk lägg, som behövs rimmas innan? Jag gör iaf så, att jag har i vatten tills det täcker köttet, och lite till, saltar mycket. (tror man "ska" räkna 1 msk/liter vatten) och sen några kryddpepparkorn och lagerblad, har aldrig lök eller annat i. Sen skummar jag av allt eftersom. Kokar tills men sen att köttet släppt från benet. (låter det på sin höjd småkoka...) Lycka till! FLäsklägg är supergott!

• M Hellin

Det är rimmad lägg jag har, älskar fläsklägg, men har aldrig gjort det själv bara fått hemma och hos mormor innan. Har bara kommit till att plasta av den än så det blir sen middag.

• Snuttjulla

jag gjorde misstaget en gång, och köpte fel, och fy vad besviken jag blev. smakade ju hemskt, det avr inte alls som det skulle... Men nu gör vi det ett par ggr/år, barnen och vi älskar det. NÄstan så det är riktig kalasmat för oss!

• scharlotta

Jag har aldrig ätit rimmad lägg {#lang_emotions_undecided}
    Jag kokade färsk, och tyckte att det var gott! Nu blir jag ju sugen på att rimma också!

• Snuttjulla
    scharlotta skrev 2010-04-07 16:17:19 följande:
    Jag har aldrig ätit rimmad lägg Jag kokade färsk, och tyckte att det var gott! Nu blir jag ju sugen på att rimma också!
    färsk är nog precis som att koka vanligt fläskkött, men fetare och så benet förstås. tycker absolut att du ska prova rimmat... så gott
Svar på tråden Fläsklägg