• Azucar

    Är svaret på allt Big Bang?

    Om vi antar tre saker:

    1. Det finns ingen "fri vilja". Det vi gör och de beslut vi tar är helt och hållet påverkade av vårt arv och den miljö vi lever i. Det finns alltså ingen vilja som är helt frikopplad ifrån detta.

    2. Allt som sker, oavsett om det sker i rymden eller i vårt vardagsrum, sker genom en rad olika händelser. Det finns alltså ingen direkt slump, utan allt som händer är kopplat till något tidigare som skett.

    3. Big Bang är början på det som vi kallar tid.

    Skulle man då kunna säga att alla händelser, alla tankar vi tänker, allt som vi gör, tillslut skulle kunna gå att förklaras genom att big bang hände?

    T.ex.: Jag skriver detta nu därför att därför att därför att därför att därför att osv. osv. osv... till man kommer fram till den första händelsen, alltså big bang. 

    Och om man vänder på det lite, och säger att universum tillslut kommer att dra ihop sig igen för att explodera i en ny big bang. Kommer exakt samma saker att hända även då?

    Är allt som händer, har hänt och kommer att hända, det enda som skulle kunna ha hänt efter big bang? Är allting en lång och komplicerad rad av händelser, som hände efter den första händelsen?

    Innan ni svarar vill jag att ni tänker på att ta hänsyn till de tre saker som vi antog i början av mitt inlägg. Detta är ingen diskussion om huruvida det var big bang eller någon gud som var början på allt. Sådana diskussioner finns det gott om! 

  • Svar på tråden Är svaret på allt Big Bang?
  • ViceGuy

    Ditt antagande är fel redan på punkt 2. Random events sker hela tiden.

    Evolutionsteorin går t.ex ut på att random mutationer sker vid fortplantning. Vissa av dessa mutationer var passande att ha i den miljön man lever i, så de kunde sprida sina gener med den nya mutationen vidare. Händer det ett antal tusen gånger så bildas till slut en helt ny art.

    Vi har alltså kommit till genom naturligt urval av random mutationer, typ.

    Random saker sker på kvant-nivå också.

    Men jag tänkte i samma bana som du förut :)

    Att om ett nytt big bang hade skett EXAKT så som detta, så hade jag suttit här och skrivit i denna stund i det andra universumet.

    Men som sagt då random events sker i naturen så är det oändligt liten chans att exakt samma universum uppstår 2 gånger. Däremot hade kanske liv uppstått och sett helt annorlunda ut.


    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • ViceGuy
    Azucar skrev 2010-04-08 09:31:30 följande:
    Hur kan man veta att dessa mutationer är random då?
    Genom matematik t.ex.

    Det är ganska omfattande och jag är inte tillräckligt insatt i ämnet för att kunna ge ett bra svar. Efter kort googlande hittade jag detta bl.a

    http://www.cs.umaine.edu/~chaitin/sciamer.html

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Slump

    Kanske lite intressant läsning, iaf wiki länken.
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Tygtiiger

    Osäkerhetsrelationen gör också att du inte KAN spåra alla händelser exakt bakåt - man kan aldrig exakt bestämma både en partikels position i rummet och dess hastighet, det har inte med o-exakthet i våra mätinstrument att göra utan är en del av universums själva natur.

  • Azucar

    Så vad beror slumpen på? Är det en helt oberoende faktor? Svårt att förstå, tycker jag.

    Hur tolkar man detta som står i wiki-länken jag fick:

    "Slump används för att beskriva en oförutsägbarhet som vanligen beror av en eller flera okända orsaker."

    Låter som att det ändå borde bero på något. Vad är det som bestämmer slumpen? Hur skulle det kunna vara inget?

  • mindless
    ViceGuy skrev 2010-04-07 23:11:10 följande:
    Ditt antagande är fel redan på punkt 2. Random events sker hela tiden. Evolutionsteorin går t.ex ut på att random mutationer sker vid fortplantning. Vissa av dessa mutationer var passande att ha i den miljön man lever i, så de kunde sprida sina gener med den nya mutationen vidare.
    Nja, jag håller inte riktigt med. Det finns olika typer av slumpmässighet; en av dem är den kvantmekaniska och det är den enda som är icke-kausal, dvs helt oavhängig tidigare händelser. Den slump som evolutionsteorin bygger på behöver dock inte vara icke-kausal.

    Jämför med ett parti sten-sax-påse. För att inte bli ett lätt byte gäller det att inte vara förutsägbar. Du bör alltså variera dina val på ett, i alla fall till synes, slumpmässigt sätt. Att denna "slump" är kausal, alltså bygger på en kedja av tidigare händelser, spelar ingen roll för hur effektiv strategin är.

    Detsamma gäller för evolutionen. Mutationerna behöver inte vara icke-kausalt slumpmässiga för att vara evolutionsbiologiskt effektiva.

    Sedan är det givetvis sant att kvantmekaniken eventuellt ruvar på en icke-kausal slump, men detta är så vitt jag förstått långt ifrån vedertaget. Och för att återgå till TS och den första punkten; det är ytterst tveksamt om den kvantmekaniska slumpen räddar den fria viljan. Om världen är determinstisk eller icke-deterministisk spelar egentligen ingen roll: vi gör vad vi gör och kan inget annat. Den fria viljan är en illusion.
Svar på tråden Är svaret på allt Big Bang?