• Anna o Leia

Det är nötter överallt!!!!

Jag är nötallergiker och tycker att detta är så himla tråkigt..

Varje gång, och jag menar varje gång jag går och ska fika, händer detta.
    Vi går in på cafeet, kollar runt på menyn vad som finns, och jag bestämmer mig för en kaffe och något tilltugg.

Och eftersom jag är nötallergiker, måste jag fråga om kakan/mackan innehåller nötter. Och det svaret jag alltid får är- "alltså vi kan ju inte GARANTERA att det inte finns spår av nötter i någonting"...."fast kaffet är ju nötfritt"..

Det är så himla trist eftersom det slutar nästan alltid med att vi antingen får gå runt och fråga flera olika cafeer om deras innehåll, och att jag tillslut får sitta där med kurrande mage och dricka enbart en kaffe... Eller att jag börjar tänka- "Skitsamma jag chansar"..
    Ska jag verkligen behöva riskera min hälsa och i värsta fall mitt liv för att dom inte kan baka utan att nötterna flyger runt i hela lokalen??

Ska jag som nötallerkiker behöva avstå allt ätbart ute bara för att bagerierna/matställena inte kan rengöra sina redskap ordentligt?
    Och för att inte tala om chokladjättarna..tex marabou..hela min familj har bojkottat dom för min skull. Inte för att det hjälper mig, men man kan ju undra hur ett så stort företag inte har "råd att rengöra kärlen".. kom igen, inte råd?

Det är ju så himla vanligt med nötallergi så jag förstår inte varför dom inte kan ta hänsyn till oss. Precis som dom gör med gluten, ägg och mjölk allergi..

Och istället för att diska ordentligt eller använda "nötfri" arbetsbänk, skrivs det bara "kan innehålla spår av nötter" det är bara ett simpelt sätt att gardera sig ifall någon skulle bli riktigt sjuk.

När ska dom ta hänsyn till oss som inte tål nötter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 00:20
    Kan förstå att det skulle vara en för stor risk att garantera nötfritt i ett cafe, där man hanterar nötter, särskillt om man är extremallergiker. MEN, sen finns det jättemånga med "vanlig" nötallergi som hade kunnat äta en kaka/glass ute om personalen bara hade kunnat göra sig besväret att inte använda samma skopa till alla glassar eller lägga nöt/nötfria kakor på samma fat osv..

• Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!
  • Mela78
    MaNiMi skrev 2010-04-08 20:29:11 följande:
    Ok, jag kan förstå dem som tycker att det är trist när det bjuds på fika och fikat innehåller just det personen i fråga inte tål.. men säg att man jobbar på en lite större arbetsplats och vill bjuda alla på fika..
    Ja, och jag har svårt att se att någon allergiker eller med speciella önskemål skulle bli besviken över en gång, eller ens några gånger. Men om/när det händer gång på gång så kan även den starkaste bli lite nedslagen. På en arbetsplats brukar man kunna ha koll på allergier och annat viktigt bland medarbetarna och på så sätt kunna anpassa det som bjuds på. Nästan en självklarhet om det är från företaget att man FÖRSÖKER tänka sina medarbetare. Svårare då när medarbetarna själva vill bjuda varann, men då kanske man kan meddela de som ej tål det som ska bjudas så de har en chans att ordna med eget.
  • Pepparkaksdeg

Min son på 12 år har varit allergisk mot nötter sen han var två.
    Fick ingen speciell info då utan uteslöt allt som hette något med nöt.
    Alltså även kokos och jordnöt.
    Det var rätt enkelt då. Det stod inte så ofta "spår av nötter" på saker.
    Fans mer choklad och så att välja på. Även på kondis så pekade de ut vad som inte innehöll nötter.
    Sen har de ju blivit striktare. Just pga de som verkligen är överkänsliga.
    Men det är ju bara bra.
    Min grabb reagerar inte på at någon äter nötter brevid osv.
    han tål nog med största sannolikhet de flesta av de bakverk och godis som är tillverkade jämte saker med nötter.
    Nu vet vi ju att han kan äta kokos som eg är en frukt. Mandel som är en stenfrukt(fast en period tålde han inte det heller) Och jordnöt som är en baljväxt.

Tack för infon om cashew!
    Ska ringa allergi dr och höra vad denne säger.

När vi vill ha något gott från kondis så vänder vi oss till Lindahls Konditori i Hageby Centrum här i Norrköping. Bara att slå en pling så bakar de exakt det bakverk vi vill ha.
    Perfekt för då passar dom även på att utesluta laktos som 5-åringen är känslig emot

• Leos och Vincents mamma
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-08 20:36:12 följande:
    Min son på 12 år har varit allergisk mot nötter sen han var två.Fick ingen speciell info då utan uteslöt allt som hette något med nöt.Alltså även kokos och jordnöt.Det var rätt enkelt då. Det stod inte så ofta "spår av nötter" på saker.Fans mer choklad och så att välja på. Även på kondis så pekade de ut vad som inte innehöll nötter.Sen har de ju blivit striktare. Just pga de som verkligen är överkänsliga.Men det är ju bara bra. Min grabb reagerar inte på at någon äter nötter brevid osv.han tål nog med största sannolikhet de flesta av de bakverk och godis som är tillverkade jämte saker med nötter.Nu vet vi ju att han kan äta kokos som eg är en frukt. Mandel som är en stenfrukt(fast en period tålde han inte det heller) Och jordnöt som är en baljväxt.Tack för infon om cashew! Ska ringa allergi dr och höra vad denne säger.När vi vill ha något gott från kondis så vänder vi oss till Lindahls Konditori i Hageby Centrum här i Norrköping. Bara att slå en pling så bakar de exakt det bakverk vi vill ha.Perfekt för då passar dom även på att utesluta laktos som 5-åringen är känslig emot
    Ah, kommer du oxå från Norrköping?
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • MissMurrig

Man måste ju säga att det "kan finnas spår av ***" om det ämnet finns i samma rum som man bakar allt, men man är ju väldigt noga med att göra rent så att det inte ska finnas något alls.. Som marabou, de är i princip helt fria från gluten/nötter mm som inte ska vara i just den produkten, men det finns ju en pytterisk. Jag fick höra att de gör rent kärlen med choklad.. Altså de gör t.ex. mjölkchoklad med digestive, sedan gör de 2-3 satser utan som de slänger innan de gör en ny sats som de kan sälja... Men man kan ju tyvärr inte anpassa världen efter allas allergier. Andra vill ju och de flesta kan ju också äta nötter, gluten, laktos, ägg ha på sig parfym mm. Tyvärr så faller en del människor i den kategorin som inte kan det och mår dåligt över det.. Finns nog ingen bra lösning på det. Kaféer har ju knappast råd att ha en bänk/bakmaskin/skål mm för varje allergiker.

• Anna o Leia
    lokisse skrev 2010-04-08 12:19:35 följande:
    men du bakar ju enbart nötfritt eller hur?
    Precis. Jag köper ingredienser där jag vet att det står att det inte finns nötter i. Sen tycker jag att man bör kunna vänta sig att åtminståne NÅGOT cafe i krokarna kunde ta hänsyn till oss nötallergiker och göra likadant...
  • Frogstomp

Lider med dig.
    Min sambo är extrem allergiker, vi kan inte gå o fika eller äta ute.
    Inte ens beställa pizza, pga nötter.
    Vi kan inte ens köpa hem chips,godis osv.
    Tycker synd om er som är allergiker mot nötter, den dödar ändå mest människor.
    Inte ens jag kan gå o fika, eller äta ute, köpa godis, och chips för det kan finnas spår, och man vill
    ju inte ha död på sin käraste. inte ens glass....

Man kanske ska öppna ett nöt-fritt-kafe!

• Pepparkaksdeg
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-08 20:38:57 följande:
    Ah, kommer du oxå från Norrköping?
    Japp!
    Och blev meddelad att det är kondiset i Vilbergens cenrum som erbjuder allergifritt INTE Lindals i Hageby. Sorry!
    Nåväl,det finns att få i Norrköping iaf. Vilket är det viktiga!
    Svikul att beställa en riktigt snygg tårta som hela familjen kan mumsa på
  • Leos och Vincents mamma
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-08 20:56:22 följande:
    Japp! Och blev meddelad att det är kondiset i Vilbergens cenrum som erbjuder allergifritt INTE Lindals i Hageby. Sorry!Nåväl,det finns att få i Norrköping iaf. Vilket är det viktiga!Svikul att beställa en riktigt snygg tårta som hela familjen kan mumsa på
    Vad bra Mina föräldrar bor i Vilbergen så det är ju bra att veta att det finns så nära
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Anna o Leia
    VasaSthlm skrev 2010-04-08 12:30:16 följande:
    Eftersom nötallergiker är olika känsliga och de som är messt allergiska kan dö eller fara riktigt illa av små små besåndsdelar så är det klart att företagen säger att de inte kan garantera att det inte är några spår av nötter. Klart att du kan baka hemma utan nötter, då det troligen inte förekommer nötter i ditt hem. Även om de använder sig av olika kärl och ytor för att behandla bakverken/chokladkakorna så kan partiklar fara runt i lokalen, oavsett hur försiktiga de är. Och är det då en riktigit allergisk människa som ska äta produkten så kan de inte garantera att nötpartiklar inte finns däri. Samma sak med konditorierna, det räcker för vissa allergiker att en nötfri produkt kommit i kontakt genom att den legat brevid eller någon tagit fel spatel och därmed "smittat" den med nötpartiklar för att de ska få en allergisk reaktion. Det är helt enkelt upp till den som är allergisk att försöka klara ut hur pass allergisk hon/han är. Min man är nötallergiker, men light om man jämför med vissa. Han kan äta produkter "med spår av nötter" men kan tex inte äta en kanelbulle som haft mandelflarn på sig även om de plockas bort. En annan vän kan inte vara i samma rum som en påse nötter öppnas. Har du med dig Betapred när du går på café så kan du ju prova något som inte innehåller nötter, men där de inte kan garantera att det inte finns spår av nötter, så kan du ta dessa om du får någon reaktion. Tyvärr kaninte samhället anpassa sig efter allas behov. Var istället glad för att de säger till så att du själv har ett val, isället för att upptäcka ev. nötrester försent.
    Det tråkiga är att samhället anpassar sig efter så mycket annat..
    Men ska nötallergiker(som är väldigt många) strunta i att äta ute då? Att vi bara måste gilla läget och bara acceptera att det bara ÄR så? Jag kan förstå om det hade varit en mycket ovanligare form av allergi, men nu pratar vi nötallergi som är jättevanligt.
  • lokisse
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 20:50:33 följande:
    Precis. Jag köper ingredienser där jag vet att det står att det inte finns nötter i. Sen tycker jag att man bör kunna vänta sig att åtminståne NÅGOT cafe i krokarna kunde ta hänsyn till oss nötallergiker och göra likadant...
    men det skulle i sa fall vara ett helt nötfritt cafe för annars finns det tyvär ingen möjlighet att gjöra nagot nötfritt.
    Difficile est saturam non scribere
Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!