• Anna o Leia

Det är nötter överallt!!!!

Jag är nötallergiker och tycker att detta är så himla tråkigt..

Varje gång, och jag menar varje gång jag går och ska fika, händer detta.
    Vi går in på cafeet, kollar runt på menyn vad som finns, och jag bestämmer mig för en kaffe och något tilltugg.

Och eftersom jag är nötallergiker, måste jag fråga om kakan/mackan innehåller nötter. Och det svaret jag alltid får är- "alltså vi kan ju inte GARANTERA att det inte finns spår av nötter i någonting"...."fast kaffet är ju nötfritt"..

Det är så himla trist eftersom det slutar nästan alltid med att vi antingen får gå runt och fråga flera olika cafeer om deras innehåll, och att jag tillslut får sitta där med kurrande mage och dricka enbart en kaffe... Eller att jag börjar tänka- "Skitsamma jag chansar"..
    Ska jag verkligen behöva riskera min hälsa och i värsta fall mitt liv för att dom inte kan baka utan att nötterna flyger runt i hela lokalen??

Ska jag som nötallerkiker behöva avstå allt ätbart ute bara för att bagerierna/matställena inte kan rengöra sina redskap ordentligt?
    Och för att inte tala om chokladjättarna..tex marabou..hela min familj har bojkottat dom för min skull. Inte för att det hjälper mig, men man kan ju undra hur ett så stort företag inte har "råd att rengöra kärlen".. kom igen, inte råd?

Det är ju så himla vanligt med nötallergi så jag förstår inte varför dom inte kan ta hänsyn till oss. Precis som dom gör med gluten, ägg och mjölk allergi..

Och istället för att diska ordentligt eller använda "nötfri" arbetsbänk, skrivs det bara "kan innehålla spår av nötter" det är bara ett simpelt sätt att gardera sig ifall någon skulle bli riktigt sjuk.

När ska dom ta hänsyn till oss som inte tål nötter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 00:20
    Kan förstå att det skulle vara en för stor risk att garantera nötfritt i ett cafe, där man hanterar nötter, särskillt om man är extremallergiker. MEN, sen finns det jättemånga med "vanlig" nötallergi som hade kunnat äta en kaka/glass ute om personalen bara hade kunnat göra sig besväret att inte använda samma skopa till alla glassar eller lägga nöt/nötfria kakor på samma fat osv..

• Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!
  • Leos och Vincents mamma
    Lena skrev 2010-04-08 18:46:33 följande:
    Varningarna handlar sällan om att det inte rengörs ordentligt utan om att det livsmedelet hanteras i samma lokal och då kan olyckor ske, den så kallade mänskliga faktorn.Om folk upplyser mig om vad de inte tål så ser jag till att det finns mat/fika till dem när jag bjuder hem dem men det är upp till dem att tala om det.
    Jag brukar fråga när vi ska bjuda hem några som vi inte har bjudit förut, om de är allergiska mot nåt.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Sommarlöv

För att inte tala om soya. Min bror är  allergisk mot baljväxter, och soyabönan är ju en baljväxt. Det finns soyalektin i väldigt många produkter där man inte riktigt förväntar sig att det finns....vissa mjölkprodukter, korv, flingor osv

• Mela78
    Evii skrev 2010-04-08 18:30:10 följande:
    Öhh nu är de ju så att min sambo äger ett bageri, och jag är bagare/konditor. VADÅ INTE KAN RENGÖRA REDSKAPEN ORDENTLIGT? VET DU HUR EN JÄVLA DEGBLANDARE SER UT??? Kom inte och påstå att de är tillverkarna som missköter hygienen på arbetsplatsen bara för att du råkar ha en allergi. Jag har också allergier men inte fan klagar jag på sommaren bara för att jag kan dö av getingstick!!! SERIÖÖST MÄNNISKOR OCH NU PÅSTÅR NI ATT MAN ÄR RESPEKTLÖS FÖR ATT MAN SERVERAR NÅT MED NÖTTER I!!!
    Antar att du blev upprörd för att jag skrev att det en allergiker kan uppleva det respektlöst att gång på gång bli bjuden på något som denne ej kan äta. Och då syftade jag inte på att man inte kan köpa fika på caféer som är garanterat nötfria, utan på privata tillställningar där man enkelt kan välja att anpassa det som bjuds till de som ska äta/fika.
  • lokisse
    Mela78 skrev 2010-04-08 19:07:07 följande:
    Antar att du blev upprörd för att jag skrev att det en allergiker kan uppleva det respektlöst att gång på gång bli bjuden på något som denne ej kan äta. Och då syftade jag inte på att man inte kan köpa fika på caféer som är garanterat nötfria, utan på privata tillställningar där man enkelt kan välja att anpassa det som bjuds till de som ska äta/fika.
    men teoretiskt kan man som privatpersson ju inte heller garantera att det inte är nötter i sakena just för att man inte lever nötfrit
    Difficile est saturam non scribere
  • Cloud Berry
    Den här tråden passar mig tänkte jag när jag läste rubriken. Tyvärr tänkte vi inte på samma sorts nötter om jag säger så...
  • Bedan

Jag är allergisk mot nötter och jordnötter. Jordnötter, hasselnötter, men framförallt valnötter är värst. Däremot kan jag äta både mandel och cashew. Undviker dock ändå dem då jag hela tiden utvecklar nya födoämnesallergier koppade till nötallergin. Kan t.ex. inte äta baljväxter längre :(

• 3 hjärtan

Det där är verkligen konstigt.. Jag jobbade på bageri/konditori i 5 år, försökte så gott jag kunde hålla isär nöt/mandel grejer med annat nöt/mandelfritt. Är uppvuxen i ett hem med mycket allergier, jag har själv varit ordentligt allergisk som barn, som jag växte ifrån men nu återkommer lite i taget.

Bakelser till exempel... det är INTE svårt att hålla till exempel bakelserna ifrån varandra, är mycket medveten om att det inte hjälper extremallergiker, men man behöver faktiskt inte ställa bakelserna på samma fat, man kan diska tårtspadarna, diska faten ordentligt. Det är grejer som är så lätta, så de som har lättare allergi iaf kan äta. Det ignorerades helt av resten av personalen på bageriet, så tyvärr fanns det inte mycket att göra...

Sista bagaren jag jobbade för var också ett riktigt pucko, ursäkta mig, men han öste ner mandelmassa till och med i KANELBULLARNA! Blev vansinnig och skällde ut honom, brukar inte öppna munnen annars, men det är faktiskt livsfarligt! Kanelbullar är ändå en sak som många förknippar med "säkert", så de frågar oftast inte ens om det innehåller nötter eller mandlar... Bagarn berättade inte nödvändigtvis för oss i personalen alltid heller att det innehöll nötter/mandlar.

Jag frågade honom vad han tyckte att jag skulle erbjuda alla kunderna som hade allergi. Hans svar på det var helt sonika att han tyckte inte allergiker skulle gå ut och fika. De kunde gott fika hemma, tyckte han.

För extremallergiker är det riktigt hemskt att det ska vara så dåligt med utbud, och det gäller alla allergier, inte bara nötter/mandlar, så kul är det inte som glutenallergiker att äta skumraket varje gång heller. Sen är det bara sjukt onödigt för dem som inte är extremallergiker, men ändå såpass allergiska att de måste undvika så gott som möjligt att man öser ner det i allt, även när det gör varken till eller från för smakens skull!

• Love family

Håller med dig, jag är så allergisk att jag inte kan vara i samma rum där det finns nötter. fruktansvärt jobbigt:( inte kul aat fika när man får sånt där svar, har hänt mig många gånger med.

Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • lokisse
    3 hjärtan skrev 2010-04-08 19:37:50 följande:
    Det där är verkligen konstigt.. Jag jobbade på bageri/konditori i 5 år, försökte så gott jag kunde hålla isär nöt/mandel grejer med annat nöt/mandelfritt. Är uppvuxen i ett hem med mycket allergier, jag har själv varit ordentligt allergisk som barn, som jag växte ifrån men nu återkommer lite i taget.Bakelser till exempel... det är INTE svårt att hålla till exempel bakelserna ifrån varandra, är mycket medveten om att det inte hjälper extremallergiker, men man behöver faktiskt inte ställa bakelserna på samma fat, man kan diska tårtspadarna, diska faten ordentligt. Det är grejer som är så lätta, så de som har lättare allergi iaf kan äta. Det ignorerades helt av resten av personalen på bageriet, så tyvärr fanns det inte mycket att göra... Sista bagaren jag jobbade för var också ett riktigt pucko, ursäkta mig, men han öste ner mandelmassa till och med i KANELBULLARNA! Blev vansinnig och skällde ut honom, brukar inte öppna munnen annars, men det är faktiskt livsfarligt! Kanelbullar är ändå en sak som många förknippar med "säkert", så de frågar oftast inte ens om det innehåller nötter eller mandlar... Bagarn berättade inte nödvändigtvis för oss i personalen alltid heller att det innehöll nötter/mandlar. Jag frågade honom vad han tyckte att jag skulle erbjuda alla kunderna som hade allergi. Hans svar på det var helt sonika att han tyckte inte allergiker skulle gå ut och fika. De kunde gott fika hemma, tyckte han.För extremallergiker är det riktigt hemskt att det ska vara så dåligt med utbud, och det gäller alla allergier, inte bara nötter/mandlar, så kul är det inte som glutenallergiker att äta skumraket varje gång heller. Sen är det bara sjukt onödigt för dem som inte är extremallergiker, men ändå såpass allergiska att de måste undvika så gott som möjligt att man öser ner det i allt, även när det gör varken till eller från för smakens skull!
    men ts vill ha en garanti att det är nötfritt och det far ingen pa condis ge!
    Difficile est saturam non scribere
  • 3 hjärtan
    lokisse skrev 2010-04-08 19:41:48 följande:
    men ts vill ha en garanti att det är nötfritt och det far ingen pa condis ge!
    Nej, det vet jag om. Det får man inte garantera när man jobbar på ett ställe där det bakas med nötter. Precis som man inte får säga att något är glutenfritt, trots att det inte innehåller gluten, men bara för att det bakas annat med gluten i på samma ställe. Det handlar om partiklar i luften och den mänskliga faktorn att en nötsmula kan hamna i. Det är jättefarligt, det är därför man inte får lämna garanti.

Min mening med det var att mycket bakas med nötter/mandel i onödan, som kanelbullarna i mitt exempel ovan. Det finns ju många nöt/mandelallergiker som ändå inte extremallergiker, som skulle kunna äta både det ena och det andra, om man bara höll det lite mer isär från det andra.

För extremallergiker är det jättesvårt, både för fik och den allergiske.

Men det kanske är en affärside för någon att nappa på? Öppna ett garanterat nöt- och mandelfritt konditori
Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!