• Anna o Leia

Det är nötter överallt!!!!

Jag är nötallergiker och tycker att detta är så himla tråkigt..

Varje gång, och jag menar varje gång jag går och ska fika, händer detta.
    Vi går in på cafeet, kollar runt på menyn vad som finns, och jag bestämmer mig för en kaffe och något tilltugg.

Och eftersom jag är nötallergiker, måste jag fråga om kakan/mackan innehåller nötter. Och det svaret jag alltid får är- "alltså vi kan ju inte GARANTERA att det inte finns spår av nötter i någonting"...."fast kaffet är ju nötfritt"..

Det är så himla trist eftersom det slutar nästan alltid med att vi antingen får gå runt och fråga flera olika cafeer om deras innehåll, och att jag tillslut får sitta där med kurrande mage och dricka enbart en kaffe... Eller att jag börjar tänka- "Skitsamma jag chansar"..
    Ska jag verkligen behöva riskera min hälsa och i värsta fall mitt liv för att dom inte kan baka utan att nötterna flyger runt i hela lokalen??

Ska jag som nötallerkiker behöva avstå allt ätbart ute bara för att bagerierna/matställena inte kan rengöra sina redskap ordentligt?
    Och för att inte tala om chokladjättarna..tex marabou..hela min familj har bojkottat dom för min skull. Inte för att det hjälper mig, men man kan ju undra hur ett så stort företag inte har "råd att rengöra kärlen".. kom igen, inte råd?

Det är ju så himla vanligt med nötallergi så jag förstår inte varför dom inte kan ta hänsyn till oss. Precis som dom gör med gluten, ägg och mjölk allergi..

Och istället för att diska ordentligt eller använda "nötfri" arbetsbänk, skrivs det bara "kan innehålla spår av nötter" det är bara ett simpelt sätt att gardera sig ifall någon skulle bli riktigt sjuk.

När ska dom ta hänsyn till oss som inte tål nötter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 00:20
    Kan förstå att det skulle vara en för stor risk att garantera nötfritt i ett cafe, där man hanterar nötter, särskillt om man är extremallergiker. MEN, sen finns det jättemånga med "vanlig" nötallergi som hade kunnat äta en kaka/glass ute om personalen bara hade kunnat göra sig besväret att inte använda samma skopa till alla glassar eller lägga nöt/nötfria kakor på samma fat osv..

• Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!
  • Anna o Leia
    Micke skrev 2010-04-08 12:25:45 följande:
    Gick inte att citera dig, men du skrev att vi "inte är villiga att betala den merkostnad" osv..
    Om jag hade kunnat bestämma var mina skattepengar skulle hamna så skulle jag sett till att en stor del av pengarna ordnar så att nötallergiker kunde leva ett så "vanligt" liv som möjligt och slippa behöva vara rädda om sitt liv varje gång man ska äta ute, eller köpa en macka/kaka på ett cafe.

Ska vi behöva avstå från mycket av livets goda för att ingen vill göra sig besväret att se till att det INTE finns nötter i en tex kaka?
  • DixieDynamite

Har inte läst hela tråden. Endast TS men tyckte det var en intressant diskussion.

En annan sida av problemet.
    Jag jobbar, på min mors konditori, i en liten by. Vi bakar allt från grunden. Utom tårtbottnar och maränger. Har väldigt många allergiker i våran kundkrets som kommer tillbaka om och om igen för att dom litar på oss.  dom är alltså nöjd med oss.

MEN, har också väldigt många sura allergiker.
    Det kan komma in folk, vill beställa en tårta, glutenfri. Fine. Schwartzwaldtårta är glutenfri. Men då kan man inte äta nötter.Jobbigt för kunden,för att denne är nötallergiker,  inte för oss. Bara man beställer i tid så kan vi beställa hem nötfria marängbottnar. Men då nästa problem, dom är även laktosallergiker.
    Okej, problem är till för att lösas. Går det bra med laktosfri grädde, frågar vi då. Nej verkligen inte!! Svarar kunden. Nähä... hum.. en frukttårta med smörkräm då?

Nej gud va äcklligt.

Visst , ingen smaksensation. Men allergiker är, förstå mig rätt, "vana".

Så man kan inte göra _alla_ allergiker nöjda. Men vi försöker. Många är nöjd, och det är absolut skönt.
    Bara en annan sida av problemet.

• lokisse
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 21:07:39 följande:
    Gick inte att citera dig, men du skrev att vi "inte är villiga att betala den merkostnad" osv..Om jag hade kunnat bestämma var mina skattepengar skulle hamna så skulle jag sett till att en stor del av pengarna ordnar så att nötallergiker kunde leva ett så "vanligt" liv som möjligt och slippa behöva vara rädda om sitt liv varje gång man ska äta ute, eller köpa en macka/kaka på ett cafe.Ska vi behöva avstå från mycket av livets goda för att ingen vill göra sig besväret att se till att det INTE finns nötter i en tex kaka?
    att staten skulle fixa cafer för nötalegiker tycker jag är att ta i i överkant.
    Difficile est saturam non scribere
  • Anna o Leia
    Teskedsmamman skrev 2010-04-08 13:06:00 följande:
    Nu stämmer det inte riktigt att man tar hänsyn till glutenintoleranta, t ex kellogg's skiter fullständigt i glutenintoleranta och rycker på axlarna när man pratar med dem om det är så svårt att göra rent linjen efter man har gjort flingor som innehåller gluten... Därav kan t ex glutenintoleranta inte äta kellogg's cornflakes. Det finns ingenstans, nästan, som man kan få tag i glutenfritt på kafé, de kan sälja mjölfritt men inte glutenfritt, risken är att det finns spår av gluten pga dammkontaminering när de bakar... Med både nötallergi och glutenintolerans i min närhet så kan jag säga att skillnaden inte är så stor.
    Oj vad trist.. Här där jag bor finns det både glutenfria bagerier, och cafeer.. Jag kan heller inte äta dom flesta av kelloggs produkter eftersom de innehåller spår av jordnötter..
  • Anna o Leia
    Cloud Berry skrev 2010-04-08 19:14:01 följande:
    Den här tråden passar mig tänkte jag när jag läste rubriken. Tyvärr tänkte vi inte på samma sorts nötter om jag säger så...
    hahaha!! måste ju locka med en kul rubrik
  • Anna o Leia
    lokisse skrev 2010-04-08 19:12:43 följande:
    men teoretiskt kan man som privatpersson ju inte heller garantera att det inte är nötter i sakena just för att man inte lever nötfrit
    Jo jag kan garantera det så pass mycket att det inte är en livsfara för mig att äta, man kan ju inte sluta äta.. då dör man ju
  • Anna o Leia
    3 hjärtan skrev 2010-04-08 19:37:50 följande:
    Det där är verkligen konstigt.. Jag jobbade på bageri/konditori i 5 år, försökte så gott jag kunde hålla isär nöt/mandel grejer med annat nöt/mandelfritt. Är uppvuxen i ett hem med mycket allergier, jag har själv varit ordentligt allergisk som barn, som jag växte ifrån men nu återkommer lite i taget. Bakelser till exempel... det är INTE svårt att hålla till exempel bakelserna ifrån varandra, är mycket medveten om att det inte hjälper extremallergiker, men man behöver faktiskt inte ställa bakelserna på samma fat, man kan diska tårtspadarna, diska faten ordentligt. Det är grejer som är så lätta, så de som har lättare allergi iaf kan äta. Det ignorerades helt av resten av personalen på bageriet, så tyvärr fanns det inte mycket att göra... Sista bagaren jag jobbade för var också ett riktigt pucko, ursäkta mig, men han öste ner mandelmassa till och med i KANELBULLARNA! Blev vansinnig och skällde ut honom, brukar inte öppna munnen annars, men det är faktiskt livsfarligt! Kanelbullar är ändå en sak som många förknippar med "säkert", så de frågar oftast inte ens om det innehåller nötter eller mandlar... Bagarn berättade inte nödvändigtvis för oss i personalen alltid heller att det innehöll nötter/mandlar. Jag frågade honom vad han tyckte att jag skulle erbjuda alla kunderna som hade allergi. Hans svar på det var helt sonika att han tyckte inte allergiker skulle gå ut och fika. De kunde gott fika hemma, tyckte han. För extremallergiker är det riktigt hemskt att det ska vara så dåligt med utbud, och det gäller alla allergier, inte bara nötter/mandlar, så kul är det inte som glutenallergiker att äta skumraket varje gång heller. Sen är det bara sjukt onödigt för dem som inte är extremallergiker, men ändå såpass allergiska att de måste undvika så gott som möjligt att man öser ner det i allt, även när det gör varken till eller från för smakens skull!
    Hoppas det finns/kommer finnas fler som tänker som du när de bakar
  • lokisse
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 21:18:43 följande:
    Jo jag kan garantera det så pass mycket att det inte är en livsfara för mig att äta, man kan ju inte sluta äta.. då dör man ju
    ja du kan det säkert men en persson som ska till och bjuda pa nagot nötfritt.
    dom lever ju inte nötsanerat sa att säga och det räcker ju att mjölet star brevid hasselnötterna i skaferit för att det ska kunna bli livsfarligt för dom med stark nötalergi
    Difficile est saturam non scribere
  • Anna o Leia
    3 hjärtan skrev 2010-04-08 19:47:08 följande:
    Nej, det vet jag om. Det får man inte garantera när man jobbar på ett ställe där det bakas med nötter. Precis som man inte får säga att något är glutenfritt, trots att det inte innehåller gluten, men bara för att det bakas annat med gluten i på samma ställe. Det handlar om partiklar i luften och den mänskliga faktorn att en nötsmula kan hamna i. Det är jättefarligt, det är därför man inte får lämna garanti. Min mening med det var att mycket bakas med nötter/mandel i onödan, som kanelbullarna i mitt exempel ovan. Det finns ju många nöt/mandelallergiker som ändå inte extremallergiker, som skulle kunna äta både det ena och det andra, om man bara höll det lite mer isär från det andra. För extremallergiker är det jättesvårt, både för fik och den allergiske. Men det kanske är en affärside för någon att nappa på? Öppna ett garanterat nöt- och mandelfritt konditori
    Ja vi öppnar ett nötfritt kondis !!! anställer inga nötter då heller
  • 3 hjärtan
    Anna o Leia skrev 2010-04-08 21:22:27 följande:
    Ja vi öppnar ett nötfritt kondis !!! anställer inga nötter då heller
    Ja, jag var sugen på det många gånger när jag jobbade inom den branschen Och givetvis inga nötter bland personalen!
Svar på tråden Det är nötter överallt!!!!