-
Läkarna tror att jag har en tarminflammation.. vad kan man göra mot det? Någon som varit med om det?
-
Svar på tråden Tarminflammation?
-
Drick Aloe Vera! Bra för allas magar, speciellt för de med "problemmagar". Gå in på www.foreverliving.se och sök en återförsäljare nära dig! Lycka tilll!
-
Dions mamma : du försöker verkligen sälja den där aloe veran skiten i alla sådana här trådar där folk har problem med sina magar. Aloe vera fungerar inte när man har en tarmsjukdom eller svåra problem. Föresten har det gjorts många undersökningar där det är bevisat att den inte har någon direkt effekt alls. Man kan lika gärna dricka vatten.
-
Jag har så konstigt för jag har bara kramper på höger sidablueberry83 skrev 2010-04-10 16:04:28 följande:Ja ibland kan jag få kramper och det riktigt svider i magen, och när jag får ett skov så blöder jag även från tarmen (inte så kul). Men nu har jag varit problemfri i ca 3 månader så min nya medicin verkar fungera :) Innan dess så hade jag väldiga problem med skov i ca 1 år. Så länge läkaren hittar rätt medicin så kan oftast leva problemfritt. Sjukdomen påverkade inte förlossningen något.
-
ok..jag brukar ha kramper mitt i magen. När ska du träffa läkaren igen?Puchiko skrev 2010-04-11 10:15:40 följande:Jag har så konstigt för jag har bara kramper på höger sida
-
Har också sett att hon gör det, även i en annan tråd som jag är med i.. Aloe Vera fungerar överhuvudtaget inte när man har en tarmsjukdom...About golden years skrev 2010-04-10 22:21:00 följande:Dions mamma : du försöker verkligen sälja den där aloe veran skiten i alla sådana här trådar där folk har problem med sina magar. Aloe vera fungerar inte när man har en tarmsjukdom eller svåra problem. Föresten har det gjorts många undersökningar där det är bevisat att den inte har någon direkt effekt alls. Man kan lika gärna dricka vatten.
-
Har telefontid på tisdag morgon.. då ska jag få reda på avföringsproverna..blueberry83 skrev 2010-04-11 10:17:38 följande:ok..jag brukar ha kramper mitt i magen. När ska du träffa läkaren igen?
-
Behandling beror ju lite på svårighetsgrad och diagnos.
Handlar det om Crohns eller UC så brukar första åtgärden vara kortison för att snabbt få bukt med inflammationen. Sedan kan man bygga på med antiinflammatoriska preparat och/eller immundämpande läkemedel.
Nyligen läste jag en artikel i en forskningstidning där man visat att blåbär skulle vara bra men det var nog på försöksstadiet ännu. Hur som helst så är det väl så att ni får invänta provsvar för att sedan fortsätta antingen med behandling eller ytterligare utredning. För det mesta vill man ha vävnadsprover för att säkert fastställa vilken sjuka det rör sig om. Och då kan det ju bli frågan om tarmundersökning.
Eller så är det bara något tillfälligt som kan läka ut.Förstår att du är rädd men försök att tänka positivt. Väldigt ofta kan man leva ett bra liv även om det visar sig vara en kronisk sjuka.
-
jo jag vet, har astma sedan barnsben och för två månader sedan fick jag veta att jag har pco.. känns som om min kropp ger upp
Ska på en rectoskopi oxå men har inte fått tid än.. -
Ja, det förstår jag. Själv så har jag levt med Crohns sjukdom i 20 år nu, fött 2 barn och lever ett helt normalt liv. Med mediciner. Men det är det värt om man får må bra.Puchiko skrev 2010-04-11 10:26:10 följande:jo jag vet, har astma sedan barnsben och för två månader sedan fick jag veta att jag har pco.. känns som om min kropp ger upp Ska på en rectoskopi oxå men har inte fått tid än..
Jag hoppas det ordnar sig till det bästa för dig. Inte så sällan blir det en lättnad att få veta vad det är som inte är bra för oftast kan man ju rätta till det åtminstone lite då. -
jo jag vet, så kände jag med pco när jag fick veta det. Men vägen till svar är lång och kantad av törner.. man får ju tjata sig till undersökningar
-
Det är min erfarenhet också. Det tog mig närmare ett halvår av tjat och ideliga akutbesök på sjukhus innan det togs på allvar. Jag hann gå ner 25 kg och var i så dåligt skick att jag drog på mig en massa infektioner. Och det är lite det som är problemet med de här sjukdomarna; att de sällan tas på allvar när symtomen kommer.Men när det väl konstaterades så blev det annat. Ända sedan dess har hjälpen och stöttningen från sjukvården varit fantastisk.Puchiko skrev 2010-04-11 10:41:56 följande:jo jag vet, så kände jag med pco när jag fick veta det. Men vägen till svar är lång och kantad av törner.. man får ju tjata sig till undersökningar
Nu befinner jag mig i och för sig i ett mellanläge; jag är sjuksköterska och jobbar med magtarmsjuka samtidigt som jag är en själv. Så jag har direkttillgång till expertis eftersom den består av mina arbetskamrater. Och det är både bra och dåligt. Fast mest bra. -
det är fruktansvärt att man ska behöva tjata sig till vård i dagens sverige 2010.. hemskt!! Tråkigt att höra att du gick ner så mycket pga sjukdomen
-
Ja, det är hemskt. För är man sjuk så orkar man inte strida hur mycket som helst, heller.Puchiko skrev 2010-04-11 21:33:31 följande:det är fruktansvärt att man ska behöva tjata sig till vård i dagens sverige 2010.. hemskt!! Tråkigt att höra att du gick ner så mycket pga sjukdomen
De kilon jag tappade har jag fått tillbaka men visst var det en jättejobbig period. Alla mina värden var åt skogen och jag orkade ingenting. Låg mest i min säng och ville dö så jag slapp ha ont jämt. Minns den tiden med fasa och är så fruktansvärt tacksam över att behandlingen hjälpte och att jag mår bra idag.
Jag hoppas verkligen du får ordning på det här och den hjälp du behöver. Jag vet hur jobbigt det kan vara och hur rädd man är när man inte har kontroll över sin hälsa. -
Avföringsproverna visade inget, men å andra sidan hade jag ingen diarré under tiden jag lämnade prover.. så han sa att vi ska ändå gå vidare med rectoskopi och om inte det visar något coloskopi..
-
blueberry83 skrev 2010-04-11 10:17:38 följande:ok..jag brukar ha kramper mitt i magen. När ska du träffa läkaren igen?Det är ju inte så konstigt att man har ont på olika ställen.Puchiko skrev 2010-04-11 10:15:40 följande:Jag har så konstigt för jag har bara kramper på höger sida
Jag har mest ont högst upp under lungorna i mitten.
Tarmen är ju lång och olika personer får inflammation på olika ställen. -
har fått tid till rectoskopi nu, 28 april..