Vad äter era katter?
Nyfiken på vad katterna ute i landet äter
Torrfoder, vilket? Blötmat, vilken? Får dem både och?
Nyfiken på vad katterna ute i landet äter
Torrfoder, vilket? Blötmat, vilken? Får dem både och?
Artikeln handlar om hundar, men jag kan lova er att samma sak gäller för katt: www.aftonbladet.se/nyheter/article6928255.ab
...och en till, fantastiskt bra artikel. Läs läs läs! www.kattstatus.se/pierson.pdf
de äter mjau torrfoder
På Mjaus blötmat står det att minst 4% är av just den sort som är smaken, dvs minst 4% musslor i musselsmaken.
RC anger inte köttprocent. Vad säger det? Deras största ingrediens är majs (kommer först i listan).
Mina 2 maine coonisar får torrfoder; royal canin maine coon blandat med royal canin ute och Bilanx. Blötfoder har vi mjau och lyxar till det ibland med sheba.
Våra katter äter torrfoder Katarina kalas kyckling som vi köper på Granngården
15 kg för 300 kr.
Maten står framme hela tiden tillsammans med vatten förstås och de får i sig tillräckligt med vatten för det syns ju i lådan 
De har fin päls och vi har aldrig behövt att uppsöka veterinär.
I mitt nästa liv ska jag bli katt- och hund-mattillverkare, enligt nån (jag kommer inte ihåg vem/var) så är det många på listan av USA:s rikaste som just är fodertillverkare. Kan bero på att skillnaden på råvaror i olika torrfoder är minimal ....men det mesta kan säljas med mördande reklam och ett varumärke med några veterinärer som står bakom.
Veterinärerna säljer RC och Hills. Givetvis är det de foder som rekommenderas då.
Vår äldsta och nästnäst äldsta äter enbart burkmat, mjau för tillfället. Det har inneburit att vår halvperser äntligen mår bättre i magen, dvs hon får upp sina hårbollar.
Näst äldsta katten äter kd från RC då hon har kroniska njurproblem (hon får även ipaktine-pulver för att hjälpa njurarna).
Våra yngsta (fem år gamla) äter RC 35 men jag försöker ständigt få dem att äta burkmat istället, eller i varje fall ett torrfoder med mer fiber (som ger mer mättnadskänsla, de behöver inte så mycket energi som de äter idag då de är innekatter)