• lillplutt

Vad äter era katter?

Nyfiken på vad katterna ute i landet äter Torrfoder, vilket? Blötmat, vilken? Får dem både och?

• Svar på tråden Vad äter era katter?
  • TiLo
    LunaLunatic skrev 2010-04-09 13:02:32 följande:
    Royal Canin Exigent-foder:Ingredienser   Majs, torkad fisk, animaliskt fett, vete, majsgluten, vegetabiliskt proteinisolat*,hydrolyserat animaliskt protein, köttmjöl (fågel), cellulosafiber,betmassa, sojaolja, mineral, natriumfosfat, boragoolja.  Jämför det med Mjaus innehåll i inlägg 23. Nog ser Mjau bättre ut? Dock vill ju eterinärerna gietvis sälja RC och Hills, det är ju det de har hemma.
    vad står det för % halt med kött??? på mjau som jag köpte står det 4% kötthalt
  • TiLo
    lennartsdotter skrev 2010-04-09 15:16:52 följande:
    Att blötlägga torrfoder ger möjligen ungefär samma mat som blötmaten du köper i en djuraffär eller hos veterinären för den blötmaten innehåller ju lika mycket spannmål som torrfodren (vilket är fullständigt onödogt).Blötlagt torrfoder kan dock aldrig jämföra sig med spannmålsfri blötmat.Katter är gjorda för att jaga små djur. Möss, sorkar, småfåglar osv. Djur som väger 30-60 g. De äter hela dessa djur i en måltid. Man kan alltså säga att katten är gjord för att äta måltider om 30-60 g. 30-60 g är hela dagsransonen torrfoder för en katt! Hur du får det till naturligt för katten att äta enstaka pellets lite då och då är för mig en gåta då det absolut inte är så katten beter sig och äter i det fria.Det mesta torrfodret (även de dyra och fina) innehåller runt 50% spannmål. Visa mig en katt som jagar ris och majs ute på fälten så köper jag att detta skulle vara bra mat.Torrfoder är det största problemet bakom FLUTD. Katterna får i sig för lite vätska (och därmed väldigt koncentrerad urin), de får fel pH på urinen och de blir då mycket känsliga för mineralsammansättningen i fodret. Även de dyra fodren som ska vara så perfekt balanserade orsakar FLUTD. Kattens naturliga föda består av andra djur. Djur som består av 65-75% vatten. Dessa djur är gjorda av kött, ben och inälvor. Torrfoder är verkligen inte sammansatt på det viset. Torrfoder för katt skulle göra sig bra som människo- och grisföda dvs. som mat till en allätare. Inte till en köttätare.
    30-60 g blöt mat ja. du kan ju inte jämföra äpplen med päron. torrfodret måste ju tillsättas vatten innan du jämför vikt.

jag vill gärna se var du fått uppgiften om att även hills och rc innehåller lika mycket spannmål som whiskas och friskies. jag vet att torrfoder innehåller spannmål. enligt min vet (som inte själv säljer något annat än specialfoder för sjuka katter, alltså inte rc eller hills) så är det skillnad på foder från ica och foder från djuraffär. jag litade på honom att  det var sant. han jobbar ändå på ett stort rekomenderat djursjukhus. så jag har inte själv kollat upp saken.
  • LunaLunatic

På Mjaus blötmat står det att minst 4% är av just den sort som är smaken, dvs minst 4% musslor i musselsmaken.

RC anger inte köttprocent. Vad säger det? Deras största ingrediens är majs (kommer först i listan).

• Daimis

Mina 2 maine coonisar får torrfoder; royal canin maine coon blandat med royal canin ute och Bilanx. Blötfoder har vi mjau och lyxar till det ibland med sheba.

• Mellen73

Våra katter äter torrfoder Katarina kalas kyckling som vi köper på Granngården
    15 kg för 300 kr.
    Maten står framme hela tiden tillsammans med vatten förstås och de får i sig tillräckligt med vatten för det syns ju i lådan {#lang_emotions_wink}

De har fin päls och vi har aldrig behövt att uppsöka veterinär.

I mitt nästa liv ska jag bli katt- och hund-mattillverkare, enligt nån (jag kommer inte ihåg vem/var) så är det många på listan av USA:s rikaste som just är fodertillverkare. Kan bero på att skillnaden på råvaror i olika torrfoder är minimal ....men det mesta kan säljas med mördande reklam och ett varumärke med några veterinärer som står bakom.

• LunaLunatic

Veterinärerna säljer RC och Hills. Givetvis är det de foder som rekommenderas då.

• Fru U

Vår äldsta och nästnäst äldsta äter enbart burkmat, mjau för tillfället. Det har inneburit att vår halvperser äntligen mår bättre i magen, dvs hon får upp sina hårbollar.

Näst äldsta katten äter kd från RC då hon har kroniska njurproblem (hon får även ipaktine-pulver för att hjälpa njurarna).

Våra yngsta (fem år gamla) äter RC 35 men jag försöker ständigt få dem att äta burkmat istället, eller i varje fall ett torrfoder med mer fiber (som ger mer mättnadskänsla, de behöver inte så mycket energi som de äter idag då de är innekatter)

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Vad äter era katter?