Vad äter era katter?
Nyfiken på vad katterna ute i landet äter
Torrfoder, vilket? Blötmat, vilken? Får dem både och?
Nyfiken på vad katterna ute i landet äter
Torrfoder, vilket? Blötmat, vilken? Får dem både och?
Just nu får vår lilla katt (6 månader) w/d Hill's torrfoder (fiberberikat) eftersom hon varit dålig i magen en längre tid. Vi provade i/d Hill's torrfoder (för känsliga magar) innan det men det fungerade inte alls. Hon har även fått morotspuré (barnmat) lite då och då den sista tiden eftersom hon verkar blir lite bättre i magen av det.
Hoppas att kunna ge henne Orijen när hon väl blir bra i magen igen.
OT: Vi har varit hos veterinären och tagit prover som visade att det inte är något fel på henne förutom den dåliga magen, ska ev dit igen nästa vecka för fortsatt utredning.
En del katter får magkatarr eller ibs precis som människor. Vår veterinär rekommenderade ett pulver med god bakteriekultur (probimin) åt vår katt med magproblem (ibs/magkatarr)
Fru U: Var köper man det? Ska fråga vår veterinär vad hon tror om det?
Egentligen är det ett medel för hästar, men god bakteriekultur är god bakteriekultur (dvs samma för alla, människa som djur
).
Jag vet faktiskt inte. Vi har köpt vårt genom vår hemvetrinär
Min stora katt är en konstig en. Han äter Pussi i gele- punkt. Allt annat vägrar han eller tröttnar på med en gång. Torrfoder är han lite bättre med och där går vi på testet som sa att Lidls är bra.
Lilla katt, är OCKSÅ en konstig en- på sitt sätt. Hon äter de flesta foder- men helst äter hon resterna från min tallrik. Man kan inte lämna saker framme- inte bröd eller kaffebröd heller, hon äter det med.
OFtast får hon ju förstås samma mat som storen- eftersom han är den kräsne får hans smak styra!
Två av mina får RC. Ena får Hill´s.
Fast jag funderar på att byta till typ Olivers Petfood.
Men fasiken, måste ju egentligen BARFA dom :/
Den enda utbildning veterinärer får om mat till katter är i princip från torrfodertillverkarna. De har lobbyverksamhet precis som alla andra större företag.
våra misar äter royal canin, för vuxna ute katter.
dom får mat en gång om dagen och det är direkt på morgon. på kvällen brukar det bli lite matrester av olika slag (därav hoppar vi över blötmaten som jag ändå anser är skit).
kan tillägga att våra katter går ute dygnet runt. har stall, loge och likande att krypa in i när det behövs.