• lillplutt

Bästa kattsanden?

Har just nu Pussi kompakt sand....tycker inte att den fungerar speciellt bra, kisset 'stelnar' ju liksom inte? Hade katt för några år sen och då minns jag att det blev som en hård klump som var lätt att ta upp. Nu när jag försöker få upp det med spaden så faller det isär och det blir massa småkluttar i lådan.. Jag har väntat alltifrån 10min-7timmar och det är samma sak varje gång...
    Vad har ni i kattlådan? Finns det något som funkar bättre än den sanden jag har nu??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 18:54
    Förresten är det himla jobbigt med massa grus i hela badrummet och det fastnar i kattens tassar som hon drar ut i hallen och torkar sedan av sig på hallmattan som blir full av grus..

• Svar på tråden Bästa kattsanden?
  • sirisdotter
    S Sofia skrev 2010-04-10 23:36:14 följande:
    Påsen jag köper är en kompaktpåse. En grå påse. 5 kg är den på.
    Tack!
  • basil
    snuttP skrev 2010-04-10 18:10:48 följande:
    Jo men toalätt är ju papper och inte sand, alltså borde det inte va något problem att spola ner det.
    Men består toalätt och toapapper av samma sorts pappersfiber? Jag skulle definitivt
    inte chansa, blir det stopp i rören kan det bli en dyr affär. Även som hyresgäst i lägenhet får man betala den kostnaden.
  • Jessika82

pussi väldigt bra sand som klumpar sig och räcker länge och blir ingen doft som det ofta kan bli annars

• levandecharader
    S Sofia skrev 2010-04-10 23:36:14 följande:
    Påsen jag köper är en kompaktpåse. En grå påse. 5 kg är den på.
    S Sofia skrev 2010-04-10 10:15:58 följande:
    Eldorados kattsand klumpbildande. Super billig och super bra.Har provat hur mycket som helst, från billiga till dyra. Detta är det bästa, dammar inte, luktar inte och blir bra klumpar. Perfekt sand till mina tre katter!
    Den har vi också. Den är verkligen bra och priset kan man ju inte klaga på
  • nenwood

Vi har pussis sand, tycker den har varit kanon! Var tvungna att köpa en annan påse nu för de hade slut på Pussi och vi hade slut på sand hemma - och den var KASS! Aldrig mer byta på ett vinnande koncept!

Ang sand utanför lådan så har vi dels en sån låda som är som ett litet hus med lucka - mycket sand stannar inuti lådan bara därför och sen har vi köpt en matta på en djurbutik - det är som räfflor, en halv cm djupa så när kissen går ut ur lådan så fastnar mycket av sanden däri.
    Två tips som kanske minskar sandmängden..

• Daimis

Vet inte om nån annan rekomenderat denna...och jag minns inte vad den heter...tyvärr men den är lätt att se. Den är en vit katt på påsen och innei är den små vita inte kulor men som större grus och några blå i. Den sugen upp fantastiskt bra och man plockar bara bort bajset. Sen byter man allt efter en tid när det blivit brunare... (själv byter jag varannan vecka, har 2 kissar) Luktar ingenting.  Vet inte om det på ica är samma...jag köper min där jag köper fodret...

• LillTussa
    Daimis skrev 2010-04-11 20:22:09 följande:
    Vet inte om nån annan rekomenderat denna...och jag minns inte vad den heter...tyvärr men den är lätt att se. Den är en vit katt på påsen och innei är den små vita inte kulor men som större grus och några blå i. Den sugen upp fantastiskt bra och man plockar bara bort bajset. Sen byter man allt efter en tid när det blivit brunare... (själv byter jag varannan vecka, har 2 kissar) Luktar ingenting.  Vet inte om det på ica är samma...jag köper min där jag köper fodret...
    Fresh-and-easy?
    Jag har den o byter betydligt mer sällan. Men har då utekatt..
    Men den är klart värd o inga kulor brukar följa med ut ur lådan... Men det kanske också beror på vilken sorts katt du har. Hade en gång en kisse som aldrig gick ned i lådan utan kissade o bajade från kanten.. Hon var lite speciell..
  • Daimis

LillTussa; Ok Mina är inne än...  På påsen står det att man kunde byta var 4:de v men då var det ju en katt.
    Och du som har dem ute oxå så kan du nog ha det bra länge
    Tycker det är så bra just för att det verkligen inte luktar.

• LillTussa
    Daimis skrev 2010-04-11 20:52:14 följande:
    LillTussa; Ok Mina är inne än...  På påsen står det att man kunde byta var 4:de v men då var det ju en katt. Och du som har dem ute oxå så kan du nog ha det bra länge Tycker det är så bra just för att det verkligen inte luktar.
    Jo, jag som är gravid nu brukar känna direkt hos vänner som har annan sand att det luktar. Men inte denna om såvida inte katten varit där o skitit strax innan.. Klart värd pengarna!
  • Bengalen

Vi hade också Fresh and Easy innan vi gick över till PeeWee. Den var klart bättre än vanlig sand (har använt EverClean i många år) men det går inte att jämföra med PeeWee. Dels kostar en påse ca 100 kr och räcker i ca 2 veckor till våra 3 katter. En påse PeeWee-pellets för ungefär samma pris varar i ca 3 månader.
    Sen är rengöringen så mycket lättare med PeeWee. Vi brukar lägga en tidning i botten på underlådan så är det bara att lyfta bort den med allt sågspån och kasta, inget kisskladd som annars sätter sig i sand och kristaller.

• LillTussa
    Bengalen skrev 2010-04-11 21:03:29 följande:
    Vi hade också Fresh and Easy innan vi gick över till PeeWee. Den var klart bättre än vanlig sand (har använt EverClean i många år) men det går inte att jämföra med PeeWee. Dels kostar en påse ca 100 kr och räcker i ca 2 veckor till våra 3 katter. En påse PeeWee-pellets för ungefär samma pris varar i ca 3 månader. Sen är rengöringen så mycket lättare med PeeWee. Vi brukar lägga en tidning i botten på underlådan så är det bara att lyfta bort den med allt sågspån och kasta, inget kisskladd som annars sätter sig i sand och kristaller.
    Vi som tömmer så sällan är nöjda hittills. Priset spelar ju som ingen roll för oss då det är så lite det handlar om mängdmässigt.. Men Pee-Wee låter förbenat bra om man har flera katter som dessutom är innekatter. 
  • sirisdotter
    Bengalen skrev 2010-04-11 21:03:29 följande:
    Vi hade också Fresh and Easy innan vi gick över till PeeWee. Den var klart bättre än vanlig sand (har använt EverClean i många år) men det går inte att jämföra med PeeWee. Dels kostar en påse ca 100 kr och räcker i ca 2 veckor till våra 3 katter. En påse PeeWee-pellets för ungefär samma pris varar i ca 3 månader. Sen är rengöringen så mycket lättare med PeeWee. Vi brukar lägga en tidning i botten på underlådan så är det bara att lyfta bort den med allt sågspån och kasta, inget kisskladd som annars sätter sig i sand och kristaller.
    Tipset med tidning i underlådan ska provas.  Undrar dock om inte tidningen ger lukt?
    Som fattig student på 70-talet hade jag enbart DN i kattlådan (tror inte kattsandssortimentet var så omfattande då).  Som jag minns det luktade blöt tidning ganska starkt av kattkiss...
  • Daimis

Vad har du för låda då? Jag har testat m tidningspapper i botten...men det resulterade bara i att katten rev sönder den då de skulle kraffsa över sina...ja...

• sirisdotter
    Daimis skrev 2010-04-12 16:27:54 följande:
    Vad har du för låda då? Jag har testat m tidningspapper i botten...men det resulterade bara i att katten rev sönder den då de skulle kraffsa över sina...ja...
    Peewee´s speciallåda!  Vi är några stycken här som är helnöjda med Peewee pellets och den särskilda lådan, som egentligen är två.
  • Daimis
    sirisdotter skrev 2010-04-12 16:39:11 följande:
    Peewee´s speciallåda!  Vi är några stycken här som är helnöjda med Peewee pellets och den särskilda lådan, som egentligen är två.
    Aha...då börjar jag förstå låter ju finurligt!! Vad kostade den? vart har ni köpt den?
  • Daimis

NU!!! Jag hittade namnet på sanden. Lamina kristallsand heter den.

Svar på tråden Bästa kattsanden?