• Miss Maya

Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?

Häromdagen kom jag till dagis för att hämta min dotter. Då ser jag henne, längst bort på gården, högst upp i rutschkanan, glad och lycklig. Svisch, sa det så hade hon åkt ner, lika lycklig. Och så upp igen och så ner.

Och det är väl roligt att hon finner det roande. Det jag noterade dock var avsaknaden av personal vid rutschkanan. Hon fick roa sig ganska själv där bäst hon ville. Just då visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka och kände mig ganska cool själv. Men ju mer jag tänker på det, destu mer stör det mig. Och idag var vi och rutschade igen och jag såg att hon verkligen inte hade koll alla gånger och en gång så hade hon nollkoll och jag såg bort i tre sekunder och hon åkte ner på magen med huvudet före. Bra gick det och hon tyckte det var roligt (haha). Det är dock inget jag önskar hon ska börja ta sig för jämt.

Överdriver jag när jag känner att det inte är okej att lämna en sådan liten helt själv vid rutschkanan?

• Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?
  • With a devilish smile

Min dotter på 17 mån åker själv, oftast står jag bredvid men ibland har man suttit på en bänk någon meter ifrån så har hon hunnit åka ner när man är framme men hon löser det utmärkt själv . Jag tycker att så länge barnet klarar av det och det inte är en enorm kana så behöver man inte bli helt upprörd över en sådan sak ;)

Barn måste få prova själva , lära & utveckla sig utan en förälder som står som en hök 2 mm ifrån dom. 
    Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • Julia85

Jag tycker inte det är någon fara om hon åker själv. Barn måste ju lära sig själva vad som är farlig och inte. Om man ska nojja över en sådan sak så ska du inte åka bil, du kan ju krocka.. Du ska inte gå ut och gå, kan ju bli påkörd. Inte vara i huset, kan ju börja brinna.. Ja, du fattar nog vad jag menar..

• Ullis 10

Det är nog ok, hon är ju liten men dagis funkar ju inte så att de kan stå brevid var o en även om de har börjat tidigt. De lär sig snabbt!

• Miss Maya
    Julia85 skrev 2010-04-10 15:51:44 följande:
    Jag tycker inte det är någon fara om hon åker själv. Barn måste ju lära sig själva vad som är farlig och inte. Om man ska nojja över en sådan sak så ska du inte åka bil, du kan ju krocka.. Du ska inte gå ut och gå, kan ju bli påkörd. Inte vara i huset, kan ju börja brinna.. Ja, du fattar nog vad jag menar..
    Tycker inte dina jämförelser passar in här riktigt, men men.
  • hemljuvahem

Det är svårt för förskolepersonalen att vara vid var sida om barnen... men att hålla ett öga är ju självfallet.

Sen vet jag inte hur rutschkanan ser ut, hur hög den är, hur brant den är, om den är o plast eller stål.. om den åker längstmed en kulle (som jag såg att någon annan skrivit om)

• pigglet
    Miss Maya skrev 2010-04-09 22:46:57 följande:
    Eller så blir det farligt. Att landa på huvudet är aldrig bra. Jag vet äldre barn som fallit från lägre höjder än denna och brutit både armar och ben. Otur och landat riktigt illa. Det är undantagsfall, självklart, men det händer. Sitter hon högst upp där och hamnar snett med kroppen och vurpar ner med huvudet före över kanten, ja, den tanken tycker jag är rejält otäck.
    Har man otur så kan det mesta bli farligt  :(

Det var ju inte så många år sedan ett litet barn dog (på dagis?) då h*n ramlade i en sådan där "gunghäst" som finns i alla lekparker. Maximal otur - slog huvudet i en järnstång.   :(

Det är ju så hemskt att det gör ont att tänka på det...
    Men tyvärr så är det ju så att vi inte kan skydda våra barn mot allt, och förmodligen inte heller bör göra det. Min erfarenhet är ändå att personalen är väldigt noga om barnen, och vaktar dem mer än jag gör med mina egna. Som personal är man medveten om att man tar hand om det dyrbaraste föräldrarna har, och "chansar" mindre än många föräldrar gör?

Kanske man också får ta med i beräkningen att de inte kan vara lika nära varje barn, när de är 2-3 stycken på 20 barn, som man kan vara hemma?
  • Julia85
    Miss Maya skrev 2010-04-10 17:29:46 följande:
    Tycker inte dina jämförelser passar in här riktigt, men men.
    Fast du är ju rädd att något ska hända.. Som att ditt barn ramlar ner när det klättrar upp till rutschkanan.. Barnet kan ju lika gärna klättra upp på en stol och upp på bordet hemma hos er, därifrån kan hon ju ramla och slå i huvudet i stolen eller något annat.. Eller slå ut tänderna mot golvet m.m.

Det jag menar är att barnen är aldrig säkra någon stans! Så en rutschkanan på dagis är väl inget att hänga upp sig på?
  • Miss Maya
    Julia85 skrev 2010-04-10 20:05:12 följande:
    Fast du är ju rädd att något ska hända.. Som att ditt barn ramlar ner när det klättrar upp till rutschkanan.. Barnet kan ju lika gärna klättra upp på en stol och upp på bordet hemma hos er, därifrån kan hon ju ramla och slå i huvudet i stolen eller något annat.. Eller slå ut tänderna mot golvet m.m. Det jag menar är att barnen är aldrig säkra någon stans! Så en rutschkanan på dagis är väl inget att hänga upp sig på?
    Ja för att jag sett hur min dotter beter sig i rutschkanan ja!

Jag är inte rädd för att bli påkörd av en bil för jag tittar mig runt och min dotter sitter i vagnen, jag är inte rädd att det ska börja brinna för jag har inget min dotter kan leka med som skulle orsaka det, jag är ytterst noga med att stänga spisen, osv osv osv.

MEN jag har sett hur oaktsam, i rent oförstånd, dottern kan vara i en rutschkana, ja!
  • Zelmilainen

har bara läst ts. dels tycker jag lite det beror på hur pass hög rutshkanan är, men ja, jag tycker det generellt sett är helt ok att en 18 månaders får klara d själv. erfarenheten som förskollärare säger att barnen lär sig bättre om de själva får testa/prova sig fram. och visst de kanske ramlar och slår sig, men det är oxå ett steg i det hela. att kunna lära sig konsekvenserna av sitt handlande, att vara emr försiktig osv. detta är naturligtvis förutsatt att barnet klarar av d. jag menar d kan ju finnas en ettåring som klarar det och en tvååring som inte gör d...

Vill ha bebis nuuu!!!
  • gullehjärtat

Tycker att personalen på dagis borde ha lite bättre koll på en så liten vid en rutschkana.. men som andra skrivit, de beror ju lite på hög den är och så.

• With a devilish smile
    Miss Maya skrev 2010-04-10 20:12:54 följande:
    Ja för att jag sett hur min dotter beter sig i rutschkanan ja! Jag är inte rädd för att bli påkörd av en bil för jag tittar mig runt och min dotter sitter i vagnen, jag är inte rädd att det ska börja brinna för jag har inget min dotter kan leka med som skulle orsaka det, jag är ytterst noga med att stänga spisen, osv osv osv. MEN jag har sett hur oaktsam, i rent oförstånd, dottern kan vara i en rutschkana, ja!
    Men om du nu vet med dig att din dotter är så pass oförsiktig att det krävs övervakning av vuxen vid åkandet är det väl inte svårare än att prata med personalen ? {#lang_emotions_innocent}
    Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • Flygfotogen

Det beror ju helt på hur stadig och duktig din dotter är motoriskt sett och absolut på hur rutschkanan är utformad.

• Miss Maya
    Marsch skrev 2010-04-11 18:32:51 följande:
    Det beror ju helt på hur stadig och duktig din dotter är motoriskt sett och absolut på hur rutschkanan är utformad.
    tja upp kommer hon, utan problem. Ner kommer hon också, utan problem. MEN hon saknar förståndet att vara lite försiktig. Ställer sig upp precis när hon kommit upp för trappan så trappan är några cm bakom henne bara, det tycker jag är lite läskigt. Som att jag skulle ställa henne på matbordet här hemma, med ryggen mot kanten, några cm ifrån ungefär . Sånt gör mig lite oroad.

Hon är dock försiktig vid själva kanten på rutschkanan. Hon sätter sig alltid ner en bit ifrån och hasar sig fram på rumpan tills hon kan åka ner. Så på så sätt har hon koll. Å andra sidan så har hon så bråttom ibland så hon är på väg att hamna snett med kroppen och antingen åka över kanten eller åka ner på sida eller på rygg med huvudet före.

Men det är kanske jag som övernojjar i detta fall. Jag kännr mig ju fullkomligt trygg med dagis i övrigt!
Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?