• Miss Maya

Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?

Häromdagen kom jag till dagis för att hämta min dotter. Då ser jag henne, längst bort på gården, högst upp i rutschkanan, glad och lycklig. Svisch, sa det så hade hon åkt ner, lika lycklig. Och så upp igen och så ner.

Och det är väl roligt att hon finner det roande. Det jag noterade dock var avsaknaden av personal vid rutschkanan. Hon fick roa sig ganska själv där bäst hon ville. Just då visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka och kände mig ganska cool själv. Men ju mer jag tänker på det, destu mer stör det mig. Och idag var vi och rutschade igen och jag såg att hon verkligen inte hade koll alla gånger och en gång så hade hon nollkoll och jag såg bort i tre sekunder och hon åkte ner på magen med huvudet före. Bra gick det och hon tyckte det var roligt (haha). Det är dock inget jag önskar hon ska börja ta sig för jämt.

Överdriver jag när jag känner att det inte är okej att lämna en sådan liten helt själv vid rutschkanan?

• Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?
  • Fenomen a
    Hallonmumsan skrev 2010-04-09 22:26:03 följande:
    barnen har inte det inlärt att det är farligt utan det måste dom lära barnen. hur ofta säger man inte till sina barn spring inte med saker i munnen eller stå inte på stolen osv. dom glömmer så lätt.
    Kan de vara så att de måste få uppleva vad som händer om de ramlar att det faktiskt gör ont. Då kan de koppla till vad man säger.
  • Miss Maya
    Fenomen a skrev 2010-04-09 22:37:38 följande:
    Kan de vara så att de måste få uppleva vad som händer om de ramlar att det faktiskt gör ont. Då kan de koppla till vad man säger.
    Ja, ibland är det nog så. Hon ramlade från matstolen för första gången häromdagen och jag hann ta i henne innan hon slog i golvet, men hon blev rejält skrämd och efter det har hon varit betydligt mer noga med hur hon sätter sig.

Fast jag vill ändå inte att hon ska lära sig att rutschkana kan vara farligt genom att vurpa ner på huvudet.
  • Fenomen a
    Miss Maya skrev 2010-04-09 22:39:42 följande:
    Ja, ibland är det nog så. Hon ramlade från matstolen för första gången häromdagen och jag hann ta i henne innan hon slog i golvet, men hon blev rejält skrämd och efter det har hon varit betydligt mer noga med hur hon sätter sig. Fast jag vill ändå inte att hon ska lära sig att rutschkana kan vara farligt genom att vurpa ner på huvudet.
    Klart man inte vill, tycker att man kan börja vaddera hela världen när man får barn men man måste nog lita till dem och komma ihåg att det inte är så farligt
  • Miss Maya
    Fenomen a skrev 2010-04-09 22:44:27 följande:
    Klart man inte vill, tycker att man kan börja vaddera hela världen när man får barn men man måste nog lita till dem och komma ihåg att det inte är så farligt
    Eller så blir det farligt. Att landa på huvudet är aldrig bra. Jag vet äldre barn som fallit från lägre höjder än denna och brutit både armar och ben. Otur och landat riktigt illa. Det är undantagsfall, självklart, men det händer. Sitter hon högst upp där och hamnar snett med kroppen och vurpar ner med huvudet före över kanten, ja, den tanken tycker jag är rejält otäck.
  • MaNiMi

Tycker ju att det bör vara en personal att övervaka åkandet när de är så små, min son fixade också åka själv i den åldern, men jag fanns ju brevid om han skulle snubbla eller ramla över kanten.
    En kompis son sprang i ett obevakat ögoblick upp på en klätterställning med en hängbro..har ramlade mellan skyddsräcket och rakt ner på skallen som fick sys med flera styng...inte lärde han sig något av det..dagen efter försökte han smita upp där igen..men då hade mamman stenhård koll.

Prata med förskolepersonalen om att du inte är bekväm med att hon åker helt obevakat. Däremot är det ju bra att hon får åka själv och träna upp sina förmågor.
    Bättre en bruten näsa än ett brutet självförtroende sa de till mig när min älste son var både högt å lågt och med världens fart i tidig ålder

• MaNiMi

..sista meningen kom visst inte med..
    men de passade honom iaf extra noga där på förskolan då de visste att han var lite för våghalsig för sitt eget bästa!

• amalie79
    Miss Maya skrev 2010-04-09 22:18:41 följande:
    Ja det oroar mig också lite, då trappan är ganska brant. Och så finns det ett trä-staket bakom. Vet dock inte om det är så nära så hon skulle falla på det om hon föll bakåt. Är inte säker. Ska kolla upp det på måndag.
    Ja gör det, för det där finns regler för. Fallskyddsområdet kring ett lekredskap ska vara ett visst antal meter, osv, när det är över en viss höjd, men nu kan jag inte reglerna i huvudet.

Huvudregel dock när det gäller barn och lekredskap: behöver de hjälp upp så är de för små för grejerna ännu. Då ska man vara där och övervaka dem. Ibland klagar folk över att det och det är för brant, för komplicerat, för farligt, osv.
     Nej, det är barnet som är för litet!

Jag håller med dig, jag tycker också de borde ha koll på barnet i rutschkanan. Man behöver ju inte lägga sig i, hon kan ju få göra det själv, men iaf ha uppsikt över henne!
  • Maggiepuh

Det ska finnas en vuxen i närheten av kanan för att det ska vara ok för en 1,5 åring att åka.

• BlommyNess12
    Maggiepuh skrev 2010-04-10 10:26:25 följande:
    Det ska finnas en vuxen i närheten av kanan för att det ska vara ok för en 1,5 åring att åka.
    Det där är ju ingen allmän sanning det beror ju faktiskt helt på.
    T.ex på min sons dagis där har de lagt en rutschkana på en kulle. Barnen går upp för kullen och åker ner. Det är alltså gräs och kulle på alla sidor, om han skulle ramla ur rutschkanan så är det ca 15 cm till en gräsmatta och det värsta som skulle kunna hända är att han rullar ner för kullen.
  • Miss Maya
    BlommyNess12 skrev 2010-04-10 10:51:14 följande:
    Det där är ju ingen allmän sanning det beror ju faktiskt helt på. T.ex på min sons dagis där har de lagt en rutschkana på en kulle. Barnen går upp för kullen och åker ner. Det är alltså gräs och kulle på alla sidor, om han skulle ramla ur rutschkanan så är det ca 15 cm till en gräsmatta och det värsta som skulle kunna hända är att han rullar ner för kullen.
    Men det är ju en helt annan sak?
Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?