• Miss Maya

Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?

Häromdagen kom jag till dagis för att hämta min dotter. Då ser jag henne, längst bort på gården, högst upp i rutschkanan, glad och lycklig. Svisch, sa det så hade hon åkt ner, lika lycklig. Och så upp igen och så ner.

Och det är väl roligt att hon finner det roande. Det jag noterade dock var avsaknaden av personal vid rutschkanan. Hon fick roa sig ganska själv där bäst hon ville. Just då visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka och kände mig ganska cool själv. Men ju mer jag tänker på det, destu mer stör det mig. Och idag var vi och rutschade igen och jag såg att hon verkligen inte hade koll alla gånger och en gång så hade hon nollkoll och jag såg bort i tre sekunder och hon åkte ner på magen med huvudet före. Bra gick det och hon tyckte det var roligt (haha). Det är dock inget jag önskar hon ska börja ta sig för jämt.

Överdriver jag när jag känner att det inte är okej att lämna en sådan liten helt själv vid rutschkanan?

• Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?
  • BlommyNess12

Det beror ju också helt klart lite på barnets motorik, måste jag tillägga. Vissa har ju bättre kroppskontroll i den åldern än andra.

• Gravidgrodan

Ja, det där med trappan är ju också viktigt så att de inte ramlar från den och att barnen ofta knuffas. Självklart borde personalen ha koll tycker man.

• Miss Maya
    Gravidgrodan skrev 2010-04-09 22:23:09 följande:
    Ja, det där med trappan är ju också viktigt så att de inte ramlar från den och att barnen ofta knuffas. Självklart borde personalen ha koll tycker man.
    Ja knuffas kan de ju också göra, men det är jag inte så rädd för. Några barn försökte ta sig upp före dottern idag och hon blev skitarg och satte igång och tjuta av ilska!
  • Fenomen a

mina har åkt själva sedan de var ca 1 år och aldrig ramlat, de är försiktigare än sina mrater och väljer själa att åka baklänges på mage om det är höga kanor. Klart att de kan ramla men det gör de jhu även om personalen står 2 meter bort och man hinner inte fram iaf.

• Hallonmumsan

barnen har inte det inlärt att det är farligt utan det måste dom lära barnen. hur ofta säger man inte till sina barn spring inte med saker i munnen eller stå inte på stolen osv. dom glömmer så lätt.

• Hallonmumsan
    Miss Maya skrev 2010-04-09 22:24:29 följande:
    Ja knuffas kan de ju också göra, men det är jag inte så rädd för. Några barn försökte ta sig upp före dottern idag och hon blev skitarg och satte igång och tjuta av ilska!
    det är ju bra. min son var den försiktiga typen som dom kunde ta leksaker ifrån utan att han sa nått. nu har han däremot börjat ta för sig
  • Miss Maya
    Hallonmumsan skrev 2010-04-09 22:27:23 följande:
    det är ju bra. min son var den försiktiga typen som dom kunde ta leksaker ifrån utan att han sa nått. nu har han däremot börjat ta för sig
    Så har min dotter varit också och ibland säger hon fortfarande inget om någon tar något av henne. Men hon har börjat bli lite mer kaxig nu och det kan behövas!
  • Gravidgrodan
    Miss Maya skrev 2010-04-09 22:24:29 följande:
    Ja man måste ju stå upp för sig själv! {#lang_emotions_laughing} Jag tycker det verkar lite konstigt bara att de låter barnen åka själv så där, tror inte det skulle hända på min sons dagis. Men vi har kanske extra hönsig personal {#lang_emotions_wink}
  • Miss Maya

Fast dottern åker ju frekvent så vi får väl hoppas hon börjar ha stenkoll snart. Idag gick klättrade hon nog upp och åkte ner 20 gånger på raken. Puh...

• Gravidgrodan
    Miss Maya skrev 2010-04-09 22:30:16 följande:
    Fast dottern åker ju frekvent så vi får väl hoppas hon börjar ha stenkoll snart. Idag gick klättrade hon nog upp och åkte ner 20 gånger på raken. Puh...
    Övning ger färdighet sägs det! Hon har nog stenkoll snabbare än du tror, men tycker ändå att man ska ha ett så litet barn under uppsikt. För som någon skrev så glömmer de snabbt att det kan vara farligt om man inte är fullt koncentrerad på det man gör...
Svar på tråden Okej att låta 1 1/2 åring åka rutschkana ensam?