• Rapunzella

    1,5 år från Kina - Blöja?

    Jag har för mig att jag någon gång läst om några speciella "blöjbyxor" som man använde i Kina, som var som en öppen "lucka" som öppnades om "behov uppstod".

    Det kanske var många år sedan de användes, men jag undrar nu - visst använder troligen en 1,5 åring i Kina blöja? Eller brukar barnen vara pottränade på barnhemmen? Finns det blöjor att köpa där, eller ska man ta med?

  • Svar på tråden 1,5 år från Kina - Blöja?
  • sirisdotter
    Thi 08 skrev 2010-04-19 11:05:33 följande:
    Det är väl inget konstigt med en 1,5 åring som endast har blöja? Jag har inte börjat potträna min ännu.......tänker börja lite smått snart, men för det första gick hon ju inte ordentligt förrän hon var 15 månader och då kan man ju inte anv potta. Om man läser lite på nätet finns det vissa hållpunkter för att avgöra om barnet är redo för potträning (ex barnet ska kunna gå, barnet ska visa tendenser att kunna ta av sig byxorna själv.....) Jag tror inte man ska skynda på det i onödan. Barnet går igenom så mng förändringar ändå. Ta med några blöjor och köp resten där om barnet visar sig använda blöja (vilket jag tror).
    Föräldrar och barnhem i Kina kanske inte får fram samma träffar på nätet som du gör?

    När du söker på nätet, har du inte kommit på träffar om EC??

    Splitpants??
  • sirisdotter
    Thi 08 skrev 2010-04-19 11:09:28 följande:
    Har du verkligen läst tråden??

    TS hoppas att hennes adoptivbarn från Kina inte är van vid att uträtta sina behov var som helst,  som min kompis´ tvååriga barnbarn uppvuxet i Kina, som kom hem till sin farfar nyligen.  Farfar slet snabb åt sig första bästa papperskorg för att rädda parketten...
  • Thi 08

    Jag ser nu att jag trodde hon svarade "mor till två kina tjejer". Förstår inte riktigt hur du kunde tro att jag svarade så på ditt inlägg

    Det fanns inte i min tankevärld att min flicka skulle ha annat än blöja, men hon är ju från Vietnam iof. Undrar ju lite vad det är för barnhem där barnen går runt och uträttar sina behov lite varstans Hemskt. 

  • Mimab

    Skulle nu barnet vara vant att "sätta sig varsomhelst" så kan man ju ha blöja på barnet i alla fall. Då hamnar ju "resultatet" i blöjan i stället!

    Vår dotter var 20 månader och nästintill torr redan, dock använde vi blöja men när vi var på hotellrummet och märkte att något var på G så satte vi henne på toan. Senare pekade hon på baken eller dörren till badrummet och vi tog henne till toa. Blöjor skippade vi efter två månader hemma (men under den tiden fortsatte vi att sätta henne på toa med babybjörns toasits på toastolen). Hon hade bott i familjehem ett tag och jag antar att de övat potträning med henne.

    Även om ert barn skulle vara torrt redan så kan de ju gå tillbaka i sin utveckling i och med förändringen med att hon kommer till er och då behövs ju blöja i vilket fall som helst.

    Lycka till!

  • Thi 08

    Mimab, jag tänkte faktiskt samma sak. Jag skulle anv blöjor och precis som du skriver så brukar min dotter nuförtiden klappa baken när hon håller på att bajsa. Och frågar man "bajsar du" så går hon till toan, så jag tror det snart är time för pottan här. När jag ska kissa och jag säger "mamma kissnödig" så springer hon till toan och pekar på den.

  • sirisdotter
    Thi 08 skrev 2010-04-19 13:24:09 följande:
    Jag ser nu att jag trodde hon svarade "mor till två kina tjejer". Förstår inte riktigt hur du kunde tro att jag svarade så på ditt inlägg Det fanns inte i min tankevärld att min flicka skulle ha annat än blöja, men hon är ju från Vietnam iof. Undrar ju lite vad det är för barnhem där barnen går runt och uträttar sina behov lite varstans Hemskt. 
    Jag har ingen aning om hur det är på barnhem i Kina. 

    Däremot har jag en kompis i stockholmstrakten, var son reste ut i världen, som ungdomar ofta gör.  En kvinna i Kina blev gravid,  de gifte sig.  När barnet var ungefär 1,5 år  förra sommaren flyttade den unga familjen från Kina och hem till barnets farfar.  Det barnet har aldrig bott på barnhem, vad jag vet.  I den stad där de bodde följde de gällande seder.

    Olika länder har olika vanor.
  • Thi 08

    Jag tycker mer det låter som att man anv en sådan pga tidsbrist. Men men olika länder har olika ideér, dock hade jag som sagt inte en tanke på det och har aldrig förr hört talas om att barnen går runt och skvätter på golvet.......tror inte det är riktigt vad man vill att barnen ska göra i Kina heller.

  • chatnoir
    Thi 08 skrev 2010-04-19 14:45:49 följande:
    Jag tycker mer det låter som att man anv en sådan pga tidsbrist. Men men olika länder har olika ideér, dock hade jag som sagt inte en tanke på det och har aldrig förr hört talas om att barnen går runt och skvätter på golvet.......tror inte det är riktigt vad man vill att barnen ska göra i Kina heller.
    Men i Kina har barnen inte blöja traditionellt sett. Vi var i Nanjing, en mycket modern stad i en av Kinas rikaste provinser. Jag såg ett par gånger små barn bajsa på gatan och föräldrarna plockade upp det. Visst tyckte jag att det var äckligt, men det kanske inte är värre än att hundar bajsar på gatan här, egentligen. Det ser olika ut i olika länder helt enkelt. Man undrar ju också hur det går till när riktigt små bebisar inte har blöja, men tydligen lär sig mödrarna att se när barnet behöver kissa eller bajsa, så att de kan göra det på ett passande ställe. Fascinerande tycker jag!
  • sirisdotter
    chatnoir skrev 2010-04-19 14:58:35 följande:
    Men i Kina har barnen inte blöja traditionellt sett. Vi var i Nanjing, en mycket modern stad i en av Kinas rikaste provinser. Jag såg ett par gånger små barn bajsa på gatan och föräldrarna plockade upp det. Visst tyckte jag att det var äckligt, men det kanske inte är värre än att hundar bajsar på gatan här, egentligen. Det ser olika ut i olika länder helt enkelt. Man undrar ju också hur det går till när riktigt små bebisar inte har blöja, men tydligen lär sig mödrarna att se när barnet behöver kissa eller bajsa, så att de kan göra det på ett passande ställe. Fascinerande tycker jag!
    Så skönt att du känner till det jag berättar om.  Vad jag förstår har den familj jag nämnt bott i en "storstad mycket större än Stockholm och säger jag namnet på den känner du ändå inte igen namnet".

    Mig närstående föräldrar har fått mig att intressera mig för EC.  Inom EC anser man att babysar från början känner av när de ska uträtta sina behov.  Om föräldern fångar upp dem från början, t ex håller dem över tvättställ eller toa,  behålls den förmågan.  En del föräldrar gör speciella ljud samtidigt, för att få barnet att associera ljudet till vad de kan använda tvättstället till (kss. kss t ex).

    Om föräldrarna som så ofta i väst sätter på babyn moderna engångsblöjor, som känns torra, förlorar barnet snart förmågan att känna signalerna. 
    EC-experter hittar säkert fel i min enkla beskrivning, men något åt det hållet skulle jag tro att det ligger till.
  • Hej och Hopp

    Lite OT men jag läste faktiskt i en föräldratidning om att mammor i Vietnam använder ljudet tss för att få barnen att kissa och har alltså inte blöja på dem överhuvudtaget.

    Inte vet jag om det stämmer eller hur vanligt det är - på min dotters barnhem hade barnen "blöjor" eller i alla fall frottélappar som knöts fast med en tygremsa.

    Men jag trodde att man på barnhemmen i Kina använde så kallade splitpants och satte barnen på pottor väldigt tidigt men har ingen aning om var jag fått det ifrån

    Jag hade bara med mig lite blöjor till Vietnam - det fanns pampers att köpa men de var av en helt annan kvalitet än här. Hade gärna haft lite fler blöjor med mig, men det är ju mycket man vill ha med sig och det funkade ju med de vietnamesiska pampers-blöjorna med

  • Thi 08

    Men hur gör man då på vintern om man kommer hem med ett barn som uträttar behov lite här & där om det är -5 ute? Barnet får för sig att uträtta behovet gångvägen till centrumet eller på bussen eller t-banan. Nog hade jag tagit på mitt barn en blöja. Kan barnet kissa på kommando vid ex tss eller ksss behövs ju ingen blöja men jag tvivlar på att man får hem ett barn som kan det Men just att barn kan koppla ljud till olika vardagsbestyr är intressant och det märker man ju att de gör.

  • Thi 08

    På min flickas barnhem hade de vanliga tygblöjor som jag själv för övrigt hade som liten Tror det behövs enormt mkt egentid med barn för att lära de ksss och tsss. Det tvivlar jag verkligen på att barnen får och då sätter man ju på barnen något som "fångar upp" om man inte vill tvätta barnhemsgolvet hela tiden. Där barnen för övrigt ska kravla omkring och lära sig krypa (iaf fick de krypa runt lite på golvet där V bodde). Jag förstår inte riktigt tanken där att barnhemmen inte skulle tillämpa andra "system" ang blöjor osv när de tillämpar andra metoder/system i stort för att få vardagen att fungera........Jag har inte varit på ett kinesiskt barnhem och aldrig fått höra om hur det fungerar där. Blir bara lite fundersam på varför det skulle fungera likadant på en "inrättning" "barnhem" "center"  eller vilka förhållanden barnen nu lever under, som det i regel gör i vanliga familjer?

  • Thi 08

    Ingenting på barnhem är "vanligt"........eller en normal miljö för ett barn. De får säkerligen en viss del kärlek. Men min lilla tjej kunde knappt sitta odentligt vid 10 mån ålder ELLER krypa. Det krävs ju mkt jobb med barn för att de ska bli torra. Om man nu inte vill torka upp från golvet eller fånga med en papperskorg. Därför tror jag det är tveksamt om man kan jämföra barn som bott med sin mamma och pappa vers på barnhem.

  • Marie IE B
    Hej och Hopp skrev 2010-04-19 19:18:00 följande:
     Men jag trodde att man på barnhemmen i Kina använde så kallade splitpants och satte barnen på pottor väldigt tidigt men har ingen aning om var jag fått det ifrån
    Båda delarna förekommer - splitpants och blöjor. Vår A hade blöjor och jag tror faktiskt att alla barn i vår grupp, 14 st från minst 5-6 olika barnhem, hade det. Åldern på våra barn var från 9 mån till dryga 1,5 år. De barn som var lite äldre på A's barnhem hade splitpants, det ser vi på de foton vi tog när vi var där. Däremot såg man ju barn i splitpants överallt på sta'n och det satt små barn och kissade lite mest överallt; i rabatter, vid trottoarkanten, i papperskorgar...
  • Rapunzella

    Oj, hade inte sett alla svar i tråden - TACK!

    För att förtydliga - Jag tror och hoppas ju att barnet har blöja (det är inte mitt barn, utan en kompis), men eftersom jag har sett splitpantsen så undrade jag dels hur/när-/om de användes, och sedan hade jag en tanke om att barnhemmen kanske pottränade tidigare för att slippa ha så många blöjbarn.

    Nu vet jag att h*n sannolikt kommer att ha blöja och att det finns att köpa där. Tack!!

    / Kompisen som nästan är mer uppspelt än den blivande modern...

Svar på tråden 1,5 år från Kina - Blöja?