• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Ginge
    Moster Ann skrev 2010-12-09 10:47:22 följande:
    Men jag hoppas att det sätter igång snarast.. så att man hinner vara hemma och bekanta sig med bebisen i lugn och ro innan julstöket...
    Precis så vill vi också. Hinna återhämta sig och börja få rutiner innan jul.  men barnmorskan sa att senast den 18e dec ska vi få våran bebis. Hoppas bara att den vill komma ut med sin egen vilja innan dess.

Idag blir jag nästan lite orolig att bebis är så lugn, kände knapast några rörelser. Och det är verkligen ovanligt. annars brukar vara ordentlig fart på ungen, hela tiden...

Så imorgon, har jag bestämd mig - ska titta på massor förlossningsfilmer, småbarns filmer och div. allt som kan få mig börja gråta och sätta igång hormoner. enligt barnmorska det är ju det efektivaste sättet att påskinda förlossningen - göra något som väcker mycket starka känslor runt en bebis :)
  • Lakritsnapp
    Ginge skrev 2010-12-09 23:11:45 följande:
    Precis så vill vi också. Hinna återhämta sig och börja få rutiner innan jul.  men barnmorskan sa att senast den 18e dec ska vi få våran bebis. Hoppas bara att den vill komma ut med sin egen vilja innan dess.

Idag blir jag nästan lite orolig att bebis är så lugn, kände knapast några rörelser. Och det är verkligen ovanligt. annars brukar vara ordentlig fart på ungen, hela tiden...

Så imorgon, har jag bestämd mig - ska titta på massor förlossningsfilmer, småbarns filmer och div. allt som kan få mig börja gråta och sätta igång hormoner. enligt barnmorska det är ju det efektivaste sättet att påskinda förlossningen - göra något som väcker mycket starka känslor runt en bebis :)
    Lugn har min bebis varit också nu ett par dagar. Läste lite i graviditetsboken/anteckningar som jag gjorde när jag väntade dottern och hon blev också lugn ett par dagar innan förlossningen. Så nu räknar jag kallt med att bebis vilar inför den jobbiga uppgiften Flört. Jag har till och med fått sova utan förvärkar nu i 2 nätter... hoppas, hoppas!
  • Moster Ann

Jag har precis samma oro min plutt brukar oxå vara den jätte rörliga och livliga bebisen men nu i ett par dagar har han/hon varit super lugn och bara sparkat lite på kvällen.. Annars har jag bara känns att den typ sträcker lite på sig.. skumt!

Jag misstänker att det siprar fostervatten på mig, blir så himla "blöt" i trosskyddet/trosan, är det farligt för bebisen?  Är lite rädd...

• Mysmamma70

Moster Ann - om du tror att du läcker fostervatten ska du åka in för kontroll till BM el förlossning, lycka till!

• Ginge
    Moster Ann skrev 2010-12-10 10:35:39 följande:
    Jag misstänker att det siprar fostervatten på mig, blir så himla "blöt" i trosskyddet/trosan, är det farligt för bebisen?  Är lite rädd...
    Sipra vatten är inte farligt för bebisen. Fostervatten återbildas hela tiden tills barnet är född. Och som jag förtog från våran barnmorska så om vaten bara sipprar, så det  är bara ytre fostersäck som spruckit. sen finns ju innre också, och när den spricker då blir det ganska rejält blött.
    Den enda man ska tänka på att om nu vatten som siprar, så slemproper har losnad med, eller hur? Och då ska man inte ha bad eller sex eller andra aktivititr som kan tillföra bakterier i livmoderhalsen.

men som sagt - ringa förlossningen för att rådfråga kan vara bra.
    Lakritsnapp skrev 2010-12-10 09:07:21 följande:
    Lugn har min bebis varit också nu ett par dagar. Läste lite i graviditetsboken/anteckningar som jag gjorde när jag väntade dottern och hon blev också lugn ett par dagar innan förlossningen. Så nu räknar jag kallt med att bebis vilar inför den jobbiga uppgiften Flört. Jag har till och med fått sova utan förvärkar nu i 2 nätter... hoppas, hoppas!
     Oj då, kan det betyda att till helgen får vi bebis då? Jag än så länge känner inga förverkar eller liknande. förutom att det gör lite mera ont i ryggen på nätterna. Nästan vågar hoppas att jag ska inte behöva lida för länge innan bebisankomsten....
  • luvpillow

åh jag vill att det ska hända något nu!!.....bf imorn.. ska ut och promenera, se om det hjälper att röra på sig lite =)

• Lakritsnapp
    luvpillow skrev 2010-12-10 13:17:01 följande:
    åh jag vill att det ska hända något nu!!.....bf imorn.. ska ut och promenera, se om det hjälper att röra på sig lite =)
    Vill också att det ska hända saker nu, men varje gång jag får ont så ångrar jag mig, haha! Hitintills har förvärkarna inte gjort någon nytta Rynkar på näsan.

Idag tänkte jag att jag ska tvinga i mig ärtsoppa, lite skrock. När jag väntade dottern åkte jag och handlade och bar alla tunga kassar själv (maken gick bredvid och skämdes), spelade typ 5 omgångar kub, åt ärtsoppa och färdknäppade... den natten satte det igång Skrattande
    Kub är ju lite svårt nu ute i all snö, men jag kan nog hitta på något annat.
  • pickaboo
    Moster Ann skrev 2010-12-10 10:35:39 följande:
    Jag har precis samma oro min plutt brukar oxå vara den jätte rörliga och livliga bebisen men nu i ett par dagar har han/hon varit super lugn och bara sparkat lite på kvällen.. Annars har jag bara känns att den typ sträcker lite på sig.. skumt!

JAg förmodas ha läckt vatten i måndags. Sen blev det snustorrt. Åkte in till förlossningen och där såg de ingen vattenavgång men jag hade lite fostervatten. Dagen efter hade jag mer fostervatten så de sa att det hade fyllts på.

De informerade att om det går hål högt upp så kan man läcka lite för att det sedan täpps igen och fylls på.

Blev inlagd för att bebisen var stressad men orkar inte skriva allt här. Ni som är nyfikna kan läsa allt som händer på bloggen.

Vi är iaf hemma igen och ikväll är det fredagsmys, troligen utan förlossning
  • luvpillow
    Lakritsnapp skrev 2010-12-10 13:28:14 följande:
    Vill också att det ska hända saker nu, men varje gång jag får ont så ångrar jag mig, haha! Hitintills har förvärkarna inte gjort någon nytta Rynkar på näsan.

Idag tänkte jag att jag ska tvinga i mig ärtsoppa, lite skrock. När jag väntade dottern åkte jag och handlade och bar alla tunga kassar själv (maken gick bredvid och skämdes), spelade typ 5 omgångar kub, åt ärtsoppa och färdknäppade... den natten satte det igång Skrattande
    Kub är ju lite svårt nu ute i all snö, men jag kan nog hitta på något annat.
    Haha Ja det förstår jag satte igång allt! :)
    Jag hade sjukt mycket förvärkar i flera veckor, som avtog nu i början av denna vecka. Det har varit coollugnt... Försöker också med allt, har börjat lyfta saker, fixa och dona mer, färdknäpp, ja.. men inget händer. På kvällen har jag sammandragningar men inga ordentliga värkar..

När jag väntade dottern kom hon några dagar före bf och jag var inte ens förberedd, trodde det skulle gå över tiden för jag mådde så bra.
    Denna gång mår jag inte lika bra: och liten vill stanna verkar det som ;P

Men ska göra som min syrra säger (som har en 2veckors bebis): Passa på att hålla om sambon min när vi sover eller ligger i sängen <3 :)
Svar på tråden Decemberbebis 2010