• Maggiepuh

    +15 grader i skuggan, vad har era barn p sig ute?

    Idag när jag och sonen gick till lekplatsen blev jag överraskad över hur mycket kläder de flesta föräldrar satt på sina barn. Hela veckan har det varit minst +10 grader i skuggan och då har min 4 årige son haft sin softshelljacka och överdragsbyxor. Idag när det är +15 i skuggan hade han fleecejacka och täckväst på sig. De flesta barnen (1-ca7 år) har haft overall eller vinterjacka+överdragsbyxor på sig samt tjock vintermössa.


    "Klär" jag av min son för tidigt/snabbt? Kan tillägga att det varit vindstilla och solen har varit framme hel dagen.


    Han var tom lite svettig på ryggen där täckvästen varit när vi kom hem.


     


    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden +15 grader i skuggan, vad har era barn p sig ute?
  • Anna i Hult

    Just nu när vi sitter på altanen och det är varmt +16? i skuggan, mer i solen och de rör sig, har de sommarkläder, shorts och kortärm. Igår var det +7, blåste, då hade de vibterjackor och rejäla byxor. Värdet varierar, så också kläderna! jag hade inte haft täckväst på mitt barn när det är 15+ i skuggan. Vad har de då på sig på midsommer? Kan vara kallt då, vinteroverall? . Det är inte farligare att bli kall på våren än på sommaren.

  • Manchester

    Här är det ca 12 grader varmt och vi har just kommit in efter någon timmes utelek. Dottern (7 år) hade jeans, bomullströja, gympaskor och vindfleece. Blev lite varm när hon cyklade, men jag ville ännu inte låta henne ta av fleecen. Sonen hade byxor typ chinos med tunt foder, bomullströja, vindfleece, gympaskor och keps. Deras kusiner, som var med och lekte, hade liknande kläder, förutom att en treåring hade mössa av bomull. Vi såg några andra barn, men såväl överdragsbyxor som overaller lyste med sin frånvaro. Jag skulle dock kunna tänka mig att låta barnen ha tunna (ofodrade) överdragsbyxor i sandlådan. Sitter de länge i sanden kan de annars bli fuktiga i rumpan och dessutom är det skönt att slippa smutsiga byxor.

    Tycker alltså inte att din son hade för lite kläder på sig. Möjligen för mycket!

  • Miraklet09

     Min snart 8månades bebis gillar ha det lite mer svettigt och inboat fasst jag själv
     e lite rädd överklä henne, men som ja brukar säga, hellre lager på lager ifall jag är
    osäker på vad det är för väder ute, då det ofta skiftar och jag har lärt
    mig gå efter mig själv och inte andra eller vädret.

     Nu tex när det var 10 grader i några dagar med lite kylande vind har hon haft
     en tunnare mössa,lite för stor kanske
     och någon långarmad/kortarmad bodys, beroende på hur kylig vind och någon tjockare/tunnare kofta och ofta nu då kanske lite mer tjockare byxor, då hon älskar att gunga och blir lätt kall om vinden kommer för mkt på henne om den e kall om e för tunt klädd.... samt då alltid filt med oss, då vi brukar gå ut på lång promenader, ifall att typ
     och snuttisen med till henne

     Jag själv kan tycka ibland det ser mycket ut för folk som går förbi,
     men jag vet att har hon för lite kläder på sig så blir henner fingrar och tår
     illröda och hon tjurer hela kvällen, självklart såklart att man gör det,
     men bättre som jag sa att klä för mycket än fär lite, ev ha extra med kläder i skötväskan
     har jag alltid...

     


    Isabelle
Svar på tråden +15 grader i skuggan, vad har era barn p sig ute?