• Geraldine 84

5 månader bebis förstoppad! tips!?

Min dotter har precis blivit 5 månader. jag gav lite gröt och testade med lite puré när hon var runt 4 månader. Hon gillade det men fick förstoppning! Nu får hon bara ersättning (ammar nån gång på natten). Hon har fortfarande lite problem med magen, har gett lite plommonpuré men det funkar sådär. Vill börja med lite gröt en gång per dag för hon verkar inte nöja sig med bara ersättning nu. Men jag är orolig att hon ska få förstoppning igen.. Är det någon som har ett tips på vad jag kan ge och hur jag ska göra??

• Svar på tråden 5 månader bebis förstoppad! tips!?
  • Loppan11

Lactulos. Finns att köpa receptfritt på apoteket.

• Gravid2010

En tesked messmör i ersättningen får igång magen snabbt! Om det behövs kan du ge det varje gång.

Lactulos skulle jag personligen undvika i det längsta.. (testa det själv först och känn vilka magknip man kan få av det! )

• Loppan11
    Gravid2010 skrev 2010-04-12 09:39:23 följande:
    En tesked messmör i ersättningen får igång magen snabbt! Om det behövs kan du ge det varje gång.Lactulos skulle jag personligen undvika i det längsta.. (testa det själv först och känn vilka magknip man kan få av det! )
    Det beror ju på i vilken dos man ger Lactulos. Fråga apotekspersonalen om det. Jag har blivit rekommenderad Lactulos av läkare så fort mina barn har haft problem med förstoppning ända sedan de var små. Och...de hade betydligt värre magknip och ondare när de hade förstoppning än när de fick ett par droppar Lactulos.
  • Gravid2010
    Loppan11 skrev 2010-04-12 09:45:16 följande:
    Det beror ju på i vilken dos man ger Lactulos. Fråga apotekspersonalen om det. Jag har blivit rekommenderad Lactulos av läkare så fort mina barn har haft problem med förstoppning ända sedan de var små. Och...de hade betydligt värre magknip och ondare när de hade förstoppning än när de fick ett par droppar Lactulos.
    Det är samma poäng med de bägge... Det handlar om lactos och sockerarter som binder vätska i tarmen.

Messmör är billigare och godare.. och ger garanterat inte magknip. 

Läkare rekomenderar lactulos för att det är ett läkemedel och för att de får betalt för att göra det.
  • Ängaboll

annars kan du ge olja i vällingen/ersättningen (tex olivolja)
    olivoljan smörjer tarmarna, funkade på mina barn!

• angeni

jag rekommenderar att du köper äpple och pärongröt från 6 månader då den innehåller aktiv bakteriekultur som ska förhindra att barnet blir förstoppad av gröten.

Fungerade utmärkt på vår dotter. Vi började med den innan 6 månader så det är ingen fara.

• Geraldine 84

Jag har blivit rekomenderad av min sköterska på Bvc att ta lactulos. men jag känner mig inte helt bekväm med att ge det heller.. har också hört att man kan få väldig magknip av det..
    Messmör ska jag nog testa.. ska man ge det en gång om dagen eller varje gång i ersättningen?

Äpple och pärongröt lät också bra! jag tänkte annars testa mild havregröt och ha lite plommonpuré på toppen.. men om det är färdig pärongröt så är ju det ännu bättre!

tack för tipsen

• Gladabarnensmamma
    Gravid2010 skrev 2010-04-12 09:52:30 följande:
    Det är samma poäng med de bägge... Det handlar om lactos och sockerarter som binder vätska i tarmen. Messmör är billigare och godare.. och ger garanterat inte magknip. Läkare rekomenderar lactulos för att det är ett läkemedel och för att de får betalt för att göra det.
    Pa vilket satt menar du att lakarna far betalt for att rekommendera lakemedel man inte ens behover recept for?
  • Loppan11
    Gravid2010 skrev 2010-04-12 09:52:30 följande:
    Det är samma poäng med de bägge... Det handlar om lactos och sockerarter som binder vätska i tarmen. Messmör är billigare och godare.. och ger garanterat inte magknip. Läkare rekomenderar lactulos för att det är ett läkemedel och för att de får betalt för att göra det.
    Rekommenderar de katrinplommonpuré för att de får betalt av Nestle och semper också tror du?? Jag tror nog och har erfarenhet att de tittar på graden av förstoppning när de gör sina rekommendationer. Först brukar de ju rekommendera husmorsknepen och sedan medicin om (som i mitt fall) bebisen var superförstoppad och inga sådana metoder hjälpte.
  • Marie1978

Till oss sa de att barnen i början alltid behöver minst 50% typ päronpuré till gröten (vi började med majs/havregröt) eftersom de annars blir lätt förstoppade. När magen vant sig kan man minska på frukten.

• Makadam

Är du säker på att hon är förstoppad?

Trodde vår dotter var det men det var en utveckling hon skulle igenom att lära sig bajsa själv, från när tidigare bara skötte sig själv utan ansträngning.

• Gravid2010
    Gladabarnensmamma skrev 2010-04-12 21:25:54 följande:
    Pa vilket satt menar du att lakarna far betalt for att rekommendera lakemedel man inte ens behover recept for?
    Ja för det första får de lön.

För det andra MÅSTE de rekomendera godkända läkemedel.. Jag tror tom att det är förbjudet för dem att rekomendera annat som tex hälsokost.

..och för det tredje så finns det ex där de fått gåvor, bonus mm, för att ex rekomendera ett visst magläkemedel el p-piller.
  • ozapoza

Jag ger en tesked rapsolja när min 5-månaders är hård i magen. Funkar hur bra som helst.

• Loppan11

Nu vet vi att du tycker att läkarvetenskapen är dålig. Men jag gissar ändå att trådskapare som frågar något vill ha svar på vad som rekommenderas. Så. Nu lämnar jag denna tråd..

• Loppan11
    Loppan11 skrev 2010-04-13 14:32:26 följande:
     Nu vet vi att du tycker att läkarvetenskapen är dålig. Men jag gissar ändå att trådskapare som frågar något vill ha svar på vad som rekommenderas. Så. Nu lämnar jag denna tråd..
    Detta var ett citat till #13
Svar på tråden 5 månader bebis förstoppad! tips!?