• hallencreutz89

Min bebis verkar inte gilla sin ersättning längre

Min bebis har börjat äta jättedåligt. Hon äter men hon dricker aldrig upp. Har testat att mata henn eoftare istället eftersom hon aldrig dricker allt på en gång, men det verkar inte göra så stor skillnad, hon dricker fortfarande för lite. Och den senaste veckan har det blivit ännu mindre. Gröt äter hon däremot med stor aptit, och smakprover med. Har hon kanske fått smak för mat och det är därför hon inte vill ha sin ersättning längre? (hon är 6 mån om en vecka)

• Svar på tråden Min bebis verkar inte gilla sin ersättning längre
  • Stargirl

Du måste väl inte fortsätta med ersättningen? Hon är ju redan 6 månader. Då kan du ju låta henne äta mat ist och ha ersättningen bara som ett komplement.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • hallencreutz89
    Stargirl skrev 2010-04-12 12:32:31 följande:
    Du måste väl inte fortsätta med ersättningen? Hon är ju redan 6 månader. Då kan du ju låta henne äta mat ist och ha ersättningen bara som ett komplement.
    ja men jag tänker för hittills så har hon bara ätit gröt en gång om dagen med fruktpure och små smakportioner ibland, kan man verkligen börja med mer mat bara sådär, ska man inte göra det successivt? och hur stora portioner ska man göra för att det ska täcka deras behov?
  • Charlotte1986

Min pojke ville varken ammas eller få ersättning när han var 6 månader. Jag hade också börjat att ge honom gröt och smakprover. Jag började ge han mosad mat då istället vilket han åt med glädje. Han var pigg och växte som han skulle ändå Dessutom blev han mätt och nöjd längre.

• hallencreutz89
    Charlotte1986 skrev 2010-04-12 12:50:24 följande:
    Min pojke ville varken ammas eller få ersättning när han var 6 månader. Jag hade också börjat att ge honom gröt och smakprover. Jag började ge han mosad mat då istället vilket han åt med glädje. Han var pigg och växte som han skulle ändå Dessutom blev han mätt och nöjd längre.
    okej men då får jag väl börja köra på det då.. Men hur stora portioner ska man ge dem när dte int ebara är smakprover?
  • Stargirl
    hallencreutz89 skrev 2010-04-12 12:55:41 följande:
    okej men då får jag väl börja köra på det då.. Men hur stora portioner ska man ge dem när dte int ebara är smakprover?
    Ditt barn visar att hon hellre äter mat än ersättning. Så ge mat tills barnet är mätt....det är inte svårare än så. Blanda enligt instruktion på paketet till en portion.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • hallencreutz89
    Stargirl skrev 2010-04-12 13:07:47 följande:
    Ditt barn visar att hon hellre äter mat än ersättning. Så ge mat tills barnet är mätt....det är inte svårare än så. Blanda enligt instruktion på paketet till en portion.
    så man kan inte råka övermata henne så hon kräks upp allt eller så då?
  • nicely

Oh jag har samma problem. Min dotter äter jättelite ersättning men äter gröt och mat hellre. Försöker ge ersättning på morgonen, vilket går någorlunda bra men sen är det stopp.
    Hon är 6 månader.

Jag är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt med vätska. Hon växer som hon ska än så länge. Detta började för en vecka sen efter att hon fick sin 5 månaders vaccination. Hon fick den senare pga att hon var förkyld.

Har läst många trådar och dem flesta barn verkar äta väldigt ofta....det gör ju inte min dotter.

Det ser ut ungefär så här:

Morgon ersättning 150-200 ml
    lunch matportion
    mellanmål ersättning.....ibland och då äter hon ca1oo-150ml
    middag gröt
    Innan läggdags ersättning mellan ca 100ml-150ml men idag gröt då hon vägrade ersättning.

• hallencreutz89
    nicely skrev 2010-04-12 20:41:44 följande:
    Oh jag har samma problem. Min dotter äter jättelite ersättning men äter gröt och mat hellre. Försöker ge ersättning på morgonen, vilket går någorlunda bra men sen är det stopp. Hon är 6 månader. Jag är orolig för att hon inte får i sig tillräckligt med vätska. Hon växer som hon ska än så länge. Detta började för en vecka sen efter att hon fick sin 5 månaders vaccination. Hon fick den senare pga att hon var förkyld. Har läst många trådar och dem flesta barn verkar äta väldigt ofta....det gör ju inte min dotter. Det ser ut ungefär så här: Morgon ersättning 150-200 ml lunch matportion mellanmål ersättning.....ibland och då äter hon ca1oo-150ml middag gröt Innan läggdags ersättning mellan ca 100ml-150ml men idag gröt då hon vägrade ersättning.
    samma här! Var någon gång där efter femmånadersstrecket som det blev allvarklig toch de senaste dagarna har varit värst. Och dricker aldrig mer än 150 ml på en gång.. men får i henne lite då och då under dagen men aldrig mer än 120 på en gång då, 150 är dte på morgonen som hon orkar dricka. Men gröt äter hon typ 1,5 portioner på en gång
  • nicely

Idag har hon knappt ätit något. Blir galen! Så hemskt när barn inte äter.
    Jag bytte ut "nappen" på flasken till en med större hål för jag trodde att hon ledsnade att äta pga att det tog för lång tid. Nu äter hon snabbare men inte mer.
    Idag har jag bara fått i henne 120 ml ersättning. Försökte ge henne lunch nu men hon total vägrade. Har lagt henne nu. Hon verkade trött.
    Hatar detta. Jag blir så orolig.

Kan det vara tänderna som är på g? Har för mig att barnen kan då bli lite kinkiga och inte vill äta, har jag fel?
    Hon är rätt nöjd ändå. Jollrar och har har sig.
    Har ringt bvc nu för att kolla hur vi jag göra. Vill inte tvinga i henne mat för då blir det bara fel. Då kanske hon slutar äta helt och jag är glad om jag får i henne det lilla hon vill.

• Nemiia

Jag har samma problem som er fast min dotter är bara 4,5 mån. Hon har visserligen aldrig varit en storätare och jag har i princip oroat mig för det sedan hon föddes. Hon ammas in utan får ersättnig men så fort hon ska matas börjat hon sprattla som en tok och hon kan inte hålla fokus på maten utan armar och ben far hit och dit.
    Jag blir så stressad över matsituationen och det märker hon såklart. Hon är en vääldigt aktiv och motoriskt tidig bebis.

Vi började att ge smakisar för 1,5 vecka sedan och det är lite samma problem med fokus även där men hon sväljer väldigt bra ändå, även om det är svårt att få in maten.
    Fick idag rådet från BVC att börja ge henne mer fast föda, pureér och gröt på mer fasta tider och där emellan ge ersättning för att se om det blir bättre.

Funderade om om hon helt enkelt inte gillar ersättning. För när hon åt mat så fick hon flaskan med vatten i och det drack hon. När jag sedan hällde i ersättning istället totaltvägra hon och det var samma flaska 1 min senare.

Usch ja detta är verkligen jobbigt :/

• MammaLinkan

vi är i samma situation. sonen är född 13nov. alltså lite över 5mån. Han har senaste veckan ätit mindre än vad han brukar. man blir ju orolig..
    Kan vara tänder på G har jag med hört. Han bajsar inte särskilt ofta heller, har aldrig gjort. 1-2 gånger i veckan sen han föddes. Del ammade honom tills han var 3mån (stor vid födseln så jag räckte inte till)och då vägrade han ta bröstet och gav då bara ersättning.
     Då blev han hård och började bajsa 1 gång i veckan. Dom kanske äter mindre när magen är full med bajs för han bajsade i fredags. Men, han har alltid haft god aptit förut... Ska nog börja ge mer riktiga "mat mål"  och gröt på dagarna nu istället för ersättningen. Han är stor och behöver kanske riktig mat..

• virre85

Vill hon inte ha välling då?

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • flabbetsa

Min dotter är snart 4,5 månad. Seda någon vecka tillbaka har jag börjat ge henne smakportiner, först potatis och nu palsternacka. Hon äter kanske någon matsked varje gång, och sedan ersättning för att fylla upp.
    Har även bytt ersättning innan dess, från babysemp1 till babysemp 2. Hon har alltid ätit bra, ca 200 ml varje gång. Även med nya ersättningen innan vi började med smakisar.
    Nu senaste dagarna äter hon bara ca 50 ml varje ersättningsmål. Jag blir helt tokig, hon vägrar äta mer.
    Kan ju inte riktigt ge henne bara fast mat ännu.

Vad hade ni gjort?

• Nemiia
    flabbetsa skrev 2010-04-27 11:03:16 följande:
    Min dotter är snart 4,5 månad. Seda någon vecka tillbaka har jag börjat ge henne smakportiner, först potatis och nu palsternacka. Hon äter kanske någon matsked varje gång, och sedan ersättning för att fylla upp. Har även bytt ersättning innan dess, från babysemp1 till babysemp 2. Hon har alltid ätit bra, ca 200 ml varje gång. Även med nya ersättningen innan vi började med smakisar. Nu senaste dagarna äter hon bara ca 50 ml varje ersättningsmål. Jag blir helt tokig, hon vägrar äta mer. Kan ju inte riktigt ge henne bara fast mat ännu. Vad hade ni gjort?
    Klarar hennes mage av den fasta maten bra? Om den gör det så kan du ju öka lite med den, kanske ge gröt på morgonen? MIn tjej är också 4,5 mån och vi blev rådda av bvc att ge gröt på morgonen plus smakis på dagen eftersom hon strular lite med flaskan. Hon äter gröt på ca en halv dl vatten på morgonen och sedan ca 6-7 tsk mat mitt på dagen sedan ersättning i den mängd hon tar emot så att säga.

Jag tror inte du behöver vara orolig,även om jag vet att det är skit jobbigt, jag känner likadant. Men hon kommer inte att svälta för när hon väl är hungrig så kommer hon att äta.
Svar på tråden Min bebis verkar inte gilla sin ersättning längre