• galnevale

infektionsastma, diskutionstråd

hej

Har sett att det är många olika trådar om just förkylningsastma/infektionsastma.

Tänkte vi kanske kunde samlas i en tråd där vi kan diskutera allt som rör just detta.

Dela med oss tips och fråga om råd.

Så alla som har barn med infektionsastma välkomna hit!

• Svar på tråden infektionsastma, diskutionstråd
  • Busbellan
    galnevale skrev 2010-04-25 21:04:00 följande:
    idag har även storasyster som har förkylningastma fått hosta. Får väl se om hon behöver extra airomir i natt. har nu fått pulmicort även morgon. Ingen idé att försöka sätta ut den nu så det blir att köra ett tag igen. Får se om vi måste öka doseringen med.Lillas hosta har varit värre idag och febern stigit till 39.1. får väl se om det blir vc igen eller vad man ska göra åt detta.
    Hur har det gått? Har dom piggnat till?
    Mamma till Nora, August och Ella
  • galnevale

Nja inte så värst. Storasyster har ganska besvärlig hosta så vi kör även med airomir nu. Hon har även feber idag. Så jag är lite nervös så hon inte får kramper med.

Lillasyster pratade jag med en sköterska på öf och hon tyckte vi skulle avvakta, sa även att det verkar som hon har ont någonstans för hon skrek på nätterna i helgen och något fenomenalt när hon ramlade eller när kläder skulle på. Även bältet i bilstolen var hemskt.
    Men jag beslutade ändå att senare på dagen åka till vc utan att ha tid och "krävde" att de skulle kolla armen/axeln. Gjorde fruktansvärt ont när läkaren undersökte så vi fick röntga och det visade en "green stick" fraktur på armen. {#lang_emotions_surprised} Fattar inte när detta hänt men tydligen var det en vanlig skada hos mindre barn men jag blev ändå chockad. Inte konstigt att stackarn hade ont. Så nu har hon gipsskena i 3v.
    Hosta har hon en hel del men tycker nu ändå att bricanylen verkar lite. feber vet jag ej då hon får alvedon som smärtlindring.

• Busbellan
    galnevale skrev 2010-04-27 21:27:53 följande:
    Nja inte så värst. Storasyster har ganska besvärlig hosta så vi kör även med airomir nu. Hon har även feber idag. Så jag är lite nervös så hon inte får kramper med.Lillasyster pratade jag med en sköterska på öf och hon tyckte vi skulle avvakta, sa även att det verkar som hon har ont någonstans för hon skrek på nätterna i helgen och något fenomenalt när hon ramlade eller när kläder skulle på. Även bältet i bilstolen var hemskt.Men jag beslutade ändå att senare på dagen åka till vc utan att ha tid och "krävde" att de skulle kolla armen/axeln. Gjorde fruktansvärt ont när läkaren undersökte så vi fick röntga och det visade en "green stick" fraktur på armen.  Fattar inte när detta hänt men tydligen var det en vanlig skada hos mindre barn men jag blev ändå chockad. Inte konstigt att stackarn hade ont. Så nu har hon gipsskena i 3v.Hosta har hon en hel del men tycker nu ändå att bricanylen verkar lite. feber vet jag ej då hon får alvedon som smärtlindring.
    Usch vad jobbigt
    Stackars lilla tjejen!

Här hostas det lite också, kör med airomir morgon och kväll, och Ella har fått vattkoppor
  • galnevale
    Busbellan skrev 2010-04-27 21:30:32 följande:
    Usch vad jobbigt Stackars lilla tjejen!Här hostas det lite också, kör med airomir morgon och kväll, och Ella har fått vattkoppor
    Åh! gissar att ni bor långt bort annars får du gärna skicka över lite vattkoppor! fast kanske ska vänta till gipset är borta ändå.

Fanny (storasyster) hostar på där uppe så det får nog bli en puff airomir igen när vi tar in henne till oss. Hon är betydligt påverkad av hostan denna gång. Känner att hon aldrig ska bli frisk, stackarn. Orken tryter med och hon hade ont i benen idag och orkade inte gå i trappan, fast jag vet inte vad hon skulle där och göra heller {#lang_emotions_wink}

My sov så gott i natt och skrek inget alls. Gissar på att det ändå var skönt med stödet för armen. Har nu budat till mig ett par tröjor på tradera och ska fixa det snabbt med säljaren så jag kan klippa och fixa så pluttan har något att ta på sig. har bara 3 tröjor som passar just nu och vill inte klippa sönder de vi har. fick 5 tröjor för 15 kr. Billigt och bra att klippa sönder.
  • snigeln88

jag hoppar också in i tråden, har en 3,5 åring med svår förkyl.astma.
    han vart andfåd vid tre månaders ålder utav att ligga o sprattla i luften..
    då han va 1,5 fik han feber ett kramanfall och ett jätte astma anfall samtidigt och han vart inlagd på sjukhus i en vecka. där vart det betapred adrenalin ventolin och pulmicort oh tonnvis med syrgas då hans syremätnad sjunker till 50-60procent.
     vi fick hem en inhalator med pulmicort 100 och 200mg och airomir. vi skulle trappa ner på mediciner i tre veckor och sen skulle det vara bra igen..men det vart det aldrig, var 4e 5e vecka vart han inlagt mellan 5 och 8dagar per gång för att han fick ingen luft kunde inte prata knappt gå..
    han hade så svår att andas in att han inte fick ner medicinerna i lungorna.
    fick efter ett halvår på jukhus och vakna nätter och många tvättar(han spyr av syrebrist) fick vi ut en annan inhalator, en sån rökmaskin de har på sjukhuset så han inte behövde anstränga sig och bara andas in röken..det vart bättre och han vart friskar emycket fortare nu går vi på kontroll var 4emånad och han har inte varit inlagd på ett år.
    det tar 10-15in att inhalera han fr först ventolin 10min senare pulmicort morgon och kväll sen ventlin varje 2-3timmar bär han är dålig.. hoppas at han växer ifrån det..jag väntar en liten kille till om 8v och jag hoppas att han slipper alla sånna besvär, min make har KOL och med otur kommer barnen att ärva det efter honom..
    oj mycket text ien liten ruta..=)

• galnevale
    snigeln88 skrev 2010-04-27 22:01:57 följande:
    jag hoppar också in i tråden, har en 3,5 åring med svår förkyl.astma.han vart andfåd vid tre månaders ålder utav att ligga o sprattla i luften..då han va 1,5 fik han feber ett kramanfall och ett jätte astma anfall samtidigt och han vart inlagd på sjukhus i en vecka. där vart det betapred adrenalin ventolin och pulmicort oh tonnvis med syrgas då hans syremätnad sjunker till 50-60procent. vi fick hem en inhalator med pulmicort 100 och 200mg och airomir. vi skulle trappa ner på mediciner i tre veckor och sen skulle det vara bra igen..men det vart det aldrig, var 4e 5e vecka vart han inlagt mellan 5 och 8dagar per gång för att han fick ingen luft kunde inte prata knappt gå..han hade så svår att andas in att han inte fick ner medicinerna i lungorna.fick efter ett halvår på jukhus och vakna nätter och många tvättar(han spyr av syrebrist) fick vi ut en annan inhalator, en sån rökmaskin de har på sjukhuset så han inte behövde anstränga sig och bara andas in röken..det vart bättre och han vart friskar emycket fortare nu går vi på kontroll var 4emånad och han har inte varit inlagd på ett år.det tar 10-15in att inhalera han fr först ventolin 10min senare pulmicort morgon och kväll sen ventlin varje 2-3timmar bär han är dålig.. hoppas at han växer ifrån det..jag väntar en liten kille till om 8v och jag hoppas att han slipper alla sånna besvär, min make har KOL och med otur kommer barnen att ärva det efter honom..oj mycket text ien liten ruta..=)
    Hej och välkommen hit!
    Oj vad dramatiskt ni haft det! Ja vi får verkligen hoppas att barnen inte ärver KOL, räcker gott med astman. Men så kul med en liten till!
    Men vad skönt att killen mår bättre nu i alla fall och det är "under kontroll"

Här hostas det i högervarv där uppe och snart dags för att ge Fanny extra airomir men jag tycker inte det hjälpt så bra denna gång. ska inte behöva ge mer än 5 extra puffar annars skulle vi ringa sjukvårdsrådgivningen. Vi har inte behövt åka in akut (peppar peppar) hittills utan klarat det hemma.
  • galnevale

Min rädsla som jag skrev i inlägg 22 besannades i natt. Vi tog ju in Fanny till oss i går kväll. Vid 2 vaknade jag av något och någon sekund senare kopplade det att det var Fanny som rörde sig. la handen på henne och fattade genast att hon krampade.

Så det blev en dramatisk natt igen med ambulansbesök men vi valde ändå att stanna hemma. J..la 1177! ska ju vara så lätt att få tag i dem men nej självklart var det kö kl 2 på natten så vi ringde 112 och de kom hem och kollade henne. Så skönt att de finns {#lang_emotions_heart}

Fick även stesolid att ha hemma öm hon skulle krampa igen men det blev lugnt efter detta.

Ska strax ringa vc då barnläkaren ansåg att hon nu ska ha stesolid hemma då det är 3:dje krampen.
    Så då får de även lyssna på henne för hon verkar även ha krupphosta i hostatackerna! Blä säger jag. De lyssnade dock på henne i natt och då lät hon bra som tur var.

• snigeln88
    galnevale skrev 2010-04-28 07:00:58 följande:
    Min rädsla som jag skrev i inlägg 22 besannades i natt. Vi tog ju in Fanny till oss i går kväll. Vid 2 vaknade jag av något och någon sekund senare kopplade det att det var Fanny som rörde sig. la handen på henne och fattade genast att hon krampade.Så det blev en dramatisk natt igen med ambulansbesök men vi valde ändå att stanna hemma. J..la 1177! ska ju vara så lätt att få tag i dem men nej självklart var det kö kl 2 på natten så vi ringde 112 och de kom hem och kollade henne. Så skönt att de finns Fick även stesolid att ha hemma öm hon skulle krampa igen men det blev lugnt efter detta.Ska strax ringa vc då barnläkaren ansåg att hon nu ska ha stesolid hemma då det är 3:dje krampen. Så då får de även lyssna på henne för hon verkar även ha krupphosta i hostatackerna! Blä säger jag. De lyssnade dock på henne i natt och då lät hon bra som tur var.
    usch, sitter här o ryser..har sett min son krampa en gång och jag glömmer aldrig paniken jag hade/kände då. ringde 112 men de ville inte skicka ambulance så jag fick vänta en timme på att min man kom hem från jobbet för att åka in akut med honom..in på akuten tog de honom ifrån oss och det fanns läkare och sköterskor överallt för att hålla igång allt..usch!!
    varför åkte ni inte in med na? då hade de kunnat gett nåt för hostan..
    hon har inte nåt liknande som min son då?? när det börjar tar det inte slut det blir bara värre o värre o slutar med hög feber kramp och nära på att sluta andas??
    vi ger ventolin varje timme när det blir så oh åker in till akuten med han det låter som att han har en morrande björn i lungorna (då hjälper inga medciner som vi har hemma)
    har du höjt upp huvudändan på hennes säng? det underlättar andningen, och fortsätt o ge medicin under natten..vi väcker sonen på natten också så han inte får nåt avbrott i medicineringen..(under sjukdomsperiod)det tär på krafterna men vad gör man inte för barnen=)
    har du en enkel optichamber med spray hemma lr någon mer avancerad apparat med flytande medcin??
  • Busbellan
    galnevale skrev 2010-04-28 07:00:58 följande:
    Min rädsla som jag skrev i inlägg 22 besannades i natt. Vi tog ju in Fanny till oss i går kväll. Vid 2 vaknade jag av något och någon sekund senare kopplade det att det var Fanny som rörde sig. la handen på henne och fattade genast att hon krampade.Så det blev en dramatisk natt igen med ambulansbesök men vi valde ändå att stanna hemma. J..la 1177! ska ju vara så lätt att få tag i dem men nej självklart var det kö kl 2 på natten så vi ringde 112 och de kom hem och kollade henne. Så skönt att de finns Fick även stesolid att ha hemma öm hon skulle krampa igen men det blev lugnt efter detta.Ska strax ringa vc då barnläkaren ansåg att hon nu ska ha stesolid hemma då det är 3:dje krampen. Så då får de även lyssna på henne för hon verkar även ha krupphosta i hostatackerna! Blä säger jag. De lyssnade dock på henne i natt och då lät hon bra som tur var.
    Usch, inte kul med kramper
    Min son hade feberkramper vid varje febertillfälle fram tills han var 3,5-4 år så det blev några gånger.
    Men det kändes tryggt att ha stesolid hemma i alla fall om det behövdes
  • galnevale
    snigeln88 skrev 2010-04-28 22:51:25 följande:
    usch, sitter här o ryser..har sett min son krampa en gång och jag glömmer aldrig paniken jag hade/kände då. ringde 112 men de ville inte skicka ambulance så jag fick vänta en timme på att min man kom hem från jobbet för att åka in akut med honom..in på akuten tog de honom ifrån oss och det fanns läkare och sköterskor överallt för att hålla igång allt..usch!!varför åkte ni inte in med na? då hade de kunnat gett nåt för hostan..hon har inte nåt liknande som min son då?? när det börjar tar det inte slut det blir bara värre o värre o slutar med hög feber kramp och nära på att sluta andas?? vi ger ventolin varje timme när det blir så oh åker in till akuten med han det låter som att han har en morrande björn i lungorna (då hjälper inga medciner som vi har hemma)har du höjt upp huvudändan på hennes säng? det underlättar andningen, och fortsätt o ge medicin under natten..vi väcker sonen på natten också så han inte får nåt avbrott i medicineringen..(under sjukdomsperiod)det tär på krafterna men vad gör man inte för barnen=)har du en enkel optichamber med spray hemma lr någon mer avancerad apparat med flytande medcin??
    personalen lyssnade på henne och hon lät bra. vi fick sedan desentol som hon får 3 gånger per dag och det funkar bra. hon får även inhalationer med pulmicort, nu dubbel dos och hostan har blivit bättre. och airomir.

Hon har "bara" slutat andas under feberkramper men börjar andas igen, nu senast var hon blåaktig när vi upptäckte det. Men färgen kom ganska snart tillbaka.
    Första krampen visste vi ju inte vad det var och fick full panik när hon slutade andas. Har fått förklarat för mig att de ganska ofta slutar andas tillfälligt under en kramp men börjar andas a sig själv igen.
Svar på tråden infektionsastma, diskutionstråd