• Anonym

Belastningsregistret - säkerhetskontroll

Vet någon hur långt tillbaks Säpo kan gå i belastningsregistret när de utför en säkerhetskontroll för en tjänst klassad som säkerhetsklass 3?
    Jag vet att belastningsregistret gallras efter x antal år beroende på straff  (i detta fall dagsböter = 5 år) men frågan är kan/tittar de på en ca 20 år gammal dom i en sådan kontroll?

• Svar på tråden Belastningsregistret - säkerhetskontroll
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2010-04-12 15:29:01 följande:
    Bara för man gjort något för 15 år sedan betyder inte att man inte klarar sin PK.
    Vad e PK?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-04-12 15:30:53 följande:
    Vad e PK?
    Personkontroll. Det SÄPO gör när någon behöver en säkerhetsklassning.
  • Kjell2
    Bedelia skrev 2010-04-12 15:30:41 följande:
    Det beror väldigt mycket på vad man gjort och vad det är för yrkeskategori man söker till.I min makes arbete accepteras inga "skitsnedsteg" ens, man kollar till och med upp ens privata tillhandahavanden.
    Precis - det hänger på vad man gjort, typ av tjänst mm.

Om man har en 15 år gammal dom för ringa misshandel finns det nog många säkerhetsklassade arbetsplatser som inte bryr sig.

Vad jag villa säga till TS är att bara för man har något i sitt register betyder det inte aatt det med 100% säkerhet är kört.

/Kjell
  • Anonym

Behöver brottet stå i någon relevans till tjänsten? T.ex förskingrig på ett bankjobb eller kan även ringa misshandel till en tjänst där sekretessfågan är av den största vikten ha betydelse?

• Bedelia
    Anonym skrev 2010-04-12 15:42:04 följande:
    Behöver brottet stå i någon relevans till tjänsten? T.ex förskingrig på ett bankjobb eller kan även ringa misshandel till en tjänst där sekretessfågan är av den största vikten ha betydelse?
    Det beror helt på, men i min mans yrke kan en ringa misshandelsdom sätta stop, och i hans fall är sekretessfrågan av yttersta betydelse. I hans yrkeskategori är det total nolltolerans.
  • Bedelia

Det bästa är ju att kontakta arbetsgivaren och höra med dem. Det är ju trots allt ej apparat som trycker "godkänd" eller "icke godkänd" utan människor som ligger bakom besluten.

• Anonym

Jaja får väl vänta och se vad som händer då, men var mest nyfiken om det ens var nån mening att hoppas.

• Anonym

Personen i fråga har redan varit på en andra intervju så att börja fråga nu känns lite sent. Dock var han övertygad om att 15 dagsböter för 20 år sen var preskiberat så han har inte tagit upp det. Men nu börja jag i frågasätta vad som egentligen är tillgängligt och gäller.

• Anonym

Men kolasås? då är väl inte din mans tjänst klassificerad i säkerhatsklass 3, utan snarare 1 eller 2?
    Jag vet ju att t.ex polis har nolltolerans. I det här fallet är det en ingenjör på en icke statlig myndighet.

Svar på tråden Belastningsregistret - säkerhetskontroll