• Anonym

Belastningsregistret - säkerhetskontroll

Vet någon hur långt tillbaks Säpo kan gå i belastningsregistret när de utför en säkerhetskontroll för en tjänst klassad som säkerhetsklass 3?
    Jag vet att belastningsregistret gallras efter x antal år beroende på straff  (i detta fall dagsböter = 5 år) men frågan är kan/tittar de på en ca 20 år gammal dom i en sådan kontroll?

• Svar på tråden Belastningsregistret - säkerhetskontroll
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2010-05-06 11:50:44 följande:
    www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerh...
    jo, jag har läst den sidan. Men för mig framgår det ändå inte om de tittar på preskriberade domar eller hur långt tillbaks de söker. Är det jag som inte fattar informationen? Vill du berätta hur du tolkar det? :)

Tolkar man att de tittar i det allmäna belastningregistret så är ju en 20 år gammal dagsböter utrensad, men funkar det så med säpo med?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-05-06 13:19:16 följande:
    jo, jag har läst den sidan. Men för mig framgår det ändå inte om de tittar på preskriberade domar eller hur långt tillbaks de söker. Är det jag som inte fattar informationen? Vill du berätta hur du tolkar det? :)Tolkar man att de tittar i det allmäna belastningregistret så är ju en 20 år gammal dagsböter utrensad, men funkar det så med säpo med?
    Säpo är inte överdrivet öppna med på exakt vilka kriterier som ligger till grund för beslut.

Kortfatta - man får söka jobbet och sen hålla tummarna.
  • Anonym

Ft vad trist, har "fått" jobbet nu men säkerhetskontrollen kvarstår. Blir lååånga 3 veckor. :(

• Anonym (Nyfiken)

Ska han arbeta inom kärnkraften?

• Anonym
    Anonym (Nyfiken) skrev 2010-05-06 13:58:11 följande:
    Ska han arbeta inom kärnkraften?
    Nä, ingen kärnkraft :)
  • Anonym (Nyfiken)

Ok, Min sambo arbetar inom kärnkraft. De flesta ingenjörer där är klass 3. Då kan man "komma igenom" vid ringa brott eller hur sjutton man ska uttrycka sig

• Anonym
    Anonym (Nyfiken) skrev 2010-05-06 14:14:23 följande:
    Ok, Min sambo arbetar inom kärnkraft. De flesta ingenjörer där är klass 3. Då kan man "komma igenom" vid ringa brott eller hur sjutton man ska uttrycka sig
    Låter ju hoppfullt! För kärnkraft är ju ändå hyffsat tungt att ha tillgång till.
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2010-05-06 07:43:20 följande:
    Men kolasås? då är väl inte din mans tjänst klassificerad i säkerhatsklass 3, utan snarare 1 eller 2? Jag vet ju att t.ex polis har nolltolerans. I det här fallet är det en ingenjör på en icke statlig myndighet.
    Alla myndigheter är väl statliga?
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2010-05-06 13:19:16 följande:
    jo, jag har läst den sidan. Men för mig framgår det ändå inte om de tittar på preskriberade domar eller hur långt tillbaks de söker. Är det jag som inte fattar informationen? Vill du berätta hur du tolkar det? :) Tolkar man att de tittar i det allmäna belastningregistret så är ju en 20 år gammal dagsböter utrensad, men funkar det så med säpo med?
    Det handlar om  "kan personen vara en risk för rikets säkerhet,  kan han tänkas avslöja hemligheter eller på annat sätt skada landet.
  • Anonym

ja, jobbet är inte på en statlig myndighet. (borde jag ha  uteslutit statlig?) det är inte på en myndighet eller förvaltning.

• Anonym
    MickeN1973 skrev 2010-05-06 14:33:09 följande:
    Det handlar om  "kan personen vara en risk för rikets säkerhet,  kan han tänkas avslöja hemligheter eller på annat sätt skada landet.
    Ja, jag förstår att det är syftet med kontrollen, frågan är vad tar de med i beräkningen? För om jag t.ex har kört en trimmad moped som 15 åring borde inte det innebära att jag var mer benägen att som 37 åring lämna ut hemliga ritningar till sovjet..men tas sådan hänsyn i besluten är jag nyfiken på?
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2010-05-06 14:40:18 följande:
    Ja, jag förstår att det är syftet med kontrollen, frågan är vad tar de med i beräkningen? För om jag t.ex har kört en trimmad moped som 15 åring borde inte det innebära att jag var mer benägen att som 37 åring lämna ut hemliga ritningar till sovjet..men tas sådan hänsyn i besluten är jag nyfiken på?
    Jag tror att man kollar på helheten.
Svar på tråden Belastningsregistret - säkerhetskontroll