• Akrobaten

    Höger- resp vänstervänt fosterläge?

    Har fått för mig att högervänt fosterläge är vanligast när bebis fixerat sig. Min son låg högervänt när förlossningen började men denna verkar ligga vänstervänt. Det spelar väl ifs ingen roll men kunde vara roligt att se hur många som haft hö respektive vä läge på sina bebbar strax innan förlossningen.  


    `´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ Syskon med BF 100430
  • Svar på tråden Höger- resp vänstervänt fosterläge?
  • JLL

    Så här har jag förstått det (snälla, rätta mig om jag har fel):
    Det vanligaste är att bebisen ligger på din vänstersida av magen när du tittar ner på den, med bebishuvudet tittande snett åt höger och man känner sparkar på högersidan av magen. Då ligger barnet högervänt. (Om du sover på din vänstersida underlättar du det läget.)


    BabyBlue75 skrev 2010-05-02 18:02:23 följande:
    Min ligger på höger sida o tittar åt vänster, med rumpan i vädret - är det högervänd eller vänstervänd då? Eller heter det högerläge/vänsterläge? Blir förvirrad... känns ju som om högerläge = ligger på höger sida o vänstervänd = tittar åt vänster, alltså samma sak.

    Då ligger din vänstervänd.


    AnAngel skrev 2010-05-02 16:57:51 följande:
    Har alltid sovit på höger sida nu sen jag blev gravid, och känner bäbisen där den ligger. Alltså höger sida, högervänd som bm säger... skulle de vara bättre om man sov på vänster sida?? Nu blev jag fundersam.... upplys mig som är ny på detta! ;)

    Om din bm säger att bebis är högervänd stämmer det säkert, men om du känner bebisens rygg på din högersida av magen låter det som den ligger i vänsterläge. Sparkar det på höger eller vänster sida av din mage? (Sparkar på vä = vänstervänd)

    Eller, trådgänget, är det inte så?

  • Duefigli

    LindaLouise - jag tror att du har förklarat helt rätt :) Iaf är det så jag också har förstått det, och jag har en liten vänsterliggare i magen. Känns lite oronde att läsa om utdragna förlossningar med mer ryggont.

    Har jag fattat det rätt att bebisen alltid ska rotera åt samma håll för att komma ut, och att vägen liksom blir längre när den ligger vänsterlagd? För annars borde det ju kvitta...?

  • JLL
    Duefigli skrev 2010-05-02 20:22:06 följande:
    LindaLouise - jag tror att du har förklarat helt rätt :) Iaf är det så jag också har förstått det, och jag har en liten vänsterliggare i magen. Känns lite oronde att läsa om utdragna förlossningar med mer ryggont. Har jag fattat det rätt att bebisen alltid ska rotera åt samma håll för att komma ut, och att vägen liksom blir längre när den ligger vänsterlagd? För annars borde det ju kvitta...?
    Bra det, så att jag inte snurrar till det när man vill försöka förklara.

    Jag har faktiskt hört (här inne) om bebisar som snurrade åt andra hållet, och därför kommer ut i framstupa kronbjudning i alla fall(som 95 % av alla bebisar tydligen gör). Och det är ju hoppfullt för alla som har vänsterliggare. Måste bero på hur ens bäcken ser ut helt enkelt.
  • Duefigli
    JLL skrev 2010-05-02 20:38:03 följande:
    Bra det, så att jag inte snurrar till det när man vill försöka förklara. Jag har faktiskt hört (här inne) om bebisar som snurrade åt andra hållet, och därför kommer ut i framstupa kronbjudning i alla fall(som 95 % av alla bebisar tydligen gör). Och det är ju hoppfullt för alla som har vänsterliggare. Måste bero på hur ens bäcken ser ut helt enkelt.
    Okej, men jag är fortfarande lite förvirrad kring det här med rotationen och hur den går till. Försökte oogla men hittar inte nåt jättebra, så om någon har bra länkar är jag tacksam för tips!

    Enl min BM ligger barnet i vänsterläge, tittande mot vänster med huvudet liksom inåtböjt mot kroppen (barnets egen alltså). Enl henne var det positivt, att den har hakan mot bröstet snarare än uppåt. Känner dock mycket sparkar/rörelser utåt magen vilket jag tolkar som sämre än om de vore inåt? Nån som vet om det stämmer?

    BM avfärdade nog mina frågor kring detta för att inte göra mig orolig, men jag är ju sådan att jag ändå ska läsa och kolla upp allt, så det hade varit bättre att få en fullständig förklaring där.
  • fröken argbigga
    Duefigli skrev 2010-05-02 20:53:42 följande:
    Okej, men jag är fortfarande lite förvirrad kring det här med rotationen och hur den går till. Försökte oogla men hittar inte nåt jättebra, så om någon har bra länkar är jag tacksam för tips!Enl min BM ligger barnet i vänsterläge, tittande mot vänster med huvudet liksom inåtböjt mot kroppen (barnets egen alltså). Enl henne var det positivt, att den har hakan mot bröstet snarare än uppåt. Känner dock mycket sparkar/rörelser utåt magen vilket jag tolkar som sämre än om de vore inåt? Nån som vet om det stämmer? BM avfärdade nog mina frågor kring detta för att inte göra mig orolig, men jag är ju sådan att jag ändå ska läsa och kolla upp allt, så det hade varit bättre att få en fullständig förklaring där.
    Vad jag förstår så roterar bebisen medsols(om du tittar ned mot magen) för att oftast komma ut med ansiktet mot mammans rumpa. Så om din bebis sparkar utåt när den ligger i vänserläge behöver den rotera lite mindre än om den sparkat innåt. Jag tolkar det som att det är bättre med sparkar ut mot magen. Då kanske bebisen ligger vidöppet när förlossningen börjar och bara behöver rotera ett 1/2 varv mot 3/4 varv om den ligger vänstervänt. Ligger den högervänt blir det 1/4 varv.

    Att hakan är mot kroppen är ju bra för att då blir omketsen mindre än om den kommer med pannan eller ansiktet först.

    Min bebis låg vänstervänt och förlossningen tog lång tid, 2,5 dygn, det gjorde ont i ryggen men inte så mycket i magen. Bebisen hade inte roterat klart och kom med hjässan/pannan först. Enda smärtlindringen jag hade var alvedon, var öppen 10 när vi till slut fick komma in till förlossningen så då var det försent för lustgas mm. Men jag upplever inte alls att det var extremt jobbigt eller så. Visst sprack jag en del men det kände jag inte av. Vad jag vill säga är väl att det inte behöver bli överjävligt bara för att begbisen ligger vänstervänt.
  • Duefigli
    fröken argbigga skrev 2010-05-02 23:34:16 följande:
    Vad jag förstår så roterar bebisen medsols(om du tittar ned mot magen) för att oftast komma ut med ansiktet mot mammans rumpa. Så om din bebis sparkar utåt när den ligger i vänserläge behöver den rotera lite mindre än om den sparkat innåt. Jag tolkar det som att det är bättre med sparkar ut mot magen. Då kanske bebisen ligger vidöppet när förlossningen börjar och bara behöver rotera ett 1/2 varv mot 3/4 varv om den ligger vänstervänt. Ligger den högervänt blir det 1/4 varv. Att hakan är mot kroppen är ju bra för att då blir omketsen mindre än om den kommer med pannan eller ansiktet först. Min bebis låg vänstervänt och förlossningen tog lång tid, 2,5 dygn, det gjorde ont i ryggen men inte så mycket i magen. Bebisen hade inte roterat klart och kom med hjässan/pannan först. Enda smärtlindringen jag hade var alvedon, var öppen 10 när vi till slut fick komma in till förlossningen så då var det försent för lustgas mm. Men jag upplever inte alls att det var extremt jobbigt eller så. Visst sprack jag en del men det kände jag inte av. Vad jag vill säga är väl att det inte behöver bli överjävligt bara för att begbisen ligger vänstervänt.
    Tack för ditt svar! vad skönt att det gick bra för dig!
    Jag hade en smidig och snabb första förlossning med bebis på högersida och framstupa kronbjudning. Hoppas så att nästa också blir en smidig historia. Sitter just nu med rejäla sammandragningar och kollar om två alvedon kan ge lite lindring eller om det möjligen är nåt på g...
  • fröken argbigga
    Duefigli skrev 2010-05-03 03:02:45 följande:
    Tack för ditt svar! vad skönt att det gick bra för dig! Jag hade en smidig och snabb första förlossning med bebis på högersida och framstupa kronbjudning. Hoppas så att nästa också blir en smidig historia. Sitter just nu med rejäla sammandragningar och kollar om två alvedon kan ge lite lindring eller om det möjligen är nåt på g...
    Aha, lycka till!
  • JLL
    Duefigli skrev 2010-05-03 03:02:45 följande:
    Tack för ditt svar! vad skönt att det gick bra för dig! Jag hade en smidig och snabb första förlossning med bebis på högersida och framstupa kronbjudning. Hoppas så att nästa också blir en smidig historia. Sitter just nu med rejäla sammandragningar och kollar om två alvedon kan ge lite lindring eller om det möjligen är nåt på g...
    (OT-varning) Spännande! Har BF imorgon och gör inget annat än känner efter. Lycka till om det är på G!
  • Duefigli

    Det lugnade ner sig för mig inatt men är andra natten i rad som jag vaknar av regelbundna sammandragningar. Igår värre än natten innan.

    Hade inga förvärkar alls med första barnet, så jag känner mig lite osäker på detta med startförloppet, trots att det är andra gången. Hoppas att det iaf är tecken på att det är nåt som ska komma igång inom inte alltför lång tid - att vara vaken på nätterna blir lite jobbigt i längden.

    Vad gäller fosterläget så tänker jag fråga ut min BM mer om det ändå nu i slutet av veckan när jag har tid (såvida bebben inte redan är ute då). Känns som att jag vill ha lite mer koll på allt vad gäller rotationerna och lägen och hur man ev kan förenkla för bebisens färd.

Svar på tråden Höger- resp vänstervänt fosterläge?