• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • deelah

det later som att hon inte ar lamplig att vara en mamma.

om hennes barn inte passar in i hennes planering och schema tank da varre situationer,vad hon kan ta sig till.

hon later inte frisk i hjarnan.

• SusanneG
    Storkenflyger skrev 2010-04-13 22:36:59 följande:
    Som fd ofrivilligt barnlös röstade jag "annat". Jag tänker att det är OERHÖRT korkat eftersom hon kanske aldrig blir gravid igen. Och oavsett det. Vem fan gör abort för en sån sak? Finns det sådana människor på riktigt?
    Ja jag säger det också - finns det sådana människor????
    Finasteunge skrev 2010-04-13 22:52:59 följande:
    Men ursäkta, va fan om dom verkligen försöker få barn och det tagit ett år + ett missfall så när de väll blir + på stickan så ska hon göra abort för att de är fel årstid.?!?! Det skulle hon väll fan ha kommit på innan....Om hon nu ska försöka bli gravid efter sommaren så kan det ju ta any längre tid. Det kanske inte tar sig alls för att hon gjort en abort. Jävla egon dom förtjänar inte ett barn till
    Precis! Tänk om hon inte blir gravid igen då??? Har de tänkt på det.... Men det är ju hemskt att det lilla pyret inte skall få komma till världen för att det inte passade mamma och pappa på året..... Hur f-n kan man tänka så?????????
  • Mushroom

Abort p.g.a fel årstid?

*Skakar på huvudet åt vilka IDIOTER det verkligen finns där ute*

• Emeli

Vilken fruktansvärd attityd! Var finns ödmjukheten inför livets under? Kan man leva med vetskapen att man har dödat ett liv i vardande på grund av den månad barnet beräknas födas i?  Kan man med gott samvete göra så här? Jag tar fruktansvärt illa vid mig av detta eftersom ett av mina barn är fött i november och ett i december. Fantastiska underverk bägge två. Skulle de vara sämre barn? Det är ju absurt!

Man kan inte planera allt här i livet. Din väninna har haft svårt att bli gravid. Vad säger att hon kommer att bli gravid på beställning nästa gång? Och om hon blir gravid med beräknad förlossning i juni, vad gör hon om barnet föds i februari eller i mars?

Jag röstade alltså på "Hemskt. Hon borde inte få ha barn" och står för det.  Hon verkar inte ha den mognad som krävs av en förälder.

• melondoft

Bland det första jag sa när jag fick reda på att jag var gravid var: "men... jag vill ju inte ha en decemberbebis". Trots detta skulle jag ALDRIG göra abort pga det och min son är nu 4 månader och jag älskar honom mer än allt annat, trots att han är en liten decemberbebis! ^^

• Engfield

Jösses finns det sånna människor? Jag blir chockad, och framförallt arg. Är det inte barnet i sig man är ute efter och inte att det ska passa bra rent tidsmässigt med planering av semester etc?  Värdesätter man barnet så här lite så skulle man inte ens få skaffa barn, riktigt lågt...

• SassaBarill

Jag och min sambo "planerade" ett tidigt 2010-barn, och skulle egentligen ha fått i mars i år om vi inte fått missfall. Nu har vi satsat på ett tidigt 2011-barn, men plussade i mars i år och är beräknade nu i november. Det blir alltså ett sent 2010-barn  Men så fort vi fick plusset, struntade vi i om när vår bebis anländer - det viktigaste är ju att den kommer till oss! Och den är mer än välkommen!! {#lang_emotions_gravid}

Jag är inte emot abort om det är av "rätt" orsak. Men att ett litet barn kommer sent på året räknas inte som "rätt" orsak, enligt mig. Tycker inte man ska "leka Gud" på det viset. Barn är små människor och skall också behandlas så. De ska alltid var älskade för de individer de är! Gränslöst! {#lang_emotions_heart}

• Moniqe1979

abort av den orsaken nej fy, däremot kan jag tycka helt ok att undvika försöka bli gravida i vissa perioder för att man tex inte vill ha BF på julafton eller när det nu kan tänkas vara "opassande" man kan inte styra när man blir gravid men om man vill så tycker jag man kan få välja när man INTE vill bli det...

• trädis

oj oj oj... om man verkligen vill ha barn så blir man väl glad oavsett NÄR det kommer?

okej att man kanske gärna försöker planera efter när man vill föda, men om det nu inte blir som man har tänkt sig så blir man väl ändå världens lyckligaste bara man blir gravid??

förstår mig inte på somliga...

världens lyckligaste mamma
  • alvaereva

min dotter skulle bli decemberbarn men kom ut i november istället. jag tycker det är skitbra med ungar som fyller år på vintern av flera orsaker.
    exempelvis skulle november bli bra tråkig om vi inte hade en födelsedag att se fram emot
    dessutom är det inte så mycket barn som  föds i nov-dec så det är mindre folk på bb och med det mer hjälp från personal och kanske tillgång till allt man vill ha för att det inte är upptaget (typ badkar, förlossningspall, man behöver inte vänta på att få bedövning satt osv)

jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan välja att släcka ett liv för att det kommer ut i fel månad. det är obegripligt. och sorgligt.

fast jag försvarar ändå rätten att folk får göra som de vill. det här är ju baksidan till att vi har ett fritt land. i det stora hela tycker jag att det är bättre att folk väljer abort av "dåliga" orsaker än att vi inte skulle kunna välja det alls.

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?