• Kajsan

Göra abort pga "vinterbarn"?

Jag har en bekant som planerar barn nr 2, hon och hennes man har försökt bli gravida i drygt ett år nu och fått 1 missfall.
    Nu blev hon gravid igen , vilket tydligen inte alls passade in tidsmässigt och hon kommer därför göra abort, eftersom de vill ha ett "sommarbarn" ( det är tydligen mysigare att vara hemma med en nyfödd på sommaren, och dessutom passar det bättre för dem att mannen kan vara föräldrarledig när barnet är dryga året och det är semestertider, han vill inte vara hemma på vintern).
    Naturligtvis har hon rätt att göra som hon vill, men vad känner ni spontant? Skulle ni göra abort _endast_ för att barnet beräknas komma fel månad?
    Hon säger att hon tänker bli gravid i slutet på sommaren istället.
    Även om jag försökte säga att man inte kan säkert säga att man kommer bli gravid vid en viss tid bara för att man önskar det...
    Så vad säger ni, spontant helt förståligt eller mycket konstigt?

Jo just det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?
  • Nani

Sjuka människor är min första tanke...

• Mamma till en prins

Ursäkta... vad spelar det för roll om det blir ett vinterbarn eller ett sommarbarn?!!
    Klart att man kan önska det ena eller det andra...men det spelar ju absolut ingen roll.
    Det viktigaste är väl att önska sig ett friskt litet barn.
    Om man har försökt bli gravid i ett år att och sen göra abort, vad är det som får henne att tro att hon kommer att bli gravid igen i slutet av sommaren, det kanske tar ett år till för innan hon blir gravid, eller två år, tre år..vem vet?

• linas fina

Hon har sin fulla rätt att göra abort för vilken anledning som helst. Ett barn aborteras även om det är för att man inte har tid eller vilka nu anledningarna är. Det är ju ingen skillnad på så sätt.

Däremot kan man ju tyka det är märkligt att man vill göra abort av en sådan anledning om man nu gärna vill ha barn och dessutom har fått missfall. Fast rent etiskt är det ingen skillnad mot att abortera för att man pluggar eller nåt.
    Omoget av er att skriva att ni hoppas att hon aldrig mer blir gravid. Vad har ni för lycka i att hon straffas?
  • MammaMajs

Nej det är helt idiotiskt, man försökert inte aktivt få barn och sedan väljer abort för att fördelsemånaden inte passar!!!

När de dessutom har svårt att bli gravida känns det inte heller som ett speciellt intelligent val, känns som om att de inte är så lämpliga föräldrar. Vad händer om barnet föds handikappat, kommer de "lämna tillbaks" barnet då för att det inte passar dem?

• MammaMajs
    Fru Sveden skrev 2010-04-13 18:15:52 följande:
    Jag har ingen som helst förtåelse faktiskt. Jag har inte planerat något av mina barn visseligen föddes sonen i slutet av juni och andra sonen har BF nu i aug så jag har väl haft tur enligt din kompis. Dock hade jag inte gjort abort även om jag blivit oplanerat gravid mitt i vintern. Kan förstå hennes resonemang med att det är lättare med ett nyfött barn mitt i sommaren samtidigt tycker jag att hon skall vara glad att hon blivit gravid överhuvudtaget!
    Jag har två vinterbarn och tycker faktiskt tvärt om, jag har varit höggravid när det inte har vait varmt - jätteskönt! Barnen har varit lite större när det har blivit sommar och inte lika värmekänsliga och lika lätt för att bli uttorkade, vilket betyder att man har lite mer frihet :)
  • LivL

Fan vad sjukt!!

Hoppas hon inte blir gravid i sommar utan bara kan bli preggo pa vintern.
    Sorry TS, men hade jag fatt hort nat sadant fran en van hade jag gatt darifran och smallt i dorren. Hemska manniska!
  • budde1

Idioter säger ja bara!!! Hoppas de aldrig kan bli gravida igen, hon verkar ju helt störd!!! Vi har försökt i 3 år o fått gå igenom 2 ivf o ett fet, som nu lyckades o ska få barn 6 aug O vi hade varit överlyckliga vilken årstid än barnet hade fötts på. Det e väl barnet man längtar efter .....

• Freja10
    siamusen skrev 2010-04-13 14:17:25 följande:
    Finns det nagon som hävdar att fostret känner smärta innan v. 18?
    Ingen aning och för mig känns det oviktigt att diskutera exakt vilken vecka fostret börjar känna smärta eftersom även annat, som etik, väger in för mig.

Men för att stanna på ämnet smärta så trodde man för ett antal år sedan att bebisar inte kunde känna smärta så jag tänker som så att vad ska vi upptäcka härnäst ... Vi har aldrig legat så långt fram i forskningen som idag, men om tio år har vi upptäckt nya saker och jag personligen känner mig inte säker på de slutsatser forskarna kommit fram till för tillfället iom att det inte en exakt vetenskap som t.ex. matematik.
  • siamusen
    Freja10 skrev 2010-04-13 19:28:49 följande:
    Ingen aning och för mig känns det oviktigt att diskutera exakt vilken vecka fostret börjar känna smärta eftersom även annat, som etik, väger in för mig.Men för att stanna på ämnet smärta så trodde man för ett antal år sedan att bebisar inte kunde känna smärta så jag tänker som så att vad ska vi upptäcka härnäst ... Vi har aldrig legat så långt fram i forskningen som idag, men om tio år har vi upptäckt nya saker och jag personligen känner mig inte säker på de slutsatser forskarna kommit fram till för tillfället iom att det inte en exakt vetenskap som t.ex. matematik.
    Visst har det betydelse för  det är ju innan v. 18 aborterna sker. Att fostrena kan kânna efter v. 18 ( fast de kan fortfarande inte kânna sa tidigt,men rent hypotetiskt alltsa)är ju ovâsentligt.

Utöver sa är det ju ren fakta att de inte kan kânna nagot innan da den delen av hjârnan inte ens är utvecklad ännu. Det vet man. Inga spekulationer eller teorier alls utan ren fakta.
  • Jagsjälv

Är detta sandlådan eller?

Jag förlorade en liten i v20. Så gör de abort pga årstid hoppas jag nästan (fast inte på riktigt) att de inte kan få fler barn!!

Svar på tråden Göra abort pga "vinterbarn"?