• trollnatt

Hjälp min 14 åring skiter i allt

Har en 14 årig grabb jag har problem och skulle behöva tips/hjälp. han gör inte  sina läxordetta har lett till att han  har flertal betygvarningar, igår skolkade han vad jag vet för första gången. Han skiter i allt och jag vet att en hel del av detta är ju för att han är tonåring men jag känner att jag vet inte hur jag ska göra. Gör han en läxa är den 1-2 veckor sen. Har testat att ta bort tv/data/mobil/månadspeng/ inte få vara med vänner men det går inte in att om han gör fel så försvinner det han gillar. Frustrerande.

• Svar på tråden Hjälp min 14 åring skiter i allt
  • dessan59

Tack!

ja det är beteendet vi vill åt, inte att hon ska få en massa Mvg. men den här maktlösheten vi känner, när vi själva tycker att vi har gjort "allt". men tycker att hennes mamma motarbetar allt med att först straffa sen släta över allt med en liten present. kan tilllägga att mamman utreds för ADHD, så det här med gränssättningar är ju väldigt flytande.och att vi ska enas att fostra flickan genom att ha samma regler hemma hos oss, som hos mamman håller inte pgv hennes svårighet att "se" vad det blir för konsekvenser.

ja, syokonsulenten, det är väl genom skolan vi kan få tag på henne?
    ska kontakta skolan i veckan

• trollnatt

Det är tufft att vara förälder just, har en plan gjord med hur vi ska bearbeta de ämnen somhan  e efter med. Vi ska fokusera på ett ämne i taget (råd efter hans skolmentor) matte i no 1 för där är bara ett kapitell efter. Fysik (ljud/ljus) no 2, kemi (syror)no 3, bild no 4 ( olikade ämnen inom bilden ). Planen har han valt att göra efter de prov som kommer vi har räknat att ca 1-2 timmar pluggandet /dag sedan kompis tid efter middagen om pluggandet e gjort. förhoppnings vis kommer han klara av att få G i de flesta ämnena när åttan är över kanske 1-2 IG . Förra terminen var 6 ämnen IG så lite framgång e det och det har han fått höra mycket posetivt om det. VarjeG på prov är en milstolde som känns toppen och jag säger hur glad och lycklig jag blir att han gjort framsteg det låter kanske konstigt men det ger resultat.

• TMD
    1Barn skrev 2010-05-09 09:36:00 följande:
    Så kolla upp om de kanske beror på läraren att din dotter inte gör läxor, de tror jag är en stor sannolikhet!
    Jo, att det beror på läraren är helt sant. Hon säger att just denna läraren inte kan lära ut på ett sätt så hon lär sig. Men hon är inte heller villig att låta mig hjälpa henne att lära på ett sätt som hon kan förstå. Böckerna är inte med hem och jag påminner men ändå inget så hon har en del i det med.

Jag intervjuade just denna läraren (bland flera) för några år sedan och undrade då om dennes arbetssätt och möjlihgeter att integrera olika ämnen i skolan, för ett projekt i samband med "en skola för alla" här i komunen och just denna läraren såg problem, problem och inga möjligheter. Jag tror inte det handlar om favorisering eller så direkt utan snarare en inställning till undervisningen här. Läraren var slukskriven medan min dotter gick i 7an så då hade de en annan lärare och då gick det rätt ok, det var inte bästa ämnet men alla kan inte vara det.

Min dotter har ju haft otur som fått denna läraren men det som bekymrar mig mest är att hon gått och ljugit om läxor och att ingen på skolan tagit kontakt med mig tidigare under terminen när den ena inlämninen efter den andra inte kommit in. Läraren har inte ens behövt ta det personligen eftersom det finns ett mentorssystem på skolan och vi har en annan lärare som mentor. Det är så kasst!
    Idag har hon faktiskt pluggat men hon har mycket kvar innan det är i land med ma/no ämnena. Känner ändå att mitt problem är rätt litet nu när jag läst hur några andra här har det.
  • kaktuz

Totalt utegångsförbud till han gör läxorna.
    Förbud mot tv,data, stereo etc.
    Indragen månadspeng

Inför detta NU och håll på det stenhårt till han skärpt sig.

• CaCo
    Hertha skrev 2010-05-09 08:39:05 följande:

Hej,

Har inga barn i den åldern men väl jobbat på IV-programmet i ett par år. Jag är glad att se att det är många föräldrar som redan nu fått veta och tar tag i problemen innan det är för sent. IV-programmet är inget kul program (åtminstone inte där jag var) och istället för att gå vidare till nästa steg i livet som sina klasskompisar får man istället "bli kvar" på samma ställe i livet. Lyckas man på IV-programmet (och det är en ganska låg procent som gör det) tar man studenten ett år senare än sina kompisar. Det är dessutom vanligare att tidigare IV-elever inte får slutbetyg från gymnasiet.

Så jag undrar, om det kanske skulle funka att försöka få till ett besök på IV-programmet. Träffa alla de där "coola" människorna som hamnat där. Och höra vad de ungdomarna säger om att vara där. Ett tips är dock att vänta till hösten när alla nya deltagare är fulla av hopp och inspiration efter sommarlovet. 

Ett annat tips är att försöka hitta konkreta positiva saker av att de börjar plugga, istället för att plocka bort allt när de inte gör något. Dessa saker ska ges i stort sätt direkt i anslutning till  pluggandet. Vi människor kan vara ganska besvärliga med att finna motivation till något där belöningen (bättre jobb och högre lön) kommer först om kanske 8-9 år. Kanske en snygg tröja om de pluggar i några dagar till kommande prov (koppla dock inte belöningen till resultat) eller ta en fika på stan med mamma/pappa/bästa kompisen. Eller varför inte en em ensam i huset om det är något sällsynt (något som åtminstone jag älskade).

Vad är det för fel på IV-programmet??
  • callmepreggoornot
    CaCo skrev 2023-10-28 15:35:49 följande:
    Vad är det för fel på IV-programmet??
    Vad är det för fel att inte fortsätta argumentera med någon mer än 10 år senare?
  • CaCo
    callmepreggoornot skrev 2023-10-28 15:39:48 följande:
    Vad är det för fel att inte fortsätta argumentera med någon mer än 10 år senare?
    Skit i det! Svara istället!
  • ViltHane
    trollnatt skrev 2010-04-14 09:04:37 följande:
    Hjälp min 14 åring skiter i allt

Har en 14 årig grabb jag har problem och skulle behöva tips/hjälp. han gör inte  sina läxordetta har lett till att han  har flertal betygvarningar, igår skolkade han vad jag vet för första gången. Han skiter i allt och jag vet att en hel del av detta är ju för att han är tonåring men jag känner att jag vet inte hur jag ska göra. Gör han en läxa är den 1-2 veckor sen. Har testat att ta bort tv/data/mobil/månadspeng/ inte få vara med vänner men det går inte in att om han gör fel så försvinner det han gillar. Frustrerande.

Jag var likadan, och det berodde på att vad jag än gjorde så blev jag alltid straffad. Gjorde läxan som jag skulle. Så fanns där inget "bra jobbat. Nu kan du ta ledigt idag." utan det var bara "bra, nu kan du städa.." eller "okej, och har du städat?"

Detta ledde till en känsla av att vad jag än gör, så blir jag bara ännu mera straffad.. 

Detta gjorde att jag slutade göra allt som folk sa åt mig, för jag fick aldrig någon som helst ro eller cred för något jag gjorde i vilket fall... 

Jag ser att du har en lösning på alla era problem. Och det är att straffa... Vet du vad som händer när en människa bara blir straffad, straffad straffad? 

Dom slutar....
  • CaCo
    callmepreggoornot skrev 2023-10-28 16:01:34 följande:
    Haha så aggressivt för ingentingDrömmer
    Hur ska jag veta att det var för tio år sedan? Det stod inget! Kan du inte svara?
  • callmepreggoornot
    CaCo skrev 2023-10-28 16:17:45 följande:
    Hur ska jag veta att det var för tio år sedan? Det stod inget! Kan du inte svara?
    Du letar upp en gammal tråd och vet inte att den är gammal? jadu
  • Littlebird91

Skolsystemet är inte utformat att passa alla. Vad är anledningen till att han struntar i det? Har han någon problematik? Tror snarare att han behöver stöd än bestraffningar. 
    Jag hade försökt sätta upp mål tillsammans och enbart fokuserat på de viktigaste ämnen tex engelska, matematik och svenska eller vad han nu behöver för att komma in på ett gymnasium senare. Hade inte lagt så stor vikt vid närvaro generellt.. hellre att han går på 2 lektioner än inga alls, vilket de ofta leder till.

Svar på tråden Hjälp min 14 åring skiter i allt