konstruktioner skrev 2010-05-16 19:24:14 följande:
Varför män stundtals är sämre på att hantera barn ligger inte i generna, utan det har väl snarare att göra med att de inte får lära sig hur man hanterar barn från början? En kille som inte får gråta utan ska visa styrka, kommer i sin tur bli aggressiv, få kortare stubin. Det är vetenskapligt bevisat att en människa som inte får agera ut sin sorg eller sin ledsenhet oftare tar ut det på ett annat sätt - våld, antingen mot sig själv eller andra. En kille som bara får lära sig kroppsarbete och att försvara sig, men inte blir uppmuntrad att ta fram sin empatiska och omhändertagande sida, kommer säkerligen ha svårare att känna empati och i stort sett ta hand om andra människor.Jag påstår inte att kvinnokroppen och manskroppen ser likadana ut, jag förstår bara inte varför dess olika funktioner förutsätter att man måste bete sig olika eller att det ska förväntas olika saker av en. Att jag kan producera mjölk måste väl ändå inte betyda att jag gillar att vara mjuk och följsam? Att jag föredrar hushållsarbete framför att hugga ved?
nu kom du in på en djupare nivå.
alltså klart att man ska utagera sina känslor. jag lär inte min son att hålla tillbacka sina känslor men för det lär jag inte honom att gråta över spild mjölk,
och vi lär vår son och ger vår son all kärlek och kramar pussar osv. vi vill itne att han ska bli iskall av sig och ha svårt att vara öm och kärleksfull av sig.
sen har vi alla olika intressen och olika begåvningar.
jag skulle absolut inte hindra min son att danska exemepl om han tycker om det och vill gå på dans och inte heller skulle jag hindra om jag hade en dotter att gå på fotboll om hon tycker om det.
vi alla har olika intressen , men det jag anser är manligt och kvinnligt är grundstenar som att manen försörjer och kvinnan födder barn,
men sen när man bor tillsmanas som man och hustru så väljer man själv hur man vill dela upp allt men min son ska ha i grund att det är hans ansvar att ta hand om sin familj och försörja dem sen om han diskar och tvättar medasn hasn fru byter däcken på bilen är helt deras egna val. inget jag skulle lägga mig i eller anse att dem gör fel,