• Anonym (Nyfiken)

Lön personlig assistent ?

Är bara lite nyfiken på hur alla andra personliga assistenter har det med lönen, vad får ni ut efter skatt ?

Jag jobbar 8 dygn i månaden & får ut runt 16500 efter skatt, känns som en helt okej lön. MEN, kan inte låta bli att undra vad alla andra får ut

• Svar på tråden Lön personlig assistent ?
  • Loojsen

Oj nu klicka jag för fort här.. Jobbar 2 helger i månaden och får ut ca 8-9000

• Anonym

Kan man få personlig assistent-jobb även utan utbildning?

• Anonym (Egil)
    Anonym (ssk) skrev 2012-04-21 21:51:57 följande:
    Oj vilka bra löner (mätt med mina mått). Jag jobbar som sjuksköterska i landstinget och har 22500:- i månaden för 100% dagar, kvällar, nätter, helger.... 

Jag har funderat lite på att jobba som personlig assistent, om det skulle ge mig bättre chans till en fast tjänst. Som ssk är det vikariat som gäller i det landsting jag jobbar i, och jag vill gärna ha fast jobb så att jag och maken kan köpa ett större hus och till sist nå målet att bli föräldrar.

Min fråga till er (förlåt om jag lånar tråden) är.. hur är chanserna till fasta jobb inom personlig assistent-yrket generellt? Jag har ingen erfarenhet, men har både usk och ssk-utbildning.. något som kanske värdesätts? 
    Det är nästan enbart i kommunen som du kan få tillsvidareanställning som personlig assistent. Inom privata bolag är det visstidsanställning ("så länge uppdraget varar") som gäller. Så länge uppdraget varar innebär att företaget inte har någon skyldighet att omplacera dig om något skulle hända med din brukare (t ex brukaren anser helt plötsligt att personkemin mellan er inte stämmer, brukaren avlider, brukaren får minskat antal assistanstimmar osv). Om du har en tillsvidareanställning inom kommunen så är du anställd i kommunen, oavsett vad som sker mellan dig och din brukare.
  • Anonym (Egil)
    Anonym skrev 2012-04-22 08:45:08 följande:
    Kan man få personlig assistent-jobb även utan utbildning?