• Anonym (Nyfiken)

Lön personlig assistent ?

Är bara lite nyfiken på hur alla andra personliga assistenter har det med lönen, vad får ni ut efter skatt ?

Jag jobbar 8 dygn i månaden & får ut runt 16500 efter skatt, känns som en helt okej lön. MEN, kan inte låta bli att undra vad alla andra får ut

• Svar på tråden Lön personlig assistent ?
  • Loojsen

Oj nu klicka jag för fort här.. Jobbar 2 helger i månaden och får ut ca 8-9000

• Anonym

Kan man få personlig assistent-jobb även utan utbildning?

• Anonym (Egil)
    Anonym (ssk) skrev 2012-04-21 21:51:57 följande:
    Oj vilka bra löner (mätt med mina mått). Jag jobbar som sjuksköterska i landstinget och har 22500:- i månaden för 100% dagar, kvällar, nätter, helger.... 

Jag har funderat lite på att jobba som personlig assistent, om det skulle ge mig bättre chans till en fast tjänst. Som ssk är det vikariat som gäller i det landsting jag jobbar i, och jag vill gärna ha fast jobb så att jag och maken kan köpa ett större hus och till sist nå målet att bli föräldrar.

Min fråga till er (förlåt om jag lånar tråden) är.. hur är chanserna till fasta jobb inom personlig assistent-yrket generellt? Jag har ingen erfarenhet, men har både usk och ssk-utbildning.. något som kanske värdesätts? 
    Det är nästan enbart i kommunen som du kan få tillsvidareanställning som personlig assistent. Inom privata bolag är det visstidsanställning ("så länge uppdraget varar") som gäller. Så länge uppdraget varar innebär att företaget inte har någon skyldighet att omplacera dig om något skulle hända med din brukare (t ex brukaren anser helt plötsligt att personkemin mellan er inte stämmer, brukaren avlider, brukaren får minskat antal assistanstimmar osv). Om du har en tillsvidareanställning inom kommunen så är du anställd i kommunen, oavsett vad som sker mellan dig och din brukare.
  • Anonym (Egil)
    Anonym skrev 2012-04-22 08:45:08 följande:
    Kan man få personlig assistent-jobb även utan utbildning?
    Absolut! Att vara personlig assistent är just det: personligt. Det finns således ingen utbildning där du kan lära dig om Agneta 57 år eller Sixten 3 år (givetvis är namnen och åldrarna fiktiva). Inom kommunen värdesätts ofta någon form av omvårdnadsutbildning, men om t ex din brukare är konstnär så kanske någon form av konstutbildning kan vara meriterande. Personlig assistent är ju inget omvårdnadsjobb, utan ett servicejobb (även om det hos en del brukare kan vara svårt att se servicebiten...).
  • Anonym (l)

Har 125+ob per timma, på privat bolag. Hoppar in på kommunen ibland, där har jag 121.21+ob/timma. Löneförhöjning är väl på g. Har ingen utbildning, men har jobbat några år. Min make är också pa, han har 115,85+ob/timma. Också privat bolag.

• Zafir

Vår sons assistenter har 138:-/h och är det så att de blir överskott på pengarna vid ett årsskifte får de lön i form av extra bonus. Varje brukare får ju ett belopp per timma som ska räcka. Vi har valt att göra mycket adm. Själva vilket sänker kostnaden hos kooperativet.

• Anonym

106:-/timme efter nästan två år som deltid.
    6:-/ ansvars tillägg varje timme hos just den här brukaren.

Utöver det får a givetvis OB.

• Anonym (bra deal)

Kanske inte är att jämföra med er som faktiskt har detta som jobb, men jag ska jobba i 10 dagar i sommar som typ personlig assistent (fast med mindre ansvar, han kan inte röra sina fingrar så ska bara knäppa knapparna på hans skjorta och knyta hans skor och sådant) och får ca 35000 kr (svart) för det. Men kanske inte riktigt är jämförbart, så det kanske inte hör hemma i den här tråden.

• Anonym

118kr/h    sen tillkommer semesterersättning och OB...

jobbat ca 2 år 

• Anonym (trivs)

Jobbar 113h/mån och har en timlön på 173:- + ob. Har jobbat i ca en månad, är uska. Privat bolag.

• Anonym (Nelly)

Jag jobbar för ett privat företag - Humana AB, jag har ingen vårdutbildning, har jobbat i fyra år.

Jag tjänar 130 kr./timme + OB. Jobbar dag, eftermiddag, natt samt var tredje helg. Jag tjänar i snitt 27-30 000/månad (före skatt). Den här månaden får jag ut 21 000.

Trivs jättebra på jobbet och är nöjd med min lön. Jag tjänar bättre än många av mina vänner som har betydligt längre utbildningar.

För min del var det väldigt lätt att få fast jobb. Började som vikare men fick en egen rad efter ca. två månader.

• Anonym (Egil)
    Anonym (Nelly) skrev 2012-04-23 19:34:20 följande:
    Jag jobbar för ett privat företag - Humana AB, jag har ingen vårdutbildning, har jobbat i fyra år.

Jag tjänar 130 kr./timme + OB. Jobbar dag, eftermiddag, natt samt var tredje helg. Jag tjänar i snitt 27-30 000/månad (före skatt). Den här månaden får jag ut 21 000.

Trivs jättebra på jobbet och är nöjd med min lön. Jag tjänar bättre än många av mina vänner som har betydligt längre utbildningar.

För min del var det väldigt lätt att få fast jobb. Började som vikare men fick en egen rad efter ca. två månader.
    Så du har en tillsvidareanställning (och inte visstid á la "så länge uppdraget varar")?  Wow, har faktiskt aldrig hört talas om någon i ett privat företag som fått det. Grattis
Svar på tråden Lön personlig assistent ?