• Anonym (Nyfiken)

Lön personlig assistent ?

Är bara lite nyfiken på hur alla andra personliga assistenter har det med lönen, vad får ni ut efter skatt ?

Jag jobbar 8 dygn i månaden & får ut runt 16500 efter skatt, känns som en helt okej lön. MEN, kan inte låta bli att undra vad alla andra får ut

• Svar på tråden Lön personlig assistent ?
  • Ellikapellika
    Anonym (fd pers.ass) skrev 2011-10-10 14:12:05 följande:
    Många av er verkar tjäna rätt bra ändå. Vilka företag är ni anställda av? Och i vilken stad jobbar ni?

Jag har jobbat som pers.ass i nästan 10 år och aldrig varit i närheten av dessa summor på min heltidstjänst. Visserligen jobbade jag dagar, men ni verkar få netto det jag fick brutto. =S
    Mellanstor stad i södra Sverige, privat (skit)bolag.
    Hade vi inte blivit utlagda på entreprenad av kommunen hade min lön varit betydligt lägre. Ca 110-112:-/timme istället för 121:-/timme.
    Nu byter min brukare till annat privat bolag och vi assistenter får behålla våra löner, men ligger egentligen lite högre än vad bolaget brukar erbjuda. En assistent, helt ny inom yrket utan utbildning får dock högre lön hos nya bolaget än hos bolaget vi är anställda av just nu.

Kika på personlig assistent.com där tror jag du kan få mer info om löner m.m
  • Ellikapellika
    gaya skrev 2012-04-18 09:26:56 följande:
    jag undrar också vad det är för arbetsgivare med den lönen? jag söker dygnsjobb och vill gärna få tips....!
    Mitt bästa tips är att välja ett bolag med kollektivavtal och att kika runt på personlig assistent.com där man kan få lite inblick i hur bolagens assistenter och brukare har det.
  • mithrandil

Jag är undersköterska och har 20.000kr i grundlön (100%) innan årets höjning (vad nu det kan bli)
    Jobbar kommunalt och kan väl tycka att det är ganska bra. Sen förra året har jag fått ut runt 18.000-20.000 i mån.
    Jobbade då mindre procent och eftersom jag ständigt fick gå in extra/blev inbeordrad och därför fick högre ersättning pga det.  

Nu har jag bett om tjänstledigt 15% i mån på min heltid och har dessutom slutat jobba mest nätter. Denna lönen landar nog bara på ca 16.000kr efter skatt. 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Anonym

innan skatt och utan ob 20500 på 100%

• Anonym (Egil)

Jag har 24.000kr i grundlön. Jag jobbar heltid natt, så OB på ca 5-6.000kr tillkommer. Jag brukar få ut ca 22.000kr efter skatt.

• Anonym

Jag har 123 kr'/timme.Sen tillkommer ob mm.Jag jobbar privat.ingen utbildning.

Min vän jobbar ochså privat någon annanstans,hon får 182 kr/timme,deras löner är höga allihop.

En annan vän jobbar privat ochså någon annanstans och får 145 kr/timme.
    Ob och sem.ers är inte inräknat.

En annan vän jobbar kommunalt och har 118 kr/timme,ganska bra med tanke på att hon har 0 erfarenhet och ingen utbildning.Antar att deras löner är ok.
    Vi alla är mellan 25 år-30 år.

Kul att jämföra löner.

Jag ska byta yrkesinriktning,och plugga vid sidan om,och då kommer min lön ligga på ca 19 000 kr månadslön,inget ob eftersom man jobbar aldrig kväll/helg.            

• Dr Mupp

Maken har 117+ OB kr timmen, jobbar för kommunen, uska utan erfarenhet.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Proffset

Jag är undersköterska och har jobbat som personlig assistent i 11 år. Kommunanställd.
    Min grundlön är 22 000 på heltid (men tjänsten är 97 %).

Jag jobbar alltid dygn, och gör 7 dygn på 4 veckor.

Jag har sovande jour på natten, och brukar få ut strax över 19 000 kr/månad om det inte har blivit något extra.  Av det är nog 4-5000 kr OB-ersättning. Denna månad jobbade jag påskhelgen så det blir härliga extrapengar i maj!

• Anonym (ssk)

Oj vilka bra löner (mätt med mina mått). Jag jobbar som sjuksköterska i landstinget och har 22500:- i månaden för 100% dagar, kvällar, nätter, helger.... 

Jag har funderat lite på att jobba som personlig assistent, om det skulle ge mig bättre chans till en fast tjänst. Som ssk är det vikariat som gäller i det landsting jag jobbar i, och jag vill gärna ha fast jobb så att jag och maken kan köpa ett större hus och till sist nå målet att bli föräldrar.

Min fråga till er (förlåt om jag lånar tråden) är.. hur är chanserna till fasta jobb inom personlig assistent-yrket generellt? Jag har ingen erfarenhet, men har både usk och ssk-utbildning.. något som kanske värdesätts? 

• Anonym

Hej.Att bli fast som personlig assistent är lätt.
    Jag blev fast efter 2 månader.Jag har bara jobbat på privata företag och där har man blivit fast anställd fort.
    Allt handlar om personkemi.
    Och jag har sett hur vanligt det är inom personlig assistent att byta jobb ofta,alltså variera mellan brukarna och därför finns det långvikariat eller fasta tjänster.Jag har varit på många arbetsplatser.Vi säger att på varje arbetsplats jobbar totalt 7 personer schemalagda.1-2 av dem har oftast jobbat i många år hos samma person,resten kanske mellan 1-3 år och sen byter de.

Min vän började jobba kommunalt som personlig assistent och hon blev inringd i 1 månad,sen fick hon schema/vikariat...det är jätte bra.Jag tror det är en lätt yrke att komma in på,och få långvikariat eller fast tjänst.Man kan påverka lönen endel vissa bolag,och sitt eget schema.      

Svar på tråden Lön personlig assistent ?