• Anonym

Förlängt underhållsstöd?

Min man betalar underhåll för sin dotter som är 18 år. Hon har alltså fått förlängt eftersom hon har gått i skolan. Men nu vet vi att hon inte går i skolan längre så vi ringde till försäkringskassan och påpekade detta. För går inte ett barn som blivit 18 år inte i skolan så har föräldern ingen skyldighet att längre betala underhåll. Men nu påstår dottern att hon har haft en överenskommelse med skolan om att hon ska få pengar iaf? Hon påstår att hon har ringt och pratat med försäkringskassan och att hennes rektor har talat med försäkringskassan och förklarat hur det ligger till och att min man ska få betala underhåll ändå FAST tjejen inte går i skolan.
    Eeh, så här går det väl ändå inte till? Man kan väl inte ha egna överenskommelser som gäller förlängt underhållsstöd hur som helst?
    Jag blir förbannad för det står tom. på f.kassans egen sida att barnet SKA gå HELTID i skolan för att något förlängt underhållsstöd ska betalas ut!
    Vi ska ringa och kolla upp detta imorgon men ville bara kolla ifall det fanns nån här som visste något.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Förlängt underhållsstöd?
  • Anonym (hmm)

Kan det vara så att hon av någon anledning "skolkat" eller liknande och då istället får typ anpassad skolgång och eventuellt ska få någon praktik eller liknande genom skolan? Sådana fall är ganska vanliga och då är "barnet" fortfarande inskriven vid skolan och har rätt till underhållsstödet trots att hon knakse inte rent praktiskt går i skolan dagligen.

• Anonym

Ja jag har ingen aning men funderar på om vi pratar om olika saker. Hon talar nog om sitt studiebidrag/stöd och jag pratar om underhållet...

Nån mer som vet?

• Reglementet

Är det så att hon studerar på distans?

• Anonym

Nej hon studerar inte på distans. Hon har adhd och fungerar inte i vanlig klass. Så just nu går hon helt enkelt inte i skolan över huvudtaget.

• Anonym (Nils-Erik)

Om hon fortfarande får studiebidrag så har ju CSN gjort den bedömningen att hon är tillräckligt bunden till skolan för att vara berättigad detta och därmed finns även stöd för fortsatt utbetalning av underhåll.

Det kan, som någon skrev handla om att en individuell plan för hennes skolgång gjorts och skulle kunna innefatta alltifrån distansstudier till praktik. Jag tror att ni måste fråga dottern hur hennes skolgång ser ut och ta reda på huruvida hon fortfarande får studiestöd eller ej.

Hennes pappa kanske kan ringa till rektorn på skolan och fråga om dotterns situation men det är inte säkert att han kommer uppge någon information då hon är myndig.

Lycka till!

• Anonym

Men hallå... På försäkringskassans sida står det klart och tydligt att för att man ska få fortsätta ha förlängt underhållsstöd krävs att personen går i skolan på heltid (efter att denne fyllt 18 år) . Det står ej att undantag kan göras om barnet har problem med adhd mm. mm.

Så här gick det till. Flickan slutade skolan varpå vi ringde till f.kassan och påpekade att hon inte längre gick i skolan. Dom gjorde ett ärende på en gång och sa att vi skulle få de pengar vi betalt efter att hon slutat gå i skolan, tillbaka. Okej så långt, jag menar saker ska ju gå rätt till.
    Men nu påstår hon att hon har haft en överenskommelse med skolan att eftersom hon har giltig frånvaro så ska hon få pengar ändå. Men här tror jag att vi (vi och flickan) pratat om olika saker, hon om sitt studiestöd och vi (jag och min man) om underhållet.
    Hon säger att hennes rektor ringt till f.kassan och pratat med de så att hon ska få sina pengar fast hon går hemma.

Det här tycker jag låter fel! Hennes studiestöd har jag ingenting att göra med och det kan man säkert få även fast man har giltig frånvaro MEN underhåll har föräldern bara skyldighet att betala OM barnet i fråga går heltid i skolan, vilket hon inte gör.

Jaja jag kommer ändå inte fram till något här på familjeliv, min man ska ringa till försäkringskassan idag. När han har tid att sitta i en låååång kö. :)

• Reglementet

Om hon får studiebidraget, så betyder ju det att hon går i skolan. Hon är inskriven. Har du någon som helst kontakt med den här flickan? Vet du vad hon gör? Man behöver ju inte sitta i en skolbyggnad, för att man ska gå i skolan.

• suomynonA
    Anonym skrev 2010-04-15 14:11:22 följande:
    Men hallå... På försäkringskassans sida står det klart och tydligt att för att man ska få fortsätta ha förlängt underhållsstöd krävs att personen går i skolan på heltid (efter att denne fyllt 18 år) . Det står ej att undantag kan göras om barnet har problem med adhd mm. mm. Så här gick det till. Flickan slutade skolan varpå vi ringde till f.kassan och påpekade att hon inte längre gick i skolan. Dom gjorde ett ärende på en gång och sa att vi skulle få de pengar vi betalt efter att hon slutat gå i skolan, tillbaka. Okej så långt, jag menar saker ska ju gå rätt till. Men nu påstår hon att hon har haft en överenskommelse med skolan att eftersom hon har giltig frånvaro så ska hon få pengar ändå. Men här tror jag att vi (vi och flickan) pratat om olika saker, hon om sitt studiestöd och vi (jag och min man) om underhållet. Hon säger att hennes rektor ringt till f.kassan och pratat med de så att hon ska få sina pengar fast hon går hemma. Det här tycker jag låter fel! Hennes studiestöd har jag ingenting att göra med och det kan man säkert få även fast man har giltig frånvaro MEN underhåll har föräldern bara skyldighet att betala OM barnet i fråga går heltid i skolan, vilket hon inte gör. Jaja jag kommer ändå inte fram till något här på familjeliv, min man ska ringa till försäkringskassan idag. När han har tid att sitta i en låååång kö. :)
    undantag finns det alltid. är hon inskriven på skolan och ska få som många nämnt individanpassad skolgång och fortfarande får csn så ska hon även ha underhållet.
  • Anonym

Vi har rett ut det här. Min man ringde försäkringskassan och de sa att hon inte får något underhåll mer. 100% skola är det som gäller om man vill ha fortsatt underhåll efter att man fyllt 18 år.
    Det var alltså som jag trodde.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-16 22:04:53 följande:
    Vi har rett ut det här. Min man ringde försäkringskassan och de sa att hon inte får något underhåll mer. 100% skola är det som gäller om man vill ha fortsatt underhåll efter att man fyllt 18 år.Det var alltså som jag trodde.
    Men hon går alltså i skolan (inskriven iaf) fortfarande? Och bor hemma hos den andre föräldern antar jag?
    Varför skulle man då som förälder inte vilja betala underhållsstöd? Att hon inte är studerande på heltid beror ju kanske på henns handikapp, och att man då som förälder direkt vill "slippa undan" sin försörjningsplikt tycker jag är konstigt faktiskt.
    Varför vill man inte hjälpa till att försörja sina barn?
Svar på tråden Förlängt underhållsstöd?