• Anonym

Förlängt underhållsstöd?

Min man betalar underhåll för sin dotter som är 18 år. Hon har alltså fått förlängt eftersom hon har gått i skolan. Men nu vet vi att hon inte går i skolan längre så vi ringde till försäkringskassan och påpekade detta. För går inte ett barn som blivit 18 år inte i skolan så har föräldern ingen skyldighet att längre betala underhåll. Men nu påstår dottern att hon har haft en överenskommelse med skolan om att hon ska få pengar iaf? Hon påstår att hon har ringt och pratat med försäkringskassan och att hennes rektor har talat med försäkringskassan och förklarat hur det ligger till och att min man ska få betala underhåll ändå FAST tjejen inte går i skolan.
    Eeh, så här går det väl ändå inte till? Man kan väl inte ha egna överenskommelser som gäller förlängt underhållsstöd hur som helst?
    Jag blir förbannad för det står tom. på f.kassans egen sida att barnet SKA gå HELTID i skolan för att något förlängt underhållsstöd ska betalas ut!
    Vi ska ringa och kolla upp detta imorgon men ville bara kolla ifall det fanns nån här som visste något.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Förlängt underhållsstöd?
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2010-04-17 22:06:49 följande:
    Oj, vilket liv det blev.Och NEJ HON GÅR INTE I SKOLAN!!Hon bor inte hos oss så vi puttar inte ut någon ur boet! Hon känner inte sin pappa för dom har inte haft någon kontakt sen hon var 4 år. Kontakten har just tagits upp igen vilket är bra!Varför skulle vi vilja betala underhåll till ett barn som vi inte ens känner om vi inte längre behöver? Vad löjligt att ens diskutera varför pappan (min man) väljer att sluta betala underhåll när han har rätt till det...Ska man fortsätta betala hyra till en snäll hyresvärd efter att man flyttat bara för att hjälpa till?Det är inte ett dugg synd om henne. Hon har ett hem, hon får mat. Det enda som har hänt är att hon slutat skolan och därmed har hon förlorat sitt underhåll från försäkringskassan. Är man 18 år måste man förstå att livet inte är en dans på rosor. Man måste faktiskt börja ta ansvar för sitt liv och sig själv. Ta ett kliv in i vuxenvärlden, det är så det funkar.Och min man har valt att sluta betala underhåll vilket helt och hållet är upp till honom. Vårt/hans val, vår ekonomi. Vi har inga extra pengar att betala extra underhåll med för att vi tycker att det är kul...
    Hur vet du att hon har ett hem och får mat? Om mamman resonerar på samma sätt som pappan så slänger hon ut dottern på gatan.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym skrev 2010-04-17 22:06:49 följande:
    Oj, vilket liv det blev.Och NEJ HON GÅR INTE I SKOLAN!!Hon bor inte hos oss så vi puttar inte ut någon ur boet! Hon känner inte sin pappa för dom har inte haft någon kontakt sen hon var 4 år. Kontakten har just tagits upp igen vilket är bra!Varför skulle vi vilja betala underhåll till ett barn som vi inte ens känner om vi inte längre behöver? Vad löjligt att ens diskutera varför pappan (min man) väljer att sluta betala underhåll när han har rätt till det...Ska man fortsätta betala hyra till en snäll hyresvärd efter att man flyttat bara för att hjälpa till?Det är inte ett dugg synd om henne. Hon har ett hem, hon får mat. Det enda som har hänt är att hon slutat skolan och därmed har hon förlorat sitt underhåll från försäkringskassan. Är man 18 år måste man förstå att livet inte är en dans på rosor. Man måste faktiskt börja ta ansvar för sitt liv och sig själv. Ta ett kliv in i vuxenvärlden, det är så det funkar.Och min man har valt att sluta betala underhåll vilket helt och hållet är upp till honom. Vårt/hans val, vår ekonomi. Vi har inga extra pengar att betala extra underhåll med för att vi tycker att det är kul...
    Ska hon LÄRA SIG TA ANSVAR från en man som skitit i henne sedan hon var 4?!?! Ja, han låter ju som rätt person att ta det ordet i sin mun. Jag fattar inte hur kvinnor kan vilja gå in i förhållanden med en sådan man! (varför kallar du honom överhuvudtaget pappa?!)

Jag tar tillbaka mitt förra inlägg, det gällde bara föräldrar som tar hand om sina barn på andra sätt, då kan man lära dem att klara försörjningen på annat sätt än genom mamma/pappa som 18-åringar.
  • Anonym (??)
    Anonym (8) skrev 2010-04-17 21:22:30 följande:
    Man gör ju barnen en tjänst när de får lära sig att om de inte går i skolan, ja då är det jobb och egen försörjning som gäller. Så är det för alla. Klart att föräldrarna har ett ansvar för sina barn,. men återigen, det ska isåfall handla om kärlek och praktisk hjälp, inte pengar. Är du bidragstagare eller?
    Nej, jag är inte bidragstagare. Jag betalar ca 15.000 i skatt varje månad, vilket förmodligen är betydligt mer än vad du betalar.

Det jag är ute efter är att det här "barnet" har en handikapp som gör att hon inte är lika mogen som andra 18-åringar. Hon kan förmodligen inte själv förstå konsekvenserna av att hoppa av skolan, utan behöver hjälp av sina föräldrar för att inse det. Med sitt handikapp och utan en avslutad gymnasieutbildning så har hon extremt svårt att få ett jobb. Sannolikheten är att hon kommer att vara bidragstagare i resten av sitt liv. På vilket sätt är det bra för henne eller för samhället?

Jag skulle vilja föreslå att föräldrarna tar sitt föräldraansvar istället. Om nu mamman inte har lyckats få dottern att inse vikten av att gå färdigt gymnasiet, så kanske pappan kan ta över i ett par år. Om pappan kunde ta hand om dottern, uppmuntra (muta/tvinga) henne att gå färdigt skolan, stötta henne i att hitta ett jobb och därefter stötta henne i att flytta hemifrån. Ja, då skulle både dottern och samhället vinna.

Vilket tror du är bäst i längden?
  • Anonym (8)
    Anonym (??) skrev 2010-04-17 22:23:28 följande:
    Nej, jag är inte bidragstagare. Jag betalar ca 15.000 i skatt varje månad, vilket förmodligen är betydligt mer än vad du betalar. Det jag är ute efter är att det här "barnet" har en handikapp som gör att hon inte är lika mogen som andra 18-åringar. Hon kan förmodligen inte själv förstå konsekvenserna av att hoppa av skolan, utan behöver hjälp av sina föräldrar för att inse det. Med sitt handikapp och utan en avslutad gymnasieutbildning så har hon extremt svårt att få ett jobb. Sannolikheten är att hon kommer att vara bidragstagare i resten av sitt liv. På vilket sätt är det bra för henne eller för samhället? Jag skulle vilja föreslå att föräldrarna tar sitt föräldraansvar istället. Om nu mamman inte har lyckats få dottern att inse vikten av att gå färdigt gymnasiet, så kanske pappan kan ta över i ett par år. Om pappan kunde ta hand om dottern, uppmuntra (muta/tvinga) henne att gå färdigt skolan, stötta henne i att hitta ett jobb och därefter stötta henne i att flytta hemifrån. Ja, då skulle både dottern och samhället vinna. Vilket tror du är bäst i längden?
    Ja, men det jag försöker förklara för dig är att man kan ta fullt föräldraansvar, men att det inte betyder att underhållet måste förlängas.
    Nyhet för dig kanske men; allt handlar inte om pengar.
  • Fyrbarnsmorsa

Blir riktigt förbannad på ts och "hennes man" och även andra som anser att regler är regler!?Denna tjej har tydligen ett handikapp som gör att hon inte kan gå i vanlig skola,alltså inte hennes lathet som gör att hon inte går dit....Hur i he***te kan man tycka att endast den ena föräldern ska hjälpa denna tjej med försörjningen??Eller vem ska försörja denna tjej??Vi skattebetalare kanske så pappan helt kan skippa sitt barn?

• Anonym (??)
    Anonym (8) skrev 2010-04-18 10:19:11 följande:
    Ja, men det jag försöker förklara för dig är att man kan ta fullt föräldraansvar, men att det inte betyder att underhållet måste förlängas. Nyhet för dig kanske men; allt handlar inte om pengar.
    Vem ska betala för dotterns mat? Vem ska betala för dotterns husrum? Skattebetalarna eller föräldrarna?

Nyhet för dig kanske, men mat och husrum kostar pengar.
  • Anonym (8)
    Anonym (??) skrev 2010-04-18 10:32:45 följande:
    Vem ska betala för dotterns mat? Vem ska betala för dotterns husrum? Skattebetalarna eller föräldrarna? Nyhet för dig kanske, men mat och husrum kostar pengar.
    Jo jag vet att saker och ting kosta pengar, men jag kan knappast se hur ett förlängt underhåll på nån tusenlapp/mån som gäller som längst tills man fyllt 21 år skulle förändra särskilt mycket.
  • Anonym (??)
    Anonym (8) skrev 2010-04-18 11:00:54 följande:
    Jo jag vet att saker och ting kosta pengar, men jag kan knappast se hur ett förlängt underhåll på nån tusenlapp/mån som gäller som längst tills man fyllt 21 år skulle förändra särskilt mycket.
    Men vem tycker du ska betala för dotterns mat och husrum medans föräldrarna stöttar henne ut i vuxenlivet?
  • Anonym (8)
    Anonym (??) skrev 2010-04-18 11:25:52 följande:
    Men vem tycker du ska betala för dotterns mat och husrum medans föräldrarna stöttar henne ut i vuxenlivet?
    Det kan väl du göra som betalar så mycket i skatt
    Nä men skämt åsido, lägg ner nu, tillomed TS är mer på min linje än din, det handlar inte om att dottern ens behöver underhållet, det finns andra saker som är viktigare att lägga sin energi på än huruvida hon får fortsatt underhåll eller inte.
  • Anonym (??)
    Anonym (8) skrev 2010-04-18 12:20:23 följande:
    Det kan väl du göra som betalar så mycket i skatt Nä men skämt åsido, lägg ner nu, tillomed TS är mer på min linje än din, det handlar inte om att dottern ens behöver underhållet, det finns andra saker som är viktigare att lägga sin energi på än huruvida hon får fortsatt underhåll eller inte.
    Du menar alltså (precis som TS) att mamman ska betala ALLTING för dottern? Det är klart att TS tycker att mamman ska betala eftersom det ger henne själv mer pengar i plånboken. Men på vilket sätt är det en rättvis fördelning mellan föräldrarna?
Svar på tråden Förlängt underhållsstöd?