• Anonym

Förlängt underhållsstöd?

Min man betalar underhåll för sin dotter som är 18 år. Hon har alltså fått förlängt eftersom hon har gått i skolan. Men nu vet vi att hon inte går i skolan längre så vi ringde till försäkringskassan och påpekade detta. För går inte ett barn som blivit 18 år inte i skolan så har föräldern ingen skyldighet att längre betala underhåll. Men nu påstår dottern att hon har haft en överenskommelse med skolan om att hon ska få pengar iaf? Hon påstår att hon har ringt och pratat med försäkringskassan och att hennes rektor har talat med försäkringskassan och förklarat hur det ligger till och att min man ska få betala underhåll ändå FAST tjejen inte går i skolan.
    Eeh, så här går det väl ändå inte till? Man kan väl inte ha egna överenskommelser som gäller förlängt underhållsstöd hur som helst?
    Jag blir förbannad för det står tom. på f.kassans egen sida att barnet SKA gå HELTID i skolan för att något förlängt underhållsstöd ska betalas ut!
    Vi ska ringa och kolla upp detta imorgon men ville bara kolla ifall det fanns nån här som visste något.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Förlängt underhållsstöd?
  • Anonym (8)
    Anonym skrev 2010-04-16 22:09:34 följande:
    Men hon går alltså i skolan (inskriven iaf) fortfarande? Och bor hemma hos den andre föräldern antar jag? Varför skulle man då som förälder inte vilja betala underhållsstöd? Att hon inte är studerande på heltid beror ju kanske på henns handikapp, och att man då som förälder direkt vill "slippa undan" sin försörjningsplikt tycker jag är konstigt faktiskt. Varför vill man inte hjälpa till att försörja sina barn?
    Men regler är ju regler, inte fasen betalar man massa pengar om man inte behöver?
  • Anonym (??)
    Anonym (8) skrev 2010-04-16 22:24:24 följande:
    Men regler är ju regler, inte fasen betalar man massa pengar om man inte behöver?
    Men hur ska dottern få mat i magen och tak över huvudet? Om hon har ett handikapp är det inte speciellt sannolikt att hon får ett jobb, speciellt inte om hon inte har avslutat gymnasiet. Jag hoppas att dottern är välkommen att flytta in hos sin pappa så att hon slipper sova på gatan.
  • Anonym
    Anonym (8) skrev 2010-04-16 22:24:24 följande:
    Vaddå "regler är regler"? Det är ju knappast så att det är lagstadgat att man INTE FÅR bidra till SITT BARNS försörjning bara för att det inte studerar heltid på gymnasium.
    De flesta föräldrar vill sitt/sina barns bästa, och kanske allra främst i en situation där barnet pga ett handikapp kanske inte klarar vanlig skolgång och därför får den anpassad.
    Lustigt att vissa föräldrar bara är föräldrar så länge lagen säger att de måste uppfylla vissa krav. Vill man inte hjälpa sina barn?
  • Anonym (8)
    Anonym skrev 2010-04-17 13:40:01 följande:
    Vaddå "regler är regler"? Det är ju knappast så att det är lagstadgat att man INTE FÅR bidra till SITT BARNS försörjning bara för att det inte studerar heltid på gymnasium. De flesta föräldrar vill sitt/sina barns bästa, och kanske allra främst i en situation där barnet pga ett handikapp kanske inte klarar vanlig skolgång och därför får den anpassad. Lustigt att vissa föräldrar bara är föräldrar så länge lagen säger att de måste uppfylla vissa krav. Vill man inte hjälpa sina barn?
    Jo det är klart att alla (förhoppningsvis) föräldrar vill hjälpa sina barn, men det har väl knappast bara med pengar att göra eller?!
    Det är FK:s regler, inte mina.
  • Anonym (??)
    Anonym (8) skrev 2010-04-17 21:04:40 följande:
    Jo det är klart att alla (förhoppningsvis) föräldrar vill hjälpa sina barn, men det har väl knappast bara med pengar att göra eller?! Det är FK:s regler, inte mina.
    Och bara för att FK har en regel om att inte förmedla underhållet efter att barnet fyllt 18 och slutat gymnasiet så anmäler man sitt eget barn så att h*n blir utan försörjning?

I min värld så har föräldern ett ansvar för att göra sina barn flygfärdiga, och fram tills dess så har föräldern ett ansvar att försörja barnen. Om man som förälder inte stöttar sitt barn med dess skolgång och lär barnet vad som behövs inför vuxenlivet så har man ett ansvar för detta. Men TS's man väljer istället att putta ut ungen ur boet, trots att han inte har lärt henne att flyga.
  • Anonym

Men vad är det som hindrar att man då ger barnet samma ekonomiska bidrag själv?

• Anonym (8)
    Anonym (??) skrev 2010-04-17 21:14:04 följande:
    Och bara för att FK har en regel om att inte förmedla underhållet efter att barnet fyllt 18 och slutat gymnasiet så anmäler man sitt eget barn så att h*n blir utan försörjning? I min värld så har föräldern ett ansvar för att göra sina barn flygfärdiga, och fram tills dess så har föräldern ett ansvar att försörja barnen. Om man som förälder inte stöttar sitt barn med dess skolgång och lär barnet vad som behövs inför vuxenlivet så har man ett ansvar för detta. Men TS's man väljer istället att putta ut ungen ur boet, trots att han inte har lärt henne att flyga.
    Man gör ju barnen en tjänst när de får lära sig att om de inte går i skolan, ja då är det jobb och egen försörjning som gäller. Så är det för alla.
    Klart att föräldrarna har ett ansvar för sina barn,. men återigen, det ska isåfall handla om kärlek och praktisk hjälp, inte pengar.
    Är du bidragstagare eller?
  • Anonym
    Anonym (8) skrev 2010-04-17 21:22:30 följande:
    Man gör ju barnen en tjänst när de får lära sig att om de inte går i skolan, ja då är det jobb och egen försörjning som gäller. Så är det för alla. Klart att föräldrarna har ett ansvar för sina barn,. men återigen, det ska isåfall handla om kärlek och praktisk hjälp, inte pengar. Är du bidragstagare eller?
    Kärlek är jättebra, men kan man äta det? Betala hyra för det? Kläder?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (8) skrev 2010-04-17 21:22:30 följande:
    Man gör ju barnen en tjänst när de får lära sig att om de inte går i skolan, ja då är det jobb och egen försörjning som gäller. Så är det för alla. Klart att föräldrarna har ett ansvar för sina barn,. men återigen, det ska isåfall handla om kärlek och praktisk hjälp, inte pengar. Är du bidragstagare eller?
    Håller med till 100%. Klart en 18-åring måste lära sig att det inte går att bara gå omkring och göra ingenting och låta andra försörja en. Självklart!
  • Anonym

Oj, vilket liv det blev.
    Och NEJ HON GÅR INTE I SKOLAN!!
    Hon bor inte hos oss så vi puttar inte ut någon ur boet! Hon känner inte sin pappa för dom har inte haft någon kontakt sen hon var 4 år. Kontakten har just tagits upp igen vilket är bra!
    Varför skulle vi vilja betala underhåll till ett barn som vi inte ens känner om vi inte längre behöver? Vad löjligt att ens diskutera varför pappan (min man) väljer att sluta betala underhåll när han har rätt till det...
    Ska man fortsätta betala hyra till en snäll hyresvärd efter att man flyttat bara för att hjälpa till?

Det är inte ett dugg synd om henne. Hon har ett hem, hon får mat. Det enda som har hänt är att hon slutat skolan och därmed har hon förlorat sitt underhåll från försäkringskassan. Är man 18 år måste man förstå att livet inte är en dans på rosor. Man måste faktiskt börja ta ansvar för sitt liv och sig själv. Ta ett kliv in i vuxenvärlden, det är så det funkar.
    Och min man har valt att sluta betala underhåll vilket helt och hållet är upp till honom. Vårt/hans val, vår ekonomi. Vi har inga extra pengar att betala extra underhåll med för att vi tycker att det är kul...

Svar på tråden Förlängt underhållsstöd?