• Anonym

Förlängt underhållsstöd?

Min man betalar underhåll för sin dotter som är 18 år. Hon har alltså fått förlängt eftersom hon har gått i skolan. Men nu vet vi att hon inte går i skolan längre så vi ringde till försäkringskassan och påpekade detta. För går inte ett barn som blivit 18 år inte i skolan så har föräldern ingen skyldighet att längre betala underhåll. Men nu påstår dottern att hon har haft en överenskommelse med skolan om att hon ska få pengar iaf? Hon påstår att hon har ringt och pratat med försäkringskassan och att hennes rektor har talat med försäkringskassan och förklarat hur det ligger till och att min man ska få betala underhåll ändå FAST tjejen inte går i skolan.
    Eeh, så här går det väl ändå inte till? Man kan väl inte ha egna överenskommelser som gäller förlängt underhållsstöd hur som helst?
    Jag blir förbannad för det står tom. på f.kassans egen sida att barnet SKA gå HELTID i skolan för att något förlängt underhållsstöd ska betalas ut!
    Vi ska ringa och kolla upp detta imorgon men ville bara kolla ifall det fanns nån här som visste något.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Förlängt underhållsstöd?
  • Anonym (8)
    Anonym (??) skrev 2010-04-18 12:23:06 följande:
    Du menar alltså (precis som TS) att mamman ska betala ALLTING för dottern? Det är klart att TS tycker att mamman ska betala eftersom det ger henne själv mer pengar i plånboken. Men på vilket sätt är det en rättvis fördelning mellan föräldrarna?
    Nä, det tycker jag inte, att bara mamman ska betala. Men barnet är så pass gammalt att det snart inte får underhåll i allafall, det är bara konstgjord andning som kan fås som längst tills barnet fyller 21 år, och så fort hon fyllt 21 så uppstår ju samma fråga iallafall (om nu mot förmodan problemen skulle kvarstå), vem ska hjälpa henne ekonomiskt när underhållet dras in för gott?
    Då är det ju mycket bättre att ta tag i den frågan redan nu, istället för att jaga en förälder för en futtig tusing i nåt år till eller två.
  • Mamsis

Man kan fortsätta stötta mamman ekonomiskt genom att ta hand om sin del av ansvaret OCH ta tag i frågan hur flickan ska försörja sig när hon blir 21.

Men, jag är inte förvånad över att en man som inte tagit sitt ansvar på så många år (och jag ber på förhand om ursäkt om han FÖRSÖKT men inte fått för mamman och trots att alla till buds stående medel har använts för att han skulla få ha kontakt med sitt barn och ändaå har han inte lyckats) inte vill ta sitt ansvar för ett barn som helt uppenbarligen pga sitt handikapp inte kan räknas som riktigt 18 eftersom de med ADHD behöver ganska mycket stöd och  hjälp för att fungera. Visserligen är alla olika, men med tanke på den ringa kontakt TS man har haft med sitt barn är det inte troligt att han kan avgöra om hon är kapabel till att förstå att om hon inte går i skolan så har pappa rätt att skita i att se till att jag har det drägligt och då får min mamma bära hela bördan själv.

• Anonym (??)
    Anonym (8) skrev 2010-04-18 12:43:29 följande:
    Nä, det tycker jag inte, att bara mamman ska betala. Men barnet är så pass gammalt att det snart inte får underhåll i allafall, det är bara konstgjord andning som kan fås som längst tills barnet fyller 21 år, och så fort hon fyllt 21 så uppstår ju samma fråga iallafall (om nu mot förmodan problemen skulle kvarstå), vem ska hjälpa henne ekonomiskt när underhållet dras in för gott? Då är det ju mycket bättre att ta tag i den frågan redan nu, istället för att jaga en förälder för en futtig tusing i nåt år till eller två.
    Precis! Och det var vad jag föreslog igår.

Mamman verkar ha misslyckats kapitalt med att förbereda dottern inför vuxenlivet, därför är det nog dags att pappan tar över. Dvs, dottern kan flytta hem till pappan och sedan kan han peppa/muta/hota henne till att slutföra gymnasiet. Därefter kan han coacha henne till jobb och eget boende. Naturligtvis ska mamman betala underhåll till pappan under tiden. På det här viset kan dottern stegvis komma ut i vuxenlivet och stå på egna ben.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-16 22:09:34 följande:
    Men hon går alltså i skolan (inskriven iaf) fortfarande? Och bor hemma hos den andre föräldern antar jag?Varför skulle man då som förälder inte vilja betala underhållsstöd? Att hon inte är studerande på heltid beror ju kanske på henns handikapp, och att man då som förälder direkt vill "slippa undan" sin försörjningsplikt tycker jag är konstigt faktiskt.Varför vill man inte hjälpa till att försörja sina barn?
    men hon går ju inte i skolan, däremd försvinner underhållsplikten. Barnet är över 18, det är dags att börja ta ansvar för sitt gete liv då.
  • Anonym

Men dottern är 18 och räknas då som myndig hon är vuxen. Går hon då inte i skolan så ska hon inte ha nå underhåll nå mer. Och inget studiebidrag heller. Är man 18 och inte kan försörja sig själv så får man gå till sociala som alla andra vuxna får göra om dem inte kan försörja sig själva. Man kan inte begära att föräldrarna ska försörja henne för det har dem väl kanske inte råd till att göra och ska inte heller behöva göra det.

• Anonym (??)
    Anonym skrev 2010-04-18 13:08:05 följande:
    Men dottern är 18 och räknas då som myndig hon är vuxen. Går hon då inte i skolan så ska hon inte ha nå underhåll nå mer. Och inget studiebidrag heller. Är man 18 och inte kan försörja sig själv så får man gå till sociala som alla andra vuxna får göra om dem inte kan försörja sig själva. Man kan inte begära att föräldrarna ska försörja henne för det har dem väl kanske inte råd till att göra och ska inte heller behöva göra det.
    Om föräldrarna inte tar tag i dotterns situation och stöttar henne i att få tag på jobb och boende, så kommer hon att vara bidragstagare för resten av livet. Slöseri både på hennes liv och samhällets pengar.
  • Anonym
    Mamsis skrev 2010-04-18 12:59:45 följande:
    Man kan fortsätta stötta mamman ekonomiskt genom att ta hand om sin del av ansvaret OCH ta tag i frågan hur flickan ska försörja sig när hon blir 21. Men, jag är inte förvånad över att en man som inte tagit sitt ansvar på så många år (och jag ber på förhand om ursäkt om han FÖRSÖKT men inte fått för mamman och trots att alla till buds stående medel har använts för att han skulla få ha kontakt med sitt barn och ändaå har han inte lyckats) inte vill ta sitt ansvar för ett barn som helt uppenbarligen pga sitt handikapp inte kan räknas som riktigt 18 eftersom de med ADHD behöver ganska mycket stöd och  hjälp för att fungera. Visserligen är alla olika, men med tanke på den ringa kontakt TS man har haft med sitt barn är det inte troligt att han kan avgöra om hon är kapabel till att förstå att om hon inte går i skolan så har pappa rätt att skita i att se till att jag har det drägligt och då får min mamma bära hela bördan själv.
    men lägg av det finns många med ADHD som klarar att ha ett ordentligt liv, om hon nu har diagnos ADHD så får hon väl dessutom medicin.
  • Anonym

visst kan man väl stötta sitt barn men att ge det pengar är väl ändå att göra en björntjänst. hon måste lära sig att ta sitt ansvar det måste alla människor göra när dem blir vuxna. Visst är det tråkigt att hon har adhd men det finns medicin och hjälp man kan få för att underlätta.

• Mamsis
    Anonym skrev 2010-04-18 13:13:47 följande:
    men lägg av det finns många med ADHD som klarar att ha ett ordentligt liv, om hon nu har diagnos ADHD så får hon väl dessutom medicin.
    Ja självklart finns det det! Men denna flicka verkar inte ha fått de verktyg hon behöver för att kunna leva ett ordentligt liv som det nu är och att lägg allt ansvar på mamman är för mig helt obegripligt att någon kan vilja göra, men jag är ändock inte förvånad.

Har man ADHD behöver man kanske extra stöd i såna saker som att tex försörja sig själv och förstå hur man ska gå till väga och det borde i rimlighetens namn föräldrarna vilja hjälpa henne med. Men, denna pappa samt hans sambo väljer att ge fan i det hela och lassa över allt på mamman.
  • Umbrageous
    Mamsis skrev 2010-04-18 13:40:29 följande:
    Ja självklart finns det det! Men denna flicka verkar inte ha fått de verktyg hon behöver för att kunna leva ett ordentligt liv som det nu är och att lägg allt ansvar på mamman är för mig helt obegripligt att någon kan vilja göra, men jag är ändock inte förvånad. Har man ADHD behöver man kanske extra stöd i såna saker som att tex försörja sig själv och förstå hur man ska gå till väga och det borde i rimlighetens namn föräldrarna vilja hjälpa henne med. Men, denna pappa samt hans sambo väljer att ge fan i det hela och lassa över allt på mamman.
    hehe lassa över, ja, mamman verkar ju ha lyckats otroligt bra hittills

Men uppenbarligen har hon lyckats gå i skolan fram tills nu, tills hon fick en klass hon inte trivdes med. Dags att slå hål på prinsessan på ärtens syn på hur samhället fungerar nu kanske?
  • Mamsis

Nej, uppenbarligen har inte mamman lyckats hittills, men har du ett barn med en funktionsnedsättning själv? VET du hur det är att leva med ett sådant barn? Att VARJE morgon tvingas kämpa för att få barnet till skolan? Att försöka gång på gång få barnet att förstå nödvändigheten av att gå i skolan?
    NU har inte mitt barn ahdh och heller ingen färdigutredd diagnos men det är på gång och jag har haft det ASJOBBIGT för mitt barn kan för sitt liv inte förstå VARFÖR hon måste gå i skolan eftersom hon kan lära sig lika bra, ja tom bättre själv hemma eftersom hon då kan arbeta i sin takt som rä det dubbla (minst) gentemot andra i hennes ålder.

Nu har vi lyckats hitta en form för skolgång som fungerar för henne, men hon hade inte SJÄLV kunnat göra detta vilket TS mans dotter kanske inte heller kan. Och mamman hade kanske lyckats bättre om hon fått dela ansvaret med pappan? Att som pappan gör i detta fallet, glatt låter mamman stå för alla kostnader själv tycker inte jag är en bra lösning. Dottern behöver antagligen hjälp för att veta vart hon ska vända sig för att få ytterligare hjälp framåt och tills det har kommit igång måste hon äta och bo någonstans och det kostar pengar.

Men vad fan! Pappan har ju RÄTT att strunta i det. Liksom att umgängesföräldern har RÄTT att strunta i umgänge och inget händer för det  medans om boendeföräldern i sin tur vägrar lämna barnet till umgänge nså kan han/hon bli vitesskyldiga.

• Anonym (??)
    Umbrageous skrev 2010-04-18 13:46:42 följande:
    hehe lassa över, ja, mamman verkar ju ha lyckats otroligt bra hittills Men uppenbarligen har hon lyckats gå i skolan fram tills nu, tills hon fick en klass hon inte trivdes med. Dags att slå hål på prinsessan på ärtens syn på hur samhället fungerar nu kanske?
    Och eftersom mamman har misslyckats borde pappan gå in och ta över. Låt dottern flytta hem till pappan (och TS) så att han kan lära henne hur man söker jobb och letar bostad. På det viset kan dottern bli en självförsörjande vuxen.

Att bara slänga ut dottern på gatan och säga lycka till, kommer inte att leda till att dottern hittar ett jobb, speciellt inte om hon har ett handikapp som gör det extra svårt att förstå det här med arbetsförmedling och bostadsköer.

Det pappan gör just nu är samma sak som att slänga en 5-åring i vattnet och hoppas att h*n lär sig simma innan h*n drunknar.
  • Umbrageous
    Anonym (??) skrev 2010-04-18 13:59:27 följande:
    Och eftersom mamman har misslyckats borde pappan gå in och ta över. Låt dottern flytta hem till pappan (och TS) så att han kan lära henne hur man söker jobb och letar bostad. På det viset kan dottern bli en självförsörjande vuxen.Att bara slänga ut dottern på gatan och säga lycka till, kommer inte att leda till att dottern hittar ett jobb, speciellt inte om hon har ett handikapp som gör det extra svårt att förstå det här med arbetsförmedling och bostadsköer.Det pappan gör just nu är samma sak som att slänga en 5-åring i vattnet och hoppas att h*n lär sig simma innan h*n drunknar.
    Alltså jag har ADHD i släkten och vänner med allvarligare form av ADHD med barn osv men de här personerna klarar ju sig själva ändå, visst det finns skolavhopp med där med men de har insett att fan vad boring livet blev utan pengar så då tog de sig i kragen och löste det.

Medömkan kommer man ingenstans med. Och dottern blev ju inte utslängd.
  • Anonym (??)
    Umbrageous skrev 2010-04-18 14:11:16 följande:
    Alltså jag har ADHD i släkten och vänner med allvarligare form av ADHD med barn osv men de här personerna klarar ju sig själva ändå, visst det finns skolavhopp med där med men de har insett att fan vad boring livet blev utan pengar så då tog de sig i kragen och löste det.Medömkan kommer man ingenstans med. Och dottern blev ju inte utslängd.
    Pappan lämnar dottern helt utan pengar. Det är samma sak som att slänga ut henne på gatan.
  • Umbrageous
    Mamsis skrev 2010-04-18 13:54:02 följande:
    Nej, uppenbarligen har inte mamman lyckats hittills, men har du ett barn med en funktionsnedsättning själv? VET du hur det är att leva med ett sådant barn? Att VARJE morgon tvingas kämpa för att få barnet till skolan? Att försöka gång på gång få barnet att förstå nödvändigheten av att gå i skolan?NU har inte mitt barn ahdh och heller ingen färdigutredd diagnos men det är på gång och jag har haft det ASJOBBIGT för mitt barn kan för sitt liv inte förstå VARFÖR hon måste gå i skolan eftersom hon kan lära sig lika bra, ja tom bättre själv hemma eftersom hon då kan arbeta i sin takt som rä det dubbla (minst) gentemot andra i hennes ålder. Nu har vi lyckats hitta en form för skolgång som fungerar för henne, men hon hade inte SJÄLV kunnat göra detta vilket TS mans dotter kanske inte heller kan. Och mamman hade kanske lyckats bättre om hon fått dela ansvaret med pappan? Att som pappan gör i detta fallet, glatt låter mamman stå för alla kostnader själv tycker inte jag är en bra lösning. Dottern behöver antagligen hjälp för att veta vart hon ska vända sig för att få ytterligare hjälp framåt och tills det har kommit igång måste hon äta och bo någonstans och det kostar pengar. Men vad fan! Pappan har ju RÄTT att strunta i det. Liksom att umgängesföräldern har RÄTT att strunta i umgänge och inget händer för det  medans om boendeföräldern i sin tur vägrar lämna barnet till umgänge nså kan han/hon bli vitesskyldiga.
    Äh måste man ha egna ungar för att förstå hur det är att leva med funktionshinder? Jag har egna funktionshinder och det värsta som finns är när andra ska mjäka och jamsa runt .
  • Anonym (??)
    Umbrageous skrev 2010-04-18 14:26:09 följande:
    Äh måste man ha egna ungar för att förstå hur det är att leva med funktionshinder? Jag har egna funktionshinder och det värsta som finns är när andra ska mjäka och jamsa runt .
    Okej, så blinda ska inte mjäkas med utan de ska klara sig utan käpp och blindskrift. Och döva ska man inte heller mjäka med utan de får väl läsa på läppar så gott det går. Och de som är lama i halva kroppen ska ju heller inte mjäkas med, strunt i att ge dem en rullstol det är bättre att de lär sig dra sig fram med armarna. Osv. *ironi*

Jag har inget emot att människor lär sig leva med sitt handikapp, men ALLA människor behöver rätt verktyg och rätt träning för att klara sig i livet.
  • Mamsis
     Jag har inget emot att människor lär sig leva med sitt handikapp, men ALLA människor behöver rätt verktyg och rätt träning för att klara sig i livet.
    Precis. Och ja, jag tror att man kanske måste ha barn med handikapp för att förstå hur jobbigt det är att städnigt tänka ett steg längre; Klarar hon detta själv eller måste jag stötta upp? Allt för att varken lämna henen i sticket eller kväva henne i hennes växande till en självständig individ.

Alla som har handikapp är ju olika precis som alla de utan handikapp är det.
    Alla behöver sitt individiella behov av stöd och hjälp. En del med adhd har en personlig assistent, andra har det inte osv.

Om TS mans dotter behöver en personlig assistent el så kan ingen av oss veta men faktumkvarstår; Under tiden det funderas på och utreds vad TS mans dotter är i behov av för stöd och hjälp så måste hon bo och äta. Det kostar pengar (upprepar mig själv men det måste man ibland för att det ska gå fram) och TS och henens man väljer nu att lassa över allt ansvar för dottern på mamman.
Svar på tråden Förlängt underhållsstöd?