• FloJo

Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!

Hej!

Har precisfått besked om nekad HP pga att de inte anser mitt jobb är fysiskt påfrestande nog...

Jobbar som butikssäljare och står och går 8h per dag med knappt paus att äta ibland! Stressigt och med tunga leveranser vardag... Men nej detta räckte inte...
    Har sån värk i rygg och fötter efter varje arbetspass att jag bara vill gråta, samt att sammandragningarnablir bara värre och värre....

Jag är helt novis på detta och ber nu om råd...hjälp ja allt jag kan få...

Vad gör man nu?

-Ska man skriva och försöka få de omprövat och hjälper detta...

-Ska man använda sig av ett prejudikat (eller va de nu heter) och HUR gör man de då?

-Ska man försöka få HP på halvtid eller sjukskriva sig?

-Ska man be sin BM om hjälp eller en allmänläkare, vem kan sjukskriva dig och har man chans att få sjukpenning då?

Är det ngn som varit i liknande sitution? Vad har ni då gjort?
    Snälla jag behöver all hjälp jag kan få...
    orkar snart inte mer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 19:23
    Är i v 29 nu ( 28+4 ) BF 2010-07-04

• Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!
  • majken o matilda

fick inte heller mitt beviljat står i en fabrik med tunga lyft skickade in brev från jobbet o även ett från läkaren. men vad hjälper det. har blivit sjukskriven i stället. i bland undrar man hur dom tänker

• FloJo
    jennyc skrev 2010-04-16 22:13:07 följande:
    det enda negativa med sjukskrivning är att är man inte redan i systemet kan handläggandet ta tid...kan nästan räkna med två månader utan pengar så blir man ju inte förvånad när det inte kommer in pengar med en gång...men man får ju retroaktivt så klarar man sig ändå är det ju ingen fara.
    Ja de e sant... alla byråkrati e sjukt långsam... Ja har hört att de tar tid med utbetalningarna men de får gå ändå, har en liten buffert som man får låna av sålänge isf... :(

Hälsan går ju trots allt först antingen nu eller sen när man arbetat sönder sig typ...
  • FloJo
    majken o matilda skrev 2010-04-16 22:14:43 följande:
    fick inte heller mitt beviljat står i en fabrik med tunga lyft skickade in brev från jobbet o även ett från läkaren. men vad hjälper det. har blivit sjukskriven i stället. i bland undrar man hur dom tänker
    så du blev nekad vid överklagandet? helt sjukt ju... trots läkar intyg och allt... ja hur tänker dem... Dem tänker vi behåller pengarna helt eller sålångt de går typ... {#lang_emotions_demon}
  • snappi81

Ts: Orkar inte läsa alla svar, men vad för typ av jobb har du? Om du har ett butiksjobb så kan jag försöka hjälpa dig, då jag själv haft problem med fk men fått igenom det..

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • lundqvist

Dom har 30 dagars handläggningstid och skickar du in papper från läkaren mm och dom inte vill ha ngn kompletering från läkaren så ska du ha ditt beslut samt första utbetalningen inom 30 dagar..

Ring varje vecka och kolla så det inte är några oklarheter med din ansökan mm det gjorde jag och det tog dom ungefär 3 veckor att handlägga mitt och samma dag som dom beslutat så skickade dom även ut pengarna..

Jag hade även ett utlåtande från min sjukgymnast om att jag hade stora problem med mina fogar..Så om du går hos en så be om ett utlåtande därifrån oxå..

Stolt Mamma Till Leia 060830 crazybeautifulworld.blogg.se/
  • FloJo
    snappi81 skrev 2010-04-16 22:35:31 följande:
    Ts: Orkar inte läsa alla svar, men vad för typ av jobb har du? Om du har ett butiksjobb så kan jag försöka hjälpa dig, då jag själv haft problem med fk men fått igenom det..
    Jag står i telebutik som säljare och då tar vi emot leveranser varje dag både telefoner,tillbehör och kontorsmaterial, vårt kontor är våningen under likaså fax så vi måste springa upp å ner minst 30 ggr/dag. Vi har ju även omskyltning i butik flera ggr/mån. vi har inga sittkassor utan står upp HELA tiden :(

De står att jag inte har tillräckligt med fysiskt påfrestande arbete att de sätter ner arbetsförmågan med minst en fjärdedel (!!!) Bara "till en viss del krävande och stressigt"

VÄLDIGT tacksam för hjälp... {#lang_emotions_embarassed}
  • FloJo
    lundqvist skrev 2010-04-16 22:44:03 följande:
    Dom har 30 dagars handläggningstid och skickar du in papper från läkaren mm och dom inte vill ha ngn kompletering från läkaren så ska du ha ditt beslut samt första utbetalningen inom 30 dagar.. Ring varje vecka och kolla så det inte är några oklarheter med din ansökan mm det gjorde jag och det tog dom ungefär 3 veckor att handlägga mitt och samma dag som dom beslutat så skickade dom även ut pengarna..Jag hade även ett utlåtande från min sjukgymnast om att jag hade stora problem med mina fogar..Så om du går hos en så be om ett utlåtande därifrån oxå..
    Du menar med sjukskrivningen va?
  • greywolf
    FloJo skrev 2010-04-16 21:16:28 följande:
    Ja de är sant... Men frågan är om de är tillräckligt för en sjukskrivning, vissa säger ju att FK inte godkänner sjukpenning för graviditet inte är en "sjukdom" men visst de finns ju dem som överklagat och fått rätt för de är diskriminering annars....Usch,känner mig så kluven, hälsan och bebisen måste ju gå först....
    Vet inte om ngn har svarat på detta redan, har inte läst allas inlägg, men jag vet precis vad det handlar om när FK säger att graviditet inte är en sjukdom.
    Det är helt enkelt för att folk inte begriper att de måste redogöra för de besvär/symptom de upplever, exempelvis ryggsmärtor, foglossningar etc. Man kan inte bara säga att man är gravid, det betyder ingenting. En graviditet kan vara helt komplikationsfri och sådana kvinnor blir såklart inte sjukskrivna.

Man kan alltså inte bli sjukskriven per automatik för att man är gravid, man måste kunna redogöra för hur graviditeten påverkar ens arbetsförmåga, med exempel.

Förbluffande att folk inte tänker längre, alla som har läst tidningen eller sett på nyheterna vet att FK har skärpt sina kontroller.
  • FloJo
    greywolf skrev 2010-04-17 09:25:08 följande:
    Vet inte om ngn har svarat på detta redan, har inte läst allas inlägg, men jag vet precis vad det handlar om när FK säger att graviditet inte är en sjukdom.Det är helt enkelt för att folk inte begriper att de måste redogöra för de besvär/symptom de upplever, exempelvis ryggsmärtor, foglossningar etc. Man kan inte bara säga att man är gravid, det betyder ingenting. En graviditet kan vara helt komplikationsfri och sådana kvinnor blir såklart inte sjukskrivna. Man kan alltså inte bli sjukskriven per automatik för att man är gravid, man måste kunna redogöra för hur graviditeten påverkar ens arbetsförmåga, med exempel. Förbluffande att folk inte tänker längre, alla som har läst tidningen eller sett på nyheterna vet att FK har skärpt sina kontroller.
    Ja nä de handlar inte om de du skriver... ;) Läs från början innan du skriver, men jag förstår vad du menar... ;)

Jag har ansökt om Havandeskapspenning som jag fått nekat men har nu fått så pass mkt besvär att jag måste ev sjukskriva mig istället!
  • FloJo

Hej alla och tack för era svar... {#lang_emotions_heart}

Har knappt sovit inatt utan tankarna har bara farit runt...suck ja inte mkt man kan göra nu över helgen ändån, måste ju tänka positivt att allt ordnar sig... Dumt att oroa sig i onödan ju!

Tänkte ev skriva en överklagan nu idag så man får ut alla tankar man grubblar på bara få ut allt liksom... Ett GROVT utkast alltså hehe

Pratat lite med min kusin som e BM och säger att de hänger mkt på vad chefen skriver i redogörelsen vid anökan om HP.

Funderar på om jag kanske klarar att jobba 50 el 25 % iaf... Kanske kan räcka med sjukskrivning på halvtid till att börja med,medans man överklagar till FK om HP???!!

Usch...nu värker de i höfterna oxå ;/ nej nog med klagan... tänka positivt nu...! {#lang_emotions_embarassed}

Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!