• FloJo

Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!

Hej!

Har precisfått besked om nekad HP pga att de inte anser mitt jobb är fysiskt påfrestande nog...

Jobbar som butikssäljare och står och går 8h per dag med knappt paus att äta ibland! Stressigt och med tunga leveranser vardag... Men nej detta räckte inte...
    Har sån värk i rygg och fötter efter varje arbetspass att jag bara vill gråta, samt att sammandragningarnablir bara värre och värre....

Jag är helt novis på detta och ber nu om råd...hjälp ja allt jag kan få...

Vad gör man nu?

-Ska man skriva och försöka få de omprövat och hjälper detta...

-Ska man använda sig av ett prejudikat (eller va de nu heter) och HUR gör man de då?

-Ska man försöka få HP på halvtid eller sjukskriva sig?

-Ska man be sin BM om hjälp eller en allmänläkare, vem kan sjukskriva dig och har man chans att få sjukpenning då?

Är det ngn som varit i liknande sitution? Vad har ni då gjort?
    Snälla jag behöver all hjälp jag kan få...
    orkar snart inte mer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 19:23
    Är i v 29 nu ( 28+4 ) BF 2010-07-04

• Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!
  • fia87
    FloJo skrev 2010-04-17 09:46:02 följande:
    Hej alla och tack för era svar... Har knappt sovit inatt utan tankarna har bara farit runt...suck ja inte mkt man kan göra nu över helgen ändån, måste ju tänka positivt att allt ordnar sig... Dumt att oroa sig i onödan ju!Tänkte ev skriva en överklagan nu idag så man får ut alla tankar man grubblar på bara få ut allt liksom... Ett GROVT utkast alltså hehePratat lite med min kusin som e BM och säger att de hänger mkt på vad chefen skriver i redogörelsen vid anökan om HP.Funderar på om jag kanske klarar att jobba 50 el 25 % iaf... Kanske kan räcka med sjukskrivning på halvtid till att börja med,medans man överklagar till FK om HP???!!Usch...nu värker de i höfterna oxå ;/ nej nog med klagan... tänka positivt nu...!

Gör både en överklagan och en ansökan om sjukpenning, då garderar du dig om någon av dom nekas. Har även för mig att de handläggs av två olika personer, och med tanke på hur olika svar man kan få av personalen där kan nog utfallet skiljas rätt ordentligt också..
  • FloJo
    fia87 skrev 2010-04-17 09:53:03 följande:
    ja precis kan ju inte få mer än som max två nej hehhe;)
  • Maria heter jag

Jobbar om affärsbiträde på golvet.

Och med första barnet tog det tid innan jag fick något svar från f-kassan...fick ringa en gång till dem och fråga hur det gick, för dagen närmade sig då det skulle börja om jag blev beviljad...så de läste vad jag hade skrivit. sen frågade hon kan ingen hjälpa dig med e tunga lyften...jag svarade nej...då sa hon att jag skulle få det...

Nu med andra barnet fick jag positivt svar snabbt...skickade in alla papper efter ultraludet och fick svar efter några veckor..

• Steph

Överklaga!
    Din kussin har rätt det är mycket chefens brev som avgör. Tycker du sak be din chef skriva igen plus du och detaljera arbetsuppgifterna. Hur många timmars gång det blir på en dag, hur mycket tunga lyft. Hur många ni jobbar åt gången är jätte viktigt. För är ni flera så räknar det m,ed att man kan "pausa" och sätta sig ner.

Jag jobbar som Butikschef fick beviljad full Hp.

Ge dig inte

• Ronjas mamma

Tyvärr är det svårt att få ändrat ett nej till ett ja,
    Jag uppfylde alla deras rättningslinjer på om man bör få havandeskapspenging fick hjälp av en advokat som sysslar med den slags frågor och ändå fick jag nej hela vägen igenom..

• FloJo
    Steph skrev 2010-04-17 13:15:32 följande:
    Överklaga!Din kussin har rätt det är mycket chefens brev som avgör. Tycker du sak be din chef skriva igen plus du och detaljera arbetsuppgifterna. Hur många timmars gång det blir på en dag, hur mycket tunga lyft. Hur många ni jobbar åt gången är jätte viktigt. För är ni flera så räknar det m,ed att man kan "pausa" och sätta sig ner.Jag jobbar som Butikschef fick beviljad full Hp.Ge dig inte
    Det sjuka är att jag dataskrev ett helt A4 om mina rutiner och min butikschef skrev under detta, vet inte hur mer tydligare man kan vara..... :(

Vad skrev du som butikschef att du gjorde?
  • capo
    Det stämmer nog att det tyvärr är det svårt att få ändrat ett nej till ett ja, samt att jag tycker att DU SJÄLV ska skriva ett brev som beskriver din arbetsdag. Det gjorde jag och fick beviljad HP. I ditt läge hade jag satsat på sjukskrivning annars kan du räkna med 4 veckors handläggningstid till med ovetskapen om vad som skall hända.

Arbetar som butikschef, men har en högre chef som lika gärna skulle kunnat ha skrivit brevet åt mig. Men kände att om verkligen alla arbetsmoment på "en klassisk arbetsdag" skulle vara med så var det bara jag som kunde skriva det så utförligt som det behövdes. Bifogade 4 datorskrivna textsidor där jag punktade upp arbetsmoment för arbetsmoment inklusive antalet kartonger som kom den dagen och vad var och en av kartongerna vägde. Beskrev också hur jag fick lyfta från golvläge upp på lagerhyllor eller ut i butik där man plastar av, larmar, galgar och storlekssorterar. Jag har heller ingen möjlighet att gå ifrån och vila när jag vill utan fick stå tills jag blev avlöst för lunch eller annan schemalagd rast.

FK struntar fullständigt i ifall du har ett stressigt jobb, det som betyder något är tunga lyft samt spring upp och ner för stegar med tunga skyltdockor under armen.

Trots utförligt bifogat brev ringde FK upp mig och ställde kompletterande frågor under ett ca 30 minuter lågt samtal. 

Så som sagt satsa du på sjukskrivning när kroppen säger ifrån.

• Andersson1
    Titosmom skrev 2010-04-16 21:08:13 följande:
    Be din chef skriva ett utförligt brev där han/hon även redogör för vad du gör och på vilket sätt det är opassande för dig. Min chef skrev jättetydligt och det var inga problem (jobbar som massör/instruktör)
    Hej jag har en fråga till dig, jag jobbar som hudterapeut och har en egen salong och har väldigt mkt massager, kanske ca 60-70% jag har kommit in i v33 nu och har haft foglossning sen ca ve 26 ungefär, och jag känner att det bara har blivit värre. Jag tänkte att jag i veckan skulle ansöka om havandeskapspenning.
    Min fråga till dig är hur du gick till väga och vad du skrev i din ansökan?
    Vet inte riktigt hur mkt man ska skriva och vad jag ska skriva.
    Hade du besvär som foglossning och fick du då läkar intyg?
    Tacksam för svar!
  • Steph
    FloJo skrev 2010-04-17 17:46:39 följande:
    Det sjuka är att jag dataskrev ett helt A4 om mina rutiner och min butikschef skrev under detta, vet inte hur mer tydligare man kan vara..... :(Vad skrev du som butikschef att du gjorde?
    Min chef skrev brev till mig. Jag skrev även ett brev själv.
  • FloJo
    capo skrev 2010-04-17 17:57:33 följande:
    Det stämmer nog att det tyvärr är det svårt att få ändrat ett nej till ett ja, samt att jag tycker att DU SJÄLV ska skriva ett brev som beskriver din arbetsdag. Det gjorde jag och fick beviljad HP. I ditt läge hade jag satsat på sjukskrivning annars kan du räkna med 4 veckors handläggningstid till med ovetskapen om vad som skall hända. Arbetar som butikschef, men har en högre chef som lika gärna skulle kunnat ha skrivit brevet åt mig. Men kände att om verkligen alla arbetsmoment på "en klassisk arbetsdag" skulle vara med så var det bara jag som kunde skriva det så utförligt som det behövdes. Bifogade 4 datorskrivna textsidor där jag punktade upp arbetsmoment för arbetsmoment inklusive antalet kartonger som kom den dagen och vad var och en av kartongerna vägde. Beskrev också hur jag fick lyfta från golvläge upp på lagerhyllor eller ut i butik där man plastar av, larmar, galgar och storlekssorterar. Jag har heller ingen möjlighet att gå ifrån och vila när jag vill utan fick stå tills jag blev avlöst för lunch eller annan schemalagd rast. FK struntar fullständigt i ifall du har ett stressigt jobb, det som betyder något är tunga lyft samt spring upp och ner för stegar med tunga skyltdockor under armen. Trots utförligt bifogat brev ringde FK upp mig och ställde kompletterande frågor under ett ca 30 minuter lågt samtal.  Så som sagt satsa du på sjukskrivning när kroppen säger ifrån.
    Ja nu lutar de åt att jag kanske överklagar men kommer sjukskriva mig så länge efter som du säger att de kommer ta tid med handläggningen osv.... så de blir nog ansökan om sjukpenning...
Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!