maelgi skrev 2010-04-18 12:02:18 följande:
Tror inte att de staterna har högre mordstatistik pga att dom har dödsstraff. Jag kan helt utan ngn som helst tvivel säga att inför dödsstraff för faan. Givetvis ska personen vara dömd helt utan tvivel så man vet att man tar död på den som verkligen är skyldig. Enda anledningen till att jag inte själv skulle straffa ngn som gjort ngn nära till mig illa är att jag inte vill hamna i fängelse själv för d drabbar mina nära oxå. Men är man så funtad så man har ihjäl en liten flicka så är d kört från början. Man kan inte vara så sjuk o sen helt plötsligt bli frisk efter ngn slags rehabilitering. Jag är HELT för livsstids fängelse o hellre d än dödsstraff men då ska fångarna lida för d dom gjort oxå. Sen är d ju ett stort skämt att livstid här i Sverige är tisdbestämt. Livstid då ska människan sitta tills han/hon dör helt enkelt o inte fan ska dom ha d lyxigt i fängelset. Lägg dom pengarna på offren ist för o ge fångarna en så bra tillvaro som möjligt i fängelset. I USA kan man tom få 2 st livstiddomar på sig, tex. 100 år + 100 år. Där kan man snacka livstid.
Då tror du jävligt fel faktiskt. Allt går om i en kedja liksom. Att införa dödsstraff innebär att man sluta se alla människor som just människor, det är OK att döda dem. Därifrån går steget till att även dömda som inte skall avrättas men har gjort grova brott slutas ses som människor och misshandel inom fängelserna av vakterna blir ok.. Sen kommer den hårdare attityden mot människor i stort aplicerar på andra delar av samhället, hårdare tag i skolan, ok att slå sina barn osv. Detta resulterar i att våld över lag blir accepterat i större utsträckning än tidigare med resultatet att fler mördar, misshandlar och våldtar. Det går inte att tro att dödsstraff skulle kunna hållas som nån isolerad företeelse som inte påverkar resten av samhället. Och det är som sagt bevisat att införande av dödsstraff ökar mordfrekvensen istället för att minska den, med andra ord är det verkningslöst att införa dödsstraff för att stävja brottsstatistiken för grova brott.
USA f.ö är nog det sista landet i väst man bör kika på vad gäller deras fängelserutiner!