Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Anders Eklund får permission...

Jaha, och? är ungefär allt jag känner...

Har läst tråden i övrigt och tja vad ska man säga?

Länder med fängelser där fångarna är totalt rättslösa har inte lägre straff än länder med VETTIGA straff och lagar. Länder med dödsstraff har högre mordhalt och länder utan kriminalvård har fler brottslingar eftersom de som inte gör straff nog för livstid kommer ut etter värre än de var när de åkte in..

Att förövaren dör gör inget bättre, inte ett dugg faktiskt vilket många som fått sin förövare dödad vet och vittnar om. Jag tycker bara det är jävligt fånigt att köra på hämdkortet så till den milda grad. I Sverige satsar vi på kriminalVÅRD eftersom det är bevisat att det faktiskt är det bästa sättet för att hålla brottsstatistiken nere!

Men visst, är det bättre med fler brott med fler offer som följd bara vissa får mörda förövarna så kan det ju vara en ide att införa laglösa fängelser och dödsstraff, men jag fattar inte vad vi skulle vinna på det...

• Plutteli
    EllaHedwig skrev 2010-04-18 09:31:39 följande:
    Alltså... jag tycker vissa av er uttrycker er grymt dåligt i denna disskusion och jag tycker vissa är helt naiva och blåögda. Humanister och människokämpar i all ära men jag finner den synen ni uttrycker rätt långt ifrån verkligheten. Som ateist skulle jag inte säga "ett öga för ett öga" men som en person som förespråkar jämnställdhet skulle jag tycka det var helt okey att en person som gör brott får samma brott som straff... Ang brottslingar som får permissioner så tycker jag det vore rätt intressant att få något svar på om John Ausonius fått beviljade permissioner? Någon som vet?
    Enligt min morsa som tidigare varit chef på ett ställe han suttit inne på efter sina brott samt en av hans psykologer så: Ja, han får permisar precis som Haga-mannen och Anders Eklund, dvs övervakade och enbart någon enstaka timme. Att John skulle komma på tanken att rymma är nämligen nästan obefintlig då ett av hans stora persondrag är att vara en extrem paragrafryttare, både vad gäller andra och sig själv, regler får aldrig brytas mer eller mindre.
  • Plutteli
    maelgi skrev 2010-04-18 12:02:18 följande:
    Tror inte att de staterna har högre mordstatistik pga att dom har dödsstraff. Jag kan helt utan ngn som helst tvivel säga att inför dödsstraff för faan. Givetvis ska personen vara dömd helt utan tvivel så man vet att man tar död på den som verkligen är skyldig. Enda anledningen till att jag inte själv skulle straffa ngn som gjort ngn nära till mig illa är att jag inte vill hamna i fängelse själv för d drabbar mina nära oxå. Men är man så funtad så man har ihjäl en liten flicka så är d kört från början. Man kan inte vara så sjuk o sen helt plötsligt bli frisk efter ngn slags rehabilitering. Jag är HELT för livsstids fängelse o hellre d än dödsstraff men då ska fångarna lida för d dom gjort oxå. Sen är d ju ett stort skämt att livstid här i Sverige är tisdbestämt. Livstid då ska människan sitta tills han/hon dör helt enkelt o inte fan ska dom ha d lyxigt i fängelset. Lägg dom pengarna på offren ist för o ge fångarna en så bra tillvaro som möjligt i fängelset. I USA kan man tom få 2 st livstiddomar på sig, tex. 100 år + 100 år. Där kan man snacka livstid.
    Då tror du jävligt fel faktiskt. Allt går om i en kedja liksom. Att införa dödsstraff innebär att man sluta se alla människor som just människor, det är OK att döda dem. Därifrån går steget till att även dömda som inte skall avrättas men har gjort grova brott slutas ses som människor och misshandel inom fängelserna av vakterna blir ok.. Sen kommer den hårdare attityden mot människor i stort aplicerar på andra delar av samhället, hårdare tag i skolan, ok att slå sina barn osv. Detta resulterar i att våld över lag blir accepterat i större utsträckning än tidigare med resultatet att fler mördar, misshandlar och våldtar. Det går inte att tro att dödsstraff skulle kunna hållas som nån isolerad företeelse som inte påverkar resten av samhället. Och det är som sagt bevisat att införande av dödsstraff ökar mordfrekvensen istället för att minska den, med andra ord är det verkningslöst att införa dödsstraff för att stävja brottsstatistiken för grova brott.

USA f.ö är nog det sista landet i väst man bör kika på vad gäller deras fängelserutiner!
  • Plutteli
    saltabanditen skrev 2010-04-18 13:47:44 följande:
    Jag tror att det i mångt och mycket handlar om bildningsnivå och mognad. Desto mindre man vet om någonting desto mer tenderar man att iklä tyckandet i känslor snarare än relevant fakta. Ju mer omogen man är som människa desto mer tenderar man att döma andra utefter sig själv som mall.  Observera att mognad inte har med ålder att göra, det finns mogna 15 åringar likväl som det finns medelålders som uppträder som barnrumpor.   Om man sätter sig in i fallen eller systemet ordentligt, inte bara läser braskande rubriker och snaskigt vinklat repotage, är det svårt att bortse från bla de faktorer du nämner.
    Precis!

En sak jag funderat på också kring alla dessa som kör med "en tand för en tand" argumentet... Vad skulle hända om deras barn får en knäpp som vuxen och mördar någon eller kanske våldtar ett barn? Skulle de bara rycka på axlarna då och vända ryggen till sitt barn utan att bry sig när barnet avrättas eller våldtas i fängelset enligt den straffskala de själva velat ha för de anser den så rätt så?
  • Plutteli
    lyckligmamma skrev 2010-04-18 13:59:06 följande:
    Det är ju sjukt att man ens kan tycka att sånt ska vara rätt. Pedofiler får sitt straff iallafall. Man kan ju inte bli lika knäpp pch tänka på samma sätt som en som våldtar eller slår ihjäl en annan
    Precis. Jag har varit med om en hel del, men att önska livet ur de som gjort mig illa eller vilja att de ska vara med om samma sak.. Nä. Jag vill vara bättre än så och jag väljer att vilja se bortom personens handling och se till människovärdet också.

Tänk tex. Haga-mannen. Om vissa här fått sin vilja igenom skulle han ju dödas. Hur hade det känts för hans barn tro?
  • Plutteli
    saltabanditen skrev 2010-04-18 14:07:14 följande:
    Jag skulle kunna sätta min högra hand på att de då tillhör dem som med näbbar och klor försvarar sina barns rättigheter till rätt straff enligt svensk lag. Kanske rätt troligt att de skulle vara aktiva i någon av alla dessa jäkla förtals- & antiförtalsbloggar, fb-grupper och antifb-grupper som även kommer att drabba dem och deras barn.
    samma här, dödsstraff funkar ju så länge det handlar om någon annans annhörig som skall avrättas för ens egna närmaste är ju alltid oskyldiga...
  • Plutteli
    Jempa77 skrev 2010-04-18 14:05:32 följande:
    Har man egna barn och kanske då en dotter ..så känner man ett sånt stort hat mot en sådan sjuk människa som Anders Eklund ,hur han kunde ta livet ifrån en liten  flicka,, våldta henne och skända hennes kropp ??????????? Den sorg  och smärta hennes mamma känner i sin själ och kropp tar aldrig slut. låt han ruttna där inne i sitt kryp hål el att de andra tar slut på honom...finns ingen förståelse el förlåtelse .....idetta fall borde dödsstraff finnas och inga permissioner ens på 10 min ute i friska luften.
    Varför det? Jag har en dotter och känner inte minsta hat mot Anders Eklund. Hade det varit min dotter som råkat ut hade jag hatat handlingen, men jag hade aldrig kunnat hata allt mannen står för och vilja döda honom för jag ser inte vad det skulle göra för skillnad. Jag skulle inte få mitt barn åter bara för att han dör och jag ser till att hans familj som inte gjort nått får uppleva det jag upplever. Det skulle bara göra mig ännu mer ledsen faktiskt.
  • Plutteli
    maelgi skrev 2010-04-18 15:09:40 följande:
    Kunde inte skrivit d bättre själv. Precis d jag försökt få fram här men inte vet jag, verkar som att folk som vanligt hänger upp sig på ordval eller nåt.
    Eller så är det bara så att "folk" inte håller med om att en människa någonsin kan tappa sitt människovärde och att det därför inte är etiskt försvarbart eller korrekt med dödsstraff, tortyr eller onödigt lidande för den straffade. Att berövas sin frihet räcker gott och väl.
  • Plutteli
    maelgi skrev 2010-04-18 15:10:38 följande:
    Ja d var d jag menade att jag tycker inte man ska kalla d livstid om d inte är livet ut.
    Beror ju lite på hur gammal man är när man får 25 år i fängelse också. Samt som påpekats flera gånger. Livstidsstraff är vanligen inte tidsbestämda och kan därmed mycket väl bli ett straff fram till personen dör om man bedömer att denne inte kan fungera ute i samhället.
  • Plutteli
    maelgi skrev 2010-04-18 15:11:24 följande:
    Oki tycker däremot att d är fel då att man kan få d omvandlat. Borde vara så att lagd dom ligger.
    Finns dett nått land där det inte finns möjligheter att få kortat straff eller benådas? Dvs. nått land som inte i övrigt har ett samhälle vi inte borde vilja ha här..
Svar på tråden Anders Eklund får permission...