-
Att man har livstid på riktigt i USA beror också mycket på att de har så usel kriminalvård där att det inte går att släppa ut fångarna igen efter viss tid i fängelset av den enkla orsaken att de helt enkelt går och gör ett nytt grymt mord tex. bara för att få komma tillbaka in i fängelset då de är så institutionerade att de inte kan hantera livet utanför fängelset. Alt. tar de livet av sig så fort de blivit fria. Jag tycker USA är ett av de sista länder man skall se till vad gäller straff och rättsväsende.maelgi skrev 2010-04-18 15:13:06 följande:Nej alla får ha sin egen åsikt, inte d jag syftade på. När jag skriver min åsikt så hänger man upp sig på att jag skrev LYX i fängelse och hänvisade till att i USA är LIVSTID verkligen LIVSTID. Har aldrig syftat på att Sveriger ska ha som USA i övrigt. Bara att livstid borde vara livet ut som sagt.
-
Precis. Jag är för aktiv dödshjälp men då kan jag också tänka mig att vara den som stänger respiratorn eller delar ut tabletterna till den som vill avsluta sitt liv. Men att döda en människa på grund av en hemsk handling..nej det skulle jag inte fixa och jag tycker dödsstraff är sjukt.CallGirl skrev 2010-04-18 15:30:46 följande:Kanske gladeligen trycka på knappen själva, för om man är för den typen av straff så tycker jag att man måste vara beredd på att utföra straffet själv? En paralell är ju exempevis aktiv dödshjälp där ett av argumenten emot är att läkare inte ska behöva ta livet av människor.
-
Permissinerna fyller inte bara funktionen att rehabilitera fången ifall han kommer ut. Många som sitter inne på obestämd tid har permisioner iaf för att motverka att de institutionalisseras eftersom det om något är skadligt för människor vare sig de kommer ut igen eller ej.
Att fängelsematen skulle kosta mer eller vara avsevärt bättre än maten på ålderdomshem är delvis en myt och beror ju enormt mycket på VILKET ålderdomshem man jämför med. För det finns massvis med ålderdomshem med kanonmat kan jag ju tala om. Och skulle man bo i en kommun där det serveras dålig mat till de äldre är det ju den kommunen man skall klaga på för pengarna till äldrevården kommer inte ur samma kassa som pengarna till fängelset!
Som någon annan redans krivit också är det väll självklart att fångarna skall ha möjlighet till förströelse. Dels arbetar de ju på dagarna och tillverkar saker som svensson sedan kan köpa. På fritiden behövs annat att syssla med av den enda enkla anledningen att de som kommer ut behöver vänjas vid att arbeta och bete sig som vettigt folk för att inte återgå till brott och för att de som sitter inne inte skall bli uttråkade och sätta igång med allehanda bråk och annat otrevligt som lätt kan bli farliga situationer för vårdarna/vakterna!
Jag tycker rent generellt att många bara tycker en jävla massa utan att ha minsta insikt i vad fångvården faktiskt handlar om, allt för att slippa tänka logisk och bara tänka med känslorna. -
Visst är det det, men straff och rätt skall inte baseras på dessa eftersom det utan tvekan leder till ett samhälle iaf jag inte vill leva i.Lantismamman75an skrev 2010-04-19 10:45:20 följande:Fast skulle någon mörda mitt barn så hade jag önskat att man slängde in den människan i en grotta och slängde bort nyckeln...Då hade jag tyckt att den människan hade förlorat all sin rätt till att leva ett liv i huvudtaget. Det är mycket känslor i såna här frågar och det är verkligen inte lätt att bortse från dom...
Jag hade också önskan en människa som skadar mitt barn döden, men det är inte samma sak som att jag skulle tycka att det vore en bra ide. Som jag skrev tidigare i tråden. Varför vilja utsätta den personens familj för samma smärta som jag känner? Vem mår bättre av det och hur blir saker bra pga det? -
Enkelt räkneexempel, vi har 100 dömda sexualförbrytare, låt säga att dessa 100 dessutom utfört övergrepp på barn. 95 av dessa blir rehabiliterade och gör aldrig om sitt brott någonsin igen, men eftersom de andra 5 återfaller i brott skall alla 100 aldrig komma ur fängelset och leva utan bekvämligheter? Fattar du själv hur sjukt det är?EllaHedwig skrev 2010-04-19 11:57:21 följande:Och det är 4-5% förmycket. Man kan inte laga någon som är trasig så att den blir hel igen...
Sen är ni ju många som förespråkar fängelse utan mänskliga rättigheter och dödsstraff med motiveringen "tänk hur det skulle kännas om det var ditt barn som var mördad".. Så jag ställer motfrågan då: Säg att vi fåt fängelser där de mänskliga rättigheterna inte gäller samt dödsstraff. Säg att DITT barn är den som har mördad och våldtagit ett barn. Skulle du tycka att det var ok att ditt barn behandlades som skit i fängelset fram till den dagen h*n avrättas?
Må vara att folk som Eklund gjort avskyvärda dåd, men är det verkligen rätt att hans familj som inte varit inblandad skall lida på samma sätt som Englas familj? För hur hemska saker någon gjort så är denne någons barn, kanske någons älskade förälder (som haga mannen tex.) någons bror eller syster. -
Och om den morddömde är ditt barn?EllaHedwig skrev 2010-04-19 12:25:06 följande:Japp. Det kan låta sjukt att jag anser att alla grova morddömda borde spärras in för gott och leva på sån liten standard det går att få. Jag finner det MER sjukt att värdera en morddömd som alla andra. Denne tog någon annans liv, för evigt, borde inte straffet då vara för livstid då?? Varför ska mördaren få en chans till "ett liv i frihet" för att denna anses vara rehabiliterad? Menar ni att allt ska vara glömt och förlåtet då... att mördaren sonat för sitt brott? Det är lagen det är fel på, även om jag tycker att vissas inställning till de mänskliga rättigheterna är lite skeva. En människa är en människa, självklart. Men någonstans lär vi dra en gräns för vad som är okey. En morddömd bör inte få tidsbegränsat straff, inte heller "lyxstandard" i fängelset, permissioner mm... även om det forskats om att det kan anses vara försiktighetsåtgärder. "Lås in dem i en bunker allesammans och kasta bort nyckeln" tycker jag låter helt okey
-
Psykisk sjukdom handlar inte om att man som förälder misslyckats med något. Om du på allvar tror det så har du noll koll på vad psykiska sjukdomar handlar om!EllaHedwig skrev 2010-04-19 12:38:07 följande:Om det vore mitt egna barn har jag som mamma misslyckts rätt brutalt va? Så det får vi verkligen hoppas att jag inte gör... :P
-
Ja det är hans fel, men varför straffa familjen för det han gjort genom att frånta honom alla mänskliga rättigheter, genom att tortera honom och döda honom som så många förespråkar? Lider inte hans familj så det räcker? Hade du tyckt att det var ok att ditt barn behandlades så för något h*n gjort och kanske tom ångrar? Är det inte straff nog att sitta inspärrad och aldrig kunna röra sig utan att övervakas? Har du en aning om hur den känslan är efter ett tag? Du kanske skulle testa själv att sätta dig i karantän i ditt hus i en månad och se om det är så roligt även om du kan se på tv och "leva lyxliv"..Ess skrev 2010-04-19 12:34:32 följande:Om nu Eklunds familj lider så är det HANS fel och ingen annans, HAN har valt sin väg och HAN drar dem genom skiten. Hade mitt barn varit farlig för allmänheten så hade jag inte velat att han/hon skulle komma ut igen för att skada fler. Jag hade mått jävligt dåligt och funderat hela livet över vad jag gjort för fel, varför det blivit så. Hade mina vägar korsats med mitt barns mördare/våldtäktsman så hade en av oss inte kommit levande därifrån. Jag fattar inte varför dom släpper ut honom överhuvudtaget, men missbedömningar har dom ju gjort förr, tyvärr.
-
Sjuk kan man vara utan att få diagnos och det är endast de med specifika diagnoser som döms till rättspsyk.mamamamamaräng skrev 2010-04-19 13:14:05 följande:Men han är ju inte sjuk. Han har varit ytterst medveten och införstådd med vad han har gjort. Hade han varit sjuk hade han dömts till rättspsykiatrisk vård.
-
Enligt många här förtjänar han inte glasögon...Novemberstjärnan skrev 2010-04-19 13:34:55 följande:Men han skulle fortfarande till optikern. Hur skulle det annars gå till? Skulle optikerna komma till honom? kan någon svara? För det är väl ändå relevant i sammanhanget.