Inlägg från: Blind Urmakare |Visa alla inlägg
  • Blind Urmakare

Anders Eklund får permission...

mamamamamaräng skrev 2010-04-18 01:27:58 följande:
    Ja men om man är omoralisk och saknar grundläggande spärrar så kan man ju undra vad orsaken till detta är? Finns det som isolerat symtom utan att ingå i en diagnos som personlighetsstörning? Det betvivlar jag. Och så vitt jag vet är fängelsena fulla av interner som har antisocial personlighetstörning. Som är obotbart. Detta räknas vanligen inte som en diagnos som ska föranleda rättspsykiatrisk vård. Enligt Socialstyrelsen är det följande grupper som anses lida av allvarlig psykiatrisk störning som döms till det: 1. Personer med psykoser eller psykosliknande tillstånd, det vill säga människor som på grund av hallucinationer, vanföreställningar eller förvirring har en väldigt avvikande verklighetsuppfattning. Typfallet är någon med schizofreni eller bipolär sjukdom. 2. Allvarligt deprimerade, självmordsbenägna personer. 3. Personlighetsstörda personer med psykosgenombrott eller med ett starkt tvångsmässigt beteende, exempelvis kleptomani, pyromani eller vissa former av pedofili. 4. En bred "restgrupp", där gravt utvecklingsstörda, svårt hjärnskadade och mycket dementa patienter ingår. Alltså människor som inte kan styra över sitt beteende och/eller inte kan förstå att det de gjort är fel. Eller som har en felaktig verklighetsuppfattning.
    Men behöver inte nödvändigtvis ha en personlighetsstörning för att man är omoralisk. Det räcker liksom inte så. Sen vad specifikt som är fel på honom vet nog bara hans psykologer.
    Ja personer med antisocial personlighetsstörning är svårbotade och har en ganska låg möjlighet att få straffet tidsbestämt. John Ausonius har fått sin begäran om tidsbestämt nekad några gånger exempelvis.
    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Blind Urmakare
    danny79 skrev 2010-04-18 01:43:39 följande:
    men är du helt dum i hövvet,, Att ngn ska kunna dömas för psykiskt störning är helt fel.. Har ngn gjort ett bort så ska denna människa dömmas till fängelse.. , vård? helvete heller.. denna människa ska inte få en andra chans. vård ska han få om han har fått en infektion eller hög feber.. vård ska han inte få om han mördat ngn.. då ska ha dömas till livstid, och det ska även vara livstid.. är brottet brutalt nog så ska dödsstraff tilläpas... våldtäcksmän och pedofiler ska sitta på samma avdelning som mördare och andra grova brottslingar... så får dom förhoppsningvis sina ordentliga och riktiga straff.. Går man över en grns så finns ingen återvändå
    Dödsstraff? Seriöst?
  • Blind Urmakare
    mamamamamaräng skrev 2010-04-18 01:32:32 följande:
    Man kan ju alltid hoppas på att optikern tar sitt samhälleliga ansvar. 
    Och sedan själv dömas till livstid?
  • Blind Urmakare
    danny79 skrev 2010-04-18 01:49:46 följande:
    du verkar stödja brottslingar ,, särskillt brottslingar som Eklund.. För normala människor betyder hans liv INGET....
    Du, kvoten för populistiska uttalanden är redan fylld i denna tråd. 
  • Blind Urmakare
    Bam skrev 2010-04-18 01:51:28 följande:
    Hey, han lär få komma ut och njuta av vår fina värld ändå.
    Hur menar du, ska man nu helt plötsligt inte döma mördare?
  • Blind Urmakare
    Bam skrev 2010-04-18 01:53:06 följande:
    Du verkar lida av lite "jag vet bäst"  Tröttsamt!
    Möjligt, men samtidigt är jag lite trött på alla dödsstraff-förespråkare som har hämtat sin människosyn direkt från medeltiden. Att diskutera rationellt biter inte så jag testar en annan metod.
  • Blind Urmakare
    Bam skrev 2010-04-18 01:54:03 följande:
    Läser du som döva hör? Skärp dig.
    Men kamma till dig! Jag ifrågasatte vad du menade. Kan du vara så söt och snäll och förtydliga.
  • Blind Urmakare
    danny79 skrev 2010-04-18 01:56:57 följande:
    säg,, snälla,,, om ngn skulle våldta eller döda ditt barn,,, skulle du då vilja att den människan dömdes till vård? eller fängelse i 5 år på en separat avdelning??? Snälla svara ärligt på den frågan..Så får vi alla veta hur ditt psyke fungerar
    Jag skulle inte bry mig om den människan eller vad som hände med honom/henne. Det skulle inte vara upp till mig att besluta om.
    Förhoppningsvis skulle jag få den hjälp jag behöver för att klara mig igenom den situationen. 
  • Blind Urmakare
    mamamamamaräng skrev 2010-04-18 01:59:45 följande:
    Nej. Det var skämtsamt menat. Trodde det framgick av min smiley. För min del är det mer ett uttryck för en avsky än något jag skulle vilja skulle ske. Det är inte värt att hamna i fängelse pga en annan människas avskyvärda brott. Fast om jag varit mamma eller pappa till Engla skulle jag inte svära mig fri från att jag skulle vilja se eller ha tankar om att mitt barns mördare plågas och dödas. Jag tror inte på eller förespråkar att man ska ta lagen i egna händer. Inte alls.
    Jag tror det är en naturlig process när någon skadat en allvarligt. Att man vill ha hämnd och att människan ska skadas. Sedan är det långt ifrån tanke och handling. De flesta komma över sina tankar om hämnd med hjälp från en psykolog.
    Sorry jag missade skämtet. Det är svårt att veta vilka som förespråkar mord och inte här {#lang_emotions_smile}
  • Blind Urmakare
    ben brunsten skrev 2010-04-18 02:01:00 följande:
    "danny79", det borde fan i mig vara straffbart att förespråka döden som straff och att skriva lika illa som du.... Till er som tycker att Anders har "rätt" till permis, säg det till Englas mamma... Fråga henne sedan när hon får permis.. Sen pratar ni med Pernillas mamma... Lycka till med er politiskt korrekta prettoattityd..
    Varför skulle de ha permission om de inte är intagna? 
Svar på tråden Anders Eklund får permission...