Inlägg från: Majken |Visa alla inlägg
  • Majken

*Pimp my Husvagn*

Hej Niiina
    Det blir väl du och jag som får campera ihop här i tråden, den verkar ha dött ut en aning? ;) Grattis till husvagnen, vad kul!
    Vi har oxå en gammal vagn, en 89-a som vi pimpat en hel del. Bl a har vi bytt alla handtag med hade inga vridbara innan utan bara vanliga i klickmodell och de var lätta att byta ut... Men kolla i katalogen från Kama Fritid, de har mycket tillbehör!
    Ang kakel, så väger ju det en del och man vill ju gärna spara vikt i en husvagn? Vi satte en slags väggtapet (original från Polar) både över köksbänken och handfatet och som ser ut som mosaik, det blev kanonbra och kostade nån dryg hundring att beställa!

Hoppas fler husvagnsnördar hittar hit, så vi kan dela med oss av råd och tips!

• Majken

Ha ha, ja det räcker gott och väl med en till som gillar att pimpa!
    Vi började nästan med att byta ut alla knoppar och handtag och det gjorde världens skillnad?! Innan satt det fula bärnstensliknande plasthandtag med mässingsdetaljer och vi bytte till rostfritt och fick nästan en ny vagn! ;)

Golvet har vi inte gett oss på, det är en ljust beigegul plastmatta (ful som stryk) men vi köpte en ny vanlig lång matta till vår vagn, så golvet syns inte så mycket längre.

Ja, jag har bilder och ska försöka sätta mig vid datorn nån gång och ladda upp dom? Kör mest FL via appen och mobilen så då funkar det inte?! Men nu när jag äntligen får en pimpkompis så kanske det blir av?

• Majken

Niina: Om du kollar in Blocket och söker på Polarvagnar mellan åren 08-11 så har de flesta (alla?) sån väggtapet i sina kök och toaletter! Jag beställde den på metervara ifrån Polarfabrikens reservdelsavd.
    Ang. tv-fästet så var det av precis den anledningen han gjorde det - vi behöver den bänkytan till annat! Ska se om jag kan få in en bild sen när det är på plats? Vi köpte ett universalt väggfäste som lackats vitt och så har maken gjort som en rund stolpe som spänner mellan bänken och undersidan av det skåp som sitter ovanför. Sen har han gjort några fästen så att man kan sätta ihop det och tar då bara en liten cirkelyta stor som en clementin i bakre kanten av bänken. Hoppas du fattar hur jag menar?! ;)

Isblomma: Jag vill också ha en barnkammarvagn, men helst en sån med dubbelsäng och våningssäng där bak. Jag vill nämligen ha kvar min u-sittgrupp i främre delen, gillar INTE när sittgruppen är i mitten av vagnen? Det blir så trångt vid köksdelen i såna vagnar, samt svårare med tv-placering.

• Majken

Niiina: Ja jag tror man blir sugen på nya projekt när man är klar med sin vagn!

• Majken

Wildlife: Tack för länken, jag gick nyligen med i gruppen men tyvärr är inte aktiviteten så hög därinne heller?

• Majken

Hera78: KUL att ni är på gång nu! Jag längtar halvt ihjäl mig efter att få hem vår vagn till vår lilla gårdsplan, så jag kan börja greja i den! Vi har den i en lada bara 800 m hemifrån och hade från början tänkt ha den där hela tiden när vi inte är ute och åker? Men vi har ändrat oss och har den på hemmaplan under hela säsongen, vi ÄLSKAR att bara kunna gå ut och sätta oss i den med en mugg te eller ett glas vin nån kväll!

• Majken

Hera78: Ja vi bytte ut de gamla bruna rullgardinerna mot vita mörkläggande och det blev kanonbra! Köpte nya på Jysk men klippte bort tyget från deras anordning (ickefjädrande) Sen skar vi till de nya måtten och satte dit det på den gamla rullen med hjälp av lim. Fick sy nån extra kanal till tyngden i den lilla vid köksfönstret. Lite pill och plock var det, men helt klart värt besväret!

Har också sett den tvättbänken, men tänker att trä är ju tungt och man vill ju spara vikt? Men annars är det ju toppen med en rostfri balja nedsänkt i nåt lättviktsmaterial som funkar som bänkyta runt om!

• Majken

Niiina: Kan ni inte bara lacka om guldhandtagen då? Silverfärg kan ju göra att de ser mer ut som rostfritt? Ang. kakel så är det ju såklart snyggt med äkta vara, men det väger ju ganska mkt mer än en tapet? ;)
    Min make jagar vikt på allt och ju mer insatt jag blir ju mer håller jag med honom - vi har ju trots allt med oss en hel del packning, så att åka dit för överlast ligger nog nära ändå?! :)

• Majken

Ja jag skulle tro att man gör det med sprayfärg? Jag var inte heller så kunnig i viktfrågorna men vet att vi utöver tjänstevikten på husvagnen kan packa typ 170 kg och det låter ju massor men när madrassen i sängen tillkommer samt alla kläder i garderoben, handdukar, mattor, tv, mat

• Majken

Hmm halva mitt förra inlägg försvann visst?? Förutom det jag radade upp så skrev jag även förtält, förtältsmatta, utemöblerna osv osv... Så att försöka hålla vikten nere är nog inte fel?! ;)
    Men nu har ni ju köpt kakel och en massa annat kul! Visa gärna före- och efterbilder sen!

• Majken

Nej alla har inte samma lastutrymme, det beror på tjänstevikter hos både bil och husvagn samt på hur stor dragvikt er bil får ha - en riktig djungel om du frågar mig!! Men nu kan man lättare dra en högre vikt efter jan 2013, dock kan man behöva ta sk utökad B-behörighet till sitt körkort?!

Det är värt att kolla upp det iaf, man vill INTE åka dit på sånt!

• Majken

Har länge suktat efter en nyare vagn (från typ -08) och fastnat för Polar 590 BK och igår kom det ut en på Blocket som jag vill ha!!!!!! Ringde på den och allt känns klockrent, förutom på en liten hake visade det sig? Vår bil får bara dra max 1400 kg och tjänstevikten på vagnen är 1420 kg?!?!

Åhhh vad jag deppar idag...vi måste alltså byta bil innan det ens kan bli aktuellt med vår drömvagn!? Har en Audi A6 från 2007 och det har inte riktigt ingått i planen att byta bil än på ett par år? Usch och fyyy så trist det känns?!? I-landsproblem javisst, men idag tänker jag vara lite tjurig, men efter ett flas rött ikväll och en tröstkram av maken så känns det säkert bättre!

• Majken

Aha...måste man sälja pärlan om man köper ny vagn?! Man kan väl ha två?? Skämt åsido - jo det skulle smärta mig att sälja den, men tänker att man kanske inte måste ha så bråttom med det? :)
    Men nu blev det ingen BK-vagn denna gång (heller?!) så vi får njuta av lillvagnen en sommar till!

• Majken

Nu har jag skapat ett album "husvagnsbilder" i mitt galleri för den som är nyfiken?! Alla bilder hamnade dock på snedden i liggläge (fattar inte varför?) men ni får vrida lite på huvudet!

Love my M-girls
  • Majken

Nu är vintervilan slut och vår kära lilla husvagn är ÄNTLIGEN på hemmaplan igen!!

• Majken

niiina: Hela tiden!! Första kvällen när dottern somnat satte vi oss med ett glas vin och så lyssnar vi på en gammal favvo-skiva som vi bara lyssnar på i husvagnen!? Vi har några skivor med speciell "husvagnsmusik" för att förstärka känslan ytterligare!

Igår kväll satte maken upp tv:n med det nya fästet han fixat, så sen såg vi på Fångarna på fortet med dottern i vagnen. Nu på morgonen sa hon just att hon vill äta frukost i husvagnen men det har varit minusgrader inatt och vi har inte så hög värme på i vagnen nattetid så det står vi över idag, men tar nog en mugg te därute om några timmar? I just love it!!!!!!

• Majken

Vitamin: Vi tvekade länge innan vi till sist satte en slags "fuskmosaik" som ändå blev ganska bra! Vi hade samma tankar som du men även ur ett viktperspektiv - många ekipage åker nog omkring med rejäl övervikt på våra vägar? Har man bara B- kort och åker dit på just övervikt så rycker kortet direkt och det vill man ju gärna undvika?!

Många menar att lite kakel inte gör nån skillnad men som för oss som får ha 170 kg packning utöver tjänstevikten - det läggs på ganska fort med madrasser, köksutrustning, kläder, kanske en fylld kyl med mat, matta/mattor, tv, sängkläder, små inredningsprylar, hygienartiklar och handdukar, möblerna till förtältet, samt tältet och den mattan, markisen som alltid hänger i sin påse (bara den är ju typ 15 kg och förtältet minst det dubbla)

Med andra ord...man ska nog försöka spara in så mycket man bara kan på just sånt som blir en fast vikt som sedan är opåverkbar? Så tänker iaf vi....

• Majken

Vitamin: Oj vad ni viktsparat!?! Då är det säkert lugnt med snygg (och svindyr!) glasmosaik! Det är ju många som gjort så och med rätt underarbete ska det säkert bli både bra, snyggt och hållbart?!

• Majken

niiina: Såklart att du kommer bli "kär" i er vagn!

Vitamin: Hmm...vi har ju också planer på att måla vår vagn utvändigt? Har typ terrakottafärgade ränder nertill som jag vill måla i nån gråaktig nyans och hade tänkt köpa färgen från Flygger (tyskt y), hoppas det funkar att måla om det?!

Svar på tråden *Pimp my Husvagn*