• Anonym (Arbetslös)

Jag trivs jättebra som arbetslös

Vill vara anonym då jag inte vill riskera att någon eventuell arbetsgivare eller ams eller så läser detta.

Jag älskar att vara arbetslös, trivs som fisken i vattnet.
    Det är skönt att gå hemma om dagarna, städa, dona och ta hand om hemmet och mig själv.
    Jag saknar inte att ha ett jobb att gå till och hoppas det tar lång tid innan jag får ett nytt jobb.

Jag söker jobb som jag ska enligt reglerna för A-kassa och jag går på allt som AMS bjuder in till, så jag gör ingenting för att medvetet förbli arbetslös. Men jag hoppas innerligt att det tar lång, lång tid innan jag får jobb

Känner du likadant?

• Svar på tråden Jag trivs jättebra som arbetslös
  • Anonym
    Anonym (Jag II) skrev 2010-04-20 15:50:45 följande:
    Jag tycker att det är frihet och modern förbättring att kvinnan har rösträtt och anses lika kapabel som mannen att utföra kvalificerade arbetsuppgifter. Att anse att man som kvinna inte bör belastas med samma ansvar och plikter som män är att se sig själv som mindre kapabel.  Jag håller med om att det är synd att båda föräldrarna ofta måste jobba långa dagar för att få ihop ekonomin, men jag anser att det lika gärna skulle kunna vara pappan som är hemma med barn. Det finns många män som också gärna skulle umgås med andra föräldrar, fika på stan, ligga i parken och "pyssla hemma" och slippa betala räkningar istället för att jobba och betala allt :)
    Ja, jag sa ju det. Jag skrev "mannen också". Alltså - om han vill vara hemmapappa menade jag.
  • Virriga Vera
    Anonym (Jag II) skrev 2010-04-20 15:53:47 följande:
    Jag tycker inte att man får samma intellektuella stimulans av att gå hemma och dra om man jämför med ett utmanande och intressant arbete. Det är ingen fördom, det är min uppfattning. En kurs i bokföring och föreningsliv är ju trevligt, men det kan man faktiskt ägna sig åt även om man faktiskt försörjer sig också :)
    De orden "gå hemma och dra" visar din syn på arbetslösa. Jag anser inte att jag går hemma och drar. Jag fyller dagen med för mig meningsfulla saker. Det jag inte har haft tid med tidigare. Dessutom så försörjer jag mig, jag har ingen a-kassa utan jag får fortfarande lön från min arbetsgivare och det har jag fått under hela den tiden jag varit hemma. Klart man kan gå på kurser när man jobbar, men varför så nedlåtande för att jag har tiden att göra det nu, för att jag passar på att gå en kurs i något som ger mig större konkurrenskraft på arbetsmarknaden?

Är det verkligen så provocerande att man njuter av en ofrivillig ledighet?

Jag har faktiskt inte förstått vilket tabu det tydligen är att vara mellan två jobb och faktiskt njuta av den tiden. Jag har blivit kallad snyltare, lat och andra snälla saker. Jag söker jobb, flera om dagen om det finns några att söka. 
  • Anonym (Jag II)
    Virriga Vera skrev 2010-04-20 16:16:26 följande:
    De orden "gå hemma och dra" visar din syn på arbetslösa. Jag anser inte att jag går hemma och drar. Jag fyller dagen med för mig meningsfulla saker. Det jag inte har haft tid med tidigare. Dessutom så försörjer jag mig, jag har ingen a-kassa utan jag får fortfarande lön från min arbetsgivare och det har jag fått under hela den tiden jag varit hemma. Klart man kan gå på kurser när man jobbar, men varför så nedlåtande för att jag har tiden att göra det nu, för att jag passar på att gå en kurs i något som ger mig större konkurrenskraft på arbetsmarknaden? Är det verkligen så provocerande att man njuter av en ofrivillig ledighet?Jag har faktiskt inte förstått vilket tabu det tydligen är att vara mellan två jobb och faktiskt njuta av den tiden. Jag har blivit kallad snyltare, lat och andra snälla saker. Jag söker jobb, flera om dagen om det finns några att söka. 
    Nej, inte alls provocerande om man står för egen försörjning (som du gör). Det är mer provocerande med folk som lyfter bidrag och tycker att det är så härligt att vara "ledig".
  • Virriga Vera
    Anonym (Jag II) skrev 2010-04-20 16:19:35 följande:
    Nej, inte alls provocerande om man står för egen försörjning (som du gör). Det är mer provocerande med folk som lyfter bidrag och tycker att det är så härligt att vara "ledig".
    Varför skulle det vara mer provocecrande att jag den 11/6 fortfarande njuter av ledigheten, det är den dagen jag kommer att anmäla mig till a-kassan. Jag kommer ju förhoppningsvis att må lika bra då som jag gör idag. Mina dagar kommer att se likadana ut med den skillnaden att jag då måste gå mina kurser/utbildningar på kvällen istället för att få a-kassa.
  • Anonym (Jag II)
    Virriga Vera skrev 2010-04-20 16:23:19 följande:
    Varför skulle det vara mer provocecrande att jag den 11/6 fortfarande njuter av ledigheten, det är den dagen jag kommer att anmäla mig till a-kassan. Jag kommer ju förhoppningsvis att må lika bra då som jag gör idag. Mina dagar kommer att se likadana ut med den skillnaden att jag då måste gå mina kurser/utbildningar på kvällen istället för att få a-kassa.
    Nej, gå du på a-kassa och njut av livet :)
  • Anonym (=0))

Jag trivs oxå med att vara arbetslös..

Jag jobbade som en tok förut blev sjukskriven å jobbat igen men blev arbetslös å det är underbart!

• AnnaOlsson
    Anonym (Arbetslös) skrev 2010-04-19 23:03:24 följande:
    He he he.Jag har aldrig sagt att jag inte vill ha jobb, eller hur?Jag skrev att jag hoppas det dröjer, men får jag ett jobb i morgon så tar jag det.Jag har själv betalat för de pengar jag får ut nu, inte alls så mycket så att de täcker upp allt, men jag har varit medlem i facket och a-kassan i många, många år.Jag hoppas innerligt att du aldrig blir arbetslös, för med din attityd skulle du bli deprimerad ganska så snabbt utav det. Att hela tiden känna sig som mindre värd än alla andra.Tänk så hemsk jag är, efter många års jobb har jag nu i några månader plockat ut a-kassa och jag mår inte dåligt av att vara arbetslös *slår mig själv på fingrarna*
    Hoppas du förblir arbetslös lääääääääääääänge och får existensminimum, det hade du mått bra av i slutänden
  • Anonym

Har bara läst TS så jag vet inte hur folk reagerar på ett sånt här inlägg egentligen. Jag vill bara säga att om du var motiverad att börja jobba så skulle du hitta ett jobb. Anledningen till att du nu går och drönar och snor mina skattepengar är att du är lat. Det finns jobb som reklamutdelare, Mc Donald´s, telefonsäljare med mera. Men du vill antagligen inte det. Du är väl för fin. Nästan ingen behöver vara arbetslös egentligen. F-n va jag stör mig på såna som dig. Hade din typ bara tagit de jobb som bjuds hade vi haft ett bättre samhälle idag. Mer pengar till sjukvården, skolan, polisen osv.

• Anonym (Nope)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2010-04-20 15:51:13 följande:
    Det där med att man söker inom sin bransch, jag har en teori om varför.Om en arbetsgivare lägger ut en jobbannons där denne söker en person med gymnasiekompetens och några års arbetslivserfarenhet och får in ansökningar från folk med universitetsutbildning som har jobbat många år inom ett kvalificerat yrke så kommer de inte anställa den personen då denne är överkvalificerad.För en arbetsgivare vet att om han/hon anställer den överkvalificerade personen så kommer anställningen inte bli beständig då den överkvalificerade personen kommer söka andra jobb. Så snart någonting dyker upp kommer denne säga upp sig och då måste arbetsgivaren ytterligare en gång dra igång en rekryteringsprocess och det är inte gratis.Så det kan tänkas vara en anledning till att man får söka jobb inom sin bransch.
    Ja men självklart är det så...det säger ju sig självt. Företag vill inte ha någon som är överkvalificerad eller underkvalificerad dom vill ha en som är i mitten...som dom kan forma lite men som ändå har lite grepp. Jag har pratat med många företagare som säger just detta. Du behöver inte va överkvalificerad heller egentligen räcker med en liten hint om att du kanske i framtiden vill ngt annat.

För övrigt tycker jag att din tråd är ett hån mot alla oss som vill ha jobb inte lever i överflöd och inte kan spara pengar som du. Det ger sken om att det är sååå härligt att va arbetslös och att man klarar sig fint. Men du kan gärna byta med mig om du vill som lever ensam med barn och inte vill ngt hellre än att ha ett jobb. Ärligt så fattar jag inte vad den här tråden går ut på?
  • Virriga Vera
    Anonym skrev 2010-04-20 17:21:48 följande:
    Har bara läst TS så jag vet inte hur folk reagerar på ett sånt här inlägg egentligen. Jag vill bara säga att om du var motiverad att börja jobba så skulle du hitta ett jobb. Anledningen till att du nu går och drönar och snor mina skattepengar är att du är lat. Det finns jobb som reklamutdelare, Mc Donald´s, telefonsäljare med mera. Men du vill antagligen inte det. Du är väl för fin. Nästan ingen behöver vara arbetslös egentligen. F-n va jag stör mig på såna som dig. Hade din typ bara tagit de jobb som bjuds hade vi haft ett bättre samhälle idag. Mer pengar till sjukvården, skolan, polisen osv.
    Varför skall man ta ett jobb som man förlorar ekonomiskt på, där a-kassan är högre än lönen?

Jag kommer att sänka min inkomst med mer än 10 000 när jag börjar stämpla skall jag då ta ett jobb där jag kanske sänker min lön ännu mer? Dessutom så är jag tveksam till att vi äldre får jobb på McDonalds då de under 26 är billigare för arbetsgivaren att anställa. Jag har sökt jobb som telefonförsäljare och jag får inte dem då de vill ha ungdomar under 26 för att de slipper betala full arbetsgivaravgift för dem.
Svar på tråden Jag trivs jättebra som arbetslös