• Pebblas

"Nanny metoden"

Fick höra av en fröken idag på förskolan att de använder sig utav sk. nannymetod. Om barnet gjort något dumt medvetet, så får han / hon sitta på en stol och tänka över vad de gjort.
    Dessa metoder (finns ju många varianter) är något som jag och min sambo är väldigt emot och vill absolut inte att någon annan ska utöva på våra barn.

Vi hann inte pratat klart men på torsdag är det utvecklingssamtal så då ska jag tala med henne om det.

Vill gärna höra vad ni andra anser om metoderna, bra och dåligt.

• Svar på tråden "Nanny metoden"
  • lövet2

Jag skulle aldrig i livet låta någon använda sådana metoder på mina barn! Herregud, vilket gräsligt dagis ...

• Brunello

Absolut inte! Varken belönings/bestraffningsmetoder fungerar, det är inte ens tillåtet att använda i förskolan enl. läroplanen.

• Pebblas
    Brunello skrev 2010-04-19 21:12:54 följande:
    Absolut inte! Varken belönings/bestraffningsmetoder fungerar, det är inte ens tillåtet att använda i förskolan enl. läroplanen.
    Nä vi letade på nätet och såg just det...
  • Pebblas

Men vilka är det som använder sig utav dessa metoder?

Hur gör era förskolor vid sådana tillfällen? Hur tillrättarvisar de?

• Tygtiiger
    Pebblas skrev 2010-04-19 21:18:44 följande:
    Men vilka är det som använder sig utav dessa metoder?Hur gör era förskolor vid sådana tillfällen? Hur tillrättarvisar de?
    När vår son var i två - tvåochetthalvtårsåldern hade han en period när han bet och slogs mycket, hårt och oprovocerat. Det var förfärligt!
    För att komma tillrätta med det så gjorde personalen följande:
    Vaktade honom så att han inte kom åt att göra andra illa
    Hade honom i en liten grupp med barn han funkade bra med så att han fick öva på sociala samspelet
    Hade hela gruppen ute mycket så att han kunde gå undan när det behövdes
    Tog med honom på småpromenader om de skulle hämta mjölk på dagiset bredvid, tex, så han fick lite positiv vuxentid
    Och naturligtvis sa de åt honom varje gång han gjorde så och betonade att det gjorde onte på de andra!

Hemma kämpade vi med beteendet på andra sätt. Och jag är så glad att dagis lyckades så bra med att både skydda de andra barnen så gott det gick och ändå se till min sons behov och inte göra honom till en syndabock. Inga skämspallar eller nannymetoder! De pratar med barnen och de passar på att diskutera hur en kompis är, vad man får och inte får göra osv på samlingarna. Proaktiv marknadsföring
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Pebblas

puffar!!

Ska på utvecklingssamtal imorgon, så jag vill gärna bli lite "sporrad"

• MalinEddie

Vad hemskt! Det låter som det är timeout de använder sig av, är det ens tillåtet?Lycka till nu idag! Berätta gärna hur det gick sen.

• neelliee
    Brunello skrev 2010-04-19 21:12:54 följande:
    Och var har du fått den informationen? Är lärare själv och har läst en hel del om hur man arbetar med barn med t.ex. adhd. Ett av de vanligaste råden från expertpedagoger och barnpsykologer är just belöningssystem... Och nej, det finns inget i läroplanen som förbjuder belöningssystem.
  • neelliee

Är helt säker på att varianter på "nannymetoderna" fungerar bra på en del barn och i en del situationer. Barn är olika och har olika behov. Och man kan använda flera metoder på samma barn, antingen parallellt eller så tar man en metod först för att bara bryta ett beteende och en annan metod sedan för att få barnet att förstå och utvecklas. Metoder behöver inte stå i motsättning, finns inget som säger att man inte pratar med sitt barn bara för att man någon gång förpassat det till sitt rum. Är sjukt less på "allt eller inget tänket" som florerar här på FL när man pratar uppfostran. Sedan tror jag inte på time out som bred uppfostringsmetod som passar alla förskolebarn, så som rutinmässig metod på förskola skulle jag inte gilla den. Men jag tror absolut att det kan finnas barn på varje förskola som kan må bra av någon slags time out då och då.

Och jag är helt säker på att ingen normal unge tar skada av en och annan time out på förskolan om den i övrigt är bra och jobbar medvetet med känslor, relationer, beteende osv. Sedan skulle jag inte vilja att förskolan körde med time out, men kräks på alla föräldrar som tror att barnen skadas allvarligt av enstaka time outer. Då har man nog klemat bort sin unge fullständigt, eller så är han/hon otrygg i grunden.

Svar på tråden "Nanny metoden"