• Anonym (ganska sliten)

    narcissist

    Finns det någon kvinna runt 40 som lever med en man som troligen är narcissist.

    Jag är helt slut och rådlös och skulle behöva prata med någon som har erfarenhet av snevridna karlar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-20 08:33
    av personlighetdrag som kännetecknar en narcissist är:

    1.Narcissisten ser sig själv som mer värd än omgivningen.
    2.Narcissisten kräver, och tycker sig ha rätt till mycket uppmärksamhet av sin omgivning.
    3.Narcissisten kan inte se sina egna brister och svagheter.
    4.Narcissisten kan inte känna medkänsla med sina medmänniskor.Han har en brist på empati.
    5.Narcissisten kan inte ta kritik. Blir rasande och förödmjukad om han/hon blir kritiserad

  • Svar på tråden narcissist
  • Anonym (jag med)

    Hur tänker och agerar narcissister?


    “Clinical descriptions of Narcissistic Personality Disorder don't describe the things that are most shocking and puzzling in everyday interaction with narcissists.”  (www.halcyon.com/jmasmun/npd/index.html)


     


    Vid första anblicken kan kriterierna i avsnittet ovan kanske framstå som relativt harmlösa. För de som får känna på en narcissists dysfunktionella beteende är situationen däremot allt annat än ofarlig.  Narcissisters destruktiva beteende yttrar sig i eller beror på att de:


     


    · hyser föreställningen om sig själva som speciella och felfria


    · har en känsla av särskilt berättigande, förväntar sig särbehandling


    · förväntar sig att andra ska förutse och tillfredställa deras behov och önskningar (krav)


    · inte kan hantera frustrationer och motgångar


    · räknar med omedelbar behovstillfredsställelse


    · vill ha sin vilja igenom fullt ut


    · inte respekterar andras gränser


    · inte respekterar ett nej eller att någon är av en annan åsikt


    · försöker kontrollera sin omgivning


    · har orimliga krav och ställer ultimatum


    · får inadekvata vredesutbrott eller är passivt aggressiva


    · har ett svart-vitt tänkande, idealiserar och nedvärderar


    · hyser föreställningen att ”är du inte med mig är du MOT mig”


    · förmedlar dubbla budskap    Läs mer


    · är sjukligt misstänksamma


    · känner sig illa behandlade och hämnas inbillade oförätter


    · tar på sig en offerroll/spelar martyr


    · saknar empati och inlevelseförmåga


    · utnyttjar andra


    · missbrukar förtroenden


    · använder ekonomisk och känslomässig utpressning


    · låter andra få veta att de är värdelösa och utbytbara


    · växlar mellan (manipulativ) kärleksfullhet och illvilja


    · använder sig av härskartekniker    Läs mer       


    · ljuger obehindrat och skamlöst


    · säger ”Det har jag aldrig sagt/gjort/hört/lovat…”


    · bryter överenskommelser och avtal


    · baktalar andra, sprider falska rykten och falskanklagar


    · spelar ut människor mot varandra


    · byter fokus I diskussioner


    · använder ologiska resonemang


    · insinuerar och provocerar


    · förolämpar, hånar och kränker


    · låtsas att de inte hör, vägrar svara och ”glömmer bort”


    · projicerar    Läs mer


    · kallar andra för psykiskt störda, grälsjuka, våldsamma, falska…


    · talar om för andra (vet) vad andra tycker, tänker och känner


    · skam- och skuldbelägger andra


    · iscensätter offentliga meningsutbyten i syfte att ”peka ut” eller förnedra andra


    · är arroganta och mästrande


    · agerar impulsivt, ogenomtänkt och oförutsägbart


    · hotar och ger order


    · inser inte konsekvenserna av sitt handlande


    · har bristande verklighetsuppfattning


    · lär sig inte av sina misstag


    · är ointresserade av att reda ut konflikter och missförstånd


    · tar inte ansvar för sina handlingar


    · visar inte någon genuin ånger

    Har levt med en narcissit i nästan 10 år, tyvärr... Lever nu i 3:e världskriget efter vi separerat... Det är sannerligen inte lätt att separera från en narcissist men för var dag som går blir jag starkare och känner igen mig själv mer och mer.

  • Anonym

    Hej, oj vad jag känner igen mig...min man är utpräglat så mycket som ovan. Men något säger mig att jag måste påbörja en relation i största hemlighet(o hoppas innerligt att han inte upptäcker) och ge mig det liv jag förtjänar av ömhet och omtanke kärlek,  istället för att "kränka" honom med en separation. Narcissister som kränkta är ännu värre än när man är i deras "händer" och spelar deras spel.

  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2010-07-28 01:36:13 följande:
    Beteendet är dock i viss mån normalt för tonåringar, en anledning till att diagnosen, liksom borderlinedito, inte sätts förrän i vuxen ålder  Förhoppningsvis är hon bara sent utvecklad (och bortskämd?).

    Såg att tråden lever igen;)  Kan tillägga att dottern är väldigt duktig nu förtiden !! Pluggar, har två jobb, skaffat lägenhet, och en liten vovve;)) Meeen......beteendet dyker upp då och då.....Men i det stora hela, är allt ok!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-05 11:22:53 följande:
    Hej, oj vad jag känner igen mig...min man är utpräglat så mycket som ovan. Men något säger mig att jag måste påbörja en relation i största hemlighet(o hoppas innerligt att han inte upptäcker) och ge mig det liv jag förtjänar av ömhet och omtanke kärlek,  istället för att "kränka" honom med en separation. Narcissister som kränkta är ännu värre än när man är i deras "händer" och spelar deras spel.
    Hej, vill gärna prata med dig för du och jag är i samma sits. Jag har levt med en man i 18 år och nu när han på detta har en 40-årskris har otrohetsinslaget kommit (narcissister är ofta otrogna eftersom det är ett sätt att bibehålla bilden av dem som åtrådda och beundrade...). Det blev för mycket....(!)  och jag tänker, eftersom han kan bli hotfull i bland och säga "är du inte med mg är du emot mig" och visa obehagliga sidor när man nämner separation, så har jag sökt mig, säkert instinktivt, till hans motsats, en manlig bekant som jag tycker om (och skulle kunna tänka mig ett förhållande med), främst just nu för att bara få känna mig hel och få distans till denna störda man jag levt med. Jag har onda aningar om hur mitt liv skulle bli om jag började en separation på allvar.....inga bra vibbar där. Måste tänka klokt i överlevnadsstrategin så jag tror på "i hemlighet" (i alla fall till en början )....
  • Anonym

    Mitt ex verkar vara en sån där typ när jag tänker. Han ville bli sambo när han var med på dejt sidor?! Han verkar inte ha förstått att man blir sårad när han letade efter en seriös trogen tjej. Jag var väldigt ledsen över det och gnällde på honom för det. Han gjorde slut på ett sms efter ett år? För att jag gnällde på honom? Vi gjorde slut och vart ihop med ett annat ex och sa till henne att vi aldrig hade varit ihop och ändå så raggade han mig när dom var ihop? Men det tog slut för han var otrogen. Skriver mera sen från datorn, skriver ifrån mobilen.

  • Anonym (hmm)
    hyser föreställningen om sig själva som speciella och felfria

    · har en känsla av särskilt berättigande, förväntar sig särbehandling


    ·


    ·


    ·


    ·


    · inte respekterar andras gränser


    · inte respekterar ett nej eller att någon är av en annan åsikt


    · försöker kontrollera sin omgivning


    ·


    · får inadekvata vredesutbrott eller är passivt aggressiva


    ·


    ·


    ·


    · 


    ·


    ·


    · saknar empati och inlevelseförmåga


    · utnyttjar andra


    · missbrukar förtroenden


    ·


    · 


    ·


    ·      


    · ljuger obehindrat och skamlöst


    · säger ”Det har jag aldrig sagt/gjort/hört/lovat…”


    · bryter överenskommelser och avtal


    ·


    ·


    ·


    · använder ologiska resonemang


    · insinuerar och provocerar


    · förolämpar, hånar och


    · låtsas att de inte hör, vägrar svara och ”glömmer bort”


    · provocerar


    ·


    ·


    ·


    · 


    · är arroganta och mästrande


    · agerar impulsivt, ogenomtänkt och oförutsägbart


    · hotar och ger order


    · inser inte konsekvenserna av sitt handlande


    · har bristande verklighetsuppfattning


    · 


    · är ointresserade av att reda ut konflikter och missförstånd


    · tar inte ansvar för sina handlingar


    · visar inte någon genuin ånger

    Tog bort en del som inte passade min dotter, det var lixom "överkurs" för en tonåring. Hon har kvar vissa beteenden, men har blivit mycket "vuxnare i sitt sätt" nu och tar mer ansvar    Som tur är för jag blev verkligen galen på henne. Det här med bristande empati, blev jag extra galen på.

  • Anonym (Lie)
    Anonym skrev 2010-07-27 23:03:59 följande:
    Skulle inte vilja kalla det "kleti och pleti" när det handlar om  ens egen man som man levt med i flera år.
    Ni två har förmodligen aldrig varit i en misshandelsrelation för då skulle ni inte uttala er på det sätt ni gör.

    Visst, man inte säga att folk är narcissister/psykopater hur som helst. Men efter ett tag börjar man desperat leta på anledningar till varför person i fråga betér sig på ett sätt som för en själv är helt orimligt och svårt att ta in.
    Det kan vara ett första steg ut ur skiten. Så istället för att skriva nedlåtande så hylla istället.
    Kanske kan dessa kvinnor snart få det liv de förtjänar.

    Det är också väääldigt tjatigt med folk som saknar empati och förmåga att sätta sig in i andras situation.

    Fast det innebär ju fortfarande inte att personen är psykopat eller narcissist. Sedan kan jag förstå att man vill ha ett svar, men man kan fortfarande inte sitta och sätta diagnoser på folk hur som helst. Dessutom finns det personer som beter sig riktigt uselt i ett förhållande med en person men fungerar mycket mycket bättre i nästa förhållande, då handlar det ju snarare om att de två första personerna tog fram det allra värsta ur varandra.
  • Anonym (tungt)
    Anonym (Lie) skrev 2013-01-03 03:06:42 följande:

    Fast det innebär ju fortfarande inte att personen är psykopat eller narcissist. Sedan kan jag förstå att man vill ha ett svar, men man kan fortfarande inte sitta och sätta diagnoser på folk hur som helst. Dessutom finns det personer som beter sig riktigt uselt i ett förhållande med en person men fungerar mycket mycket bättre i nästa förhållande, då handlar det ju snarare om att de två första personerna tog fram det allra värsta ur varandra.

    Min karl har starka narcissistiska drag, och här är det inte så att vi tar fram det sämsta i varandra.
    Många människor har fått uppleva det jag har upplevt under många år.

    Det sliter så mycket på en och han kan inte förstå varför jag periodvis drar mig undan.
    Han är reggad på allehanda dejtingsajter och han skäms inte det minsta. Han vet inte att jag vet. Men det sårar att han kan titta mig i ögonen så obehindrat.
    Hans lögner är något som jag upplyser honom om att jag inte köper och till 99% så blir han tyst och argumenterar inte emot.
    Han är godtycklig och tycker olika om samma sak vartefter det passar honom och situationen.
    Han står över alla och får bete sig/göra precis som han vill. Jag och andra får inte bli arga över samma sak för då blir det världskrig.
    Han behöver håna och försöka trycka ner mig för att må bra. Han hatar när andra får uppmärksamhet och inte han. 

    Som sagt det kostar på att lyssna/känna av hans humör och hur/vad man kan säga just den dagen. Att behöva använda ett pedagogiskt sätt mot honom och aldrig höja rösten trots att jag kokar inombords är hemskt men nödvändigt då det biter bättre än om jag skriker tillbaka.
    Skulle kunna skriva hur mycket som helst, men det här får räcka.    
  • anemon1
    Anonym skrev 2010-07-27 23:03:59 följande:
    Skulle inte vilja kalla det "kleti och pleti" när det handlar om  ens egen man som man levt med i flera år.
    Ni två har förmodligen aldrig varit i en misshandelsrelation för då skulle ni inte uttala er på det sätt ni gör.

    Visst, man inte säga att folk är narcissister/psykopater hur som helst. Men efter ett tag börjar man desperat leta på anledningar till varför person i fråga betér sig på ett sätt som för en själv är helt orimligt och svårt att ta in.
    Det kan vara ett första steg ut ur skiten. Så istället för att skriva nedlåtande så hylla istället.
    Kanske kan dessa kvinnor snart få det liv de förtjänar.

    Det är också väääldigt tjatigt med folk som saknar empati och förmåga att sätta sig in i andras situation.
    Hej,

    Du är inte ensam i detta. Besök vår stödtråd här på fm: "stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning". Bra att bolla med andra som upplevt den enormt energikrävande situationen att leva/lämna en narcissist.

    Kram 
  • Anonym (Stöttaistället)
    Anonym (Lie) skrev 2013-01-03 03:06:42 följande:

    Fast det innebär ju fortfarande inte att personen är psykopat eller narcissist. Sedan kan jag förstå att man vill ha ett svar, men man kan fortfarande inte sitta och sätta diagnoser på folk hur som helst. Dessutom finns det personer som beter sig riktigt uselt i ett förhållande med en person men fungerar mycket mycket bättre i nästa förhållande, då handlar det ju snarare om att de två första personerna tog fram det allra värsta ur varandra.
    Det handlar inte om någon besatthet efter att sätta diagnos (varför ska detta alltid bli en issue i sådana här hjälptrådar...?).

    Vore du påläst så vet du om att personer med starka narcissistiska drag följer ett specifikt beteendemönster som skiljer sig märkbart från de som fungerar efter "vanligt" kretskort. Detta specifika mönster märks endast tydligt i en nära relation som pågått ett tag.

    Det som är viktigt i överlevnadsstrategien är att få ett förhållningssätt, en utgångspunkt(!). För egen skull. Hur i hela friden ska dessa stackars människor kunna gå vidare annars? Genom att famla vidare i sina funderingar och falla ännu längre ner. Är det bra?

    Låt dem få chans att få fotfäste och häva sig upp och ta sig loss, på vilket sätt det än sker. Det är en lång och plågsam resa bara det.
  • Anonym (Mj)

    Är tråden fortfarande aktuell? Jag lever med en narcissist! Känner igen flera saker du skrivit. Har gärna kontakt om du vill. Man är ju så ensam :*( 
    Mvh Malin 

  • PrinsCaspian
    Anonym (Mj) skrev 2023-01-30 16:29:28 följande:

    Är tråden fortfarande aktuell? Jag lever med en narcissist! Känner igen flera saker du skrivit. Har gärna kontakt om du vill. Man är ju så ensam :*( 
    Mvh Malin 


    Den är många är gammal. Är mitt i det själv så kan inte skriva öppet här. men du får gärna PM mig om du behövee bolla 
Svar på tråden narcissist