• fyrtorn

Köra automat

Vi ska åka till florida i höst och har hyrt bil, problemet är att jag har aldrig kört automat och det är ju det ända som finns att hyra, Hur kör man med automatlåda??? Stor skillnad från manuell eller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-20 16:31
    Tack för svar. Bara gasa och bromsa då, ska jag nog klara:)
  • Svar på tråden Köra automat
  • Philippa

Det är mycket enklare... bara att gasa eller bromsa

• Sannalouise87

Haha..det är underbart att köra automatare...och mycket enklare! Det är bara att gasa och bromsa. Man behöver inte bry sig om växelspak eller något...helt kanon!

• Cia o krabaten

Se till att flytta bort vä-ben bara

Vi har en automat och en vanlig och när man växlar emellan ofta så blir dte ibland att man försöker växla ur med vänster fot men då stampar på bromsen istället
    Så då sätter jag upp foten nära dörren liksom på kanten där så är den ur vägen
  • Joico

Hur? Ptja man lägger i D för att köra framåt eller R för att backa. Sedan är det bara att gasa och bromsa - BÅDE OCH MED HÖGERFOTEN! Göm vänsterfoten, den ska inte användas. Det är lätt hänt att man tar vänsterfoten och försöker koppla, vilket resulterar i tvärnit Annars är det bara att köra som vanligt, man behöver inte tänka på att växla o så.. bara att gasa och bromsa

• Rabarbapuppa

De första milen brukar jag rekommendera att man sätter vänsterfoten lite knöligt, gärna böjer knät och pular in foten vid sätesbasen (låter sjukt när jag förklarar, men testa på vilken bil som helst så förstår du hur jag menar)

På det sättet blir vänsterfoten "svårbrukbar" och du kan knappast göra fel.
    Det går vansinnigt fort att vänja sig köra automat på säkert sätt, du kommer märka.

Enda problemet är väl att när du kommer hem så gillar du det så mkt att du kommer vilja byta bil till en med automat!

/Puppa

• plr

Första gången jag körde automat blev jag förvånad över att det räcker med att släppa bromsen för att bilen ska börja röra på sig. Så när man fickparkerar, sitter fast i långsamma köer osv så använder man i princip bara bromsen, inte gasen.

För övrigt är det väldigt skönt att köra automat, du kommer tycka illa om din manuella bil när du kommer hem. ;)
  • Gorban
    fyrtorn skrev 2010-04-20 11:51:37 följande:
    Vi ska åka till florida i höst och har hyrt bil, problemet är att jag har aldrig kört automat och det är ju det ända som finns att hyra, Hur kör man med automatlåda??? Stor skillnad från manuell ellerTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-20 16:31Tack för svar. Bara gasa och bromsa då, ska jag nog klara:)
    Om du ska köra bil i USA så är det annat som är mycket viktigare att lära sig än automatlådan. T.ex. att man får svänga höger vid rödljus i de flesta korsningar. Där man inte får det står det en skylt med "No turn on red".

Vissa påfarter på motorvägarna har blinkade trafikljus där man får vänta tills man får köra upp på motorvägen. Har sett ett sådant i Sverige också nu.

En sak som jag hade lite svårt att vänja mig vid först var att trafikljusen hänger över korsningarna och ofta på andra sidan korsande väg. Här i Sverige kör man ju ofta ända fram till stolpen med det röda ljuset. Gör man det i USA så har man redan kört mot rött och över korsande väg i fall du fattar.

Om polisen stannar dig så kliv inte ur bilen och se till att hålla händerna synliga på ratten.
  • Ulf Harrys Farsa

Tips, som du kanske snabbt får lära dig ändå.
    Gasa och bromsa med HÖGERFOTEN som vanligt, tryck upp vänsterfoten i inredningen upp till vänster, eller sitt på foten.
    Har du kört manuell länge och hanar i en sits där du måste bromsa snabbt, kanske "koppla ur reflexen" sitter kvar, du kommer då att med vänsterfoten "koppla ur" MEN det finns ingen kopplingspedal så du kommer att bromsa med vänsterfoten = tvärnit & ont i pannan :)

testa och se hur mjuuuukt du kan bromsa med din vänsterfot ;) skrämmande har man noll bromsa mjukt känsla i den.

annars är det lätt att ÅKA automat :)

• fyrtorn
    Gorban skrev 2010-04-28 14:17:12 följande:
    Om du ska köra bil i USA så är det annat som är mycket viktigare att lära sig än automatlådan. T.ex. att man får svänga höger vid rödljus i de flesta korsningar. Där man inte får det står det en skylt med "No turn on red". Vissa påfarter på motorvägarna har blinkade trafikljus där man får vänta tills man får köra upp på motorvägen. Har sett ett sådant i Sverige också nu.En sak som jag hade lite svårt att vänja mig vid först var att trafikljusen hänger över korsningarna och ofta på andra sidan korsande väg. Här i Sverige kör man ju ofta ända fram till stolpen med det röda ljuset. Gör man det i USA så har man redan kört mot rött och över korsande väg i fall du fattar.Om polisen stannar dig så kliv inte ur bilen och se till att hålla händerna synliga på ratten.
    Tack för tipsen jo jag har kollat runt lite om trafikregler och sådant men att trafikljusen hänger över korsningarna hade jag inte koll på, har du kört mycket i florida vet du hur trafiken är runt Orlando och St petes, vi åker inte förräns i oktober så jag försöker luska lite innan
Svar på tråden Köra automat