• artax

2:a el 3:a?

Vi ska köpa en lägenhet och försöker bli gravida, tycker ni att det är nödvändigt med en 3:a eller funkar det lika bra med en 2:a för oss två+bebis? Vi studerar båda två därför funderar vi på en 2:a istället för vi kommer billigare undan då.

Tanken är att vi kommer bo i denna lägenheten tills barnet är 3-4år och vi vill helst slippa flytta.. barnet kommer få en egen vrå i vilket fall på något sätt.. draperi eller om det finns en klädkammare man kan göra om till ett litet mysigt krypin..
    Vad tycker ni? Motivera mer än gärna.. :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2:a el 3:a?
  • Tankgirrrl
    artax skrev 2010-04-21 22:16:41 följande:
    Bra tips ni kommer med alltså! och kul att så många har starka åsikter! :D jag tänker på detta med platsen som är det väsentliga liksom.. om man har som fanns i vår förra lägenhet ett barnvagnsrum i trappuppgången tar ju den ingen plats hemma hos oss, eller om man har ett förråd som är lätt tillgängligt där man kan ha den. Skötbord kommer vi ha i badrummet (kommer välja en lägenhet med stortbadrum där vi kan ha egen tvättmaskin och helst badkar) så det tar ju (ingen) plats, spjälsängen kommer ju stå bredvid vår säng iallafall sen är det ju inte så mkt saker man använder samtidigt? jag menar först är det ju typ babysitter och babygym och sen lagom till att man plockar fram gåstol plockar man väl ändå oftast bort de sakerna? en stol i köket tar ju inte mer eller mindre plats beroende på hur många sovrum vi har. en byrå till bebisens/barnets kläder behövs ju helt klart men att köpa en rymmlig sådan direkt och hitta en bra plats för känns ganska lätt för oss för vi har inte jätte mkt möbler eller grejer för den delen. Sen är det leksaker som jag var inne på tidigare så kommer en ny stor grej är det väl ändå dags att plocka bort den förra? så kan vi ha typ en stor lekkista eller liknande till barnets mindre leksaker? och en hylla med böcker mm.. hur mkt plats tar det egentligen? *undrar* Att ha barnet i vardagsrummet är nog inte det bästa om man har gäster men då kan vi ju ha barnet i vårt rum den natten när det är så stort att det inte skulle sova hos oss jämt? Annars så kan ju vi ha tv i vårt sovrum oxå (vill vi ändå ha) och det är liksom tv vi gör på kvällarna när vi är hemma.. eller läser eller datan.. om jag pysslar med något som jag gillar sitter jag ju tyst och pillar annars.. Fler tips och trix!! :)
    Hos oss funkar det jättebra med en tvåa! vi har satsat på förvaring och samsovning enda gången som det är halvjobbigt är när dottern välter ut legobacken och vi har folk hemma haha vi har många hyllor där vi ställer saker vilket frigör golvyta och sen har vi satsat på gamla skänkar att vräka in saker i! vi har en skänk i vardagsrummet som vår stereo står på och i skåpet är alla videofilmer, lp- skivor Cd- skivor och böcker samt småplock och en tv- bänk som rymmer dvd- filmer dvd spelare video tv- spelet och tv såklart! satsa på förvaring på höjden till er vuxna och till barnet låga djupa möbler (kolla så de inte vippar när lådorna är utdragna och man hänger på den) och backar! nät- pop up korgar är också väldigt bra till gosedjur och sånt!
    Men vår tvåa är som sagt 69kvm men den är ganska stor och vi har aldrig känt oss trångbodda!
  • tessilus
    Stinky skrev 2010-04-21 21:44:23 följande:
    Varför ska jag använda vårt vardagsrum som sovrum om jag kan ha det bättre än så, menar du?
    det var frågan om att ts undrade om de kunde bo i en 2a var av jag skriver att man kan ha v-rummet som sovrum  när barnet blir lite äldre så denne har ett sovrum/lekrum. då kommer du in o säger att du vil ha en egen vrå att knulla i...
  • Stinky
    tessilus skrev 2010-04-22 09:08:03 följande:
    det var frågan om att ts undrade om de kunde bo i en 2a var av jag skriver att man kan ha v-rummet som sovrum  när barnet blir lite äldre så denne har ett sovrum/lekrum. då kommer du in o säger att du vil ha en egen vrå att knulla i...
    tessilus skrev 2010-04-20 22:31:35 följande:
    en 2a funkar fint. sen om ni tycker det är trångt så kan ni ju alltid ha er säng i v-rummet eller skaffa bäddsoffa. vuxna har inte så stort behov av sovrum precis
    tessilus skrev 2010-04-20 23:48:39 följande:
    ja vad fan ska du göra där? leka med dina leksaker? man sover ju bara ändå. barn har ju massa leksaker som behöver plats.
    Och vad fan ska man bo i en tvåa för, om man lika gärna kan köpa sig en trea? Och klart jag vill ha en egen vrå att knulla i. Att du vill leva som en trångbodd, är helt upp till dig. Du har väl helt enkelt inte behov av att ha lite privat utrymme i ditt liv. Du kanske inte har något sådant överhuvudtaget? {#lang_emotions_dreamer} Men kom inte och påstå att ingen annan har det, och dra alla över en kam.
  • Zixi

Det beror väl lite på hur stor lägenheten är, det är rätt stor skillnad på en tvåa på 43m2 och en på 75m2. Planlösningen kan oxå vara avgörande för om det funkar.

Vi bor själva i en tvåa och väntar första barnet i sommar, tänkte att vi kan bo kvar här tills hon är 1-2 men sen vill vi bo större. (52m2 nu vill ha lite fler m2)

Juli - 2010
  • artax
    Tankgirrrl skrev 2010-04-22 08:43:50 följande:
    Hos oss funkar det jättebra med en tvåa! vi har satsat på förvaring och samsovning enda gången som det är halvjobbigt är när dottern välter ut legobacken och vi har folk hemma haha vi har många hyllor där vi ställer saker vilket frigör golvyta och sen har vi satsat på gamla skänkar att vräka in saker i! vi har en skänk i vardagsrummet som vår stereo står på och i skåpet är alla videofilmer, lp- skivor Cd- skivor och böcker samt småplock och en tv- bänk som rymmer dvd- filmer dvd spelare video tv- spelet och tv såklart! satsa på förvaring på höjden till er vuxna och till barnet låga djupa möbler (kolla så de inte vippar när lådorna är utdragna och man hänger på den) och backar! nät- pop up korgar är också väldigt bra till gosedjur och sånt! Men vår tvåa är som sagt 69kvm men den är ganska stor och vi har aldrig känt oss trångbodda!
    Bra tips du ger! dt gillar jag!! bra förvaring och lite grejer är nog rätta melodin för att få det att funka alltså! :) Jag tänker mkt på det, får se till att ha mkt hyllor och grejer där barnet får ha sina saker "i fred".. ofta så finns det ju plats över i vardagsrummet för en hylla mm som kan fyllas med barnets saker. Sen får vi kanske se över typ tvbänken som du säger så den slukar mer, kanske ett soffbord som man kan förvara saker i mm. finns mkt bra grejer om man letar lite tror jag. tack för tipsen!
  • magelita80

Skulle köpa en 3a för det kan bli ganmska trångt ändå. Vi bor i en 3a  på 75 kvm med 1 barn och vi ska köpa en 4a nu för att det börjar bli för trångt.

• artax
    Zixi skrev 2010-04-22 11:07:56 följande:
    Det beror väl lite på hur stor lägenheten är, det är rätt stor skillnad på en tvåa på 43m2 och en på 75m2. Planlösningen kan oxå vara avgörande för om det funkar. Vi bor själva i en tvåa och väntar första barnet i sommar, tänkte att vi kan bo kvar här tills hon är 1-2 men sen vill vi bo större. (52m2 nu vill ha lite fler m2)
    Japps storleken är viktig (i detta avseendet ;) så det får bli en rymmligare 2:a isånna fall) Planlösningen är ju oxå super viktig! vår förra lägenhet var en 3:a på 83 kvadrat och den hade en stor klädkammare på typ 5-6kvadrat som lätt hade kunnat funka som rum det oxå, alla som var och tittade sa att de skulle göra om det till ett rum och vi hade planer på det oxå att göra det till kontor/datarum men så bestämde vi oss för att det inte kändes helt rätt att bo där så vi flyttade fr en jätte bra lägenhet.. dock lite dyr 4678:-månaden, fast ändå inte dyrt om man tänker på att el vatten och värme ingick.. ;) *sparsam* ;)
  • artax

Verkar på omröstningen som de flesta tycker att vi ska ta en trea.. tycker ni då att vi ska göra det direkt eller kanske hyra en 2:a och köpa en 3:a när barnet är 1 år eller så? 

Gärna mer feedback på om barn och självständighet efter att ha sovit i föräldrars rum till 3-4år! :)
  • tessilus
    Stinky skrev 2010-04-22 11:00:20 följande:
    sen var det ju ts jag pratade med o hon frågade om det går bra att bo i en 2a...ska jag inte svara som jag själv tycker då?
  • tessilus

vi bor i en 2a med en dotter på 3 och en till på väg snart vi ska bo kvar iallafall ett år till.

• Stinky
    tessilus skrev 2010-04-22 16:42:19 följande:
    sen var det ju ts jag pratade med o hon frågade om det går bra att bo i en 2a...ska jag inte svara som jag själv tycker då?
    Du skrev "vuxna inte har behov av ett eget sovrum precis", ungefär som att det var den enda sanningen. DU kanske inte har det behovet, men andra kanske har det behovet.
  • tessilus
    Stinky skrev 2010-04-22 17:44:29 följande:
    Du skrev "vuxna inte har behov av ett eget sovrum precis", ungefär som att det var den enda sanningen. DU kanske inte har det behovet, men andra kanske har det behovet.
    nää jag tycker inte de, sen vad andra tycker struntar jag i. klart alla tycker olika
  • cloudberry79

Vi har bott i en tvåa tills alldeles nyligen och det gick utmärkt när sonen var bebis, men det blev mycket jobbigt när han blev större och hans prylar började konkurrera ut övriga möblemanget. Han är 2½ nu och vi flyttade precis till större bostad, det är rena himmelriket mot att trängas i en tvåa. Vi har inte haft behov av att ha eget rum åt honom på grund av sovandet alltså, utan på grund av bobbycar, tågbanor, böcker, dockvagnar och annat som belamrat vårt vardagsrumsgolv tidigare.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden 2:a el 3:a?