• artax

2:a el 3:a?

Vi ska köpa en lägenhet och försöker bli gravida, tycker ni att det är nödvändigt med en 3:a eller funkar det lika bra med en 2:a för oss två+bebis? Vi studerar båda två därför funderar vi på en 2:a istället för vi kommer billigare undan då.

Tanken är att vi kommer bo i denna lägenheten tills barnet är 3-4år och vi vill helst slippa flytta.. barnet kommer få en egen vrå i vilket fall på något sätt.. draperi eller om det finns en klädkammare man kan göra om till ett litet mysigt krypin..
    Vad tycker ni? Motivera mer än gärna.. :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2:a el 3:a?
  • Maj bebis

Jag skulle helt klart köpt en 3:a om jag var ni... Vi ångrade oss som köpte en 2:a (den var dessutom ganska stor 66kvm och bra planerad) men kände ändå när hon började närma sig 2 år att hon behövde eget rum... det blir såååååå mkt leksaker!!

• Laire

För oss var en trea helt underbart, det hade gått med en tvåa men det har varit underbart med det extra rummet! Alla leksaker har sina platser där, man kan slänga in leksaker och det är okej (i vardagsrummet måste man ofta ha en snygg lekhörna vid besök ). Vi trodde sonen skulle ha lite leksaker (vi är båda studenter och vi har inte så mycket släkt) men det svämmar över trots att han har hela rummet...  

För att inte tala om att kunna få vara själv! Vi har bott i en "typ" etta (delade tre personer på en tvåa) och det var vidrigt, man var uppe i varandra hela tiden. Jag tyckte det var underbart då jag kunde ta en bok och lägga mig på sängen utan att behöva höra någon tv eller ha någon liggande bredvid. Vi är båda sådana som tycker det är skönt att få vara själv ibland. 

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • My opinion

Det beror ju även på hur många m3 som lägenheterna är på. Det finns tvåor på 80 m3 och 3or på 50 m3. Är det ett stort vardagsrum där det finns möjlighet att ha en lekavdelning så håller jag med om att barn ändå tycker det är skönt att sova hos föräldrarna (det är ju mer hur ni vill sova, har aldrig hört en unge klaga på att de sov hos föräldrarna i den åldern). Om barnet förväntas leka i sovrummet så skulle jag säga att det krävs ett eget rum.

Själva har vi ett ganska stort hus men sonen har ändå sin säng i vårt rum istället för i sitt eget rum och leker mest i vardagsrummet eftersom han vill vara med oss men då har vi avdelat mer än halva vardagsrummet till hans lek.

• artax

Stämmer som flera nämner att det beror på storleken på lägenhet.. naturligtvis får det vara en rymlig 2:a 50 kvadrat räcker ju så klart inte. Men jag tänker ett ordentligen kök badrum vardagsrum och ett sovrum där man minst får plats med vår säng 140+spjälsäng/barnsäng.. sen gärna garderober mm.

Barnet skulle få ha ett eget hörn i vardagsrummet som sagt, en stor hylla med massor av korgar till leksaker kläderna skulle vi väl få köpa en byrå till och ha någonstans.. men det är ett jätte svårt val. känns skönt att vara ute i god tid om jag säger så! ;)
    Men om ett barn får sova i vårt rum och leka vart det vill sovrum vardagsrum el kök då borde det ju funka eller hur? i värsta fall så får vi ju flytta är klart men helst inte.. svårt!
  • tessilus
    Stinky skrev 2010-04-20 22:38:47 följande:
    Har vi inte?
    ja vad fan ska du göra där? leka med dina leksaker? man sover ju bara ändå. barn har ju massa leksaker som behöver plats.
  • tessilus
    artax skrev 2010-04-20 22:58:01 följande:
    Har oxå funderat i de banorna.. den enda gången vi kommer vilja vara ifred om man säger så är ju ändå när barnet kommer att sova och sover det i vårt sovrum får väl vi hålla till i soffan då! ;)
    ja v-rummet blir ju som ert sovrum lixom kombinerat med v-rum
  • Tankgirrrl

Vi bor i en tvåa på 69kvm med vår tvååriga dotter! funkar bra! nu har hon halva vardagsrummet som lekrum och med bra förvaring så funkar det prima! hon sover i egen säng men hennes säng står precis bredvid våran i sovrummet.

Ibland önskar jag att vi hade en trea när folk kommer och sover över och så men det funkar!

Nu gar vi en hyra på 4700:- (hyresrätt) och har råd att göra saker (både jag och min sambo pluggar och får csn!) !

• Saaaraa

Ta det som passar er ekonomi bäst. En tvåa duger definitivt! Vi bodde i en etta på 20 kvm tills dottern var strax över två. Det fungerade kanon och man lärde sig att tnyttja varenda millimeter. 

Sova kan ni göra i samma rum, och man behöver inte ha tusentals leksaker framme. Rensa och lägg undan massa där de inte syns till. När barnet tröttnar på det som vanligtvis ligger framme kan man ta fram det andra och lägga undan det som varit roligt förr. 
    Dottern leker bara i vårt sovrum och i vardagsrummet nu och ett helt rum med leksaker i överflöd har hon inget behov av. Kul att riva fram och kasta runt allt kanske, men hon mår inte sämre för att inte ha det.
  • Stinky
    tessilus skrev 2010-04-20 23:48:39 följande:
    ja vad fan ska du göra där? leka med dina leksaker? man sover ju bara ändå. barn har ju massa leksaker som behöver plats.
    Ja, precis! Jag sover där! Jag knullar där! Jag kanske vill ha en del av mitt liv ifred. Att just DU inte behöver det, är väl din grej, men du är knappast en förespråkare för hela mänskligheten. {#lang_emotions_dreamer}
  • artax

Roligt att så många delar med sig av hur ni har det! Jag känner mig jätte kluven och vet inte alls vad vi ska göra, den stora fördelen är ju att vi får mer plats det negativa är ju kostnaden.. 3:or är ju enligt min erfarenhet iallafall mer åtråvärda än 2:or vilket spär på mer vad dom kostar i inköp.. det hade ju klart varit bra med en 2 a med kanske en stor klädkammare (stackars harry potter barn! *lol* som vi kunde gör i ordning till ett litet kryp in, då får barnet något eget vi får något eget men till priset av en 2:a.. 

Ingen som prövat att ha barnet sovande i vardagsrummet btw? inte bebis utan mindre barn då alltså.. :) 
    På sommaren är man ju ganska mkt ute men då kommer vi inte vara "hemma" så mkt då vi har tillgång till sommarstuga vet inte hur mkt man kan räkna in det men.
    Ni som haft barnet i ert rum tills det blivit 3-4år hur påverkade det självständigheten, jag menar fick det panik sen när det väl fick ett eget rum eller kände sig utan för då osv?
Svar på tråden 2:a el 3:a?