• artax

2:a el 3:a?

Vi ska köpa en lägenhet och försöker bli gravida, tycker ni att det är nödvändigt med en 3:a eller funkar det lika bra med en 2:a för oss två+bebis? Vi studerar båda två därför funderar vi på en 2:a istället för vi kommer billigare undan då.

Tanken är att vi kommer bo i denna lägenheten tills barnet är 3-4år och vi vill helst slippa flytta.. barnet kommer få en egen vrå i vilket fall på något sätt.. draperi eller om det finns en klädkammare man kan göra om till ett litet mysigt krypin..
    Vad tycker ni? Motivera mer än gärna.. :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2:a el 3:a?
  • tessilus
    Stinky skrev 2010-04-21 20:08:32 följande:
    Ja, precis! Jag sover där! Jag knullar där! Jag kanske vill ha en del av mitt liv ifred. Att just DU inte behöver det, är väl din grej, men du är knappast en förespråkare för hela mänskligheten.
    men på kvällen bli ju ertt v-rum ett sovrum... då kan ni ju knulla i er säng o ha det som er egen vrå. vad är det som inte blir ifred?
  • artax

Appropå detta med vårt sexliv så har vi inga problem med att hålla till på annat håll än sängen så det behöver egentligen inte räknas med för vår del! ;)

• mamita

Vi bodde i en etta med enbart kokvrå med vårt första barn, det funkade jättebra första året sedan flyttade vi till en 4:a och det kändes enormt, vi hade lätt klarat att bo de första åren i en tvåa, tom en liten tvåa men vi fick barn tätt så därför valde vi ett större boende.

Jag röstar på en 2:a, ni kan ju byta upp er längre fram.

• Lillsnufflan

Klart det går med en tvåa. Vi bodde i en tvåa när jag var liten tills jag var fyra år och det fungerade ju, men jag antar att mamma fick lägga mycket tid på att städa. Jag bodde bakom en bokhylla som använts för att dela av rummet. Men hade jag haft ekonomiskt utrymme hade jag ju valt en trea. Fast har ni tur kan ni ju hitta en två med en rymlig klädkammare eller något sådant som kan användas som extra rum. Man får vara lite påhittig.

• Saaaraa

Att barnet bor i vardagsrummet vet jag inte riktigt om jag skulle vela. Har man gäster som är där efter barnets läggtid är det ju inte så kul, vill man kolla på tv där är det inte heller så lätt om man har ett sovande barn där. Dottern var uppe till 23-00 varje kväll när vi bodde trångt just av den anledningen att hon inte kunde sova om vi pysslade med saker när vi var i det (enda)rummet hon sov i. Hon sov när vi sov helt enkelt. (och ja, vi lyckades pyssla in sexlivet ändå och fick ett syskon till henne)

• My opinion
    artax skrev 2010-04-20 23:35:50 följande:
    Stämmer som flera nämner att det beror på storleken på lägenhet.. naturligtvis får det vara en rymlig 2:a 50 kvadrat räcker ju så klart inte. Men jag tänker ett ordentligen kök badrum vardagsrum och ett sovrum där man minst får plats med vår säng 140+spjälsäng/barnsäng.. sen gärna garderober mm. Barnet skulle få ha ett eget hörn i vardagsrummet som sagt, en stor hylla med massor av korgar till leksaker kläderna skulle vi väl få köpa en byrå till och ha någonstans.. men det är ett jätte svårt val. känns skönt att vara ute i god tid om jag säger så! ;) Men om ett barn får sova i vårt rum och leka vart det vill sovrum vardagsrum el kök då borde det ju funka eller hur? i värsta fall så får vi ju flytta är klart men helst inte.. svårt!
    Ett problem är ju när de är i värsta rivaneråldern att ni inte har något eget rum till barnet där allt är ok att riva. Kan dock lösas med att ni avdelar lekdelen av vardagsrummet med t.ex. Flex från BabyDan
  • Stinky
    tessilus skrev 2010-04-21 20:51:36 följande:
    men på kvällen bli ju ertt v-rum ett sovrum... då kan ni ju knulla i er säng o ha det som er egen vrå. vad är det som inte blir ifred?
    Varför ska jag använda vårt vardagsrum som sovrum om jag kan ha det bättre än så, menar du?
  • katja74

Jag skulle satsa på en trea! Vi byggde såsmåningom om vår tvåa och delade av köket (som var stort nog tack och lov) annars hade vi nog fått flytta eftersom sonen är extremt lättstörd. Skönt att ha ett barnrum, det blir en del grejer om man säger så.

• PrincessOfIce

Jag och mitt ex bodde i en tvåa på 53 kvm när vår son föddes.. Det kändes på en gång att det var på tok för litet med bara en tvåa.. alla barngrejer tar så mycket plats att man själv försvinner bland alltihop.. Barnvagn, spjälsäng, leksaker, barnet måste ha en plats för sina kläder och en massa annat.. Med en trea kan man lassa in allt sånt i barnets rum även om barnet själv inte sover där utan hos er..

• artax

Bra tips ni kommer med alltså! och kul att så många har starka åsikter! :D jag tänker på detta med platsen som är det väsentliga liksom.. om man har som fanns i vår förra lägenhet ett barnvagnsrum i trappuppgången tar ju den ingen plats hemma hos oss, eller om man har ett förråd som är lätt tillgängligt där man kan ha den. Skötbord kommer vi ha i badrummet (kommer välja en lägenhet med stortbadrum där vi kan ha egen tvättmaskin och helst badkar) så det tar ju (ingen) plats, spjälsängen kommer ju stå bredvid vår säng iallafall sen är det ju inte så mkt saker man använder samtidigt? jag menar först är det ju typ babysitter och babygym och sen lagom till att man plockar fram gåstol plockar man väl ändå oftast bort de sakerna? en stol i köket tar ju inte mer eller mindre plats beroende på hur många sovrum vi har. en byrå till bebisens/barnets kläder behövs ju helt klart men att köpa en rymmlig sådan direkt och hitta en bra plats för känns ganska lätt för oss för vi har inte jätte mkt möbler eller grejer för den delen. Sen är det leksaker som jag var inne på tidigare så kommer en ny stor grej är det väl ändå dags att plocka bort den förra? så kan vi ha typ en stor lekkista eller liknande till barnets mindre leksaker? och en hylla med böcker mm.. hur mkt plats tar det egentligen? *undrar*

Att ha barnet i vardagsrummet är nog inte det bästa om man har gäster men då kan vi ju ha barnet i vårt rum den natten när det är så stort att det inte skulle sova hos oss jämt? Annars så kan ju vi ha tv i vårt sovrum oxå (vill vi ändå ha) och det är liksom tv vi gör på kvällarna när vi är hemma.. eller läser eller datan.. om jag pysslar med något som jag gillar sitter jag ju tyst och pillar annars..
    Fler tips och trix!! :)
Svar på tråden 2:a el 3:a?