• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 21:44:52 följande:
    En morgon vaknade jag alldeles svettig...en mardröm. Jag drömde att jag bodde bredvid en minaret, att man inte kunde ta sig ett glas, utan bara te, att folk satt på golvet i turbaner, att mina barn hade skolavslutning i en moské, att kvinnorna gick i huckle så man inte kunde se deras smäckra vader, att jag inte kunde köpa en korv med bröd och senap under fotbollsmatchen...
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudduk

HUR korta är kvinnorna i din omgivning? {#lang_emotions_undecided}

" Huvudduk (huvudkläde) är en huvudbonad som täcker håret, en varierande del av huvudet utom ansiktet och ibland halsen. Ibland knyts huvudduken under hakan. Exempel på huvuddukar är huckle, sjalett och snibb. I Skåne har beteckningen klut använts. Huvudduk används framför allt av kvinnor. "
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 21:25:18 följande:
    'Mångkultur', vad är det egentligen, om inte ett vagt begrepp med flera olika betydelser. I vilken betydelse använder du begreppet?
    I det här fallet så innebär det att man inte betraktar kulturer som kvantifierbara ting som går att enkelt och jämviktsmässigt jämföra. Därmed betraktar man det faktum att flera olika kulturer lever sida vid sida på ett sätt som skiljer sig från vad etnonationalisterna och etnopluralisterna gör. Mångkulturen så som jag ser det innebär att flera olika varianter av kulturer med mer eller mindre samma värdegrund samexisterar. Den värdegrunden är det som är det gemensamma. I övrigt, vad gäller språk, klädsel, musik, litteratur och övriga kulturella manifestationer så råder snarare heterogenitet än homogenitet på en bas av gemensamt delade värderingar omvandlade till faktiska handlingar. En av dessa handlingar är att man aktivt deltar i den politiska processen. En annan är att man värdesätter utbildning, inklusive språkkunskaper i det dominanta språket i landet (vilket också innebär att man också sätter, till olika grad, sig in i en kulturhistoria som språket man lär sig bär på). Ytterligare en handling är att man arbetar och betalar skatt till staten. Ännu en sådan handling kan vara att man förmedlar sina många gånger hårt vunna insikter till nästkommande generation. Ytterligare en sådan handling kan vara att man trots sin egna kultur varmt och öppet närmare sig andras i syfte att bygga broar baserade på just dessa gemensamma värderingar men samtidigt utan att lägga värderingar i att man samtidigt bibehåller sin särart. Mångkultur innebär att prismat och spektrat som bildas reflekterar en naturlig ordning förstärkt av mänsklig intellektuell och känslomässig förädling. Det innebär en blandning men också en utkristalliseringsprocess för just de här gemensamma värderingarna som jag talade om tidigare.

Är det en felfri process? Absolut inte. Tvärtom är den väldigt tydligt behäftad med stora utmaningar men det är just denna tydlighet som uppmanar och kräver av de människor som deltar i den att de skall möta upp dessa utmaningar. Motståndarna till mångkulturen, så som representerade av etnonationalister och pluralister, menar att dessa utmaningar är oöverkomliga och skall inte krävas av människor. Särskilt inte av de som, enligt etnofalangen, "byggt" välfärden och andra positiva och önskvärda företeelser och fenomen. Och särskilt inte p.g.a. de som, enligt samma falang, inte bidragit med något gott till mänskligheten överhuvudtaget (något de naturligtvis inte alls skyltar med på samma sätt utan skriver om på en rad olika sätt men likväl hyser exakt denna åsikt). Likt en strukturalismens målare så skall var färg vara för sig. En utblandning är enbart av ondo och tar slagkraften och tydligheten ur beståndsdelarna av helheten. Den mångkulturella approachen menar att betrakta människors komplexitet genom den simplitiska färgliknelsens filter är att förminska, förklena och förhindra människans kulturella, intellektuella, fysiska och psykiska utveckling.

Jag hoppas detta bättre belyser mitt användade av mångkultur.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 21:44:52 följande:
    En morgon vaknade jag alldeles svettig...en mardröm. Jag drömde att jag bodde bredvid en minaret, att man inte kunde ta sig ett glas, utan bara te, att folk satt på golvet i turbaner, att mina barn hade skolavslutning i en moské, att kvinnorna gick i huckle så man inte kunde se deras smäckra vader, att jag inte kunde köpa en korv med bröd och senap under fotbollsmatchen...
    Ytterligare en inblick i ditt psyke. Intressant, faktiskt. Jag förstår mer och mer vad som döljer sig bakom den stundtals lingvistiskt hårt hållna fasaden.
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-05-17 21:48:18 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Huvudduk HUR korta är kvinnorna i din omgivning? " Huvudduk (huvudkläde) är en huvudbonad som täcker håret, en varierande del av huvudet utom ansiktet och ibland halsen. Ibland knyts huvudduken under hakan. Exempel på huvuddukar är huckle, sjalett och snibb. I Skåne har beteckningen klut använts. Huvudduk används framför allt av kvinnor. "
    Ja just, burka heter det ju...eller nikab...eller kebab, ja, fan vet.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 21:53:55 följande:
    Ytterligare en inblick i ditt psyke. Intressant, faktiskt. Jag förstår mer och mer vad som döljer sig bakom den stundtals lingvistiskt hårt hållna fasaden.
    Kul att man kan erbjuda herr Freud någonting då, iaf.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 21:32:10 följande:
    "Alla som vill", skrev jag. Läs lite noggrannare.Ja, t.ex. har Fredrik Federley har sagt att det är fascistiskt att vara emot fri invandring. Gitter inte leta efter källa nu men jag vet att han har sagt det.Jag förstår inte en sak: Etablissemanget kallar Sd för främlingsfientliga, för att de vill inskränka invandringen. Men de som vill minska invandringen utan att säga det öppet, av t.ex. ekonomiska skäl, de kallas inte för främlingsfientliga. Handlingen är ju densamma oavsett vem som utför den, vilka idéer som ligger bakom.
    Det glädjer mig att du medger bristande förståelse. Om du betänker att SD talar om svensk, svenskt, svensk kultur, assimilation och främjandet av en religion framför en annan så kanske du samtidigt kan se hur deras approach till invandringen, som de helst stoppar helt, kan upplevas annorlunda från samtliga övriga partier. De har heller inte definierat exakt vad dessa begrepp egentligen innebär och inte heller har de tydliggjort vad de menar med assimilering och hur denna process ska gå till och inte heller vad Sverigedemokraterna som politiskt parti har med denna otydliga och odefinerad assimilationsprocess att göra.
    Vidare så är deras approach till ekonomi mer eller mindre baserad på att vi stoppar invandringen och drar in på integrationsåtgärder. Det är där alla pengarna finns för att finansiera alla ekonomiska löften de gått ut med. När man dessutom lägger till det faktum att främlingsfientlighet är inbyggt i partiet via partiledning och deras program och deras partiledare öppet gått ut med en tydlig propagandistisk, populistisk, snävt vinklad och osaklig "debattartikel" direkt riktad mot muslimer så har man svårt att se hur detta parti skall kunna kräva att deras åsikter om invandring inte skall betraktas annorlunda än andra partiers.

Jag skulle kunna fortsätta om du vill?
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 21:32:10 följande:
    "Alla som vill", skrev jag. Läs lite noggrannare.Ja, t.ex. har Fredrik Federley har sagt att det är fascistiskt att vara emot fri invandring. Gitter inte leta efter källa nu men jag vet att han har sagt det.Jag förstår inte en sak: Etablissemanget kallar Sd för främlingsfientliga, för att de vill inskränka invandringen. Men de som vill minska invandringen utan att säga det öppet, av t.ex. ekonomiska skäl, de kallas inte för främlingsfientliga. Handlingen är ju densamma oavsett vem som utför den, vilka idéer som ligger bakom.
    Jag undrar vad Federley menade med det uttalandet. Det är fascistiskt att vara emot fri invandring (om nu fri invandring betyder fritt medborgarskap). Det låter som ett besynnerligt uttalande och inget jag håller med om överhuvudtaget.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 22:03:58 följande:
    Det glädjer mig att du medger bristande förståelse. Om du betänker att SD talar om svensk, svenskt, svensk kultur, assimilation och främjandet av en religion framför en annan så kanske du samtidigt kan se hur deras approach till invandringen, som de helst stoppar helt, kan upplevas annorlunda från samtliga övriga partier. De har heller inte definierat exakt vad dessa begrepp egentligen innebär och inte heller har de tydliggjort vad de menar med assimilering och hur denna process ska gå till och inte heller vad Sverigedemokraterna som politiskt parti har med denna otydliga och odefinerad assimilationsprocess att göra. Vidare så är deras approach till ekonomi mer eller mindre baserad på att vi stoppar invandringen och drar in på integrationsåtgärder. Det är där alla pengarna finns för att finansiera alla ekonomiska löften de gått ut med. När man dessutom lägger till det faktum att främlingsfientlighet är inbyggt i partiet via partiledning och deras program och deras partiledare öppet gått ut med en tydlig propagandistisk, populistisk, snävt vinklad och osaklig "debattartikel" direkt riktad mot muslimer så har man svårt att se hur detta parti skall kunna kräva att deras åsikter om invandring inte skall betraktas annorlunda än andra partiers. Jag skulle kunna fortsätta om du vill?
    Att vilja skära ned på invandringen av kulturella skäl är som jag ser det mer hedervärt än att vilja skära ned på den av ekonomiska.

"Populism" är ett vanligt skällsord i den politiska retoriken av idag. Konstigt, eftersom det ju trots allt är någonting som bygger på "folklighet". Man har kidnappat begreppet för att få folk att tycka illa om folklighet, om folkstyre.

När en politiker talar som en man ur folket, då kallas han populist! Men Carl Bildt, den uslingen, inte är han nån populist inte...
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 22:23:39 följande:
    Att vilja skära ned på invandringen av kulturella skäl är som jag ser det mer hedervärt än att vilja skära ned på den av ekonomiska. "Populism" är ett vanligt skällsord i den politiska retoriken av idag. Konstigt, eftersom det ju trots allt är någonting som bygger på "folklighet". Man har kidnappat begreppet för att få folk att tycka illa om folklighet, om folkstyre. När en politiker talar som en man ur folket, då kallas han populist! Men Carl Bildt, den uslingen, inte är han nån populist inte...
    Berätta vad du menar med att kulturella skäl är mer hedevärt som skäl att stoppa invandringen än ekonomiska?

Din känsla för vad populism har blivit kan mycket väl stämma. Men det är svårt att välja att också se det helt och hållet ur ditt perspektiv. Som så många begrepp har dessa fått infusioner av betydelser som idag renderar begreppet öppet för definitioner och avgränsningar av vitt skiljd art. Jag ser inte att diskar mitt användande av begreppet. Det är i min mening populism när man osakligt framställer något i syfte att skapa en massreaktion många gånger grundad i rädsla eller på rädsla. Man spelar på främst känslor med halvsanningar, snäva vinklingar, agitation, propaganda och osakligheter i syfte att åstadkomma i förlängningen politiskt maktövertagande baserat på att man gjort människor rädda, arga och otrygga. Det kan vara något som både vänstern och högern och allt däremellan (delar av hetsen mot genmodifierade grödor präglades av kraftig populism av den sort jag beskriver där man talade om att människor skulle få gälar eller andra egenskaper av konsumtionen av dessa grödor).  
  • fubar
    BigDaddy skrev 2010-05-17 16:40:21 följande:
    Fubar, jag har länge menat att det egentligen inte är den invandringspolitiska och, i min TS visade, främlingsfientligheten som är det egentliga problemområdet som Sd dras med. Det är snarare deras ekonomiska politik kopplad till den internationalisering som ekonomi har idag och som ställs mot Sd:s isoleringspolitiska ställningstaganden. Kan du utveckla något inom det här området och kanske problematisera lite kring de olika strikt ekonomiska ställningstaganden och överväganden som SD gör i sitt partipolitiska program? Jag skulle vara mycket tacksam över det! Det blir extra intressant då Maxi förhoppningsvis presenterar vad han tycker är fördelen och styrkan med Sd och deras ekonomiska politik och ställningstaganden. Så kan man jämföra lite mellan åsikterna.
    Är inte intressant att diskutera med en sån som maxi - han kan helt enkelt för lite om ekonomi och det han påstår ligger sällan i linje med det som SD tycker. Tyvärr är det svårt att uppfatta vad SD egentligen tycker, de olika programmen på deras hemsida motsäger ofta varandra i olika frågor.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!