• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 16:41:23 följande:
    En partikamrat till dig presenterade dem häromdagen (du vet han som misstänks ha varit inblandad i palmemordet): antiavsan.blogspot.com/
    Redovisa vad du menar med detta uttalande.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 17:05:22 följande:
    Visst kan man diskutera kring detta, men jag har vare sig tid eller lust att skriva avhandlingar i ämnet. Jag jobbar samtidigt som jag ibland loggar in här mellan varven, och vill man kunna ställa svågor och få svar bör man vända sig till dem som representerar de olika partierna, inte till mig. Fast det är ju litet talande i sammanhanget, att den som försvarar Sd i olika sammanhang, förväntas redogöra för hela pertiets program. Det är inte seriöst att ha den utgångspunkten. Hur många som röstar på M eller SAP kan/vill göra det, på obetald tid.Så, var så god att inte ställa en massa frågor. Att ständigt ställa en massa frågor är ingen diskussion. Istället är det att argumentera för sin sak.De flesta är snabba att klandra Sd för deras invandringspolitik, men om man sen ställer frågan till dem, om vilket politiskt område som helst, så kan de inte svara på varför på det ena eller andra, utan har bara valt ut ett par frågor de är intresserade av. Det har ju märkts här att dem jag har frågat, inte har kunnat ge en klar syn på var de själva styr i invandringsfrågan. Du gjorde det, och det stod klart direkt att du själv vill skära ned på invandringen rejält (att "reglera" den är ju en eufemism, eftersom det ju handlar om att skära ner den, inte om att höja den). Du vill uppenbarligen skära ner den av ekonomiska skäl. Med det resonemanget erkänner du ju för omvärlden att invandringen som den ser ut idag innebär en "kostnad". Det skulle kunna tolkas som främlingsfientligt, har du tänkt på det?
    Jag har redan besvarat dina insinuationer och tolkningar vad gäller mitt ställningstagande kring invandringen. Dessa bemötande var klara och koncisa. De redovisade en mer sann bild av var jag står ifrågan än den du försöker tillskriva mig nu än en gång. Det känns inte ärligt av dig att fortsätta längs den vägen. Om nu inte oärlig framställan är en del av strategin att trötta ut en meningsmotståndare. Det är mycket kvar som du varken bemött eller kommenterat. Men, som NGWP påpekade, du verkar välja det enkla kring vad som skall bemötas och inte.

När det kommer till din invändning att inte ställa frågor så har jag ett par saker jag vill påpeka. En av dem är att du själv påpekar att det är viktigt att själv kunna redogöra för sina egna politiska övertygelser. Man måste naturligtvis inte göra detta i tid och otid. Inte heller ska man behöva redogöra ner till molekylär nivå för att fortfarande kunna tas som trovärdig. Däremot tycker jag att man ska kunna svara på varför man röstar på ett parti. Rimligtvis så är de ekonomiska frågorna av yttersta vikt vid val av parti (något man ser även när man tittar på vilka de viktigaste väljarfrågorna är). Du verkar vara någon som kan framställa och redogöra för dina idéer, även om du tyvärr fortfarande är tidvis oförskämd när du gör det. Därmed blir det intressant, trots vissa störande element, att höra vad du har att säga kring sådana centrala väljarfrågor. Du lyfter ju själv fram att personer som valt ut ett antal sakfrågor eller hjärtefrågor och inte besitter annan kunskap är något negativt utmärkande så även om just denna invändning från dig är relevant och korrekt så stämmer den ju ändå väl in på dig själv och ditt eget förhållningsätt här i tråden också.

Tillskillnad från dig så är jag öppen och är beredd att lyssna på vad du har att säga och diskutera detta med dig utan att medvetet försöka missrepresentera dina åsikter. Att kalla mitt förhållningsätt oklanderligt gentemot dig är något jag lämnar åt andra att bedöma. Men jag vågar nog påstå att jag varit bra mycket mer öppen, saklig och respektfull mot dig än vad du har varit mot mig eller de andra deltagarna i den här tråden. Ta bara det dära uttalandet om barnmat riktat till Fubar. Jag hoppas vi kan fortsättningsvis undvika den typen av "diskussionsföring". Det, om något, luktar.  

• BigDaddy

"Ärligt talat, jag måste säga det; du vill framstå som en duktig invandrartjej med goda språkkunskaper. Men visa det då! "

Vad menar du med att Roses försöker framstå som en duktig invandrartjej? Förklara.

• Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 18:21:53 följande:
    Maxi, jag skrev att du röstar på Sd. Jag ser inte att det enbart antyder att du har röstat men också att du ska rösta. Eftersom du medgivit att du röstar på Sd i år så ser jag mig ha återgivit det hela korrekt. Jag godtar inte rättelsen.
    Håller inte med. Om man säger att man röstar på något utan att ange en adverbiell indikation som syftar på "framtid", så betyder ju det att man har röstat på t.ex. ett parti och avser att rösta på det igen, att det är en slags vana, en geuin identifikation med ett visst parti.

Om man säger att man "ska" rösta på ett parti, så säger man ingenting om sitt förflutna i det avseendet; det man säger är att man vid ögonblicket för utsagan avser att rösta på det när det väl blir val.

Jag ser en stor skillnad mellan dessa två sätt att uttrycka sig på.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 19:13:11 följande:
    Håller inte med. Om man säger att man röstar på något utan att ange en adverbiell indikation som syftar på "framtid", så betyder ju det att man har röstat på t.ex. ett parti och avser att rösta på det igen, att det är en slags vana, en geuin identifikation med ett visst parti.Om man säger att man "ska" rösta på ett parti, så säger man ingenting om sitt förflutna i det avseendet; det man säger är att man vid ögonblicket för utsagan avser att rösta på det när det väl blir val. Jag ser en stor skillnad mellan dessa två sätt att uttrycka sig på.
    Din syn på saken och din tolkning är noterad. Ambivalensen i uttrycket jag använde är också något jag redan påpekat. Upprepningen är därmed i detta fallet av ondo. Jag ser inte detta leda någonstans.  
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 18:26:58 följande:
    Jag ställer mig frågande här i allmänhet till dina kriterier och måttstockar du använder dig av ochh hur de egentligen värderas. I fallet, presenterat av dig, med Rosengårdskolan fanns inte tillstymmelsen till nyansering. När du då presenteras av en liknande skola av antytt etniskt homogen art (svensk), om nu det begreppet ens är applicerbart i någon relevant mening, så är det dags för nyansering och djupare förståelse. Finner du själv inte sådan semantisk och konceptuell gymnastik något av en börda för din egen trovärdighet att bära?
    Stor skillnad. Källan jag angav uttalade sig om en skola, en skola i ett område.  Den källa du refererar till avser ju en hel kommun, vars konfiguration åtminstone inte jag känner till. Om jag ponerar att betygen är 3,2 i genomsnitt i Gbg i stort, så säger ju det absolut ingenting om vilka betyg ungdomarna i Angered har.

Enkel vetenskaplig metod.

Märk väl att jag inte har givit mig in på att diskutera orsakerna till att ungdomar i invandrartäta områden, har sämre betyg i genomsnitt, oavsett etnicitet; det finns sannolikt många förklaringar till detta.
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 19:17:58 följande:
    Din syn på saken och din tolkning är noterad. Ambivalensen i uttrycket jag använde är också något jag redan påpekat. Upprepningen är därmed i detta fallet av ondo. Jag ser inte detta leda någonstans.  
    Nja, bortsett från att...om man lägger orden i mun´ på mig så vill jag iaf att det ska vara rätt!
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 19:23:58 följande:
    Stor skillnad. Källan jag angav uttalade sig om en skola, en skola i ett område.  Den källa du refererar till avser ju en hel kommun, vars konfiguration åtminstone inte jag känner till. Om jag ponerar att betygen är 3,2 i genomsnitt i Gbg i stort, så säger ju det absolut ingenting om vilka betyg ungdomarna i Angered har.Enkel vetenskaplig metod.Märk väl att jag inte har givit mig in på att diskutera orsakerna till att ungdomar i invandrartäta områden, har sämre betyg i genomsnitt, oavsett etnicitet; det finns sannolikt många förklaringar till detta.
    Varför då ta upp den skolan? Vad var syftet om inte att söka många sannolika förklaringar till att situationen var just så som den var enligt dig?
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-05-17 19:06:02 följande:
    "Ärligt talat, jag måste säga det; du vill framstå som en duktig invandrartjej med goda språkkunskaper. Men visa det då! " Vad menar du med att Roses försöker framstå som en duktig invandrartjej? Förklara.
    Jag har reagerat över det där ibland, t.ex. när jag har sett Debatt i TV, att en del invandrare säge: "Men va´ fan va, jag talar jo for fan på perfekt svenskan va, varfor jog inte får jobben va?"

Jag menar, man avslöjar ju sig själv med sina handlingar. Skulle du anställa en person som talar så, som expedit i din klädbutik, som lärare i en svensk skola, som journalist?

Det talas ofta om "utbildning" men oftast är "kompetens" helt kontextuell. Vad spelar det för roll om du t.ex. är utbildad snickare i Bagdad om du inte vet hur man bygger hus i Sverige? För det vill jag inte nedklassa snickaren från Bagdad, utan vill bara visa på att kompetens är helt relativt miljön.
    -----

Du vill minska invandringen, sade du, vad är det för skillnad mellan dig och en nydemokrat i denna fråga? Det var ju precis det de sa...att minska på fattiginvandringen men ha helt fri arbetskraftsinvandring.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 19:23:58 följande:
    Stor skillnad. Källan jag angav uttalade sig om en skola, en skola i ett område.  Den källa du refererar till avser ju en hel kommun, vars konfiguration åtminstone inte jag känner till. Om jag ponerar att betygen är 3,2 i genomsnitt i Gbg i stort, så säger ju det absolut ingenting om vilka betyg ungdomarna i Angered har.Enkel vetenskaplig metod.Märk väl att jag inte har givit mig in på att diskutera orsakerna till att ungdomar i invandrartäta områden, har sämre betyg i genomsnitt, oavsett etnicitet; det finns sannolikt många förklaringar till detta.
    Sedan hakade jag som matematiker upp mig på det du säger om vetenskaplig metod. Vad exakt menar du med att du använt dig av en vetenskaplig metod?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!