• Äldre 24 Apr 13:50
    130765 visningar
    14 svar
    14
    130765

    "Mensvärk" vid graviditet?

    Jag undrar om det är normalt att man har som en ilande mensvärk då man är gravid?
    Ett av mina första tecken var ju det, men då kom dom när jag skulle lägga mig och jag hade vädligt ont. Nu har jag det inte så längre utan nu känner jag den där mensvärken nästan hela tiden. Det gör inte jätteont men det känns. Jag är precis i början av min graviditet.
    Någon mer än jag som har smärtan?

  • Svar på tråden "Mensvärk" vid graviditet?
  • AnnizI­S
    Äldre 24 Apr 18:00
    #1

    Jag har det till och från typ hela tiden, är i vecka 10 nu och har haft det sen jag plussade! Vissa dagar känns det mer än andra men det är väl så det ska vara :) Enligt min BM är det helt normalt!

  • Äldre 24 Apr 18:14
    #2

    Jag har också ont, men för mig känns det inte riktigt som mensvärk. Det är lite mer stickande på något sätt...


    Men det är som det ska vara, livmodern som växer!
  • Äldre 24 Apr 18:15
    #3

    Samma här!

  • Äldre 24 Apr 18:23
    #4

    Det är livmodern som växer, alltså helt normalt :)

  • dae
    Äldre 24 Apr 20:08
    #5

    jag har me sån kraftig mensvärk,haft den sen 1,5 v sen och idag fick ja reda på att ja e gravid.. har aldrig haft sån kraftig mensvärk innan som ja har nu me mina andra barn.. hoppas de e normalt..

  • Äldre 25 Apr 00:21
    #6

    Man kan ha känningar, men om jag vore du skulle jag kolla om allt är OK. Detta säger jag därför att jag har erfarenhet av en Missed Abortion. Jag hade ont lite här och där under min första graviditet, frågade om det var normalt och alla sa att det är det. Jag hade också mer ont en kväll men tänkte inte så mycket på det. Sen gick det över.


    När jag var på ultraljudet i vecka 18 fick jag en chock. Jag hade fått missfall tidigt i graviditeten (förmodligen runt den där perioden när jag hade lite ont) men aldrig haft blödning eller så. Min kropp hade inte reagerat som den skulle och jag behöll det döda embryot i hela 18 veckor. Jag fick skickas akut till gynakuten och de fick göra en abort på mig med skrapning och allt dagen därpå.
    Jag var rejält chockad. Jag hade inte en aning om att man kunde råka ut för en sån sak! 
    När jag sen blev gravid med min son hade jag inte alls ont på det där sättet som första gången och då förstod jag att hade haft mer ont än vad man borde under min första graviditet - men det var inget jag visste då. Alla sa ju att det är normalt att ha lite ont.
    Så jag råder alla som har "lite ont" att kolla läget, för säkerhets skull.
  • dae
    Äldre 25 Apr 08:24
    #7

    jaa klart man ska kolla upp de tycker ja... när ja gjorde de för 1 v sen sååg allt jättebra ut,livmoder o äggstockar på gynakuten,och inte gravid sa dom..  1 vecka efter visade de sig att ja visst va gravid.... men nu gör de inte så ont längre,tack o lov,nu e de vanliga mensvärkar bara..

  • Äldre 25 Apr 08:55
    #8

    Jag har tid för ett VUL på torsdag. Ush, nu blev jag ju bara orolig..

  • Äldre 25 Apr 10:00
    #9
    Soffipropp01 skrev 2010-04-25 08:55:38 följande:
    Jag har tid för ett VUL på torsdag. Ush, nu blev jag ju bara orolig..
    Bli inte orolig! Jag har haft flera mf och ma och jag har inte haft någon värk i samband med det. Alla är så olika. Chansen är betydligt större att allt är i sin ordning, än att det inte är det. Njut av din graviditet!
    Kram
  • Äldre 28 Apr 17:52
    #10
    Parsley skrev 2010-04-25 10:00:09 följande:
    Vad är det för skillnad på MF och MA?
  • Äldre 28 Apr 18:40
    #11

    Soffipropp01- jag har suttit 5 timar på akuten i dag för jag vaknade av en kraftig smärta i magen som kändes som en kraftig mensvärk, höll i flera timmar sedan tog jag en alvedon forte. Hade fortfarande känningar hela tiden medan jag var på akuten. Gjorde ultraljud och där inne var det en liten krabat på 4,5 cm som sprattlade och kickade för fullt och ett hjärta som slog. Men däremot hade jag lite för mycket vita blodkroppar i urinet så hon misstänkte urinvägsinfektion. Ska lämna nytt med morgon urinet i morgon.

    Så kolla upp om det kan vara det. Enligt hon på akuten så gör det ont med urinvägsinfektion men som gravid kan det visst göra väldigt ont.

  • Äldre 29 Apr 20:45
    #12

    Idag har jag varit på VUL och allt såg bra ut. Låg på rätt ställe och man kunde se hjärtat ticka. :) Hur skönt som helst att veta! Dock sa han att jag var i v.5 ungefär men visst utvecklas hjärtat först vid v.6? Tyckte han var lite skum.. ;p Haha

  • Äldre 1 May 09:36
    #13
    TessLiihten skrev 2010-04-28 17:52:51 följande:
    Vad är det för skillnad på MF och MA?
    MF:missfall där kroppen stöter ut embryot/fostret 
    MA:missed abortion, det har skett ett missfall (embryot dör) men kroppen stöter inte ut embryot/fostret utan det blir kvar i kroppen och mamman är ovetandes att livet i magen är dött. Oftast inga blödningar heller.
  • mammah­aj
    Äldre 1 May 13:11
    #14

    Det är helt normalt. jag hade mest ont i början där till vecka 7 nånting. nu är jag i vecka 19 och jag känner att det börjar så smått igen. det är ligamenten i livmodern som töjs ut när det växer. alltså helt i sin ordning!

    Grattis till graviditeten och försök och NJUT :D


Svar på tråden "Mensvärk" vid graviditet?