• Anonym (berätta)

Berätta eller ej om aborten för "pappan"?

Jag har träffat en kille vid ett par tillfällen och har blivit gravid, detta trots kondom (som inte satt som den skulle) och dagen efter piller. Vi har inget förhållande och jag har sagt till honom att jag inte är intresserad av att vara kk. Vi har hörts av lite sista veckorna och sågs som hastigast igår på dans. Jaja, jag har iaf fått tid för abort på tisdag, kommer då att vara i v.6 Märkte tidigt att jag var gravid då min mens aldrig är sen annars och jag fick alla tänkbara gravidsymtom direkt. Har 2 barn sedan tidigare, så kroppen vet vad den går igenom...
    Asjobbigt med en abort, känns inte alls kul, men samtidigt så känns det inte som om jag har så mkt annat till val. Har som sagt 2 småbarn sedan innan där pappan bara vill ha dom varannan helg trots att vi var tillsammans och skaffade dessa barn genom planering. Jag orkar eller vill inte vara ensamstående mamma till ännu ett barn. :( Har visserligen inte berättat för killen att jag är gravid, första tanken var att inte säga någonting, men nu funderar jag ändå på om jag ska berätta det. Eller hur ska jag göra? Vad tycker ni? någon här som varit i liknande situation och hur har ni gjort?

• Svar på tråden Berätta eller ej om aborten för "pappan"?
  • Strumpan08

Jag hade inte sagt något. Ni är inte i ett förhållande och vad jag förstår kommer du inte fortsätta träffa honom, så du har ingen skyldighet att berätta. Skulle det däremot vara så att du planerar/vill/kan tänka dig att starta ett förhållande med honom så borde du berätta, annars kan det komma tillbaka och bita dig.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • Anonym (Nej)

Jag har varit i samma sits och jag berättade aldrig något. Tycker inte att du behöver göra det heller om du inte vill att han ska följa med dig när du gör aborten, men det antar jag att du inte vill.

• Anonym (Berätta)

Jag tycker du ska berätta! Jag tycker han har rätt att veta, även om du väljer att göra abort. Jag tror det kommer kännas bättre att du berättar. Hur tror du han kommer reagera?

• Anonym (berätta)

Har verkligen ingen aning om hur han skulle reagera... vi har inte pratat barn övht. Han är närmare 40 år och har inga barn själv och jag vet inte alls hur han ser på framtiden, om han vill ha eller ej?

Jag skulle kunna tänka mig ett förhållande med honom, men han verkar mest intresserad av att vara kk och jag har sagt att det inte är något för mig. Sedan jag sa det har vi som sagt inte setts nått mer, mer än som hastigast på dansen. Vi har hörts av endel sista veckorna dock på hans initiativ.

Kanske borde jag sätta mig ner och prata med honom om detta... eller så struntar jag i det...usch vad svårt. :/

Det brinner ju lite i knutarna osså, har bara tom imorgon på mig. För på tisdag har jag ju fått tid för aborten. Har ju redan bestämt mig för att göra den iofs, men kanske har han rätt att få veta ändå?

• Anonym (****)
    Självklart ska du berätta!!!
    Han är juh lika mycket  far till barnet och du är mor till barnet.
    Finns det ens något att fundera på?
    Herregud...sådana här trådar gör en juh bara förbannad...
    SUCK!
  • Anonym (...)

Förstår verkligen att det här är en svår sits för dig och självklart är det helt ditt beslut. Men jag vill vända på problemet lite.

Tänk om det är så att han faktiskt är uppriktigt intresserad av dig men avvaktar dels för att han är osäker på vad två extra barn skulle innebära för honom (och den oron får man ju ta på allvar - en som inte har barn själv ser mest jobbet, inte kärleken till barnen som kommer med...) men också för att du kanske avvaktar. Han kanske trots allt är osäker på var han har dig (och det kan jag delvis förstå baserat på det lilla du skrivit). Du skriver att han endast vill vara KK - men tänk om det inte är så alltså... det kanske bara är snack för att han skall skydda sig själv.
    Och tänk i så fall att det här kanske är den här killens enda chans att få barn. Han kanske har varit sen på att få igång en längtan till barn - men vet du att han inte vill? Om han verkligen vill och är intresserad gör du världens misstag (för det låter egentligen på dig som att största anledningen till varför du vill göra abort är att du inte vill vara ensam med ännu ett barn). 
    Jag tycker du måste prata med honom. Berätta för honom nu på morgonen och berätta att du har en bokad abort på tisdag men att den framför allt baseras på att du inte vill ha ännu ett barn med en inaktiv far och stäm sedan träff i kväll så han har lite tid att tänka (säg att du inte vill ha några reaktioner nu alls) så kanske du slipper dumma kommentarer som kommer av hans chock... 
    Tycker jag. 
    Självklart är det tjejers rätt att bestämma om abort men killar MÅSTE ha en chans också. Vem är man att förvägra någon annan rätten till barn - och hur många mammor har inte blivit inslängda i en graviditet och sedan, lite betänketid senare, varit evigt tacksamma...
  • Anonym
    Anonym (****) skrev 2010-04-25 07:22:45 följande:
    Självklart ska du berätta!!! Han är juh lika mycket  far till barnet och du är mor till barnet. Finns det ens något att fundera på? Herregud...sådana här trådar gör en juh bara förbannad... SUCK!
    Ja, så kan man ju tycka. Men om kvinnan redan har bestämt sig för abort och mannens åsikt inte kommer att betyda något eller göra att hon kommer att ändra sig förstår jag faktiskt inte varför det är självklart att hon ska berätta?
    - Du ska bli pappa!
    - Åh, ska jag? Kan jag göra barn? Ska vi ha ett barn? Vad glad jag blir!
    - Jepp. Och jag har tid för abort på tisdag. 
    - Abort? Ska du ta bort barnet?
    - Ja, det ska jag. Jag tyckte bara att du självklart har rätt att veta. Däremot kan du förstås inte påverka mitt beslut. Jag är kvinna och min kropp är min. 
    - ...
  • Mamma till V och E

Jag kan ju tycka att rent teoretiskt har man ju självklart lika rätt att veta som pappa.

Men eftersom verkligheten är att det är upp till mamman att besluta om abort eller ej, så har ju faktiskt inte pappan lika stor rätt till barnet.

Tänker du ändå göra abort tjänar ju pappan inget på att veta?! Det enda som kan hända om TS ändå är inställd på abort är att pappan blir ledsen och upprörd.

• Mamma060812

Svår sits.

Det som slår mig är ju att han inte har några barn. Kanske ett val han gjort dock ?

Men som nån annan skrev här innan, har du ändå bestämt dig så är det ju dumt att berätta för pappan eftersom han i det läget inte har nåt val.
    Han kanske vill ha barn & skulle bli överlycklig men det har han ju inget för när du ändå inte vill behålla det ?

Skulle det vara så att ni bestämmer er för att senare ha en relation & den då leder till barn, ja då är det ju ett gemensamt beslut ni har tagit tillsammans.

Men att starta en relation, som idag inte är något med att säga att du är gravid & på så sätt tvingas ihop kanske inte heller är nån bra början ?

Att han är 40 är ju ingen ålder på en man, min man var 40 när vi fick vårt första barn & nu har vi 2 & han är 44 iår

• Anonym

Jag tycker inte att du ska berätta om du ändå bestämt dig. Det är väl ingen mening att veta att man kunde haft ett barn men det inte blev så. Om jag hade varit pappan hade jag absolut inte velat veta det om jag ändå inte har något val.

• birkisch

Man är väl två om ett barn, abort är ett beslut som för utom att vara omoraliskt, är båda föräldrarnas beslut!!!!!!

• Banshee Queen
    Anonym (berätta) skrev 2010-04-24 21:04:44 följande:
    Jag har träffat en kille vid ett par tillfällen och har blivit gravid, detta trots kondom (som inte satt som den skulle) och dagen efter piller. Vi har inget förhållande och jag har sagt till honom att jag inte är intresserad av att vara kk. Vi har hörts av lite sista veckorna och sågs som hastigast igår på dans. Jaja, jag har iaf fått tid för abort på tisdag, kommer då att vara i v.6 Märkte tidigt att jag var gravid då min mens aldrig är sen annars och jag fick alla tänkbara gravidsymtom direkt. Har 2 barn sedan tidigare, så kroppen vet vad den går igenom...
    Asjobbigt med en abort, känns inte alls kul, men samtidigt så känns det inte som om jag har så mkt annat till val. Har som sagt 2 småbarn sedan innan där pappan bara vill ha dom varannan helg trots att vi var tillsammans och skaffade dessa barn genom planering. Jag orkar eller vill inte vara ensamstående mamma till ännu ett barn. :( Har visserligen inte berättat för killen att jag är gravid, första tanken var att inte säga någonting, men nu funderar jag ändå på om jag ska berätta det. Eller hur ska jag göra? Vad tycker ni? någon här som varit i liknande situation och hur har ni gjort?
    Om du är villig att omvärdera ditt beslut baserat på vad "pappan" tycker då ska du berätta, men tänker du gå vidare med aborten oavsett vad han säger så finns det väl ingen anledning för honom att veta.
  • Flippan71
    birkisch skrev 2010-07-26 20:26:34 följande:
    Man är väl två om ett barn, abort är ett beslut som för utom att vara omoraliskt, är båda föräldrarnas beslut!!!!!!
    Är abort omoraliskt? Says who? Och om mannen säger nej till abort, ska kvinnan tvingas föda barnet då?
  • Anonym

Nej, jag tycker inte att du ska berätta. Vad skulle det vara för poäng med det om du ändå inte ska behålla?

• birkisch
    Flippan71 skrev 2010-07-26 21:02:00 följande:
    Är abort omoraliskt? Says who? Och om mannen säger nej till abort, ska kvinnan tvingas föda barnet då?
    ja det tycker jag verkligen,
Svar på tråden Berätta eller ej om aborten för "pappan"?