• Baby Doll

Olika könsroller- Vad tycker DU?

Nu tänkte jag fråga er lite vad ni tycker...
    Det är så mycket debatt kring dagens feminister om allt vad jämställdhet heter, är nyfiken på hur ni tycker och tänker kring dessa:

* Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?
    * Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?
    * Är det OK med rosa kläder till pojkar?
    * Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?

Det snackas också mycket kring att vissa inte tycker att små flickor ska vara klädda i rosa söta kläder, med volanger och grejer, vad tycker ni??

* Tycker ni det är gulligt med flickor som bär rosa söta volang kläder?
    (det finns dem som absolut inte vill att deras flickor ska ha rosa kläder)
    * Att pojkar SKA ha tuffa kläder?

Och detta med leksaker då...

* Är det OK att köpa barbies och dockor/dockvagn till pojkarna?
    * Bilar och spindelmannen till flickor?

* UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR?? *

Skriv gärna några rader och berätta vad ni tycker på min blogg!

www.mybabydolls.blogg.se
    (under inlägget "olika könsroller")
    Fyra barn under Två år: www.mybabydolls.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 21:38
    Hur långt ska man låta detta med jämnställhet gå?

Skulle ni t e x raka av er flickas långa hår, bara för att hennes bror har gjort det?
    Eller ska flickor ha långt hår med söta tofsar och flätor?
    Ska pojkarna ha långt hår?

(Personligen skulle jag INTE låta min son gå nånstans med klänning, och jag klär definitiv mina flickor i rosa och volanger, jag tycker att det är fint.)
  • Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?
  • Miss Cee
    * Vad skulle ni göra om er son ville ha på sig klänningar och gå till dagis med den?

Låta honom göra det och sett till att det fanns ombyteskläder på hyllan ifall han tröttnar efter halva dagen.

* Skulle ni köpa klänningar och annat "tjejigt" som söta volang kläder till era söner?
    * Skulle ni köpa kläder till era söner med t ex Prinsess tryck, blommor, och annat "gulligt"?

Om sonen FRÅGADE efter det så skulle han få det. På eget bevåg skulle jag inte köpa vare sig klänning eller något med volang. Prinsesstryck tar jag heller inte. Men rosa funkar alldeles utmärkt på män. Min pappa har haft rosa skjortor undre hela min uppväxt och min man går ofta i röda tröjor.

Det snackas också mycket kring att vissa inte tycker att små flickor ska vara klädda i rosa söta kläder, med volanger och grejer, vad tycker ni??

Jag tycker att barn ska ha glada kläder och mycket färg, kläder man får leka i. Sonen får mkt blått  och då kompenserar jag genom att köpa andra färger när jag handlar. Hade jag haft en tjej hade jag gjort likadant.
    Så länge tjejerna får leka och skita ner sin volandklänning så är det helt ok. TYvärr så kläs ofta pojkar för lek och tjejerna får vara stilla för att inte smutsa ner sina fina kläder..

Alla barn bör få möjligheten att leka med ALLA leksaker. Jag hade både en drös med dockor, bilbana och maskingevär när jag var liten. det gick alldeles utmärkt att leka med dem.
    Eftersom pojkar förväntas växa upp till män som både kan föda sig själva och ta hand om sina barn så vore det ju väldigt fånigt att säga att de inte får leka med dockor eller leksaksspis...

* UPPFOSTRAR DU DINA POJKAR ANNORLUNDA ÄN DINA FLICKOR?? *
    Hur långt ska man låta detta med jämnställhet gå?

Förhoppningsvis kan jag ge både en son och en dotter en bra uppfostran. Säkerligen kommer den också att skilja sig marginellt åt, men då enbart för att samhället i stort behandlar män och kvinnor väldigt olika och jag som förälder behöver stötta barnen på olika sätt för att de ska skadas så lite som möjligt av samhällets dårskap.

Jämställdheten ska gå väldigt långt. Så långt det behövs tills alla har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

Skulle ni t e x raka av er flickas långa hår, bara för att hennes bror har gjort det?
    Eller ska flickor ha långt hår med söta tofsar och flätor?
    Ska pojkarna ha långt hår?

Jag har aldrig träffat på en förälder som tvångsklipper det ena barnet bara för att den andra varit hos frisören?! Man matchar väl knappast barnens hår efter varandra??
    Barn ska ha en välvårdad frisyr som de trivs i. Om det långa håret är dåligt tvättat eller tovigt och inte sköts så spelar det ingen roll om det sitter på en tjej. Om det är en välvårdad frisyr så går det lika bra om killen har långt hår.

Joacims Caans har långt hår som ser väldigt bra ut.
    Halle Berry är skitsnygg i kort hår.

Gå tillbaka 200 år så hade männen lockiga peruker med sidenband i. Jag tror inte att ett helt sekels män var "Omanliga"....
  • Miss Cee
    Baby Doll skrev 2010-05-26 23:14:59 följande:
    Alla har olika åsikter.... Själv skulle jag inte tillåta att min lilla dotter vill raka av sig sitt långa hår. No way... Aldrig att vår son skulle få ha på sig klänning ute eller att vi skulle köpa en dockvagn till honom eller tjejkläder, då skulle min man inte bli så glad, för det anses gayigt. Så är det bara... Våra tjejer har söta och tuffa kläder på sig, även kjolar med volanger i ljusa färger, men dom får skita ner det hur mycket som helst, spelar ingen roll, man kan visst leka med dom, vad spelar det för roll om det blir smutsigt? man kan ju alltid tvätta. Personligen får mina söner leka med doickor om dem vill, men det är inget min man skulle köpa till just dom. Han vill ha sina grabbar tuffa. Rosa tuff tröja till pojkar är OK, men inget prinsessaktigt. Killar som använder smink, högklackat??Näe, låter för crazy i mitt huvud, då är man ju transa/homosexuell... Män ska ändå vara män och kvinnor kvinnor?? www.mybabydolls.blogg.se
    Isf är det en väldig massa år genom historien då män varit något helt annat...

*Karl den XI var "gayig"*

http://rydbergsallskapet.nu/bilder/KarlXI_snitt.jpg
  • Fridalusen
    Åh vad glad jag blir när jag läser denna tråd! Ni är så många som har så himla sunda åsikter om detta och det ger mig så mycket hopp. Jag har inga barn själv ännu men jag är definitivt FÖR att utrota könsrollerna!
    Baby Doll skrev 2010-05-26 23:14:59 följande:
    Killar som använder smink, högklackat??Näe, låter för crazy i mitt huvud, då är man ju transa/homosexuell... Män ska ändå vara män och kvinnor kvinnor??
    Du menar väl inte att småkillar kan klassas som bögar/transor för att de har lånat en förälders läppstift/nagellack/skor?
    Men det är fint att du ställer frågan, "män ska ändå vara män och kvinnor kvinnor?"
    En homosexuell man är alltså ingen riktig man? Eller iaf inte om han använder smink? Och en manlig transvestit är heller ingen riktig man, för han använder kvinnokläder?
    Varför är det egentligen så himla viktigt att "män är män och kvinnor är kvinnor"?
  • hallencreutz89

Tycker folk gör som de vill med sina ungar. had ejag en son skulle jag själv inte köpa klänning åt honom, men om han själv tjatade om en så visst, vem bryr sig?

Men helt ärligt så tyckler jag det här genustänkandet sabbar för mig. ALLA tror min unge är en pojke! Visst, hon har killiga kläder ibland, men även när hon är rosaklädd och har klänning tror folk att hon är en pojke och jag börjar tycka det är jobbigt att rätta folk

• LyckligtSlut

Alltså jag är inte feminist eller jämställdhetsförespråkare i alla sammanhang, men jag tycker inte att det här med kläderna är så viktigt. Skulle en son vilja ha prinsesskläder så låt honom leka liksom. Jag tycker att det är finare att flickorna har klänning, rosa mm men det känns inte som att det har ett dugg med kön att göra rent biologiskt och så länge kläderna är sköna och bra att leka i så ska de väl få ha hur de vill i många sammanhang oavsett kön. I alla sammanhang kanske inte, lika lite som jag själv skulle ha kortkort och nätstrumpor under jobbintervju till mäklarassistent för att det inte passar i sammanhanget.

Jag gillar manliga män på det klassiska viset utseendemässigt, men skulle jag börja förhindra en son att utforska flickkläder och skillnader mellan vad som anses feminint och maskulint så tror jag att det skulle kunna förvärra hans uppfattning om vem han är i framtiden. För flickor är det mycket mer accepterat att utforska det tuffa som ansetts vara klassiskt pojkigt.

Jag tycker ändå inte att det känns viktigt att försöka få dem att klä sig neutralt, pojkigt, flickigt mm. Det får bli som det blir.

• Fridalusen
    hallencreutz89 skrev 2010-05-27 02:22:30 följande:
    Tycker folk gör som de vill med sina ungar. had ejag en son skulle jag själv inte köpa klänning åt honom, men om han själv tjatade om en så visst, vem bryr sig? Men helt ärligt så tyckler jag det här genustänkandet sabbar för mig. ALLA tror min unge är en pojke! Visst, hon har killiga kläder ibland, men även när hon är rosaklädd och har klänning tror folk att hon är en pojke och jag börjar tycka det är jobbigt att rätta folk
    Och det är viktigt att folk vet könet på ditt barn för att...?
    Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt, jag är genuint intresserad, särskilt som jag själv inte har barn och vet hur det känns!
  • Catti41

Jag blir faktiskt ganska ledsen när man hör att det fortfarande finns folk som inte vill låta pojkar leka med dockvagn eller sådant för att det är "gayigt".

Det innebär att folk har en hel mängd med fördomar: om homosexuella, och sånt som man tror är pojkigt och flickigt osv osv. Sånt  blir jag jättetrött på. 2010, liksom. Och att dessa människor inte bara sitter hemma och tycker utan kommer säga saker som gör att min pojke på sikt kommer att bli begränsad i sitt liv.

Det är väl tur att det finns en massa män i dag som kan dra barnvagn utan att tycka att det är gayigt. Varför det nu skulle vara fel att göra nåt "gayigt", för den delen. Själv använder jag både smink, glitter, högklackat och tittar på Eurovision utan att vara det minsta gay.

Trams.

• kotka

jag orkar inte ens läsa resten. läser bara inläggen från ts. och jag orkar inte heller bemöta snacket om kläder, frisyrer, smink osv. folk gör väl som dom vill och jag hoppas bara att man i alla fall håller koll på sina barn när de går in på dagis/skola med synen att vissa färger är reserverat åt vissa människor. 

men jag blir FÖRFÄRAD när jag läser att man aldrig i livet skulle köpa dockor och dockvagn åt sina söner? hur kan det fortfarande vara könsrelaterade leksaker? jag förstår att det var det för många år sen, när det var kvinnornas uttalade roll att ta hand om barn, men liksom idag! vi har ett jätteproblem att män inte tar ut sina föräldradagar, att de inte är tillräckligt mycket med sina barn osv. ja, konstigt, när man till och med hindrar den typen av lekar till sina söner. klart som fan barnen växer upp och tror att det är mammorna som ska ta hand om barnen, om pojkar inte ens får leka förälder. skämma!
  • Koffie
    Catti41 skrev 2010-05-27 09:55:25 följande:
     2010, liksom. Och att dessa människor inte bara sitter hemma och tycker utan kommer säga saker som gör att min pojke på sikt kommer att bli begränsad i sitt liv.
    AMEN!!!

Här klämmer skon för mig också - att det är ANDRA som kommer att göra att mina barn blir begränsade i hur de ska vara.
  • pojkens
    då skulle han få det. 

jag skulle nog inte köpa en supertjejig klänning bara för att. Men om sonen ville ha det skulle jag det. nu är han fortfarande för liten. 

absolut!! 

Ja det gör jag. sen undviker jag generellt disneymotiv och annat "trams" så gått det går.

jag tycker det kan vara gulligt men oftast ser det mest opraktiskt ut. förstår verkligen inte varför man sätter på en gullig klänning när barnet ska leka och busa i parken. Man kan inte göra det lika bra som om man har skyddande byxor på sig. 
    nej absolut inte. 

ja såkalrt. 
    såkalrt

jag tycker att det är sorgligt att se hur små barn sorteras in i pojk och flick fack så tidigt. varför kan inte alla barn få ha praktiska och sköna kläder på sig en bra bit upp i åldrarna? Genom att bara sätta "gulliga" kläder på sina döttrar tycker jag man förmedlar till dem att deras primära roll är att vara söta, inte att bara var sig själva. 

jag tycker vi alla borde uppmuntra alla barn att leka med alla osrters leksaker. Sen har de kanske preerenser, och så får det vara. men man kan alltid intriducera dockor till pojkar och bilar till flickor och visa hur man kan leka med dem. dockor kan ju vara superhjältar och köra brandbilen och barbie måste ju ha en tuff bil att hämta ken från jobbet med! 

Svar på tråden Olika könsroller- Vad tycker DU?